і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Методична доповідь з презентацією на тему: "Врахування особливостей темпераменту учня ДМШ в процесі музикування"

Методична доповідь з презентацією на тему: "Врахування особливостей темпераменту учня ДМШ в процесі музикування"

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №PD657733
За публікацію цієї методичної розробки Коркіна Олена Юріївна отримав(ла) свідоцтво №PD657733
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Основним завданням педагога музичної школи у процесі навчання дитини грі на будь-якому музичному інструменті повинне бути прищеплення почуття задоволення від музикування. Якщо цей вид музичної діяльності стане головним, він поступово приведе до впевненого володіння музичним інструментом, вільного виконання різноманітних творів різних епох, стилів і жанрів. І не важливо, чи будуть ці твори виконані напам'ять або по нотах, в ескізному варіанті або підібрані по слуху.

Останнім часом проблема музикування активно розробляється В. М. Красильниковим, який звертає особливу увагу саме на аматорське музикування[11]. На думку дослідника, його головними мотивами, на відміну від професійних, є одержувані від гри естетичні переживання, розвага, задоволення, відпочинок. Одночасно, аматорське музикування зберігає в собі основні функції музично-творчої діяльності: естетичну, пізнавальну, оціночну, перетворювальну, розважально-рекреаційну і комунікативну. Звернення до музикування в навчанні активізує останнє, сприяє формуванню музичних здібностей і креативних якостей особистості.

1Слайд ТЕМПЕРАМЕНТ

В процесі навчання музики та музикування педагог орієнтується на науково-психологічні дані, що кожна людина народжується з певним набором біологічних особливостей його особистості, які проявляються в темпераменті. Значні відмінності в поведінці людей, зумовлені властивостями їх темпераментів є навіть у кровних братів і сестер, у близнюків, що живуть пліч-о-пліч. Темпераменти розрізняються у сіамських близнюків Маші і Даші, у всіх дітей, що отримали однакове виховання та мають однаковий світогляд, близькі ідеали, переконання і моральні устої.

2 Слайд КВАРТЕТ

Тип темпераменту тісно пов'язаний з природженими анатомо-фізіологічними особливостями вищої нервової діяльності. Темперамент відносно стійкий і мало схильний до змін під впливом середовища і виховання, але він змінюється в онтогенезі (індивідуальний розвиток організму з моменту зачаття до природної смерті) [13].

Можливі певні прижиттєві зміни показників темпераменту, пов'язані:

1) з умовами виховання;

2) з перенесеними в ранньому віці хворобами;

3) з особливостями харчування;

4) з гігієнічними і загальними умовами життя.

Немає хороших чи поганих темпераментів, на базі будь-якого темпераменту можна виховати у себе будь-які риси особистості. Є «погані» або «хороші» характери. Серед великих композиторів зустрічаються представники різних типів темпераментів.

3 Слайд Бетховен

Наприклад, Людвіг Ван Бетховен був яскравим представником холеричного темпераменту. Бетховену пощастило народитися в епоху, яка найкраще відповідала його натурі. Це епоха, багата великими суспільними подіями, головна з яких – революційний переворот у Франції. Велика французька революція, її ідеали мали на композитора сильний вплив і на його світогляд, і на творчість. Саме революція дала Бетховену основний матеріал для осягнення «діалектики життя». У 1807 році (час найвищого розквіту таланту композитора) була написана знаменита П'ята симфонія, в якій сконцентровані найбільш типові риси бетховенського темпераменту, найбільш яскраво й стисло втілена основна ідея його творчості: через боротьбу до перемоги. У холериків можливі і навіть часті нервові зриви. Згадаймо, що їх, як меланхоліків, відносять до «постачальників неврозів».

Відомий психолог Мерлін писав: «Уявіть собі дві річки - одну спокійну, рівнинну, іншу - стрімку, гірську. Плин першої ледь помітний, вона плавно несе свої води, у неї немає яскравих сплесків, бурхливих водоспадів і бризок. Течія другої - повна протилежність. Річка швидко несеться, вода в ній гуркоче, вирує і, вдаряючись об камені, перетворюється в жмути піни... Щось подібне можна спостерігати і в поведінці людей»[12].

4 слайд Шопен

Якщо Людвіг Ван Бетховен - це стрімка гірська річка, то польський композитор Фредерік Шопен - це спокійна рівнинна річка.

Шопен — типовий меланхолік: його сумніви, душевний неспокій, найвища чутливість відбилися в музиці. Не випадково його перу належить знаменитий «Похоронний марш». Фредерік Францішек Шопен був витонченої вразливою натурою типовою творчою особистістю епохи романтизму. Його блискуча гра і повні глибокого ліризму твори майже півстоліття домінували у фортепіанній музиці.

За спогадами сучасників, Шопен був дуже вразливим, тендітною людиною. Своїх слухачів він підкуповував тонкістю і поетичністю виконання, м'якістю звучання інструменту. Шопен був схильний до меланхолії, і ця властивість його характеру проявилася в багатьох його творах — мазурках, баладах, ноктюрнах.

5 слайд Бородін

Людину сангвінічного темпераменту можна охарактеризувати, як живу, рухому, швидко реагуючу на навколишні події, порівняно легко переживаючу невдачі і неприємності. Такий темперамент мав Олександр Порфирійович Бородін - професор хімії і академік Військово-медичної академії, доктор медицини і великий російський композитор. Подібний тип темпераменту характеризує як правило розважливу людину. Сангвініки найбільш підходять для роботи на керівних посадах або там, де на них лягає відповідальність, де вони можуть розкрити свій власний потенціал. Темперамент сангвініка яскраво виразився в другій «Богатирській» симфонії.

6 слайд 3 Богатирі

Характерна особливість музики Бородіна: епічний спокій, плавність, простір і велич. У моменти драматичної напруги цією потужною повнозвучною музикою опановує стихійний порив, прокидається енергія і пристрасність. Ліриці Бородіна властива ясність, мужня ніжність і світлі тони. Особливо вражають своєю монументальністю, героїчною або трагедійною міццю народні, хорові сцени. В образах героїв композитор узагальнив ті якості, які проявилися в характерах кращих людей. Це цілісні і гармонійні натури, яким не властиві болісні душевні конфлікти, внутрішній розлад. «Бородін знаходив у навколишньому житті гармонійний початок і в своєму оптимізмі розчиняв негативні явища...» Він «любить втілювати в музиці стан радості, що охоплює багатьох людей... Життя велике, неосяжне, радісне і сонячне» — писав Б. Асаф’єв [1].

7 слайд Бах

Головна риса флегматиків, яка робить їх найбільш сильними, – це повільність. У виникаючих стресових ситуаціях тільки флегматики здатні абсолютно спокійно проаналізувати наявний стан і прийняти найбільш правильне рішення. Яскравий представник – німецький композитор Йоганн Себастьян Бах. Його музика надзвичайно логічна, схожа на математичну формулу. Недарма її так любили вчені і філософи, від Альберта Ейнштейна до Альберта Швейцера. В музиці Баха відчувається велика сила, але сила не надмірна і не нав'язлива. Відчувається спокій впевненої в собі людини, її благородство і доброта. Ніякого прагнення вразити слухача, потрясти його, повести за собою. Не хочеш - не слухай. Так і в житті, кажуть, Бах був доброю і милосердною людиною.

Серед полководців, політичних діячів, народних трибунів майже невідомі флегматики, в той час як у промисловості, науці методичність, працьовитість — характерні риси цього темпераменту — приносять добрі плоди.

8 слайд 4 Мушкетери

Спостерігаючи за поведінкою учнів, за тим, як вони працюють, навчаються і відпочивають, як реагують на зовнішні впливи, як переживають радощі й прикрощі, ми, безсумнівно, звертаємо увагу на великі індивідуальні відмінності людей. Одні швидкі, рвучкі, гомінкі - інші, навпаки, повільні, спокійні, незворушні. Слід зазначити, що ці відмінності стосуються не змісту особистості, а деяких зовнішніх проявів. Ось ця сторона характеризує поняття "темперамент".

9 Слайд. ТЕМПЕРАМЕНТ - сукупність типологічних особливостей людини, що виявляються в динаміці його психологічних процесів: у швидкості і силі його реакції, в емоційному тонусі його життєдіяльності. Це вроджені особливості людини, які обумовлюють динамічні характеристики інтенсивності і швидкості реагування, ступеня емоційної збудливості і врівноваженості, особливості пристосування до навколишнього середовища.

Слово "темперамент" у перекладі з латинської означає "належне співвідношення частин", рівне йому за значенням грецьке слово "красис" ввів давньогрецький лікар Гіппократ (5-4 ст. до н. е..). Він вважав, що відмінності між людьми пояснюються співвідношенням різних рідин в їх тілі. Таких рідин чотири, а саме: кров, два сорти жовчі – жовта і чорна, потім слиз (або лімфа). Гіппократ вважав, що у сангвініків переважає кров (по-латині - "сангвис"), у флегматиків слиз або лімфа (по-грецьки - "флегма"), у холериків жовта жовч (по-грецьки - "холе") і меланхоліків переважає чорна жовч (по-грецьки – "мелана холе"). Звідси згодом виникли назви чотирьох типів темпераменту - сангвінік, холерик, меланхолік і флегматик, які збереглися до теперішнього часу[13].

10 Слайд Холерик

Холерик - людина неврівноважена, нестримана, емоційна, навіть неприборкана. Важко виконує монотонну роботу, реакції швидкі, сильні. За справу береться з жаром, але швидко втрачає зацікавленість. У спілкуванні нетерпляча і різка. Міміка і рухи енергійні, темп швидкий. Часто учні з таким темпераментом вплутуються в бійки, взагалі доставляють багато клопоту батькам і вчителям. Це завзяті, бойові, активні діти. Вони стають ватажками в середовищі однолітків, залучаючи їх до різних романтичних заходів. Батьки або вчителі, намагаючись переламати характер таких дітей, найчастіше обмежують свободу рухів. Але коли виникає природний протест, через неможливість нервової системи працювати по-іншому, такі підлітки стають частіше інших важкими.

В музичній діяльності виконавці холерики швидко схоплюють новий матеріал, але настільки ж швидко його забувають. Вивчаючи твори, докладають максимум зусиль для досягнення органічної єдності емоційного і раціонального. У виконавській інтерпретації яскраво проявляється вольовий початок. Спів і гра холериків, як правило, відрізняється високим артистизмом. Вподобаний твір прагнуть виконати яскраво з блиском. Часто відчувають труднощі у ритмічній організації музичного матеріалу: мають схильність до прискорення темпу, скорочення пауз, недодержання великих тривалостей. Важко переживають невдалі виступи.

Висока швидкість нервових процесів може бути причиною різних навчальних труднощів і помилок у процесі музикування. Швидкий темп виконання твору, що негативно впливає на його якість, фальшиві ноти, зміна темпів, – у кожному з цих випадків слід використовувати спеціальні прийоми, що «нейтралізують» прихильність школяра до занадто високого темпу виконання поставлених завдань.

11 слайд Меланхолік

Меланхолік - неврівноважений, глибоко переживає будь-яку подію при слабкому зовнішньому реагуванні. Реакція уповільнена. Чутливий, вразливий, боїться труднощів, відрізняється підвищеною тривожністю. Уникає непередбачених ситуацій. Вважає за краще виконувати дії, що не потребують психічної напруги. Міміка і рухи повільні, бідні, голос тихий, невиразний.

Часто цим дітям важко в колективі. Вони не можуть протистояти несправедливості, потрапляють під чужий вплив, їх дражнять, ображають. Домашні завдання виконуються завжди добре і акуратно, а ось при індивідуальній роботі вони губляться. Діти-меланхоліки нерідко боязкі і сором'язливі, вони можуть легко розплакатися.

В музичній діяльності меланхоліки, як правило, дуже ретельно опрацьовують деталі виконання, багато уваги приділяють подробицям інтерпретації. Ці учні легко стомлюються, дуже чутливі до всяких зовнішніх перешкод. Підвищена чутливість обумовлює їх тяжіння до ліричних творів.

Систематичне заохочення, навіювання віри у власні сили, розкриття ще не використаних резервів і т. п. дає учневі–меланхоліку можливість проявляти в навчальній роботі переваги свого темпераменту (підвищену акуратність, старанність, ретельність), що дозволяє досягати хороших успіхів у навчанні.

12 слайд Сангвінік

Сангвінік - людина врівноважена, її реакції відрізняються швидкістю і помірною силою. Звідси її рівна активність, енергійність, здатність легко пристосовуватися до нових умов. Сангвінік швидко оволодіває новими професійними знаннями, може довго працювати, не утомлюючись, за умови, що робота різноманітна. Проявляють чіткий інтерес до оточуючих людей і обставин. Рухливий, товариський, легко переносить труднощі і негаразди. Міміка і рухи виразні, мова швидка.

Такі учні швидко пристосовуються до навколишнього оточення, легко схоплюють матеріал. Працьовиті, часто лідирують в колективі. Але при неправильному вихованні можуть стати лицемірами і пристосуванцями.

У музичному навчанні учні сангвініки добре контактують з педагогом, активні в спілкуванні, легко пристосовуються до всякого роду труднощів і несподіванок. Перед відповідальним виступом багато і захоплено займаються, після виступу з труднощами долають свій неробочий стан. Сангвініки охоче шукають застосування своїм творчим силам, виявляють ініціативу в організації своїх виступів, але їм швидко набридає музичний твір, навіть той, який самі вибрали. Гнучко адаптуються до незвичних умов роботи. Невдачі переносять порівняно легко.

До числа недоліків учнів із сангвінічним темпераментом належать поверховість у роботі з навчальним матеріалом і – як результат – поверховість його засвоєння, непосидючість, недостатня витримка, нестійкість і недостатня глибина почуттів, відсутність стійких пізнавальних інтересів, «розкиданість» і різноманіття захоплень.

Учнів–сангвініків слід переконувати в необхідності доводити розпочату справу до кінця, для більш глибокого засвоєння музичного матеріалу звертати їх увагу на цікаві аспекти завдання, які учень не помітив. Їх треба підбадьорювати, розповідати про перспективи роботи, розвивати почуття відповідальності, вимогливості до себе, наполегливості у праці

13слайд Флегматик

Флегматик врівноважений. Реакції на події повільні, спокійні. Відрізняється великою і рівною силою, тривалістю її впливу, труднощі та негаразди вміє перетерпіти. Наполегливий, терплячий. Важко сходиться з людьми, у спілкуванні вибірковий. Не дуже спритний, мова і рухи неквапливі.

Такі учні організовані, витримані. Завжди охайно одягнені, спокійні і повільні. Їм важко переключитися від одного виду діяльності до іншого, не беруть участь у спортивних змаганнях, вони не бувають лідерами, але до них часто йдуть за порадами і вирішенням проблем.

У музично-педагогічній практиці повільні флегматичні учні – свого роду «тугодуми». Вони важкі в роботі тим, що емоційно мало сприйнятливі і від них важко домогтися глибокого і яскравого виконання. Новий музичний твір освоюється ними повільно. У них відносно небагата шкала динамічних відтінків, їм часто бракує артистизму у виконанні, іноді вони непомітно для себе уповільнюють темп. Відчувають себе скуто, коли змушені звертатися до незвичної композиторської мови. Не виявляють ініціативи до організації своїх виступів. Краще не змінювати партнерів по ансамблю. Працюють методично, спокійно. Охоче спираються на раніше придбані виконавські навички. Флегматики менше за інших схильні до негативних форм естрадного хвилювання.

Дітям з флегматичним темпераментом потрібно більше часу на виконання завдань пізнавального характеру, на практичні вправи, тому необхідно виробляти у них такі особистісні якості, як зібраність, організованість, вміння не витрачати зайвого часу на «розкачку».

Важливо пам'ятати, що кожен тип темпераменту в процесі музикування може виявлятися як з позитивної, так і з негативної сторони в залежності від обраної методики, завдання, стилю викладання і особистості вчителя.

Успішність в житті ніяк не пов'язана з хорошою успішністю у навчанні, швидше, навпаки, спостерігається зворотна картина: учні, які погано вчилися у школі або зовсім її ігнорували, більш успішні у дорослому житті, ніж відмінники. Музична школа – важливий етап в житті дитини, проходячи який необхідно розвивати в неї здатність мислити нестандартно і вірити в себе.

Список використаної літератури

  1. Асафьев Б.В. М.И.Глинка. М: Музыка,1978,– 312с.

  2. Берхин Н.Б. Загальні проблеми психології мистецтва. М.: Знання, 1981.–44с.

  3. Бєляєва-Екземплярська С. Н. Про психологію сприйняття музики. М.: Русский книжник, 1924.–115с.

  4. Блум Ф., Лейзерсон А., Хофстедтер Л. Мозок, розум і поведінку. М.: Світ, 1988.– 215с.

  5. Бочкарьов Л. Л. Психологія музичної діяльності. М.: Класика-XXI, 1997.–85с.

  6. Виготський Л. Ст. Психологія мистецтва. М.: Мистецтво, 1986.–347с.

  7. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. /О.В. Скрипченко,Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчукта ін.— К.: Просвіта, 2001.— 416 с.

  8. Головін С. Ю. Словник практичного психолога / Сост. С.Ю. Головин: Харвест; Минск, 1998. - 800 с

  9. Готсдінер А. Л. Музична психологія. М.: NB Магістр, 1993.–46с.

  10. Коган Р. М. Біля воріт майстерності. М.: Радянський композитор, 1953.

  11. Красильников И.М. Развитие способности учащегося к электронному музицированию // Музыкально-эстетическое образование в социокультурном развитии личности: матер. 1-й международ. межвуз. научно-практ. конф. / отв. ред. Р.В. Панкевич. Екатеринбург: УрГПУ, 2001. Т. III. С. 59-61.

  12. Немов Р.С. Психологія: навч. посібник для студентів вищ. пед. навч. закладів: У 3 кн. Кн. 1. Загальні основи психології. - 3 е изд. - М .: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1997. - 688 с.

  13. Педагогічний енциклопедичний словник http://www.вокабула.рф

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Доповідь наголошує на важливість враховувати "сильні" та "слабкі" сторони різних типів темпераменту учнів у процесі індивідуальної роботи на уроках у музичній школі. На прикладі відомих композиторів дані характеристики темпераментів.
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Психологія
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 4 Клас, 6 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    191
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    PD657733
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти