Сьогодні відбувся
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Лялька - мотанка як самобутнє явище українського народу

Опис документу:
Лялька з тканини як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців. Дана розробка стане у нагоді вчителю трудового навчання. У ній показано різновиди ляльок з тканини та їх значення для українського народу.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розробка уроку

з теми:

«Лялька мотанка як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців»

Підготувала

Грицик Т.В.

м. Чернігів – 2020 рік

Тема уроку: Лялька – мотанка як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців.

Клас: 6 клас

Тривалість: 2 години (90 хвилин)

Тип уроку: комбінований

Мета:

формування предметних компетентностей:

  • засвоєння знань про історію виникнення ляльки-мотанки, її магічні функції та значення для українського народу, а також її різновиди та класифікація;

  • формувати вміння планування власної роботи та вибору майбутнього об’єкту проєктування, а також самостійного підбору конструкційних матеріалів;

  • формувати практичні вміння виконувати ескіз ляльки-мотанки за власним задумом;

  • сприяти розумінню залежності між усіма елементами виробу.

формування ключових компетентностей:

  • розвивати уміння усно та письмово оперувати технологічними поняттями, фактами;

  • розвивати уміння обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу;

  • розвивати уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами, економно використовувати матеріали;

  • розвивати уміння аналізувати помилки;

  • розвивати уміння формулювати цілі і завдання, розробляти план для їх досягнення, прогнозувати і нівелювати ризики.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учня:

Знаннєвий компонент:

- розуміє етапи проектування; розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об'єкту; розуміє сутність базової моделі; розуміє роль природних матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля; розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів; знає властивості конструкційних матеріалів.

Діяльнісний компонент:

- розрізняє етапи проектної діяльності; добирає конструкційні матеріали залежно від їх властивостей; виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення; добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу; дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями; визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу; вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання за характерними ознаками; виготовляє виріб; здоблює виріб за готовою композицією.

Ціннісний компонент:

- висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження; обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу; усвідомлює значення деталі, як частини виробу.

Дидактичні засоби для проведення уроку: фото-аналоги виробів, технологічна картка, презентація, інтелект-картка «Що потрібно для виготовлення ляльки-мотанки?»

Основні поняття теми: лялька-мотанка, модеювання виробу, створення ескізу, конструкційні матеріали.

Об’єкт проєктно-технологічної діяльності учнів: Лялька-мотанка

Практична робота: Вибір об’єкта проектування. Планування роботи з виконання проекту. Добір конструкційних матеріалів. Створення ескізу об’єкта проектної діяльності.

Обладнання і матеріали до практичної роботи: лінійка, прості олівці різної м’якості, аркуш паперу та за потреби кольорові олівці.

Міжпредметні звязки: народознавство, історія, культурологія, очіпок, традиції, обряди, сакральний хрест, етика.

Використані джерела:

  1. Українська вузлова лялька - захисниця/ [Інтернет ресурс] http://motanka.in.ua/view_cat.php?category=lyalka-motanka

  2. Розробка уроку «Лялька мотанка – щаслива доля намотана»

Структура уроку

І. Організаційна частина (2 хв.)

ІІ. Повторення попередньо вивченого матеріалу (3 хв.)

ІІІ. Актуалізація опарних знань (5 хв.)

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку (8 хв.)

V. Вивчення нового матеріалу (12 хв.)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (2 хв.)

VІІ. Інструктаж до практичної роботи (8 хв.)

VІІІ. Практична робота (40 хв.)

ІХ. Підведення підсумків (5 хв.)

Х. Рефлексія (4 хв.)

ХІ. Домашнє завдання (1 хв.)

Хід уроку

Методи, прийоми і форми навчання

Зміст етапів уроку

Бесіда

Фронтальна бесіда

Фронтальна бесіда

Інтерактивна вправа «Шкала знань»

Фронтальна бесіда

Знайди зайве

Ілюстрація

Асоціативний кущ

Інтерактивна вправа ЗХВ

Розповідь

Фронтальна бесіда

Ілюстрація

Розповідь

Пояснення

Фронтальна бесіда з елементами пояснення

Інтерактивний метод «Інтелектуальний ярмарок»

Фронтальна бесіда з елементами інтерактивного методу «Мікрофон»

Фронтальне пояснення

Інтерактивний метод «Мікрофон»

Фронтальна бесіда

Ілюстрація моделей-аналогів

Фронтальне пояснення

Інтерактивний метод Брейнстормінг

Індивідуальна та фронтальна бесіда

Фронтальна бесіда

Інтерактивна вправа «Шкала знань»

Інтерактивна вправа ЗХВ

Фронтальне пояснення

І. Організаційна частина (2 хв.)

Привітання із класом, перевірка підготовленості учнів до уроку (наявність робочої форми, інструментів і матеріалів для виконання практичної роботи), відмічання присутніх, призначення чергових за графіком, ділове й емоційне налаштування на роботу.

ІІ. Повторення попередньо вивченого матеріалу (3 хв.)

Діти, а зараз ми з вами трішки повторимо попередній матеріал. Давайте пригадаємо як створюється ескіз?

Для чого він потрібний?

Як правильно підібрати конструкційні матеріали?

На які групи поділяються конструкційні матеріали?

ІІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

-Діти, чи відоме вам таке цікаве слово лялька-мотанка?

Відповідей дітей

-Що ви знаєте про ного?

Підсумок відповідей дітей

- Зараз ми з вами і виконаємо цікаву вправу. Ваше завдання на стікерах, які знаходяться на ваших партах написати ваше ім’я, а потім ми з вами будемо розміщувати їх на нашій шкалі, яка зображена на дошці. Вона поділена на 10 частинок, якщо вам це слово взагалі не відомо, то ваш стікер потрібно приклеїти на цифру яка їй відповідає: 0 або 1, якщо ви відмінно знаєте це слово і розумієте де воно застосовується і яким чином, ви клеїте свій стікер на цифру : 8, 9 чи 10.

-Тож зараз, будь ласка, кожен напишіть своє ім’я на стікері.

Збираю стікери в дітей і розпочинаю по черзі зачитувати імена написані на стікерах, розміщуючи їх на цифри, які називають учні.

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку (8 хв.)

-А щоб дізнатися тему уроку, вам потрібно розгадати слово, яке розгубилося.

(Діти складають словосполучення зі складів)

мо ка Ля – ка тан ль

-Так, ви вірно склали словосполучення Лялька-мотанка. Саме це слово стосується сьогоднішньої теми нашого уроку. І звучить вона так Лялька – мотанка як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців.

Якщо учні не змогли скласти слово, то я допомагаю їм зробити це.

-Дуже складне слово з’явилося на нашому шляху. Я вам допоможу, діти. Словосполучення яке ви мали скласти – Лялька-мотанка.

-Діти, а подивіться уважно на дошку, як ви думаєте, яка з цих 4 картинок не відноситься до нашого слова?

ДОДАТОК 1

На проекторі висвітлюється 4 картинки, одна з яких зайва

-А зараз скажіть, з чим у вас асоціюється це слово?

Відповіді дітей записую на дошку, створюючи асоціативний кущ

-Саме це слово стосується сьогоднішньої теми уроку. А звучить вона так Лялька – мотанка як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців.

-Я побачила ваші асоціації виходячи з цього, ми з вами зараз заповнимо табличку, яка складається з 3 частин: знаю, хочу, вмію. Спочатку ми заповнимо колонку знаю, потім хочу, а останню колонку ми залишимо на кінець уроку.

- Отже, діти, що ви знаєте про Ляльку-мотанку?

Учні по черзі говорять, що хотіли б бачити в кожній з колонок, я записую слова дітей до таблички.

-А що б ви хотіли дізнатися або ж навчитися на сьогоднішньому уроці?

Учні по черзі говорять, що хотіли б бачити в кожній з колонок, я записую слова дітей до таблички.

Знаю

Хочу

Вмію

- Діти, все те, що ви написали в колонці Хочу ми з вами намагатимемося виконати на сьогоднішньму уроці.

- Отже, учні на сьогоднішньому уроці ми з вами тісніше познайомимося з цією магічною частинкою українського народу - лялькою-мотанкою. Оберемо саме ту, яку ви забажаєте зробити на уроці. Сплануємо нашу роботу покроково та доберемо конструкційні матеріали для її виготовлення. І почнемо творити ескіз нашого майбутнього виробу.

V. Вивчення нового матеріалу (12 хв.)

Отже, сьогодні ми знайомимося з лялькою – мотанкою та її видами.

Лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля.

Їй майже 5000 тис. років. Вона з’явилася з тих пір як почали вирощувати льон. Такі ляльки можна знайти в кожній країні. Лялька - мотанка виконувала різні функції – охороняла житло, дітей, сон оберігала господарство.

Здавен кожна мати робила своїм дітям мотанки для забави. З часом ці лялечки зникли бо їм на заміну прийшли фабричні ляльки.

Секрети виготовлення передавалися від матері до дітей. Раніше кожна дівчина повинна вміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставилися так само відповідально як і до вишивання шлюбного рушника. виготовляли мотанку шляхом накладання шматків тканини один до одного і їх змотування лише самою ниткою. Намотували нитку лише за часовою стрілкою,так як рухається Сонце. Ганчіркових ляльок починали «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках їх налічувала до сотні. Ляльки робили з великим старанням, оскільки по ній судили про смак і майстерність господині. Кожна дівчина робила ляльку - мотанку яку забирала із собою в нову сім’ю.

Ляльки бувають різної форми великі і маленькі. В Україні народну ляльку робили з такого матеріалу: сіна, соломи, трави, насіння, зерна, тканини, дерева.

- Учні, скажіть, будь ласка, з якого матеріалу можна виготовити ляльку-мотанку?

Орієнтовна відповідь: З тканини, наповнювача, нитки, оздоблювальних елементів.

- Правильно, давайте запишемо це у зошит.

Показ картинок ляльки-мотанки з різних матеріалів.

ДОДАТОК 2

На Україні вирізняли три основних типи ляльок - мотанок:

1) немовля 2) баба-берегиня 3) дівчина-наречена

До народження дитини виготовляли ляльку немовля в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд із дитиною для охорони її сну і здоров’я.

Баба-берегиня допомагала оберігати достаток в сім’ї, у середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, грошового достатку, отримання хорошої вовни овець.

Лялька-наречена. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченій та привертала багатого нареченого.

Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою. При її виготовленні у жодному разі не використовується голка, а тільки нитки і тканина. Лише в останні часи майстрині, що роблять колекції ляльок використовують голку для оздоблення лише вбрання ляльки вишивкою.

Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: за старовинних повір’ям, лялька з обличчям неначе дивилася в душу і могла нашкодити дитині, Тому, безлика лялька була одночасно і оберегом.

Обличчя замінював узор у вигляді хреста, ромба, квадрата. Хрест називали солярним, який означав знак Сонця. Робили хрест із яскравих нито .

Хрест від слова «кресс – кресало, вогонь» - символ життя ,неба,та вічності.

За традицією лялька - мотанка мала бути одягненою у світлу вишиту сорочку, під'юпник і запаску (фартушок). Усі елементи одягу є оберегами спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи – минулий, теперішній і майбутній, намисто уособлює достаток. Головний убір – стрічка хустина – символізує зв'язок з небом. Обов'язковою приналежністю будь-якого костюма був пояс. Він був і оберегом і мав практичне призначення. Пояс був межею, що оберігала тіло людини від злих сил. Так само пояс підв'язував фартух.

Шили лялькові плаття не просто так, а з сенсом. Тобто наряд ляльки мав не тільки естетичне, декоративне значення, але і глибоке духовне коріння. Саме у ляльковому платті простежуються стародавні форми українського одягу.

Для костюма ляльки понад усе підходять бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон, сатин дрібних забарвлень. Ці тканини зручні в розкрої, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються. Велике значення мали кольори на одязі ляльки .

- Скажіть, які кольори повинні бути присутні у ляльці-мотанці?

Орієнтовна відповідь учнів: червоний, зелений, жовтий.

- Так, дійсно. Ви правильно говорите

У наряді|вбранні| будь-якої ляльки був завжди присутній червоний колір|цвіт| і вишивка. Це колір|цвіт| сонця, тепла, здоров'я, радості. Узор|візерунок| вишивки теж|також| був не випадковий, кожен малюнок вишивки мав своє значення.

Червоний – колір життя, вогню, кохання; Червоний колір здавна вважається захисним. Тому ляльку-берегиню в червоному можна поставити навпроти вхідних дверей,вона буде захищати вашу домівку від проникнення поганої енергії.

Зелений – колір здоров’я та багатства.

Жовтий – колір сонця, пшениці, землі, фізичного світу;

синій – колір творчості та саморозвитку;

фіолетовий – колір мудрості;

золотий – колір Божої любові.

- Діти а скажіть, будь ласка, як ви собі уявляєте сучасну ляльку мотанку?

Варіанти відповіді дітей, ідеї майбутнього виробу (зовнішній вигляд, оздоблення, акцентні речі)

VI. Закріплення вивченого матеріалу (2 хв).

Для того щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал, пропоную вам дати відповіді на подані запитання. За правильну відповідь ви отримуєте «посмішку». Відповівши на запитанні ви маєте право задати його своєму класу, якщо ваше питання є гарно сформульованим, ще одна «посмішка» вже поспішає до вас. Якщо ж ні, я задам своє запитання класові.

Орієнтовні запитання учнів:

1. Яке значення мала обрядова лялька?

2. З яких матеріалів можна виготовляти ляльки?

3. Які види ляльки виготовлені з тканини?

4. Значення оберега для людей?

VIІ. Інструктаж до практичної роботи (8 хв.)

- Діти, сьогодні ми з вами виберемо, яку саме ляльку-мотанку ви бажаєте зробити. Сплануємо покроково свою роботу та доберемо конструкційні матеріали. Створимо ескіз майбутнього виробу.

- Для роботи нам знадобляться такі інструменти: лінійка, прості олівці різної м’якості, аркуш паперу та за потреби кольорові олівці.

- Перш ніж приступити до роботи, нам необхідно повторити правила безпечної праці та організації робочого місця, яких слід дотримуватись під час виконання ручних швейних робіт.

Нагадайте їх, будь ласка.

Учні нагадують правила безпечної праці по одному по черзі:

1. Роботу розпочинати з дозволу вчителя.

2. Робочі інструменти і матеріали розкладайте у встановленому місці у зручному і безпечному для користування порядку.

3. Дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці.

4. Будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншими.

5. Не розмахуйте руками, інструментами не кладіть на край столу.

6. При виконанні робіт сидячи слід сидіти прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10…15 см від краю стола. Відстань від очей до виробу, що виготовляється, повинна бути 30…35 см. Неправильна робоча поза псує поставу, спричинює швидку втомлюваність і шкодить роботі органів травлення;

7. Стежити, щоб світло на робочому місці падало з лівого боку або спереду;

8. Користуватися тільки справним інструментом;

9. Використовувати інструмент за призначенням;

10. Утримувати робоче місце в чистоті й порядку;

11. Не відволікатися від роботи, не заважати працювати іншим;

12. Строго дотримуватися правил безпечної роботи.

VIІІ. Практична робота (40 хв.)

- Спочатку я хочу у вас запитати, якою ви бачите свою ляльку-мотанку?

Відповіді дітей

- Для того, щоб допомогти вам уявити свою майбутню ляльку, варто ознайомитись з моделями-аналогами. Ось подивіться, як можуть бути оздоблені ляльки. Оберіть модель, яка вам найбільше сподобалась, і намалюйте ескіз своєї майбутньої ляльки.

ДОДАТОК 3

- Зараз у своїх робочих зошитах за допомогою простих та кольорових олівців створіть ескіз своєї майбутньої ляльки.

Самостійно контролюйте свою роботу, будьте уважними, намагайтеся працювати охайно.

Учні виконують ескізи у своїх зошитах

-Добре, майбутній виріб ви уявили, а тепер давайте подумаємо, які ж матеріали та інструменти будуть потрібні для виготовленні ляльки-мотанки?

Діти відповідають на запитання

-Відмінно! Діти, а тепер давайте з вами складемо інтелект-карту «Що потрібно для виготовлення ляльки-мотанки».

Працюють колективно. Діти пропонують елементи картки. Я корегую і записую відповіді учнів на дошці, діти за мною у зошит.

ДОДАТОК 6

Поточний інструктаж

Учні дістають обладнання і починають виконувати практичну роботу. Під час практичної роботи періодично обходжу робочі місця з метою проведення перевірки та консультації. Допомагаю визначати правильність виконаної роботи, проводити аналіз допущених помилок. При виявленні масових типових помилок зупиняю роботу всього класу і консультую дітей ще раз.

Обов’язково контролюю організацію робочих місць, дотримання учнями правил безпечної праці. Збираю дані для заключного інструктажу.

Заключний інструктаж

1. Оголошення про закінчення практичної роботи.

2. Оцінка ступеня виконання практичної роботи усіма учнями класу (чи всі впоралися з поставленим завданням.

3. Аналіз типових помилок.

4. Загальна оцінка виконаних робіт. Короткий аналіз роботи кожного. Акцентування уваги на кращих роботах.

ІХ. Підведення підсумків (5 хв.)

-Ви молодці, сьогодні всі дуже гарно попрацювали. Але ви пам’ятаєте про нашу шкалу, яку ми на початку уроці заповняли стікерами?

Відповідь дітей

-Тож зараз я буду називати ваші імена, записані на стікерах, а ви будете говорити: чи залишити ваш стікер на тому самому місці, якщо ви нічого не дізналися за урок, або перемістити його вперед, якщо урок був пізнавальним та корисним.

По черзі називаю імена дітей, та переклеюю або залишаю на місці їхні стікери.

Х. Рефлексія (4 хв.)

-А зараз ми з вами повернемося до нашої таблички, в якій одна колонка порожня тож давайте її заповнимо. По черзі скажіть, будь ласка, що ви навчилися на сьогоднішньому уроці.

Діти говорять по черзі я записую до таблички

-Вся робота зроблена і я дякую вам за увагу!

ХІ. Домашнє завдання (1 хв.)

На наступний урок візьміть з собою всі необхідні матеріали для виготовлення ляльки-мотанки.

ДОДАТОК 1

ДОДАТОК 2

Лялька-мотанка з серветок Лялька-мотанка з сіна

Лялька-мотанка з бутилки (основа тулуба)

Лялька-мотанка з кукурудзяного листя

Лялька-мотанка з ниток

ДОДАТОК 3

ДОДАТОК 4

ДОДАТОК 5

п/п

Технічні умови виконання

Технічна операція

Зображення операції

1.

Виготовлення голівки

Для цього нам потрібно узяти шматок білої тканини, заповнити її будь-якими шматочками тканини або наповнювачем. Гарно розправити складки, які утворилися, міцно зв’язати, формуючи голівку ляльки круглої форми.

2.

Виготовлення хреста на голівці ляльки

Різнокольоровими нитками (за бажанням можна обрати будь-які нитки) на обличчі ляльки намотати хрест так, щоб на розхресті (перетині ниток) утворився квадрат

3.

Виготовлення тулуба

Зайві кінці тканини, які звисають, обмотати тканиною так, щоб утворилося тіло ляльки до якого на наступному етапі можна бути додати одяг

4.

Одяг ляльки

Різнокольоровими шматочками тканини обгорнути основу, імітуючи верхній одяг ляльки та поясний одяг. Кращим варіантом, буде пошити вбрання для неї самостійно ручними швами.

5.

Оформлення готової ляльки

На голову ляльки накласти волосся ниток. Додати вінок, який бажано зробити власноруч зі штучних квітів та бісеринок, а також стрічок. Або ж запнути хустку або зробити головний убір-очіпок

ДОДАТОК 6

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.