До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
5
міс.
1
4
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Матеріали по темі "Суїцид"

Опис документу:
Життя неминуче та дуже швидко йде вперед. Батькі заклопотані побутовими речами, діти все частіше залишаються самотніми, тому дана інформація може бути корисною для батьків, вчителів та психологів. Ця інформація допоможе виявити дітей схильних до суїцидальних проявів поведінки, а можливо деколу врятувати життя.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Суїцид – самогубство, як усвідомлювані, навмисні дії, спрямовані на добровільне позбавлення себе життя, що призводить до смерті.

Види самогубства:

  1. Неусвідомлюване самогубство.

  2. Самогубство як ризикована гра та ризикована легковажність.

  3. Психопатологічне й агресивно-невропатичне самогубство.

  4. Самогубство психічно-нормальної людини з різними видами суїцидальної поведінки.

Основні мотиви суїцидальної поведінки:

  1. Переживання образи, самотності, відчуженості, неможливість бути зрозумілим.

  2. Реальна або уявна втрата батьківської любові, нерозділене кохання, ревнощі.

  3. Переживання, пов’язані із смертю одного з батьків, розлучення батьків.

  4. Почуття провини, сорому, образи невдоволеності собою.

  5. Страх перед ганьбою, глузуванням, приниженням.

  6. Страх перед покаранням.

  7. Любовні невдачі, сексуальні ексцеси, вагітність.

  8. Почуття помсти, погроз, шантажу.

  9. Бажання привернути до себе увагу, викликати жалість, співчуття.

Особливу увагу педагогічним працівникам закладу слід звернути на наявність наступних факторів ризику, що можуть стати причиною дитячого та підліткового суїциду:

  1. Психічні розлади.

  2. Проблеми в спілкуванні з близькими, родичами чи друзями.

  3. Відчуття зростаючої безодні між багатими та бідними, розмови про це.

  4. Шкільні проблеми (неуспішність, велике навантаження)

  5. Проблеми пов’язані з вживанням алкоголю та наркотиків.

  6. Невдачі в інтимних стосунках.

  7. Занижена самооцінка.

  8. Ізольованість підлітка і пов’язане з цим почуття самотності.

  9. Депресія.

  10. Афекти.

  11. Сімейні проблеми.

У суїцидальній поведінці підлітка можна умовно виділити 3 фази:

  1. Фаза обдумування – свідомі думки про здійснення суїциду, які можуть вийти з-під контролю і стати імпульсиними.

  2. Фаза амбівалентності – настає за умови появи додаткових стресових факторів.

  3. Фаза суїцидальної спроби – швидка друга фаза переходить у третю.

Якщо суїцидальна спроба не завершилася загибеллю, у людини настає етап постсуїцидальної кризи, який триває аж до повного зникнення суїцидальних тенденцій.

Ознаки, за якими можна виявити ризик суїциду у підлітків:

  • Актуальні суїцидальні ідеї з відхиленням альтернативних ідей, а також наявність точного плану суїциду;

  • Депресивний стан чи інше психічне захворювання;

  • Попередні суїцидальні спроби(ризик суїциду найвищий протягом першого року після такої спроби);

  • Попередні суїцидальні спроби, здійснені не шляхом прийому таблеток;

  • Суїцидальні спроби в сім’ї чи серед близького оточення підлітка;

  • Соціальна ізоляція;

  • Конфлікти між підлітком та його оточенням, сімейні проблеми;

  • Девіантна поведінка в цілому;

  • Вживання наркотиків чи алкоголю;

  • Бажання бути направленим на стаціонарне лікування.

Словесні ознаки

Дитина, яка готується до самогубства, часто говорить про свій душевний стан.

Вона може:

    1. Прямо і явно говорити про смерть: «Я збираюся покінчити із собою»; «Я не можу так далі жити».

    2. Побічно натякати про свій намір: «Я більше не буду ні для кого проблемою»;

«Тобі більше не доведеться про мене хвилюватися».

    1. Багато жартувати на тему самогубства.

    2. Проявляти нездорову зацікавленість питаннями смерті.

Поведінкові ознаки

      1. Роздавати оточуючим речі, які є для людини особливо значущими, остаточно упорядковувати справи, миритися з давніми ворогами.

      2. Демонструвати радикальні зміни в поведінці, такі як:

  • в їжі - їсти замало або забагато;

  • у сні - спати занадто мало або занадто багато;

  • у зовнішньому вигляді - стати неохайним;

  • у шкільних звичках: - пропускати заняття, не виконувати домашніх завдань уникати спілкування з однокласниками, бути дратівливим, похмурим, перебувати в пригніченому настрої;

  • замкнутися, відсторонитися від родини й друзів;

  • бути надмірно діяльним або, навпаки, байдужим до навколишнього світу, відчувати поперемінно то раптову ейфорію, то напади розпачу.

    1. Проявляти ознаки безпорадності, безнадійності й розпачу.

Ситуаційні ознаки

Дитина може зважитися на самогубство, якщо вона:

      1. Соціально ізольована (не має друзів або має тільки одного друга), почувається знедоленою.

      2. Живе в нестабільному оточенні (серйозна криза в родині - у взаєминах з батьками або між батьками; алкоголізм - особиста або сімейна проблема).

      3. Почуває себе жертвою насильства - фізичного, сексуального або емоційно

      4. Уживала раніше спроби суїциду.

      5. Має схильність до самогубства через те, що його скоїв хтось із друзів, знайомих або членів родини.

      6. Перенесла важку втрату (смерть когось із близьких, розлучення батьків)

      7. Занадто критично налаштована щодо себе.

Десять кроків із запобігання самогубства у шкільному середовищі

Якщо ви виявили дитину із ознаками суїцидальної поведінки:

Крок 1-й: Повідомити департамент освіти міської ради.

Крок 2-й: Практичному психологу (у разі його відсутності соціальному педагогу) спільно з класним керівником створити безпечну, особистісно- орієнтовану і довірливу ситуацію навколо дитини і розпочати постійний щоденний контакт з дитиною (спілкування з використанням запитань «Що трапилося?, Я помітив, що у тебе щось відбувається негаразд, Які проблеми тебе турбують - я хочу тобі допомогти, Що у тебе на душі? Що тебе турбує? Твоя душа болить?» тощо). Знайдіть час слухати про все, що буде говорити дитина. Якщо вона замкнулася - знайдіть ключик до неї, але не чиніть тиску дитину.

Крок 3-й: Переможіть страх над собою і поговоріть з дитиною, чи думала вона про смерть, як давно і які були її фантазії, думки, плани.

Крок 4-й: Спробуйте визначити ту складну кризову ситуацію, яка спричинила

думки про власну смерть.

Крок 5-й: З'ясуйте, чи є в родині підлітка дорослий, якого він поважа любить, який є авторитетом або соціально близькою людиною. Знайдіть залучіть до постійної підтримки на певний час.

Крок 6-й: Практичному психологу, на основі своїх робочих даних, описати «Психологічний портрет школяра» та спільно з індивідуальною карткою подати для експертного прогностичного висновку у відділ практичної психології та соціальної роботи науково-методичного центру управління освіти по факту виявлення ознак суїцидальної поведінки.

Крок 7-й: У випадку наявних випадків суїцидів у родині, поперед суїцидальних спроб, вживання наркотиків і інших токсичних речовин, наявних психопатичних або депресивних розладів особистості, патології психічного розладу - обґрунтовано і толерантно рекомендувати батькам звернутися до психіатра, або психотерапевта, або психоневролога.

Крок 8-й: Практичному психологу школи організувати щоденне постійне підтримуюче спілкування з дитиною, вчителями та сім'єю. Розробці індивідуальну програму психологічної допомоги та формування захисних антисуїцидальних факторів. У випадку відсутності відповідних вмінь і навичок у працівника психологічної служби - його обов'язок знайти кваліфікован фахівця і залучити до роботи аж до повного зникнення суїцидальних ознак в поведінці.

Крок 9-й: Виявити фактори ризику у сім'ї та школі для конкретної датини. Розробити рекомендації для педагогів та родини - як організувати підтримуюче спілкування з дитиною та що змінити у взаємостосунках «дорослий – дитина»

Крок 10-й: Організувати психопрофілактичну роботу у школі.

  • 31.10.2018
  • Психологія
  • 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 363
  • 0
  • 27
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн