• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Основи здоров'я
  • Малювання з собакою, як засіб соціальної реабілітації та адаптації дітей з особливими потребами. Проект "Малювання з собакою". Методичний посібник.

Малювання з собакою, як засіб соціальної реабілітації та адаптації дітей з особливими потребами. Проект "Малювання з собакою". Методичний посібник.

Опис документу:
Матеріали, що стосуються новітнього методу роботи з тваринами та дітьми - аніматерапії. Підготовчі заняття із загальних тем охороні природи та навколишнього середовища. Спеціалізовані заняття з дітьми з особливими потребами і здоровими дітьми та собаками: хендлінг, загальне навчання, кінологічний фрістайл. Методичний посібник та презентаційні матеріали проєкту, що стосуються одного з методів каністерапії - малювання за допомогою собаки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УДК 37.091.2 -7.012

Беляєва О. М.

Керівник гуртка –методист, голова Шепетівської

міської молодіжної громадської кінологічної

організації «Фенікс», інструктор з робочих якостей

собак (кінологічний фрістайл).

Місце роботи: Шепетівський міський центр

еколого-натуралістичної творчості учнівської

молоді

Малювання з собакою, як засіб соціальної реабілітації та адаптації дітей з особливими потребами.

Впровадження проекту «Малювання з собакою».

В даний час ізотерапія (малювання) широко використовується в корекції різних відхилень і порушень розвитку дитини, каністерапія ж в таких випадках - не метод лікування, а реабілітація за допомогою спеціально навчених собак. Саме здатність собаки на підсвідомому рівні «зчитувати» і визначати найдрібніші зміни невербальних (міміки, жестів, тембру голосу) і вербальних (мова, звукові сигнали) складових нашого спілкування використовується в каністерапії.

При спілкуванні з собакою задіяні всі органи чуття, що само по собі корисно і ефективно. При одночасній спільній роботі з каністерапевтом, собаки радо залучаються в процес роботи, беручи (за командою) в пащу пензлики, олівці, фломастери чи підсовуючи носом баночку з фарбою до рук дитини і т.д. Все це приносить масу позитивних емоцій. І нічого страшного не відбудеться, якщо песик скине зі столу баночку з фарбами чи олівець, це лише стимулюватиме дітей, особливо з проблемами опорно-рухового апарату, допомогти тваринці підняти загублене (така ситуація може бути запланована завчасно). А як цікаво наносити кольорові плями фарб разом з волохатим помічником! Особливо коли дитина поставить відбиток своєї долоньки, а песик - свій. Діти з особливими потребами навчаються значно повільніше, їм необхідно значно більше часу для переосмислення навчального матеріалу, який варто багаторазово повторювати. Однак після спеціальних вправ і занять на розвиток пам’яті, увагі, мислення, а також дрібної моторики м’язів рук, вони можуть досягати непоганих результатів.

Співпраця з собакою допомагає дітям з особливими потребами набути впевненості в собі, набути здатності до адаптації, навчити самовиражатися, а також побачити всю красу навколишнього світу, його кольорове розмаїття і гармонію. Собака допомагає зняти стрес, знайти гармонію з навколишнім світом. І справа не тільки в емоційному зв'язку, є й медичні обгрунтування. До того ж собака поводиться природно, що знімає багато психологічні бар'єри.

Малювання з собакою – це розвиток всіх органів почуттів: зору, дотику, формування образного просторового мислення, інтелектуальної та емоційної сфери, розкриття і розвитку творчого потенціалу.

Метою проєкту є привернення уваги населення до нового методу реабілітації та соціальної адаптації дітей з особливими потребами, засобами каністерапії, зокрема, ізотерапія з собакою.

Завдання проекту:

  • ознайомлення з теоретичними аспектами впровадження ізотерапії в поєднанні з каністерапією;

  • розроблення комплексу вправ для занять з дітьми;

  • практична організація занять малювання з собаками з дітьми різних категорій;

  • розроблення рекомендацій щодо здійснення соціалізації та реабілітації дітей з особливими потребами за допомогою методу малювання з собаками.

Малювання разом з собакою не ставить перед дитиною непосильних завданнь і не призводить до розчарування. У дитини не виникає установки «я не вмію малювати». А тренеру з собакою потрібно лише залучити дитину до творчого процесу так, щоб вона відчула, що неї все виходить.

На заняттях з малювання з собакою малюнок розглядається як діагностичний матеріал. Аналізуючи малюнок можна сказати про здатність дитини сприймати дійсність, висловлювати ставлення до неї.

Самовираження за допомогою малюнка виявляється більш символічним, ніж мова. Для дітей малюнок зазвичай не предмет, а знання про нього, тому дитяче малювання називають графічної промовою. Іноді дитина здатна пояснити символи, намальовані собакою і розкривається при спробі пояснити глибинний сенс намальованого чотирилапим компаньоном.

Іноді "собачий малюнок" збігається з внутрішнім станом дитини, що створює чуттєвий симбіоз в парі дитина-собака. І тут вже завдання тренера - не втратити час для витягування дитини з замкнутого кола хвороби.

Корекційні можливості проекту "Малювання з собакою" по відношенню до дітей з обмеженими можливостями пов'язані з тим, що вплив методу направлено на емоційно-чуттєву сферу, як більш чутливу і сприйнятливу.

Основні функції, що виришуються під час занять:

  • стабілізаційна - звільнення від нашарувалися негативних станів, зняття емоційного напруження;

  • регуляторна - розвиток здатності саморегуляції засобами каністерапії;

  • адаптаційна - спрямована на подолання труднощів комунікації, формування впевненості в собі і емоційно-практичну форму вираження (символізм) творчих робіт.

Власне реалізація проєкту полягає у проведенні занять з дітьми різних категорїй: перша група – здорові діти, друга група – діти з особливими потребами. В залежності від індівідуальних особливостей дитини заняття може тривати від 15 до 35 хвилин.

Заняття проводились в індивідуальнїй або груповій формі.

Споглядання за дією проєкту проходило на протязі 6 місяців.

Висновки про результати та ефективність зроблені на основі опитування та анкетування батьків.

Для кожного конкретного випадку каністерапевт розробляє комплекс вправ.

1. Заняття завжди починається зі знайомства. Деяким дітям потрібно чимало часу, щоб звикнути або побороти страх перед собакою. Але фахівець завжди допоможе налагодити контакт. Потрібно дуже ретельно спостерігати за реакцією дитини. Якщо вона боїться, собаку слід тримати на відстані. Багатьом дітям простіше, коли тварина сидить або лежить боком. Тоді відсутній контакт очима.

2. Після етапу знайомства можна переходити до так званих дистанційних вправа. Спеціаліст йде поруч з дитиною, ведучи з іншого боку тварину на повідку і не наближаючи її. Коли дитина звикне, собака може робити зупинки, повороти. Потім можна доручити дитині її розчесати. І коли етап звикання завершено, дитина може самостійно давати команди собаці.

3. Наступна вправа вимагає від дитини зосередженості і розвиває певні навички: орієнтуватися в просторі, послідовно виконувати дії. Дитині дається завдання підвести собаку до певного предмета або людини, потім взяти якусь іграшку і разом з твариною віднести її в призначене місце. Якщо собака вміє виконувати трюки, нехай дитина попросить її виконати один з них. Це дуже підвищить самооцінку малюка.

4. Натупна вправа виходить з попередьої. Собака пензликом починає наносити на папер точки, хвилясті і прямі лінії, дуги і смужки. Вправа може виконуватися пащею з пензликом або лапами. Тоді собака занурюючи лапу в фарбу ставить відбитки на папері. Таку ж дію ми пропонуємо повторити дитині.Намалювати пензликом або ставить відбитки долонею. Спільна творчість сприяє розкриттю і пробудженню фантазії. Наступним етапом можна запропонувати пояснити значення намальованого.

5. Чергова вправа виконується на килимку. Дитина лягає поруч з собакою, можна на неї спертися, притискається до неї або просто обіймає. Температура тіла собаки вище, ніж у нас, тому такий тісний контакт корисний для м'язів. При цьому собака может тримати олівець чи фломастер, мордою підсуває баночку, передає іграшку. А дитина малює свої враження, страхи, фобії, відповідно позбавляючись від негативу і формуючи позитив. В неї вже зменшується почуття тривоги, поліпшується моторика і навіть мова.

6. У змішаних групах заняття можна проводити за столами, де вже підготовлені фарби, олівці, папір і все необхідне. Діти малюють самі, а собаки знаходяться поруч за столом або споглядають на відстані. Також собака може втручатись в процес малювання, подати олівець, іграшку, підсунути баночку з водою та інше.

7. Черговий етап може проходити на вулиці. Собаки і діти відчувають свободу, свіже повітря стимулює творчу енергію. Собак може бути кілька. Хтось буде моделлю, хтось помічником. Дозволяється рухатись, грати з собаками. Тренер повинен вловити момент, коли починає наростати збудження і в цей момент запропонувати показати це на папері. Діти можуть малювати індивідуально кожен на своєму листку або зобразити на загальному полотні. А потім будь-хто зможе побачити, що відчував кожен в цей час і як це відобразилося на малюнку.

До речі, на заняттях бажана присутність психолога, який відразу зможе побачити динаміку розвитку: позитивну чи негативну.

Подібні спільні заняття допомагають вирішити ряд проблем та розвинути «сплячі» здібності, наприклад:

  • недостатність орієнтації в просторі;

  • проблеми взаємодії і комунікації;

  • робота над мотивацією до творчості, зокрема малювання;

  • допомога у формуванні опорної функції рук, дрібної моторики, захоплення, перенесення, і відпускання предметів;

  • вчить проявляти ініціативу і креативність;

  • подолання страхів і тривожних станів;

  • розвиток інтелектуальних і пізнавальних здібностей.

Обов'язково потрібно дотримуватися заходів безпеки, уникати предметів, що б'ються, гострих, легко розколюється що можуть пошкодити дітям і тваринам.

Під час роботи над проєктом були зроблені такі висновки:

  1. Використання методу малювання з собаками дає позитивні результати у виришенні ряду актуальних розвиткових та корекційних завдань у роботі з дітьми з особливими потребами .

  2. Діти-волонтери, що беруть участь в проєкті, формують і вдосконалюють навички роботи з собаками в процесі роботи з дітьми з особливими потребами, що допоможе їм в подальшому житті.

  3. Проект окреслив окремі аспекти та методи соціальної реабілітації та адаптації, а також розвиткові здібності дітей з особливими потребами за допомогою малювання з собакою.

  4. Практичні і методологічні напрацювання, а також деякі окремі елементи можуть використовуватися при роботі в спеціалізованих установах, практичними психологами, тренерами-каністерапевтами та кінологами-аматорами.

Список використаних джерел:

1. Буровкіна Л.А. Комплексний підхід до навчання школярів декоративно-прикладного мистецтва в системі безперервної освіти // Виховання школярів. - 2010. - № 4. - С. 36-39.

2. Виготський Л.С. Уява і творчість у дитячому віці. Психологічний нарис. - М .: Просвещение, 1991. - 99 с.

3. Власенко О. Таємниці досвідченого дресирувальника: нестандартні та екстремальні ситуації. – М. : ООО «Видавництво Астрель», 2002.

4. Джеральд О., Гоулд П. Малюнок в психотерапії: Методичний посібник. - М .: Прогрес, 2001. - 184 с.

5. Доренський В. Мистецтво як феномен людино творення / В. Доренський // Філософська думка. – 2009. – № 6. – С. 61–78

6. Кисельова М.В. Арт-терапія в роботі з дітьми: керівництво для дитячих психологів, педагогів, лікарів і фахівців, що працюють з дітьми. - СПб .: Мова, 2006. – 160 с.

7. Соціально-педагогічні основи діяльності сучасного позашкільного навчального закладу. Матеріали доповідей та виступів міжнародної науково-практичної конференції 23-25 жовтня 2002 року. – Київ, 2003

8.Технології творчої реабілітації дітей з обмеженими можливостями. Укладач: Донченко А.С., Філіппова Е.Н., Холматова Н.В ..

9.https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwik_Z3WltvkAhVAwcQBHRbbA10QFjABegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fdepsr.admhmao.ru%2Fupload%2Fiblock%2F79e%2F7._tekhnologiya_tvorcheskoy_reab._detey_s_ogranich._vozmozh..pdf&usg=AOvVaw1JHDXb57x6mFdEfeqboKIF

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
3
міс.
0
7
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!