і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Використання опорних та інтерактивних схем для формування навичок мислення високого рівня
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Маруся Богуславка

Опис презентації окремими слайдами:
Дума “Маруся Богуславка” – перлина українського народного епосу М. Дерегус “Маруся Богуславка”
Слайд № 1

Дума “Маруся Богуславка” – перлина українського народного епосу М. Дерегус “Маруся Богуславка”

Маруся Богуславка – головна героїня народної думи «Маруся Богуславка». Її вважають одним з найяскравіших образів жінки-бранки ХVІ чи ХVІІ ст. Доля ...
Слайд № 2

Маруся Богуславка – головна героїня народної думи «Маруся Богуславка». Її вважають одним з найяскравіших образів жінки-бранки ХVІ чи ХVІІ ст. Доля героїні схожа на долю славнозвісної Роксолани (Насті Лісовської).

Вважають, що образ Марусі Богуславки — голов- ної героїні твору — це збірний образ, який не має конкретного історичного прототипу, хоч відомо, що і...
Слайд № 3

Вважають, що образ Марусі Богуславки — голов- ної героїні твору — це збірний образ, який не має конкретного історичного прототипу, хоч відомо, що іноді вродливі українські дівчата- полонянки, потурчившись, займали видні місця при дворах турецьких вельмож (наприклад, дружина Сулеймана І Роксоляна). Бували випадки, коли дівчата-полонянки потрапляли в гарем, ставали дружинами турецьких багатіїв, навіть мали від них дітей. Та до кінця життя в глибині їхньої свідомості жеврів патріотичний вогник і не забувалася провина перед рідною Батьківщиною, не затухало почуття до рідного батьківського краю, рідної землі. Великі муки терпіли такі люди, часто це було трагедією їхнього життя. Ось в цій думі і розповідається про дівчину-полонянку «Марусю, попівну Богуславку», яка, потрапивши в полон, «потурчилась, побусурманилась для роскоші турецької, для лакомства нещасного» — стала дружиною багатого «пана турецького». Історична основа твору

У 1981 р. у м. Богуславі на місці, де колись була Покровська церква і хата, в якій Маруся народилася й жила, встановлено пам’ятник народній героїні...
Слайд № 4

У 1981 р. у м. Богуславі на місці, де колись була Покровська церква і хата, в якій Маруся народилася й жила, встановлено пам’ятник народній героїні. На постаменті напис “Живи у думах та піснях Маруся Богуславка”

Що на Чорному морі, На камені біленькому, Там стояла темниця кам’яная.
Слайд № 5

Що на Чорному морі, На камені біленькому, Там стояла темниця кам’яная.

Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків, Бідних невольників. То вони тридцять літ у неволі пробувають, Божого світу, сонця праведного у вічі с...
Слайд № 6

Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків, Бідних невольників. То вони тридцять літ у неволі пробувають, Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видають.

То до їх дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Приходжає, Словами промовляє: «Гей, козаки, Ви, біднії невольники! Угадайте, що в нашій землі хр...
Слайд № 7

То до їх дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Приходжає, Словами промовляє: «Гей, козаки, Ви, біднії невольники! Угадайте, що в нашій землі християнській за день тепера?»

Що тоді бідні невольники зачували, Дівку-бранку, Марусю, попівну Богуславку, По річах познавали, Словами промовляли: «Гей, дівко-бранко, Марусю, по...
Слайд № 8

Що тоді бідні невольники зачували, Дівку-бранку, Марусю, попівну Богуславку, По річах познавали, Словами промовляли: «Гей, дівко-бранко, Марусю, попівно Богуславко! Почім ми можем знати, Що в нашій землі християнській за день тепера?

Що тридцять літ у неволі пробуваєм, Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видаєм. То ми не можемо знати, Що в нашій землі християнській за ...
Слайд № 9

Що тридцять літ у неволі пробуваєм, Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видаєм. То ми не можемо знати, Що в нашій землі християнській за день тепера».

Тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Теє зачуває, До козаків словами промовляє: «Ой козаки, Ви, біднії невольники! Що сьогодні у нашій зе...
Слайд № 10

Тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Теє зачуває, До козаків словами промовляє: «Ой козаки, Ви, біднії невольники! Що сьогодні у нашій землі християнській великодная субота А завтра святий празник, роковий день Великдень».

То тоді ті козаки теє зачували, Білим лицем до сирої землі припадали, Дівку-бранку, Марусю, попівну Богуславку, Кляли-проклинали: «Та бодай ти, дів...
Слайд № 11

То тоді ті козаки теє зачували, Білим лицем до сирої землі припадали, Дівку-бранку, Марусю, попівну Богуславку, Кляли-проклинали: «Та бодай ти, дівко-бранко, Марусю, попівно Богуславко, Щастя й долі собі не мала, Як ти нам святий празник, роковий день Великдень сказала!»

То тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Теє зачувала. Словами промовляла:
Слайд № 12

То тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Теє зачувала. Словами промовляла:

«Ой козаки, Ви, біднії невольники! Та не лайте мене, не проклинайте, Бо як буде наш пан турецький до мечеті від’їжджати, То буде мені, дівці-бранці...
Слайд № 13

«Ой козаки, Ви, біднії невольники! Та не лайте мене, не проклинайте, Бо як буде наш пан турецький до мечеті від’їжджати, То буде мені, дівці-бранці, Марусі, попівні Богуславці, На руки ключі віддавати; То буду я до темниці приходжати, Темницю відмикати, Вас всіх, бідних невольників, на волю випускати».

То на святий празник, роковий день Великдень, Став пан турецький до мечеті від’їжджати, Став дівці-бранці, Марусі, попівні Богуславці, На руки ключ...
Слайд № 14

То на святий празник, роковий день Великдень, Став пан турецький до мечеті від’їжджати, Став дівці-бранці, Марусі, попівні Богуславці, На руки ключі віддавати.

Тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Добре дбає, — До темниці приходжає, Темницю відмикає, Всіх козаків, Бідних невольників, На волю випу...
Слайд № 15

Тоді дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка, Добре дбає, — До темниці приходжає, Темницю відмикає, Всіх козаків, Бідних невольників, На волю випускає І словами промовляє:

«Ой козаки, Ви, біднії невольники! Кажу я вам, добре дбайте, В городи християнські утікайте, Тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайт...
Слайд № 16

«Ой козаки, Ви, біднії невольники! Кажу я вам, добре дбайте, В городи християнські утікайте, Тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайте, Моєму батьку й матері знати давайте: Та нехай мій батько добре дбає, Грунтів, великих маєтків нехай не збуває, Великих скарбів не збирає, Та нехай мене, дівки-бранки. Марусі, попівни Богуславки, З неволі не викупає. Бо вже я потурчилась, побусурменилась Для роскоші турецької, Для лакомства нещасного!»

Ой визволи, боже, нас, всіх бідних невольників, З тяжкої неволі. З віри бусурменської, На ясні зорі, На тихі води, У край веселий, У мир хрещений!
Слайд № 17

Ой визволи, боже, нас, всіх бідних невольників, З тяжкої неволі. З віри бусурменської, На ясні зорі, На тихі води, У край веселий, У мир хрещений!

Вислухай, боже, у просьбах щирих, У нещасних молитвах Нас, бідних невольників!
Слайд № 18

Вислухай, боже, у просьбах щирих, У нещасних молитвах Нас, бідних невольників!

Словникова робота Темниця - в’язниця, тюрма; бранка – полонянка; попівна – дочка попа; затепера – тепер; Зачували – чули; бодай – щоб; мечеть – хра...
Слайд № 19

Словникова робота Темниця - в’язниця, тюрма; бранка – полонянка; попівна – дочка попа; затепера – тепер; Зачували – чули; бодай – щоб; мечеть – храм для релігійних відправ у мусульман; статки – маєтки, багатство, зем ля; потурчилась, побусурменилась – прийняла турецьку віру; кревний – рідний, однієї крові.

Питання для обговорення 1. Знайдіть у думі зачин і кінцівку. У чому їх особливість? 2. Чому Маруся Богуславка починає розмову з козаками-невільника...
Слайд № 20

Питання для обговорення 1. Знайдіть у думі зачин і кінцівку. У чому їх особливість? 2. Чому Маруся Богуславка починає розмову з козаками-невільниками про Великоднє свято? Як до цього поставились козаки? За що вони її проклинають? 3. Знайдіть у тексті тавтологію (слова одного кореня чи близького значення). Поясніть іі роль. 4. Відшукайте у думі постійні епітети, що характеризують тогочасну Україну. Складіть словесний опис змальованої у творі української дійсності або намалюйте ілюстрацію. 5. Зверніть увагу па римування в думі. Яка частина мови найчастіше повторюється у римі? Що цим досягається? 6. Маруся Богуславка стала дружиною турецького вельможі, відреклася від християнської віри. Як ви оцінюєте її вчинок? Чи мала вона інший вибір? Чи вважаєте ви її розсудливою? 7. Чи можна вважати визволення Марусею земляків із темниці героїчним вчинком? Чи відчувала Богуславка, що буде покарана? Чому ж наважилася відпустити на волю бранців? 8 . Чому Маруся не хоче повертатися у рідний край? Чому до цього часу про Богуславку пам'ятають, складають легенди, повісті,

Історична основа думи–боротьба козаків з турецько-татарськими завойовниками. Тема–зображення важкої долі козаків-невільників та спробу їх визволити...
Слайд № 21

Історична основа думи–боротьба козаків з турецько-татарськими завойовниками. Тема–зображення важкої долі козаків-невільників та спробу їх визволити через 30 років полону колишньою бранкою Марусею Богуславкою. Ідея–уславлення волелюбності та гордості козаків, засуждення негативного ставлення до них.

Композиція Зачин: розповідь про те, як козаки перебували в ув’язненні у пана турецького. Основна частина: обіцяння Марусі звільнити запорожців з не...
Слайд № 22

Композиція Зачин: розповідь про те, як козаки перебували в ув’язненні у пана турецького. Основна частина: обіцяння Марусі звільнити запорожців з неволі після від’їзду турецького пана до мечеті. Висновок: Маруся дотрималася обіцянки — визволила козаків з неволі; відмова героїні тікати на рідну землю.

Художні особливості думи Епітети: «білий камень», «бідні невільники», «святий день», «тяжка неволя», «розкіш турецька», «лакомство нещасне», «тихі ...
Слайд № 23

Художні особливості думи Епітети: «білий камень», «бідні невільники», «святий день», «тяжка неволя», «розкіш турецька», «лакомство нещасне», «тихі води». Метафора: «сльозами проливали». Повтори: «...стояла темниця кам’яная»; «...козаки, ви, бідні невольники»; «Словами промовляли, Сльозами проливали»; «...дівкабранка, Маруся, попівна Богуславка». Риторичні оклики: «Козаки, ви, бідні невільники!», «Гей. Козаки, ви, бідні невільники!», «Як ти нам святий Великдень і сказала!», «Тільки города Богуслава не минайте!», «...Между мир хрещений!», «Пошли, Боже, на многая літа І до конця віка!». Риторичне запитання: «Чи ви знаєте, Що в нашій землі Та й день затепера?»

Характеристика образу Марусі Богуславки Бесіда за питаннями: - Яким чином українські дівчата ставали дружинами турецьких багатіїв? - Хто така Марус...
Слайд № 24

Характеристика образу Марусі Богуславки Бесіда за питаннями: - Яким чином українські дівчата ставали дружинами турецьких багатіїв? - Хто така Маруся? Як її називали козаки? - За що ув’язненні українці ображалися на Богуславку? - Чому героїня, ризикуючи своїм життям, вирішує допомогти ув’язненим козакам? - Чим пояснити ставлення Марусі до своїх батьків? - Що свідчить про те, що Богуславка, перебуваючи далеко від рідної землі, не забула своєї вітчизни, народу, батьків? - Чому народ співчуває героїні? - Вмотивуйте, чи можна вважати вчинок Марусі Богуславки патріотичним.

І. Головна героїня “Думи про Марусю Богуславку” ІІ. Турецька бранка Маруся Богуславка. Туга за рідним краєм Внутрішня боротьба між любов’ю до Вітчи...
Слайд № 25

І. Головна героїня “Думи про Марусю Богуславку” ІІ. Турецька бранка Маруся Богуславка. Туга за рідним краєм Внутрішня боротьба між любов’ю до Вітчизни та коханням чоловіка. Героїчний подвиг в ім'я Батьківщини Маруся Богуславка уособлення високих патріотичних почуттів. ІІІ. Моє ставлення до героїні.

. відповідальна добра турботлива співчутлива рішуча здатна на самопожертву патріотка бусурманка
Слайд № 26

. відповідальна добра турботлива співчутлива рішуча здатна на самопожертву патріотка бусурманка

Міні-дискусія Чи можна вважати Марусю Богуславку патріоткою свого краю? Чи можна сказати, що вона героїня? Відповідь обгрунтуйте. Чи є Маруся Богус...
Слайд № 27

Міні-дискусія Чи можна вважати Марусю Богуславку патріоткою свого краю? Чи можна сказати, що вона героїня? Відповідь обгрунтуйте. Чи є Маруся Богуславка історичною особою?

Ця дума була добре відома Тарасу Шевченку, він її вмістив у свій «Буквар южнорусский», виданий ним у 1861 році для українських шкіл. А М. Ста –риць...
Слайд № 28

Ця дума була добре відома Тарасу Шевченку, він її вмістив у свій «Буквар южнорусский», виданий ним у 1861 році для українських шкіл. А М. Ста –рицький під впливом цього твору написав однойменну історико-побутову драму (1897), п’єсу під цією ж назвою («Маруся Богуславка») написав і І. Нечуй-Левицький (1895), а також Б. Грінченко драму «Ясні зорі», С. Воробкевич оповідання «Турецькі бранці»; композитор А. Свєчников створив балет «Маруся Богуславка» (1951); М. Пригара — оповідання «Богуславка».

в и с н о в о к Патріотичний подвиг української дівчини-невільниці оспівано в думі «Маруся Богуславка». Маруся — проста дівчина-бранка з благородно...
Слайд № 29

в и с н о в о к Патріотичний подвиг української дівчини-невільниці оспівано в думі «Маруся Богуславка». Маруся — проста дівчина-бранка з благородною, чистою душею. Вона не забула своєї вітчизни, народу і прагне врятувати козаків-невільників. Звідси благородні риси і вчинки героїні. Маруся Богуславка не осуджується в думі, хоч вона і «потурчилась, побусурманилась». Навпаки, співець викликає до неї глибоке співчуття у слухачів, наділяє її багатьма позитивними якостями: християнська земля для неї — «наша», Маруся постійно думає про змучених невільників і здійснює свій задум — допомагає їм вирватись з ненависної турецької каторги. Тож Маруся приходить до козаків-невільників, які «тридцять літ у неволі пробувають, божого світу, сонця праведного у вічі собі не видають», і обіцяє їм на Великдень дати ключі від темниці (саме тоді «пан турецький», її чоловік, має «до мечеті від’їжджати», а їй залишить ключі). Хоч козаки-невольники і не повірили спочатку в щирість наміру Марусі, а стали проклинати її, проте Маруся дотримала свого слова — вона визволила козаків з неволі, хоч сама з ними не захотіла тікати в рідну землю, і не могла вже залишити чужої країни. Вона просить козаків передати батькам, щоб не збирали грошей для її викупу, бо вона вже додому не повернеться: Бо я вже потурчилась, побусурманилась Для розкоші турецької, Для лакомства нещасного! Трагедія Марусі в тому, що вона, ставши жінкою турецького хана, не забула батьків своїх, свого рідного краю. Патріотичні почуття десь глибоко озиваються в її серці, і вона відважується на дуже ризикований крок: визволяє своїх земляків-невольників. Таким чином, патріотичний вчинок, який здійснила Маруся Богуславка, свідчить про її велику любов до рідної землі, до українського народу.

Образ Марусі Богуславки — це художній вимисел, але спирається він на дійсні факти. Літописи, усні перекази зафіксували чимало випадків, коли україн...
Слайд № 30

Образ Марусі Богуславки — це художній вимисел, але спирається він на дійсні факти. Літописи, усні перекази зафіксували чимало випадків, коли українські дівчата-полонянки були дружинами турецьких вельмож, навіть султанів. Окремі з них, ризикуючи своїм життям, ішли на подвиги в ім’я своєї Батьківщини. Головна героїня змальовується у всій психологічній складності. Її образ розкривається не відразу, а поступово, в міру розгортання сюжету. В цьому виявилась висока майстерність твору. Симпатії творців і виконавців думи на боці героїні, і вони прагнули викликати до неї співчуття. Тому він продовжував відігравати суспільно-виховну роль і в пізніші часи.

Гра «Хто швидше» 1. Матеріал, з якого була побудована темниця, де перебували козаки. 2. Кількість ув’язнених козаків. 3. Чого не бачили в’язні у те...
Слайд № 31

Гра «Хто швидше» 1. Матеріал, з якого була побудована темниця, де перебували козаки. 2. Кількість ув’язнених козаків. 3. Чого не бачили в’язні у темниці? Відповідь надати користуючись текстом. 4. Як Маруся називала невільників? 5. Яка субота згадується у творі? 6. Проклинаючи Марусю, козаки бажали їй, щоб вона... 7. Час перебування козаків у неволі. 8. Куди збирався від’їхати пан турецький? 9. Яким чином Маруся хотіла визволити ув’язнених? 10. Для чого Маруся прийняла віру турецьку? 11. Чого не хотіла героїня, щоб робили її батьки? Відповідь надати, користуючись текстом. 12. Прийнявши віру турків, героїня...

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У презентації поданий ілюстрований та теоретичний матеріал з теми "Маруся Богуславка""
  • Додано
    13.08.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Презентація
  • Переглядів
    1477
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    17
  • Номер матеріала
    QA923141
  • Вподобань
    1
Курс:«Як підготувати успішну особистість: еврестичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь