Матеріали для самоосвіти "Шкільна освіта країн світу / Німеччина"

Опис документу:
Сьогодні назрів процес глибинної трансформації системи освіти України від режиму її закритого пострадянського функціонування до розвитку в глобальному конкурентному просторі. Із матеріалу для самоосвіти можна дізнатися якою зараз є шкільна освіта в Німеччині.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Шкільна освіта країн світу

Німеччина

Як освіта організована в Німеччини? Чи однакова система по всій країні? Як працюють альтернативні напрямки навчання, наприклад, професійна підготовка або вальдорфська педагогіка (особливо популярна у Німеччині)? 
Багато земель – багато проблем.

У Німеччині шкільна освіта триває 13 років. У цій країні існують громадські і приватні школи. Держава гарантує безкоштовне обов'язкове 9-річне навчання в суспільних навчальних закладах. Система шкільної освіти має 4-ступеневий рівень: початкова школа, основна школа, реальне училище, гімназія. Навчання у початковій школі починається з 6-ти років і триває чотири роки — з першого по четвертий класи. Під час навчання в початковій школі діти вивчають німецьку мову, читання, краєзнавство та навколишній світ, музику і рух, художнє виховання, прикладну творчість.

Після закінчення початкової школи навчання продовжується в основній школі, у реальному училищі або в гімназії. Ці типи шкіл різняться за метою, призначенням; рівнем загальної освіти. В основній школі в Німеччині (5—10 класи) навчається приблизно 50 відсотків підлітків відповідного віку. У цьому типі шкіл діти набувають неповну загальну і в подальшому професійну освіту. У реальному училищі (5—10 або 7—10 класи) дається неповна загальна освіта професійно-практичної спрямованості, вивчаються фізика, хімія, біологія, іноземні мови та інші академічні дисципліни. У навчальних закладах цього типу існує система учнівства на підприємствах. Учні, здобуваючи освіту в навчальному закладі, навчаються і на підприємствах: перший день у школі; 4 — на підприємстві. Випускники реального училища мають право вступати в середніх а потім у вищі професійно-технічні навчальні заклади. Навчання у реальних училищах сплачують профільні підприємства і частково — держава.

У гімназії Німеччини учні навчаються з 5-ого по 13-ий або з 7-ого по 13-ий класи. Навчання в ній дає повну середню освіту і право вступу до вищих навчальних закладів (університетів). Обов'язковими навчальними дисциплінами в гімназії є німецька мова та література, географія, історія, математика, біологія, фізичне виховання, музика, релігія. Залежно від профілю гімназії вивчаються й інші предмети.

У середній освіті цікавим є те, що поряд з базовими дисциплінами включена значна кількість курсів за вибором. Гімназії нараховують шість основних профілів: технічний, сільськогосподарський, техніко-технологічний, суспільно-науковий, музичний, комунального господарства. На молодшому ступені гімназисти вибирають один з "пакетів" навчальних дисциплін, і він стає для них обов'язковим. Але, крім цього, учні мають право вибирати елективні курси, що постійно оновлюються і коректуються. А в об'єднаній школі розроблено два типи програм: для кооперативних та інтегрованих об'єднаних шкіл, В інтегрованій школі діти навчаються за єдиною програмою, освоєння якої відбувається індивідуалізовано для кожного учня. А в кооперативній школі програма враховує обов'язкові предмети і предмети за вибором. Таким чином, можна зробити висновок, що діти Німеччини можуть вибрати ту модель навчання, яка їх більше влаштовує.


У кожній землі Федеративної республіки Німеччини освіта організована дещо по-своєму. Екзаменами теж опікуються на місцевому рівні. Як же це працює на практиці? Які переваги та недоліки?

Наведемо приклад: Баварія. Молода викладачка Патрісія перевіряє учнівські вправи у початковій школі Мюнхена. Вона навчалася викладати у середній школі, але закінчила університет не тут, не в Баварії, куди згодом переїхала. У Баварії науковий ступінь Патрісії, виданий у Бранденбурзі, не визнають.
В Німеччині освітньою політикою керує не лише одне міністерство, а одразу 16 урядових установ по всій країні. В результаті різні федеральні землі, їхні освітні стандарти та якість конкурують між собою. Патрісія вже намагається домогтися, щоб її диплом визнали хоча б частково. Найкращі оцінки в Бранденбурзі не вберегли її від цього болісного бюрократичного процесу. Таке враження, ніби вона отримувала освіту в іншій країні.

Найбільша в Німеччині профспілка освітян GEW каже, що випадок Патрісії типовий для німецької системи освіти, вона веде до нерівності, несправедливого становища фахівців, яке базується на елітаризмі.

Уряди Баварії останніх десятиліть встановлювали свої правила, нібито заради кращих результатів. Однак, за останніми опитуваннями, 90% баварців тепер хочуть змін. Вони бояться, що їхнім дітям буде складно в разі чого переїхати в інший регіон.

Два в одному: професія та загальні знання

Отже, кілька освітніх систем в межах однієї країни можуть іноді призвести до певних проблем. В Німеччині є ще одна освітня особливість. Чимало старших школярів обирають дуже популярну професійну освіту. Вони відвідують звичайні уроки 2-3 рази на тиждень, а у решту днів тижня – ходять на стажування.

Своєрідна подвійна система освіти працює для дітей після 16-ти років. Вона передбачає навчання у класі кілька днів на тиждень, а в решту часу – стажування на підприємствах.

Отже, такі школи також підготовлені передавати загальні знання. Наприклад, Юліан відвідує також класи політології. Хлопець чотири рази на тиждень приходить до IT-компанії. Тут він практикант, теорії, які він вивчає у школі, повинні спрацювати тут.

Щоб отримати диплом, Юліан повинен скласти практичний і теоретичний екзамени. Професійне стажування триває від двох до трьох з половиною років. Робота оплачується компанією, як тимчасове працевлаштування. Цю систему освіти створили у вісімнадцятому сторіччі, але вона і сьогодні актуальна.

Однак ця система дорого коштує державі. Устаткування, яке використовують в школі, потрібно постійно модернізувати. Такі інвестиції гарантують гарне професійне майбутнє для багатьох учнів. 80% випускників цієї школи у Ганновері наприкінці навчання знаходять роботу.

Вальдорфська система

І це ще не все, що пропонує німецька освіта. Є також альтернативні школи, які навчають за власними методами. Серед них школи із вальдорфською педагогікою, навчальною концепцією, яка орієнтована на розкриття прихованих здібностей учнів. Однак критики зауважують, що педагогіка базується на псевдонауці антропософії, і була розрахована на розвиток майбутнього робітничого класу. Дізнаймося більше.

День у вальдорфській школі розпочинається зі співів та активних рухів. У таких школах фізичне вираження настільки ж важливе, як читання чи письмо.

І коли розпочинаються уроки з математики, знову ж таки… жодних книжок, жодних ручок – діти рухаються!

Першу вальдорфську школу заснували в Німеччині в 1919 році для дітей працівників фабрики Вальдорф-Асторія. Автором педагогічної методи був австрійський філософ Рудольф Штайнер, в її основі – езотерично-філософська концепція – антропософія. Штайнер вважав, що людський інтелект може контактувати з духами. За такі окультні посилання тепер найбільше критикують вальдорфську педагогіку.

Узагальнити досвід вальдорфських шкіл непросто. Вони всі дотримуються спільної педагогічної ідеї, але кожна з них – незалежна.

Крім того, учні не навчаються за підручниками, у вчителів є однакова шкільна програма, яку вони розвивають далі відповідно до учнівського темпу. Зазвичай, викладачі ведуть один клас протягом восьми років.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн