Методична розробка з виховної роботи "Спорт і здоров'я"

Фізичне виховання та спорт

Для кого: 10 Клас

17.06.2021

121

1

0

Опис документу:
Методична розробка містить узагальнені спостереження за образом способу життя студентів у сучасному суспільстві, їх відношенням щодо збереження здоров’я . Розроблено і викладено ряд рекомендацій щодо організації раціонального режиму праці і відпочинку, викорінюванню шкідливих звичок, залучення студентів до фізкультурно – оздоровчих заходів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ДНІПРОВСЬКИЙ ТРАНСПОРТНО - ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ

Курицька С.Г.




Напрямок «Виховна робота»


МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

«Спорт і здоровя»

(формування засад здорового способу життя)








ДТрЕК

2021 р.


Методична розробка містить узагальнені спостереження за образом способу життя студентів у сучасному суспільстві, їх відношенням щодо збереження здоров’я .

Розроблено і викладено ряд рекомендацій щодо організації раціонального режиму праці і відпочинку, викорінюванню шкідливих звичок, залучення студентів до фізкультурно – оздоровчих заходів.

Методична розробка рекомендована для кураторів груп та завідуючих відділеннями

РЕЦЕНЗІЯ


Курицька Світлана Геннадіївна у методичній розробці «Спорт і здоров’я (формування засад здорового способу життя)» висвітлює завжди актуальну і, все ж таки, кожного разу абсолютно специфічну тему. Адже здоровя – це безцінне надбання не тільки кожної людини, але і всього суспільства. Здоровя допомагає нам виконувати наші плани, успішно вирішувати основні життєві задачі, переборювати труднощі. Тому автор розробки узагальнила всі складові здорового способу життя. Конкретно і детально аналізуючи ставлення кожного студента (на підставі проведеного анкетування) до основних елементів способу здорового життя, їх ставлення до занять фізкультурою, Курицька С.Г. розробила рекомендації щодо організації раціонального режиму праці і відпочинку, викорінюванню шкідливих звичок, залучення студентів до позавузової спортивно – масової роботи та фізкультурно - оздоровчих заходів за місцем проживання, а також самостійних занять студентів фізичними вправами вдома, на стадіонах.

Особлива увага була зосереджена на основних методах формування фізично здорової та всебічно розвиненої людини. Тому методична розробка стане хорошим посібником у роботі кожному куратору.

Автор методичної розробки пропагує виховні технології, серед яких – технологія колективної праці та технологія «Ситуація успіху», які є особливо важливими для формування здорової та всебічно розвиненої людини.


ПЕРЕДМОВА

Здоров’я - безцінне надбання не тільки кожної людини, але і всього суспільства. При зустрічах, розставаннях із близькими і дорогими людьми ми бажаємо їм доброго і міцного здоров’я, тому що це - основна умова і застава повноцінного і щасливого життя. Здоров’я допомагає нам виконувати наші плани, успішно вирішувати основні життєві задачі, переборювати труднощі, а якщо прийдеться, то й значне перевантаження. Добре здоров’я, що розумно зберігається і зміцнюється самою людиною, забезпечує їй довге й активне життя. Наукові дані свідчать про те, що більшість людей при дотриманні ними гігієнічних правил має можливість жити до 100 років і більш.

На жаль, багато людей не дотримують самого найпростішого, обґрунтованою наукою здорового способу життя. Одні стають жертвами малорухомості (гіподинамії), що викликає передчасне старіння, інші зайвою їжею йдуть до неминучого у цих випадках розвитку ожиріння, склерозу судин, а в деяких - цукрового діабету, треті не уміють відпочивати, відволікатися від виробничих і побутових турбот, вічно неспокійні, нервові, страждають безсонням, що в остаточному підсумку приводить до численних захворювань внутрішніх органів. Деякі люди, піддаючись пагубній звичці до паління й алкоголю, активно укорочують своє життя.

Охорона власного здоров’я - це безпосередній обов’язок кожного, і ніхто не вправі перекладати це на навколишніх. Адже нерідко буває і так, що людина неправильним способом життя, шкідливими звичками вже до 20-30 років доводить себе до катастрофічного стану і лише тоді згадує про медицину.

Якою би досконалою ні була медицина, вона не може позбавити кожного від усіх хвороб. Сама людина - творець свого здоров’я, за яке треба боротися. З раннього віку необхідно вести активний спосіб життя, гартуватися, займатися фізкультурою і спортом - словом, домагатися розумними шляхами справжньої гармонії здоров’я.

4

Здоров’я - це перша і найважливіша потреба людини, яка визначає здатність його до праці та забезпечує її гармонійний розвиток. Воно є найважливішою передумовою пізнання навколишнього світу, самоствердження і щастя людини. Активне довге життя - це важливе доповнення людського фактора.



Відкриття Спартакіади





5

ВСТУП

Здоровий спосіб життя - це спосіб життя, заснований на принципах моральності, раціонально організований, активний, трудовий, який гартує і, у той же час, захищає від несприятливих впливів навколишнього середовища, що дозволяє до глибокої старості зберігати моральне, психічне і фізичне здоров’я.

По визначенню Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) ”здоров’я - це стан фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів”.

Взагалі, можна говорити про три види здоров’я: про здоров’я фізичне, психічне і моральне (соціальне):

1. Фізичне здоров’я - це природний стан організму, обумовлений нормальним функціонуванням всіх його органів і систем. Якщо добре працюють всі органи і системи, то і весь організм людини (саморегулююча система) правильно функціонує і розвивається.

2. Психічне здоров’я залежить від стану головного мозку, воно характеризується рівнем і якістю мислення, розвитком уваги і пам’яті, ступенем емоційної стійкості, розвитком вольових якостей.

3. Моральне здоров’я визначається тими моральними принципами, які є основою соціального життя людини, тобто життя у людському суспільстві. Відмітними ознаками морального здоров’я людини є, насамперед, свідоме відношення до праці, оволодіння скарбами культури, активне неприйняття вдач і звичок, що суперечать нормальному способу життя.

Цілісність людської особистості виявляється, насамперед, у взаємозв’язку і взаємодії психічних і фізичних сил організму. Гармонія психофізичних сил організму підвищує резерви здоров’я, створює умови для творчого самовираження в різних областях нашого життя. Активна і здорова людина надовго зберігає молодість, продовжуючи творчу діяльність та не дозволяючи ”душі лінуватися”.


6


1. ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ ЗДОРОВОГО СПОСІБУ

ЖИТТЯ

1. Здоровий спосіб життя містить у собі наступні основні елементи: плідна праця, раціональний режим праці і відпочинку, викорінювання шкідливих звичок, оптимальний руховий режим, особисту гігієну, загартовування, раціональне харчування і т.п.

Плідна праця - важливий елемент здорового способу життя. На здоров’я людини впливають біологічні і соціальні фактори, головним з який є праця.

Раціональний режим праці і відпочинку - необхідний елемент здорового способу життя. При правильному і строго дотримуваному режимі виробляється чіткий і необхідний ритм функціонування організму, який створює оптимальні умови для роботи та відпочинку і тим самим сприяє зміцненню здоров’я, поліпшенню працездатності і підвищенню продуктивності праці.

Наступною ланкою здорового способу життя є викорінювання шкідливих звичок (паління, алкоголь, наркотики). Ці порушники здоров’я є причиною багатьох захворювань, різко скорочують тривалість життя, знижують працездатність, згубно відбиваються на здоров’я підростаючого покоління і на здоров’я майбутніх дітей.

Дуже багато людей починають своє оздоровлення з відмовлення від паління, що вважається однієї із самих небезпечних звичок сучасної людини. Недарма медики вважають, що з палінням безпосередньо зв’язані самі серйозні хвороби серця, судин, легень. Паління не тільки підточує здоров’я, але і забирає сили в самім буквальному значенні. Як установили радянські фахівці, через 5-9 хвилин після викурювання однієї тільки сигарети мускульна сила знижується на 15%, спортсмени знають це по досвіду і тому, як правило, не курять. Аж ніяк не стимулює паління і розумову діяльність.

7

Навпаки, експеримент показав, що тільки через паління знижується точність виконання тесту, сприйняття навчального матеріалу. Курець вдихає не всі шкідливі речовини, що знаходяться в тютюновому димі, - біля половини дістається тим, хто знаходиться поруч з ними. Не випадково, що в родинах курців діти хворіють на респіраторні захворювання набагато частіше, ніж у родинах, де ніхто не курить. Паління є частою причиною виникнення пухлин порожнини рота, гортані, бронхів і легень. Постійне і тривале паління приводить до передчасного старіння. Порушення харчування тканин киснем, спазм дрібних судин роблять характерної зовнішність курця (жовтуватий відтінок білків ока, шкіри), а зміна слизуватих оболонок дихальних шляхів впливає на його голос (утрата дзвінкості, знижений тембр, хрипкість).

Особливо шкідливий нікотин вагітним, тому що приводить до народження слабких, з низькою вагою дітей, і жінкам, що годують, тому що підвищує захворюваність і смертність дітей у перші роки життя.

Вкрай непроста задача - подолання пияцтва й алкоголізму. Установлено, що алкоголізм діє на всі системи й органи людини. Зміна психіки, що виникає навіть при епізодичному прийомі алкоголю ( утрата стримуючих впливів, пригніченість), обумовлює частоту самогубств, чинених у стані сп’яніння.

Алкоголізм - одна з частих причин захворювання печінки і підшлункової залози (панкреатиту, цукрового діабету). Поряд зі змінами, що торкаються здоров’я питущого, зловживання спиртними напоями завжди супроводжується і соціальними наслідками, що приносять шкоду як оточуючим хворого алкоголізмом, так і суспільству в цілому. Алкоголізм обумовлює цілий комплекс негативних соціальних наслідків, що виходять далеко за рамки охорони здоров’я і стосуються, у тієї чи іншої ступені, всіх сторін життя сучасного суспільства. До наслідків алкоголізму варто віднести і погіршення показників здоров’я осіб, що зловживають спиртними напоями і

8



пов’язане з ним погіршення загальних показників здоров’я населення. Алкоголізм і зв’язані з ним хвороби як причина смерті уступають лише серцево-судинним захворюванням і раку.

Оптимальний руховий режим. Для сучасної людини систематичне заняття фізкультурою і спортом здобуває виняткове значення. Відомо, що навіть у здорової і нестарої людини, якщо вона не тренована, веде ”сидячий” спосіб життя і не займається фізкультурою, при самих невеликих фізичних навантаженнях учащається подих, з’являється серцебиття. Навпроти, тренована людина легко справляється зі значними фізичними навантаженнями. Фізичне тренування зміцнює і розвиває кісткову мускулатуру, серцевий м’яз, судини, дихальну систему і багато інших органів, що значно полегшує роботу апарата кровообігу, благотворно впливає на нервову систему.

Щоденна ранкова гімнастика - обов’язковий мінімум фізичного тренування. Вона повинна стати для всіх такою же звичкою, як вмивання зранку.

Важливий елемент здорового способу життя - особиста гігієна. Він містить у собі раціональний добовий режим, догляд за тілом, гігієну одягу і взуття. Особливе значення має і режим дня. При правильному і строгому його дотриманні виробляється чіткий ритм функціонування організму. А це, у свою чергу, створює найкращі умови для роботи і відновлення сил.








9

2. РАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ – СКЛАДОВА

ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Наступною складовою здорового способу життя є раціональне харчування, особливо це стосується студентства. Коли мова йде про нього, варто пам’ятати про два основні закони, порушення яких небезпечно для здоров’я.

Перший закон - рівновага одержуваної енергії та енергії, що витрачається. Якщо організм одержує енергії більше, ніж витрачає, тобто якщо ми одержуємо їжі більше, ніж це необхідно для нормального розвитку людини, для роботи і гарного самопочуття, - ми повніємо, що в підсумку приводить до атеросклерозу, ішемічній хворобі серця, гіпертонії, цукрового діабету, цілому ряду інших недуг.

Другий закон - відповідність хімічного складу раціону фізіологічним потребам організму в харчових речовинах. Харчування повинне бути різноманітним і забезпечувати потреби в білках, жирах, вуглеводах, вітамінах, мінеральних речовинах, харчових волокнах. Багато з цих речовин не утворяться в організмі, а надходять тільки з їжею. Відсутність хоча б однієї з них, наприклад, вітаміну С, приводить до захворювання, і навіть смерті.

Головними правилами в будь-якій природній системі харчування повинне бути: прийом їжі тільки при відчуттях голоду; відмовлення від прийому їжі при болях, розумовому і фізичному нездужання, при лихоманці і підвищеній температурі тіла; відмовлення від прийому їжі безпосередньо перед сном, а також до і після серйозної роботи, фізичної або розумової.

Раціональне харчування забезпечує правильний ріст і формування організму, сприяє збереженню здоров’я, високій працездатності і продовженню життя.



10




3. СУТНІСТЬ ЗАГАРТОВУВАННЯ

Фізіологічна сутність загартовування людини полягає в тім, що під впливом температурних впливів, за допомогою природних факторів організм поступово стає несприйнятливим (звичайно, до відомих меж) до простудного захворюванням і перегріванню. Така людина легше переносить фізичні і психічні навантаження, менш стомлюється, зберігає високу працездатність і активність.

Основними факторами, що гартують, є повітря, сонце і вода. Таку ж дію роблять душ, лазні, сауни, кварцові лампи. Загартовування до тепла і холоду проводиться різними подразниками. Природна здатність людини пристосовуватися до змін навколишнього середовища, і, насамперед, температури, зберігається лише при постійному тренуванні. Під впливом тепла чи холоду в організмі відбуваються різні фізіологічні зрушення. Тут і підвищення активності центральної нервової системи, і посилення діяльності залоз внутрішньої секреції, і зростання захисних властивостей організму. У людини підвищується стійкість до дії й інших факторів, наприклад, недоліку кисню в навколишньому повітрі, зростає загальна фізична витривалість.

Отже, кожна людина має великі можливості для зміцнення і підтримки свого здоров’я, для збереження працездатності, фізичній активності і бадьорості до глибокої старості.

11

4. ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА – СКЛАДОВА ЧАСТИНА ЗАГАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ СУСПІЛЬСТВА

На сьогоднішній день практично кожна людина, що живе в країні хоч якого-небудь технічного прогресу, має масу справ і обов’язків. Часто їй бракує часу навіть на свої справи. У результаті, з горою дріб’язкових технічних проблем людина просто забуває головні істини і мети, заплутується. Забуває про своє здоров’я. Вона не спить по ночах, не ходить у походи, не бігає по ранках, їздить на машині (по вулицях з небезпечним складом повітря), не ходить пішки, їсть із книгою. А запитай у неї: “Що ж таке здоров’я?” так нічого вона вам на це не відповість, навіть забуде про це питання. А згадає це питання тільки де-небудь у кардіо- чи онкодиспансері. Але, швидше за все, буде пізно... І почне думати про те ж саме, що було викладено вище... Але от питання: чи потрібні їй тепер всі її матеріальні цінності? Напевно, ні...

Отож, давайте ще раз продумаємо свої життєві задачі і мети, виділивши тим самим час для зміцнення свого здоров'я.

У статті 1 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" сказано, що "фізична культура - складова частина загальної культури суспільства, яка спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних здібностей людини з метою гармонійного формування її особистості".

Фізична культура виникла одночасно із загальною культурою на ранніх ступенях розвитку цивілізації. На перших порах засоби фізичної культури відбивали матеріальний рівень життя людини, випливали, як правило, з природних форм руху (ходьби, бігу по пересіченій місцевості, кидання каміння і палок, стрибків, плавання тощо) і використовувалися, головним чином, для підготовки людей до існування.


12

З розвитком суспільства та матеріальних цінностей розвивається як загальна, так і фізична культура. При цьому ступінь розвитку однієї значно позначається на вираженість другої.

Водночас з розвитком суспільства фізична культура відгалужується від загальної культури в самостійну галузь. Уже в первісному суспільстві вона набуває цілеспрямованого характеру і використовується для підготовки до виконання окремих видів діяльності. У цей час виникає і один з основних її компонентів - фізичне виховання, метою якого був розвиток рухових якостей, морально-вольових, розумових та інших здібностей, а також професійно-прикладних навичок тощо.

На сучасному етапі розвитку суспільства фізична культура - це самостійна і особлива галузь загальної культури, яка спрямована, головним чином, на зміцнення здоров'я людини, продовження її творчої активності та життя, а також на зростання і вдосконалення її всебічного і гармонійного розвитку та використання набутих якостей в суспільній, трудовій та інших видах діяльності.

Головними чинниками всебічного розвитку, перш за все, є розвиток усіх видів діяльності людини та вміння використовувати їх у повсякденному житті. Ступінь їх вираженості визначається багатьма чинниками, головними з яких е прояв різноманітності змісту, форм, методів і засобів діяльності людини та їх оптимальне поєднання.

У своїй основі фізична культура, як і кожна з видів культури, має духовну і матеріальну форми вираження, її духовна сторона проявляється у зростанні загального інтелекту людини, у зміні її психоемоційного стану, розумових здібностей, у надбанні науково-теоретичних знань з галузі фізичної культури та спорту, інших гуманітарних та біологічних наук (психології, педагогіки, соціальної психології, анатомії, фізіології, гігієни, біомеханіки) та їх раціональне використання в повсякденному житті.

Матеріальна форма прояву фізичної культури - це розвиток

13

фізичних якостей людини, зміни структурно-функціональних параметрів людського організму в цілому та його окремих систем і органів, а також вираження функціонального взаємозв'язку між ними.

Ступінь вираження як духовної, так і матеріальної форм прояву фізичної культури залежить від рівня розвитку суспільства (соціального, політичного, економічного, наукового, духовного тощо), а також наявності та стану матеріальної бази (стадіонів, басейнів, спортивних кортів і майданчиків, залів, палаців, спортивних приладів та інвентарю, спортивної форми тощо).

Таким чином, можна вважати, що фізична культура - це сукупність досягнень суспільства у створенні та раціональному використанні спеціальних засобів, методів і умов цілеспрямованого вдосконалення людини.







14


5. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Фізичне виховання - органічна частина загального виховання і тому воно характеризується всіма загальними ознаками, що притаманні педагогічному процесу, який спрямований на вирішення певних конкретних завдань. Головним напрямком фізичного виховання є формування здорової, розумове підготовленої, соціально-активної, морально стійкої, фізично вдосконаленої і підготовленої до майбутньої професії людини.

Отже, основними завданнями фізичного виховання є:

- підвищення функціональних можливостей організму студентів засобами фізичної культури;

- сприяння всебічному гармонійному розвитку, відмова від шкідливих звичок, покращання розумової і фізичної працездатності;

- формування у студентів думки про систематичні заняття фізичними вправами з урахуванням особливостей їх майбутньої професії, фізичне самовдосконалення та здоровий спосіб життя;

- отримання студентами необхідних знань, умінь та навиків у галузі фізичної культури з метою профілактики захворювань, відновлення здоров'я та підвищення професійної працездатності;

- використання засобів фізичної культури в лікувально-профілактичній діяльності;

- оволодіння методами визначення фізичного стану та самоконтролю;

- виховання організаторських навичків, особистої гігієни та загартовування організму;

- уміння складати та виконувати вправи з комплексів ранкової гігієнічної гімнастики;

- виховання патріотичних, морально-вольових і естетичних якостей;

- удосконалення спортивної майстерності студентів, що займаються обраними видами спорту.

Для вирішення поставлених завдань використовуються різноманітні

15

засоби фізичного виховання, головними з яких для студентів є гімнастика (різні її види: загальна, спортивна, гігієнічна, лікувальна тощо), легка атлетика, спортивні та рухові ігри, лижна підготовка, плавання, туризм, походи вихідного дня та інші види спорту. Лише засобами фізичної культури фізичне виховання вирішує завдання зміцнення здоров'я, розвитку фізичних і духовних сил, підвищення фізичної і розумової працездатності, продовження трудового довголіття і життя людини тощо.

Фізичний розвиток людини значною мірою визначається її руховою активністю. У осіб, які систематично займаються фізичними вправами і спортом він набагато вищий, ніж у їх однолітків, що ними не займаються.

Термін “фізична культура” має декілька значень. Під ним розуміють “втілення в самій людині, результатів використання матеріальних і духовних цінностей, які відносяться до фізичної культури в широкому розумінні, так як засвоєні людиною фізкультурні знання, уміння, навички, які досягнуті на основі використаних засобів фізичного виховання показники розвитку і т.д.

В цьому плані фізичну культуру студента слід розглядати не тільки як заняття руховими вправами і процедурами загартування. Поняття “фізична культура” включає ще і широкий круг розумінь, які відносяться до занять про правильний режим раціонального харчування, дотримання правил гігієни, вироблення корисних звичок. Можна сказати, що фізична культура студента – це принцип його відношення до свого здоров’я, до розвитку і збереженню можливостей свого організму.

Принцип всебічного і гармонійного розвитку організму передбачає забезпечення планомірного й цілеспрямованого розвитку всіх його органів та систем і фізичних якостей особи.

Правильне фізичне виховання великою мірою сприяє повноцінному психічному розвиткові людини та вдосконаленню її рухових функцій.

Принцип оздоровчої спрямованості фізичної культури полягає в організації фізичного виховання, і зокрема занять фізичними вправами,

16

таким чином, щоб вони сприяли профілактиці захворювань учнів, зміцненню їх здоров’я. Згідно з “Положенням про фізичне виховання ”, система занять студентів фізкультурою і спортом включає такі пов’язані між собою форми:

уроки фізичної культури;

позавузова спортивно-масова робота (заняття в гуртках фізичної культури і спортивних секціях, спортивні змагання);

позавузова спортивно-масова робота та фізкультурно-оздоровчі заходи за місцем проживання студентів (заняття в юнацьких спортивних школах, туристичних гуртках і т.д.);

самостійні заняття студентів фізичними вправами вдома, на дворових майданчиках, стадіонах та інше.

Систематичні заняття фізкультурою позитивно впливають на розвиток студентів, спонукають їх дотримуватися правильного режиму і вимог гігієни.

Уроки фізичної культури є основною формою фізичного виховання студентів. Вони обов’язкові для всіх студентів (за винятком тих, хто за станом здоров’я віднесений до спеціальної медичної групи). Заняття повинні активно сприяти успішному здійсненню позавузівської роботи з фізичного виховання, формуванню в студентів інтересу і звички до занять фізичними вправами в повсякденному житті, рухової активності студента. У зв’язку з цим, необхідно збагачувати і правильно поєднувати різні форми фізичного виховання студентів і фізкультурно-оздоровчої роботи.

Спрямованість навчальної і позавузівської роботи з фізичної культури на масове охоплення студентів систематичними заняттями фізичною культурою і спортом великою мірою сприяє зміцненню здоров’я студентів, підвищенню рівня їх фізичної і розумової працездатності.

Лише за умови масового залучення студентів до повсякденного виконання ранкової зарядки відпаде необхідність у гімнастиці перед заняттями.

Фізкультхвилинки під час занять сприяють підвищенню розумової й

17

фізичної працездатності студентів. Видатний російський вчений-педагог К,Д.Ушинський зазначив: “Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам 10 хвилин уваги, а десять хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять”.

У зв’язку з цим вчені рекомендують відводити на кожному занятті, особливо третьому і наступних, 1-2 хв. для проведення фізькультхвилинки. Перед її початком провітрюється аудиторія. Потім під керівництвом викладача студенти виконують ряд фізичних вправ. Особлива увага приділяється тим вправам, які допомагають запобігти негативному впливу сидячого способу життя на фізичний розвиток студента (порушенню постави і деформації будови тіла), сприяють більшому насиченню організму киснем.






18


6. ВИСНОВКИ

Головна мета фізкультурно-спортивної роботи полягає в тому, щоб залучити кожного студента до самостійного, щоденного виконання фізичних вправ на свіжому повітрі.

Всі форми фізкультурно-оздоровчих і спортивних занять, які проводяться в процесі навчальної і позавузівської роботи, повинні відповідати головній вимозі – всемірно сприяти залученню кожного учня до щоденних самостійних занять фізкультурою і спортом.

Здоров’я людини також великою мірою залежить від обсягу її знань і практичних умінь у використанні оздоровчих сил природи (в тому числі й холоду) для зміцнення здоров’я й профілактики захворювань. Свідоме застосування загартовуючих процедур потребує від дитини певного рівня фізичної культури. Вона формується в студентів протягом усіх років навчання шляхом роз’яснюванням, переконанням, організації їх практичної діяльності.

Дані досліджень учених та нагромаджений практичний досвід свідчать про те, що ефективність таких загартовуючих процедур, як обтирання, обливання водою, приймання душу, водні ванни в поєднанні з сонячними та повітряними ваннами дуже висока.

Серед засобів фізкультурно-оздоровчої роботи дуже важливе значення мають гігієнічні умови. Сюди відносяться твердий режим дня, під яким розуміється строго складений розпорядок повсякденного життя, раціонального розприділення часу праці і відпочинку, сну і харчування.

Точне виконання режиму дня виховує в людини такі цінні якості, як дисциплінованість, акуратність і організованість.

В режим дня студента повинні входити: ранкова гімнастика з водною процедурою. В режимі дня також передбачається строгий порядок і час для харчування, відпочинку і підготовки до сну.

Таким чином, із вище сказаного витікає, що формування у студентів

19


звички займатися фізкультурою включає:

виховання в студентів інтересу до занять фізичними вправами;

озброєння їх знаннями по фізичній культурі, фізіології і гігієни людини і вироблення на їх основі переконань в необхідності систематично займатись фізкультурою;

практичне навчання студентів кожен день самостійно займатись фізичними вправами.





Спартакіада 2021 року








20

7. РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ

РАЦІОНАЛЬНОГО РЕЖИМУ ПРАЦІ ТА

ВІДПОЧИНКУ ( ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА)

1. Здоровий спосіб життя містить у собі основні елементи: плідна праця, оптимальний руховий режим, раціональний режим праці та відпочинку.

Учасники художньої самодіяльності


Точне виконання режиму дня виховує в людині такі цінності, як дисциплінованість, організованість, акуратність. В режимі дні передбачається ранкова гімнастика, порядок і час для харчування, відпочинку, підготовки до сну.


КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ РАНКОВОЇ ГІМНАСТИКИ

1. Ходьба або біг на місці протягом 45 секунд. Ця вправа дозволяє організму «прокинутися», посилює циркуляцію крові і насичення тканин киснем. Добре виконувати його на свіжому повітрі або з відкритою кватиркою.

2. Початкове положення - стоячи або сидячи. Робимо повільні кругові обертання головою по 3 рази в кожну сторону. Ця вправа входить в комплекс

21

ранкових вправ, оскільки розробляє м'язи шиї і плечей після сну, підвищує їх гнучкість.

3. Встаньте прямо, руки підніміть вгору. Нахиліться, намагаючись дістати долонями до підлоги. Не опускаючи рук, випрямитеся. Повторіть 8-10 разів. Завдяки цій вправі, ви зміцните м'язи спини і поліпшите поставу.

4. Встаньте прямо, ноги на ширині плечей. Одну руку тримайте на поясі, іншу підніміть вгору. Змінюючи руки, робіть нахили вправо і вліво. При нахилі тягніться за рукою. Виконувати цю вправу по 10 разів в кожну сторону. Для кращого ефекту нахилів можна робити й більше. Також цю вправу можна включати не тільки в комплекс ранкових вправ, але й виконувати в будь-який вільний час. Не бійтеся нахилятися нижче - з кожним нахилом ваша талія ставати стрункішими і тонше.

5. Встаньте прямо і підніміть руки вгору. Зробіть прямою ногою мах тому, після чого підтягніть ногу до грудей, зігнувши її в коліні. Потім виконайте те ж саме іншою ногою. Повторіть вправу 5 разів для кожної ноги. Дана вправа дозволить зміцнити сідничні м'язи і зовнішню поверхню стегна.

6. Встаньте боком до будь-якої опорі (стіна, стілець і т.д.). Однією рукою дотримуйтеся за неї, інша - на поясі. Робіть махи прямою ногою в бік 10 разів. Потім змініть положення і виконайте махи іншою ногою. Ця вправа тренує середній сідничний м'яз і внутрішню поверхню стегна.

7. Встаньте прямо, ноги на ширині плечей, руки на поясі. Починаємо присідати, піднімаючи руки вперед. Повторюємо 10-15 разів. Присідання - дуже гарна вправа для зміцнення стегон і сідниць.

8. Встаньте прямо, руки на поясі. Виконуйте легкі стрибки спочатку на двох ногах - 10 разів, потім по черзі на правій і лівій нозі по 10 разів. Стрибки дозволяють швидко позбавитися від зайвої ваги, ефективно спалюють зайві калорії, підвищують витривалість, зміцнюють суглоби і вестибулярний апарат. Дуже добре виконувати стрибки зі скакалкою.

22

9. Завершує комплекс ранкових вправ дихальна вправа. Встаньте прямо, повільно піднімайтеся навшпиньки, разом з тим піднімаючи руки вгору. Вдих. Опускаємося і «роняйте» розслаблені руки, нахиляючи корпус вниз - видих. Повторіть кілька разів.






2. Складовою здорового способу життя є раціональне харчування,

особливо це стосується студентства. Тому пропоную наступний режим харчування :

7.00-7.30 - сніданок, що складається з двох страв: перше - каша, яйця, сир,овочі, картопля, друге - кава, молоко, чай з молоком, какао.

11.30-12.00 - обід з двох - трьох страв. На перше зазвичай дається суп м'ясний, овочевий або молочний. Відвар м'яса або овочів є сильним збудником шлункового соку, отже, сприяє кращому перетравленню і засвоєнню всього обіду. Друге блюдо - найбільш поживна частина обіду, складається з риби або м'яса в різних видах з гарніром круп'яних або, краще, овочевим.

23

Закінчується обід солодким (компот, кисіль, фрукти, ягоди), яке для свого засвоєння майже не вимагає травних соків.

16.30 - полуденок, що складається з пиття (кефір, молоко, кава, чай з молоком), борошняних виробів (булочка, печиво, тістечко, бублик) фруктів, ягід і солодощів.

19.30-20.00 - вечеря з двох страв: перше - каші, запіканки, сирні та яєчні страви, круп'яні та овочеві котлети і молоко, чай або кефір.

Взагалі необхідно щоб в раціоні харчування студентів було багато фруктів, овочів та продуктів натурального походження, які не містять консерванти, барвники, стабілізатори, ароматизатори та інші хімічні домішки. Харчування повинно бути різноманітним і забезпечувати потреби в білках, жирах, вуглеводах, вітамінах, мінеральних речовинах, харчових волокнах.




3. Важливим заходом для залучення студентів до фізкультурно - оздоровчих заходів є :

- участь в змаганнях, які проходять в межах коледжу,

- заняття в спортивних школах, туристичних гуртках;

- самостійні заняття студентів фізичними вправами вдома, на дворових майданчиках, стадіонах.

Систематичні заняття фізкультурою позитивно впливають на розвиток студентів, спонукають їх дотримуватися правильного режиму.














25



Учасник художньої самодіяльності та спортивних змагань

у коледжі та за його межами

Оленич Артем (2 місце у змаганнях по кікбоксингу )










26

4. В теперішній час проходить багато акцій, направлених на втілення методів, що сприяють гармонійному розвитку людини, заснованих на принципах моральності, раціональної організації режиму праці та відпочинку, що дає можливість до глибокої старості зберігати своє здоров’я.

Акція «Сповідаємо здоровий спосіб життя» спрямована на досягнення мети – викорінення шкідливих звичок та залучення студентів до фізкультурно - оздоровчих заходів. Під час проведення акції необхідно дати розгорнуті відповіді на запитання:

- чи відповідає ваш спосіб життя здоровому?

- наркоманія…що це?

- паління – це соціальне зло?

- чи потрібно тобі вживати алкоголь?

Також студентам пропонується відповісти на запитання тестів з метою оцінювання свого здоров’я; фізичної тренованості ; виявлення залежності від паління; визначення «взаємини» з алкоголем та ставлення до наркотиків.

Крім того необхідно ознайомитися зі статтями « Кримінального кодексу України» щодо відповідальності за вживання та розповсюдження наркотичних та психотропних речовин; написати реферати на тему : « Вплив алкоголю, паління та наркотиків на організм людини » та захистити їх.

Під час проведення акції студенти відвідують анатомічний музей Медичної академії, де наочно показують до яких наслідків призводять шкідливі звички.


Отже, в результаті проведення виховної роботи, направленої на викорінення шкідливих звичок та залучення студентів до фізкультурно – оздоровчих заходів студенти повинні усвідомити, що охорона власного здоровя – це безпосередній обов’язок кожного і ніхто не вправі перекладати це на навколишніх. Сама людина – творець свого здоров’я, за яке треба боротися. З раннього віку необхідно вести здоровий спосіб життя, гартуватися, займатися фізкультурою і спортом, дотримуватися режиму дня – словом, домагатися розумними шляхами справжньої гармонії здоров’я, адже воно є найважливішою передумовою пізнання навколишнього світу, самоствердження і щастя людини.









28

ЗМІСТ

Передмова……………………………………………………………………....4

Вступ. Принципи здорового способу життя………………………………...6

Розділ 1. Основні елементи здорового способу життя……………………..7

Розділ 2. Раціональне харчування – складова здорового способу

життя……………………………………………………………….10

Розділ 3. Сутність загартовування…………………………………………..11

Розділ 4. Фізична культура – складова частина загальної культури

суспільства…………………………………………………………12

Розділ 5. Фізичне виховання………………………………………………...15

Розділ 6. Висновки…………………………………………………………...19

Розділ 7. Рекомендації щодо організації раціонального режиму праці

та відпочинку (практична частина)………………………………21
















ЛІТЕРАТУРА


1. Олейник Н.А., Грот Ю. И. История физической культуры и спорта на Харьковщине…-Х., 2004.

2. Енциклопедія спорту. – К., 2001.

3. Гарбузов В.І. Основи здоров'я. – К.,.2000

4. Фізкультура і спорт: запитання – відповіді. – К., 2005.

5. Фізична активність як шлях до здоров’я. – К., 2007.

6. Спорт за мир. – К., 2006.

7. Гавенко В.Л. Проявление нарушении психического здоровья студентов: концептуально – психологический подход. Здоровый образ жизни и физическая культура студентов: Социологические аспекты. – Вып. 1.-, Харьков, 2004. – С.74-77.

8.Бандаренко Н.В, Маліков М.В. Фізіологія фізичних вправ. - Запоріжжя, 2004

9. Іваненко Т.В. Використання фізичної культури під час праці та відпочинку. -Запоріжжя , 2004




































6. РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ

РАЦІОНАЛЬНОГО РЕЖИМУ ПРАЦІ ТА ВІДПОЧИНКУ

( ПРАКТИКА)












Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.