Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Круглий стіл: "Права людини"

Правознавство

Для кого: 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

04.01.2020

612

15

0

Опис документу:
Виховання морально - правової позиції учнів стосовно проблеми прав людини та поважного ставлення до законів; формування громадянської активності, виховання принциповості та нетерпимості до антигуманних проявів щодо людини.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Круглий стіл. Права людини.

Мета виховного заходу: виховання морально - правової позиції учнів стосовно проблеми прав людини та поважного ставлення до законів; формування громадянської активності, виховання принциповості та нетерпимості до антигуманних проявів щодо людини.

Обладнання : плакати, присвячені захисту прав дитини; вислови про права людини; проектор; відеоролики про порушення прав дитини, назви організацій, установ, які захищають права дітей в Україні.

Епіграф. «Тільки виховання створює людину» (Антуан де Сент-Екзюпері)

«Благополуччя держави залежить від її законів» (Арістотель)

«Закони потрібні не для залякування, а для допомоги громадянам» (Вольтер)

«Ображаючи інших ти не піклуєшся про самого себе» (Леонардо да Вінчі)

Хід заходу

Учитель: Із самого народження дитина стає повноправним громадянином своєї держави. Людина росте,спілкується з оточуючим її суспільством. А суспільство живе за правилами. Для чого потрібні правила? Щоб був порядок, щоб не було сварок і образ. Згодом правила перетворились на закони, у яких записані права і обов’язки. Ці закони охороняють права всіх громадян, і їх мають дотримуватися всі. Знання чинних законів, уміння правильно знаходити рішення у складних життєвих ситуаціях, уміння захистити свої права – основні показники правової культури. І найважливіше, що сьогодні вам треба знати – це ваші права. Поговоримо про них.

Учень 1: Ідея прав людини має давню історію. Кожна держава забезпечувала права і свободи особи за допомогою власних законів. Друга світова війна продемонструвала факти порушення прав людини, що спонукало світову спільноту шукати шляхи ефективного міжнародного механізму захисту прав людини. Виникнення ідеї міжнародного сприяння загальній повазі до прав Слайд. людини припадає на період створення Організації Об’єднаних Націй – загальної організації для підтримки міжнародного миру та безпеки.

Під керівництвом ООН та інших міжнародних організацій розроблений ряд декларацій, конвенцій та Інших документів з прав людини.

Слайд.Учень 2: Першим міжнародним актом діяльності ООН у затвердженні загальної поваги до прав людини та основних свобод стала Загальна Декларація прав людини, прийнята 10 грудня 1948 року.

Слайд. Учень 3. Декларація – міжнародно-правовий документ,у якому проголошуються певні принципи. Декларація у перекладі означає «рекомендація, побажання». Але декларації мають велику морально - політичну силу; за ними визначають позицію держави. Набуває чинності декларація з моменту її ухвалення.

Учень 4: Конвенції і пакти набувають чинності після їх ратифікації, тобто затвердження найвищим органом влади. Дані документи є договорами, угодами з будь-якого спеціального питання, держави, які ці документи підписали, повинні суворо їх дотримуватись.

Слайд.Учень 5: Діти - наймолодші члени суспільства, вони потребують особливого захисту. Для вирішення цих проблем була розроблена і прийнята Конвенція про права дитини. В Україні цей документ набув чинності у 27 вересня 1991р.

Учень 1: Повага до прав людини, гідності особи нерозривно пов’язані з повагою прав народів,встановленню дружніх стосунків між народами.

Учень 2: Права людини – це можливість, що охороняється і забезпечується державою, своїми діями реалізовувати свої здібності і задовольняти потреби. Права людини – це те, що дозволено законами та відповідає природі людини.

Учень 3: Свобода людини – це відсутність будь – яких обмежень у діяльності або поведінці , які не суперечать закону і не шкодять правам інших громадян.

Учитель: Щоб зясувати, які ж права людини найважливіші, пропоную гру:

Ми на повітряній кулі, вона падає, щоб врятуватись, необхідно скинути 5 мішків із 10. На мішках написи: Право на освіту,право на житло,свобода слова, право на рівність перед законом, право на життя, право на громадянство, свобода думки і вибору віросповідання, право на охорону здоровя, право на заснування сімї, право на соціальне забезпечення.

Ваше завдання: обрати 5 найважливіших для вас мішків.

Учень 4: Як зазначено у Конвеції про права дитини, «…дитиною є кожна людська істота 18-річного віку,якщо за законом вона не досягла повноліття раніше». Обов»зково підкреслюється необхідність особливої турботи про дитину, яка проходить період формування особистості, пізнає саму себе і оточуючий світ ,забезпечити дітей особливою турботою і допомогою,надати їм необхідного захисту і сприяння сім’ї як основному осередку суспільства і природного середовища для розвитку і добробуту всіх її членів

Учитель: А чому саме дітей?(Говорять діти).

Учитель: Давайте поговоримо про ситуацію, яка є сьогодні в Україні . Чи відомі вам факти порушення прав дитини в нашій державі.

(учні наводять факти за матеріалами преси,ЗМІ).

  1. Хто повинен за це нести відповідальність?

  2. Чи порушуються права дитини?

  3. Який вихід?

Відеосюжет (дитина через негаразди в родині не відвідує школу, її мають забрати до притулку)

Учитель: Якщо вам потрібна буде допомога, куди ви будете звертатись?

(до дорослих,до міліції, до шкільного психолога, «телефон довіри», опікунська рада,громадські організації, що займаються цими проблемами).

Учитель: Я пропоную розглянути та обговорити кілька ситуацій. Спробуйте знайти вирішення проблеми, а якщо у вас не знайдеться правильного рішення, нам допоможуть експерти.

Ситуація 1.Що ви будете робити, якщо вас затримала міліція? ( затримання на 3 години для зясування особи, правильно назвати свої дані, повідомити батьків, зателефонувати батькам, допитувати лише у присутності законних представників: адвокат, батьки, вчитель, лікар.

Ситуація 2. (Сценки:розігруються учнями)

1.Староста. Мишко, ти черговий, залишися, помий дошку, полий квіти.

Мишко. Не маєш права! Конвенцією про права дитини заборонено використовувати дитячу працю!

2.Артем.Віка! Я мив – мив дошку, а ти її розмалювала!

Віка. Ну й що тут такого ! Я маю право на заняття улюбленою справою!

3.Учитель. Мишко! Ти вже вкотре не готовий до уроку!

Мишко. Вчора була неділя. Я маю право на відпочинок.

Учитель: Чи добре ми вміємо розрізняти права і обовязки?

Які ваші головні обов’язки? Що таке обов’язок?

Як ви вважаєте, чи повинні ми виконувати обов’язки тільки тому, що вони записані у законі?

Що важливіше: особисті інтереси чи інтереси суспільства?

Учень: Ст.23 Конституції України – кожен має право на вільний розвиток особи, якщо при цьому не порушуються права інших осіб.

Учитель. Уявіть собі, що вам доручили скласти проект майбутнього суспільства, в якому кожна дитина почувалася б найкраще. Незалежно від того, яким ти можеш народитися: фізично і розумово розвиненим чи неповноцінним або інвалідом; у заможній чи бідній родині, а чи позбавлений батьківської опіки; хлопчиком чи дівчинкою; жити в якійсь країні, належати до певної раси, етнічної групи, культури, яка не є твоєю. Ти цього не знаєш.

Яким би чином ти розробив проект такого суспільства ?»

Групи, які працюють над цим проектом протягом 15 хв.,вивішують свій плакат і захищають його.

Вчитель рава людини є загальнолюдською цінністю. Вони закріплені в міжнародно – правових документах. Серед найважливіших – Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про громадянські та політичні права, Конвенція про права дитини тощо. Права людини поділяються на кілька груп. Спеціальні міжнародні документи закріплюють права дітей, як осіб, що потребують особливого захисту.

Урок з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини


Додаток 1
Урок з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини.

Правова культура особистості передбачає, насамперед, усвідомлення своїх прав, обов’язків, відповідальності за свої дії.
Сенс проведення цього уроку полягає в необхідності розвивати в учнів почуття людської гідності, стимулювання у них бажання реалізувати свої права, розвитку в школярів переконань у необхідності дотримання правових норм, необхідності виконувати обов’язки, поваги до прав інших.
Його основна мета - не вивчення законів, указів, постанов, а зробити так, щоб учні відчули ідею основних прав людини і обов’язків громадянина, зрозуміли, що вони мають безпосереднє відношення до їх життя і усвідомили відповідальність, навчились поважати права інших людей.
Для учнів, яким пропонується даний урок, дуже важливий принцип самостійності щодо входження в життя, пізнання світу, який багато в чому, був і є для них невідомим. Щоб зробити цей процес корисним та безпечним в ході проведення уроку можуть бути представленні вправи, на яких учні знайомляться з новими поняттями, аналізують проблемні ситуації. Під час цієї роботи, учасники отримують нові знання, навички, формують власну позицію.
Педагогам бажано створити умови та використати такі форми та методи, які б розвивали особистість школярів, формували у них переконання, що ґрунтуються на загальнолюдських цінностях.
Конспект уроку.



МЕТА ЗАНЯТТЯ: підвищити обізнаність підлітків в сфері прав людини, їх ролі в житті кожної людини; розкрити поняття «права людини»; надати інформацію про основні положення Загальної декларації прав людини; познайомити учасників з обов’язками громадянина України.

ТРИВАЛІСТЬ: 1 година.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ, які будуть розглянуті на заняті: права людини, людська гідність, особиста гідність, обов’язки громадянина України; декларація, Конституція.

 1. Вступне слово вчителя до уроку. (2 хв.)
Сьогодні ми проводимо урок «Права людини. Права та обов’язки громадянина України». Після вивчення якого ви зможете розповідати, що таке права людини, які права міститися в Загальній декларації прав людини, в чому полягає її значення. Ви познайомитесь з правами та обов’язками громадянина України.
Права людини можна розуміти як щось, що визначає базові норми, необхідні для того, щоб жити кожній людині в світі з почуттям гідності. Гідність - це моральна риса, яка відображає унікальну, неперевершену цінність людини. Права людини - це насамперед її можливості існувати та розвиватися як особистість. Юридично права людини закріплені в системі міжнародних і національних документів у сфері прав людини.


 2. Вправа «Як ви думаєте?» ( 10 хв.)



Необхідне оснащення: робочий зошит, папір формату А3 або А1, набори карток (додаток №1)
Хід вправи
Вчитель об’єднує учасників в 4 (5) малих груп:
Роздає папір формату А3 або А1, набори карток (додаток №1) і дає завдання.
1. Розділити маркером папір на 3 частини (сектори) кожну частину підписати (у горі) відповідно до зразка:

у деяких випадках у більшості випадків завжди

2. Прочитати зміст картки, покласти в один з цих секторів і обговорити аргументи, чому саме це повинно дотримуватися так, як ви визначили. Наприклад: на картці написано «не можна катувати». Якщо ви вважаєте, що це повинно бути завжди покладіть у сектор «завжди».
Назви секторів означають що, дії які записані на карточках, можуть відбуватися «у деяких випадках», «у більшості випадків», «завжди».
Після завершення, групи презентують свої результати.
Коментар вчителя.
Цей перелік прав – схожий з Загальною декларацією прав людини. Вчитель пропонує ознайомитись із змістом Загальної декларації прав людини у скороченому вигляді (додаток 2,3).
Засади прав людини проголошені Загальною декларацією прав людини, яка була прийнята 10 грудня 1948 року. Цей день відзначається у усьому світі як день прав людини.. Сила декларації є в тому, що в ній уперше комплексно сформульовані всі основні права і свободи та обґрунтовується необхідність їхнього захисту. У преамбулі декларації підкреслено, що визнання гідності, рівних і невід'ємних прав людини є основою мирного розвитку, свободи і справедливості.
 Запитання для обговорення
1. Яку інформацію ви отримали, виконуючи цю вправу ?
2. Чому необхідно вам знати права людини?

 3. Інформаційне повідомлення « Що таке права людини» ( 5 хв.)


Необхідне оснащення: робочий зошит, аркуш паперу для фліп-чарту, маркери.
Хід проведення
На початку, вчитель запитує учасників, як би вони визначили поняття «права людини»?
Підсумовуючи вислови учасників, вчитель дає таке визначення даному поняттю:
Права людини – це забезпечення державою можливості задовольнити людиною своїх життєвих потреб та інтересів.
А потім вчитель надає інформаційне повідомлення.
Права людини потрібні для того, щоб захистити і зберегти людську суть кожного, щоб забезпечити кожній людині гідне життя - життя, яке людина заслуговує.
Ознаки прав людини:
1. Права людини належать кожній людині тому, що вона народились людиною. Права людини не можна купити, або успадкувати тому що: Права Людини – це «природні прав» кожної людини
2. Права людини однакові для кожної людини, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного або соціального походженнях, стану здоров’я, майнового інших відмінностей.
3. Права людини універсальні. Із універсальності прав виходить дуже важливий принцип, на якому ґрунтуються права людини – рівність. Всі люди рівні хоча б тому, що вони люди.
4. Права людини – неподільні: різні права пов’язані між собою: здійснення одного, як правило, залежить від дотримання інших;немає жодного права, яке б вважалось важливішим за інше.
5. Оскільки права людини мають відношення до самого факту людського існування, їх не можна відняти, їх не можна втратити тому, більшість прав людини є невід’ємними. Права Людини можуть бути лише обмежені заради безпеки інших людей, заради прав інших людей.
6. Джерелом прав людини є людська гідність. «...права випливають з властивої людській особі гідності» (із преамбул до Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права і Міжнародного пакту про громадянські та політичні права). Людська гідність (достоїнство) – (витікає з суті людської) властива і немовляті, і злочинцю. Особиста гідність – близьке до людського достоїнства, але його ми заробляємо самі і воно зростає, якщо ми поводимося благородно і падає, якщо здійснюємо що-небудь погане».
7. Права людини - це ті основні стандарти, без яких люди не можуть жити з відчуттям своєї людської гідності. Повага до них є передумовою повного та цілісного розвитку окремої особи та всього суспільства.
8. Права людини – діють у взаємо відносинах «влада – людина». Права людини – це межі влади. Спроби застосувати методологію і термінологію прав людини до відносин між людьми не виправдалися і, говорячи сьогодні про права людини, ми маємо на увазі взаємовідносини між людиною і державою. І хоч сім'я, любов, дружба або відносини з сусідами є джерелами цілого ряду прав і обов'язків, поняття прав людини до них не застосовується
9. Права людини визначають ту сферу життєдіяльності людини, в яку влада не може втручатись і ті обов’язки, які має держава щодо людини. Тому права людини називають позитивними – тобто розуміють як обов’язки влади перед кожним членом суспільства (наприклад право на освіту. В той же час «свободи» – негативні права – тобто вони забороняють державі втручатися в деякі сфери нашого життя (свобода слова і сумління – заборона втручання в життєво важливі сфери – утримання від дій, що обмежують ці права. В юридичній літературі поряд зі словами «права людини» ви можете зустріти «свободи», як-от: свобода слова, свобода думки. Право є тим, реалізацію чого держава гарантує, свобода ж є простором, в який державі не можна втручатися. Тому іноді кажуть «права і свободи людини».
10. Жодна людина не може відмовитися від своїх прав без важливих правових наслідків. Якби навіть хтось відмовився добровільно від своїх прав, наприклад права на суд, така відмова не мала б правової сили – влада не може цього використати і визначити йому покарання без судового процесу.
11. Права людини юридично гарантовані. Міжнародними і державними документами (див. додаток 4)
12. Держава мусить гарантувати дотримання прав і свобод своїм громадянам. Права і свободи громадян становлять кордон для втручання влади. Якщо влада чи її представник (скажімо, державний службовець) порушить чиїсь права або свободи, громадянин має право звернутися до суду, незалежного від цієї влади.
13. Права людини стосуються різних сфер життя і діяльності людей. Найчастіше ми говоримо про особисті права, політичні, економічні, соціальні й культурні. Особисті права стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки, власності. Політичні права – це права, що ними користується людина як учасник громадського життя і які пов'язані з участю громадян у виконанні та контролюванні влади. Економічні права стосуються людини як учасника господарського життя: права власності й праці, право на страйк та ін. Соціальні права зобов'язують державу до створення умов гідного рівня життя, охорони здоров'я і соціального забезпечення. Культурні права містять право на навчання та участь у культурному житті»
 Запитання для обговорення
Чому вам необхідно знати права людини ?








 4. Вправа «Права людини – база правового положення в державі» (38 хв.)




Необхідні матеріали: додаток, аркуші паперу для фліп-чарту, маркери.
Хід вправи.
Кожний учасник отримує один маленький аркуш кольорового паперу (червоний, зелений, жовтий чи голубий) з однією літерою на ньому («А», «Б», «В» чи «Г»). Потім учасники об’єднуються в 4 малі групи за ознакою кольору паперу.
Після цього ведучий дає групам завдання:
1) ознайомитися зі змістом певної частини тексту (додаток 5)
- перша мала група працює з частиною 1 тексту ,
- друга – з частиною 2 тексту ,
- третя – з частиною 3 тексту ,
- четверта – з частиною 4 тексту
2) виділити головне й обговорити, яку саме інформацію учасники будуть передавати іншим групам. Час виконання: 7 хв.
За командою вчителя учасники перегруповуються за ознакою «літери». Об’єднавшись у нові групи, вони по черзі повідомляють один одному зміст своєї частини тексту .
Час виконання: 7 хв.
За командою вчителя учасники знову повертаються в малі групи, сформовані на початку вправи, тобто за ознакою «кольору» паперу й обговорюють та узагальнюють інформацію, отриману в попередніх групах.
Потім на основі узагальненої інформації вони складають і малюють «карту інформації» (чи опорний конспект). Перед виконанням ведучий уточнює, як учасники розуміють, що таке «карта інформації» чи опорний конспект. «Карта інформації» – коротка схема, в якій за ключовими словами відображена інформація, яку хочуть передати. Час виконання: 7 хв.
Після закінчення групи презентують «карту інформації» – кожна мала група свою.
Час презентації кожної групи: до 3 хв.

 Запитання для обговорення
1. Чому перелік обов'язків набагато менший, ніж перелік прав і свобод громадян в Україні?
2. Чи пов'язані між собою права та обов'язки громадян? Доведіть свою думку.
3. Що показало виконання даної вправи ?

 5. Підсумки заняття (5 хв.)



Вчитель пропонує учасникам пригадати все, що відбувалось протягом заняття і по черзі відповісти на запитання.
1. Які знання ви отримали на занятті?
2. Як ви використовуватиме ці знання в повсякденному житті?

равовий квест «Я ЗНАЮ СВОЇ ПРАВА»
(для учнів 9 класів)

Підготувала: Хрящевська Яна В’ячеславівна

Мета:
- формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов’язків, уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав;
- розвивати навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам'ять;
- виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність.
 

Попередня підготовка: до проведення заходу в якості інструкторів залучаються старшокласники, обізнані у питаннях правознавства (12 учнів), вони беруть участь у підготовці завдань для етапів квесту та проведенні заходу.
Обладнання: мультимедійний комплекс, бланки тестів, кольорові стрічки, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, таблички з позначенням етапів.
Запрошені: учні – старшокласники – інструктори квесту, вчитель правознавства, шкільний психолог, соціальний педагог, класні керівники.
Форма заходу: квест.
 

ХІД ЗАХОДУ


І. Організаційний момент
Учні класу заходять до класної кімнати, їх зустрічають інструктори квесту - старшокласники. Кожний учень вибирає колір стрічки (червоний, жовтий або зелений) та прикріплює її на одяг. Інструктори розміщують учнів по командних місцях відповідно до кольору.
Ведучий. Добрий день. Сьогодні ми з вами відправимося у захоплюючий світ квесту. Хто знає, що таке квест?
Квест — це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої — швидше та якісніше від інших команд дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків.
- Що ми з вами будемо шукати? - Цінні подарунки, звичайно, але найголовніше – інформацію.
- Про що? – Про права дитини. Оскільки головною метою правового квесту є отримання знань про права дитини, на фінішній прямій квесту буде проведено бліц - турнір, який виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції про права дитини і більше дізналась про права дітей. Ця команда отримає додатковий бал до зароблених на інших етапах.
- Навіщо дитині потрібні права? Адже дорослі доглядають її, забезпечують всім необхідним …
- Чи згодні ви з такою думкою: «Мої права – це мої можливості, мої свободи»? Прокоментуйте це твердження.
Оскільки гра командна, вона передбачає певні правила для членів команд:
• Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідники (ретельно вивчають текст Конвенції про права дитини і допомагають іншим запам’ятати якомога більше прав, визначених нею).
• Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного і інструктора.
• Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
• Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
• Намагайтеся дійти спільної думки.
Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи, переможе.
ІІ. Ознайомлення із правилами гри
1. На старті кожна команда отримує:
• Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 8)
• Текст Конвенції про права дитини. Він знаходиться у дослідників. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку.
• Конверт із підказкою. В ньому міститься картка із номером статті Конвенції – це підказка про адресу наступного етапу. Потрібно уважно прочитати статтю Конвенції і визначити місце на території школи, в якому можуть забезпечуватись права, описані у відповідній статті.
Можливі такі варіанти етапів: медпункт, спортзал, шкільний буфет, комп’ютерний клас. Всі етапи імпровізовані, вони розташовані поблизу класної кімнати, в якій ми знаходимось, на всіх етапах на вас очікують досвідчені квест-інструктори з ліцею.
Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест - інструктори. (Ведучий представляє квест - інструкторів групам).
2. Робота на етапах квесту:
• Прибувши на етап, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.
• Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.
• Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди та дисципліну під час проходження етапу, заносять відомості до маршрутного листа, видають конверт із підказкою.
• Команда відправляється до наступного етапу.
• Коли команда отримує конверт з підказкою «FINISH», вона повертається до класної кімнати, з якої вирушила.
3. Етап «Фініш»
- Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця.
- На фініші на команди очікує бліц-турнір, на якому, не звертаючись до тексту Конвенції, команди мають назвати якомога більше прав, окреслених Конвенцією про права дитини.
Команда, яка пригадає найбільше прав, отримає додатковий бал до зароблених на всіх етапах квесту.
Підведення підсумків гри, нагородження переможців цінними призами.
ІІІ. Проходження етапів гри
1. Етап «Старт»
Ведучий: На етапі «Старт» ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як побудовано цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Розповідь супроводжуватиметься слайдами. Будьте уважними, намагайтесь запам’ятати якомога більше відомостей, тому що після ознайомлення з інформацією кожен з вас має виконати тестове завдання на знання основних положень Конвенції.
Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років.
Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року.)
Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Це означає, що 191 країна взяла зобов’язання захищати права дітей.
Україна приєдналась до Конвенції ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного та Кримінального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї».
Різні державні органи та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. У 2011 році, нарешті, було введено посаду уповноваженого Президента України з прав дитини. Ним є Юрій Павленко. Багато зусиль також докладають громадські організації, в тому числі і в нашому місті, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ви знайдете 40 прав, які має дитина.
У статті 1 Конвенції визначено вік людини, що вважається дитиною. Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
- Права «піклуйтеся-про-мене»
- Право на достатнє та здорове харчування
- Право на освіту
- Право на медичну допомогу
- Право на розваги
- Права «не знущайтеся наді мною»
- Право на захист від економічної експлуатації та примусової праці
- Право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для здоров’я
- Право не бути жертвою війни
- Право на захист від сексуальної експлуатації
- Права «я маю власну думку»
- Право виражати свої погляди
- Право сповідувати свою власну релігію
- Право об'єднуватися з іншими
- Право на інформацію
- Права «спеціальних потреб»:
життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
- Діти-інваліди
- Діти, позбавлені батьківського піклування
- Діти-біженці
- Діти у конфлікті з законом
Перед вами лежать аркуші паперу, за моєю командою переверніть їх текстом догори та виконайте тестове завдання. Після того, як всі члени команди впораються із завданням, капітан збирає роботи, здає їх інструктору і отримує маршрутний лист, текст Конвенції та конверт з підказкою. І команда вирушає у путь. Організованість, швидкість та уважність допоможуть вам отримати перемогу. Хай вам щастить! Стартуємо!
Тестове завдання (виконує кожен учасник квесту індивідуально) (Додаток 1)
2. Етап «Медпункт».
Квест - інструктор етапу «Медпункт»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Медпункт»! На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, як в Україні забезпечується захист права дитини на охорону здоров’я. Що ви знаєте про те, як держава охороняє здоров’я українських дітей?
Завдання: розв’язати кросворд, в якому зашифровано назви заходів з охорони здоров’я дітей в Україні.(Додаток 2)
3. Етап «Спортзал».
Квест - інструктор етапу «Спортзал»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Спортзал»! На цьому етапі ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Розглянемо приклад: покупець має право отримати товар належної якості, обов’язок продавця – продавати якісні товари. Продавець має право отримати гроші за товар, обов’язок покупця – заплатити встановлену суму. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.
Зараз ми пограємо в м’яч. Я буду кидати м’яч, промовляючи певні словосполучення, ви маєте повернути м’яч із словами «право» чи «обов’язок». Наприклад: (перший інструктор кидає м’яч другому: «Берегти підручники» - другий інструктор повертає м’яч: «Обовязок») (Додаток 3)
4. Етап «Шкільний буфет»
Квест - інструктор етапу «Шкільний буфет»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Шкільний буфет»! На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватись права дитини на належне харчування. Питання:
- Чи було коли-небудь порушене ваше право на належне харчування?
- На картці записано ситуації, серед яких є випадки порушення права дитини на належне харчування. Позначте їх галочкою (Додаток 4)
5. Етап «Комп’ютерний клас»
Квест-інструктор етапу «Комп’ютерний клас»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Комп’ютерний клас»! На цьому етапі ви отримаєте інформацію про те, як живуть діти в інших країнах, ви маєте з’ясувати, чи не порушуються їхні права.
Завдання: слідуючи алгоритмові прочитайте лист від друга з іншої країни або з іншого міста України та визначте, які права дітей там порушуються (Додатки 5-7)
6. Етап «Фініш»
Капітани команд, що прибули на етап «Фініш», подають маршрутні листи квест - інструктору етапу, здають тексти Конвенції, команди займають свої місця.
Ведучий зустрічає команди на фініші, під час очікування команд веде бесіду з тими, що вже прибули:
- Що нового ви дізнались протягом роботи на пунктах?
- Які завдання викликали труднощі?
- Які етапи здалися найцікавішими?
- Чи не порушувались ваші права протягом проходження етапів?
- Чи важливо дітям знати свої права?
Коли всі команди прибули до фінішу, з ними проводиться бліц-турнір. Команди по черзі називають права дітей, які вони запам’ятали з Конвенції, команда, яка називає більше прав, отримує додатковий бал.
ІV. Підведення підсумків гри, нагородження переможців
Під час бліц - турніру квест - інструктор етапу «Старт-фініш» підраховує загальну кількість балів у команд і визначає переможців, додавши додатковий бал переможцю бліц - турніру.
Ведучий:
- За правом першості команда-переможець має першою обрати нагороду за свою роботу. Ви бачите три варіанти призу, кожен з них спрямований на реалізацію прав дитини. За номером статті Конвенції ви маєте вгадати, що знаходиться в подарунках і вибрати один з призів. Другою обирає свій приз команда, що посіла ІІ місце. І останній приз дістається команді, що посіла ІІІ місце.
Приз «Стаття 16» - право на особисте життя – валентинки.
Приз «Стаття 24» - право на охорону здоров’я – вітаміни.
Приз «Стаття 27» - право на належне харчування – мандарини.
V. Підсумок заходу
Ведучий:
- Відоме висловлювання «Твої права закінчуються там, де починаються права іншої людини» виникла внаслідок історії про англійця Хулігена, ім’я якого стало загальним. Коли його черговий раз судили за бійку, він заявив, що є вільною людиною і робить те, що захоче. Суддя на це відповів: «Ваша свобода махати кулаками закінчується там, де починається кінчик носа людини, що стоїть поряд». Як ви розумієте цей вислів?
Я впевнена, що наш квест допоміг вам усвідомити свої права і необхідність їх відстоювати, але пам’ятайте про права інших людей і старайтесь ніколи їх не порушувати.

Післядія квесту:
 Відвідування родини, в якій є дитина-інвалід з метою надання матеріальної та моральної допомоги
 Участь у загально ліцейському тижні інклюзії
 Участь у засіданні клубу «Тема» з питань прав дитини

ДОДАТКИ
Додаток 1. Тестове завдання етапу «Старт»
1. Конвенція –це …
а) закон;
б) угода;
в) наказ.
2. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?
а) Декларацію прав дитини.
б) Конвенцію прав дитини.
в) Закон України про охорону дитинства.
3. Якими законами регулюються права дитини в Україні?
а) Декларацією прав людини.
б) Конвенцією прав дитини.
в) Законом України про охорону дитинства.
4. Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?
а) 30; б) 91; в) 191.
5. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?
а) 27 вересня 1991 року;
б) 27 вересня 2000 року;
в) 1 травня 1992 року.
6. Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?
а) 25; б) 30; в) 40.
7. Дитиною вважається…
а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;
б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;
в) захищений законом повноцінний член суспільства.
8. Якої групи прав не передбачено Конвенцією?
а) «піклуйтеся про мене»;
б) «я маю власну думку»;
в) «я можу самостійно будувати своє життя».
За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

1. Введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання з метою формування імунітету до інфекційних хвороб, в Україні здійснюється безкоштовно всім дітям проти туберкульозу, кору, поліомієліту, правцю, дифтерії та ін. (щеплення)
2. Проба, яка призначається для оцінки працездатності серця при фізичному навантаженні, є обов’язковою для всіх школярів, на підставі результатів цієї проби визначається група для занять на уроках фізичної культури (Руф’є).
3. Спеціальна медико-санітарна організація, що надає першу миттєву медичну допомогу при нещасних випадках та загостренні хвороб (швидка допомога).
4. Лікувально-профілактичний заклад для надання допомоги лікарями різних спеціалізацій та проведення медичних оглядів (поліклініка).
5.Сукупність адміністративних і медико-санітарних заходів, за допомогою яких запобігають поширенню інфекційних хвороб людини, зокрема припинення роботи дитячих закладів у період епідемій (карантин).
6. Те, що оформляють з метою організації медичної допомоги на випадок травми чи хвороби під час поїздки (страховка).
7. Місце, де надають першу медичну допомогу на території навчального закладу (медпункт).
8. Комплекс фізичних вправ, що виконують вранці з метою розминки м’язів та суглобів, часто проводиться у навчальних закладах та літніх таборах (зарядка).
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 8.

Додаток 3. Гра в м’яч «Права – обов’язки»
• Берегти шкільне майно (обов’язок)
• Брати участь у конкурсах, змаганнях (право)
• Дотримуватись правил дорожнього руху (обов’язок)
• Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії (право)
• Старанно вчитись (обов’язок)
• Користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи (право)
• Охороняти природу, пам'ятки культури (обов’язок)
• Вибирати собі друзів (право)
• Дотримуватись моральних норм поведінки (обов’язок)
• Ігри, розваги, відпочинок (право)
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 4. Картка «Порушення права дитини на належне харчування»
- Відсутність «Пепсі» у шкільній їдальні.
- Продаж спиртних напоїв неповнолітнім у магазині «Гастроном».
- Висока ціна на чіпси і сухарики.
- Зумисний продаж несвіжої їжі у магазині.
- Батьки змушують їсти суп і не дозволяють їсти цукерки перед обідом.
- В магазині продали йогурт, у якому було знайдено муху.
- Бабуся на десерт купила не шоколадку, а кавун.
- Батьки дозволяють дитині їсти тільки цукерки.
- Гості купили найдешевшу ковбасу і нагодували нею 5-річну Настю.
- Мати змушує їсти зранку ненависну манну кашу.
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5. Алгоритм проходження етапу «Комп’ютерний клас»

Додаток 6. Листи до етапу «Комп’ютерний клас»
Лист 1. (Майкл, 14 років)
Привіт!) Мене звати Майкл. Я живу у США. Так як і ти, ходжу до школи та займаюсь позакласною діяльністю.
Крім цього, я полюбляю попоїсти) Але, мені не подобається коли моя мама забороняє мені їсти гамбургери. Вона каже, що це шкідливо, але вони мені так подобаються! Крім цього, я повинен лягати о 9 вечора, але я вважаю це не справедливим.
Два роки тому, я та мої батьки їздили за кордон. Мене вразило, що діти в цій країні працювали як дорослі! Багато з них не мало житла и вони кожен раз шукали собі місце, де можна було поспати. Крім цього з них глузують їх однолітки, бо вони не такі, як інші. Мене це обурило і навчило мене бути до людей добрішим. Я завжди ділився з ними їжею і вони мені навіть подякували.
Чекаю листа від тебе.
Майкл
Лист 2. (Софі, 12 років)
Добрий день тобі! Мене звати Софі. Я з Франції. Мені дуже подобається ця країна і я мушу визнати, що тут права дітей - одна з найважливіших сфер діяльності. Але мені інколи не подобається, що вчителі нам роблять зауваження на уроках. Якщо я хочу щось сказати, я повинна це зробити, а вони порушують моє право на особисте судження. Крім цього, вони забороняють нам галасувати та порушувати урок. Але ми ж діти! Мені не подобається таке ставлення вчителів.
Не дивлячись на це, в нас також є багато справжніх порушень. В нашій школі, багато дітей ображають інших, спираючись на відмінність релігійних поглядів. Мені це не подобається! Був навіть випадок, коли група молодиків жорстоко побила хлопця з нашого класу через це. Ми з класом ходили до нього кожен день та питали про самопочуття.
Район, у якому я живу, не дуже безпечний. Мені завжди лячно повертатись додому навіть у обідній час, бо тебе можуть пограбувати. Я думаю, що слід посили безпеку на вулицях, але дорослі нічого не хочуть з цим вдіяти.

Лист 3. (Кіра, 17 років)
Привіт!
Мої батьки дуже релігійні люди. Ми кожної неділі і суботи ходимо до церкви, постимо кожного разу, коли це потрібно, не відвідуємо лікарню. Мама не дозволяє мені фарбуватися і я завжди ходжу у довгій спідниці і з хусткою на голові. Усі у школі сміються з мене. Я думаю, що вже сама можу обирати бути мені набожною чи ні. Але моя сім’я не дозволяє мені цього робити.
По закінченню школи я хочу вступити до театрального інституту, але через віру мені не можна буде показувати свої емоції на людях. Це моя велика мрія, я хочу бути відомою, як Джолі чи Фокс, або як моя улюблена акторка Наталі Портман.
Ще більше мене обурює те, що батьки не дозволяють мені зустрічатися з моїм хлопцем у будь-якому іншому місці, крім нашого будинку. Я навіть не можу поцілувати його на прощання.
Порадь мені як бути. І не забувай частіше писати.
Твоя подруга, Кіра!
Примітка: помилки в дитячих листах не були виправлені свідомо.

Додаток 7. Бланки відповідей етапу «Комп’ютерний клас»
Бланк відповідей
Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються


За кожну правильну відповідь – 2 бали. Максимальна кількість балів – 6.
Відповіді:
Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Майкла №27 №32 №2

Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Софі №2 №19 №13

Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Кіри №24 №14 №16

Додаток 8. Маршрутний лист
Назва команди:
№ Назва пункту Кількість отриманих балів Дисципліна Інструктор
1. Старт
2.
3.
4.
5.
6. Фініш
Всього









































Додатки до уроку.
Додаток 1
Матеріал до вправи «Як ви думаєте?»
Набори карток
Картка № 1
Не можна вбивати
Картка № 2
Людям дозволяється критикувати свій уряд
Картка № 3
Не можна катувати
Картка № 4
Люди можуть розмовляти і зустрічатися з коханою людиною
Картка № 5
Не можна мати рабів
Картка № 6
Не можна примушувати людину працювати
Картка № 7
Досягнувши певного віку, людина може одружуватися з ким хоче
Картка № 8
Людина, звинувачувана у скоєні злочину, повинна бути судима тим, хто не має відношення до справи
Картка № 9
Люди можуть говорити і писати те, що хочуть
Картка № 10
Люди можуть подорожувати і покидати свою країну, якщо вони того бажають.
Картка № 11
До всіх людей треба ставитись однаково, незалежно від їх статі, зовнішності, віку або країни, з якої вони приїхали.
Картка № 12
Приватні листи не можна читати, а розмови — підслуховувати
Картка № 13
Люди, які знаходяться у в'язниці, повинні знати, чому їх там тримають
Картка № 14
Люди можуть мати або не мати релігійних переконань



Ключ відповідності прав, визначених в Загальній декларації прав людини, і карток
 право на життя (картка № 1);
 заборона тортур, нелюдяного або принизливого ставлення, покарання (картка № 3);
 заборона рабства (картка № 5);
 заборона незаконного арешту (картка № 13);
 свобода зборів (картка № 2);
 право на справедливий суд (картка № 8);
 право на повагу приватного і сімейного життя (картка № 4, 7, 12);
 свобода думки і слова, релігії (картка № 2, 9, 14);
 право на труд (картка № 6) ;
 право вільно пересуватися по своїй країні й переїжджати в іншу країну (картка № 10, 11).





Додаток 2
Загальна декларація прав людини

Прийнята Генеральною асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р.
(у скороченому викладі)
Стаття 1. Право на свободу і рівність.
Стаття 2 Свобода від дискримінації.
Стаття 3. Право на життя, волю й особисту недоторканність.
Стаття 4. Свобода від рабства.
Стаття 5. Свобода від жорстокого і принижуючого гідність ставлення.
Стаття б. Право на визнання суб'єктом права.
Стаття 7. Право на рівність перед законом.
Стаття 8. Право на судовий захист компетентним судом.
Стаття 9. Свобода від довільного арешту, затримки і вигнання.
Стаття 10. Право на справедливий публічний судовий розгляд.
Стаття 11. Право вважатися невинним до винесення обвинувального вироку (презумпція невинності).
Стаття 12. Свобода від втручання в особисте життя, родину, право на недоторканність житла, на таємницю кореспонденції, право на честь і репутацію.
Стаття 13. Свобода пересування і вибору місця проживання.
Стаття 14. Право на притулок від переслідування в інших країнах.
Стаття 15. Право на громадянство і волю його змінювати.
Стаття 16. Право на створення родини і сімейне життя.
Стаття 17. Право на власність.
Стаття 18. Свобода совісті й релігії.
Стаття 19. Свобода переконань і право на інформацію.
Стаття 20. Право на мирні збори й асоціації.
Стаття 21. Право на участь у керуванні державою і на вільні вибори.
Стаття 22. Право на соціальне забезпечення.
Стаття 23. Право на вибір роботи, захист від безробіття, право на рівну оплату за рівну працю, право на вступ у профспілки.
Стаття 24. Право на відпочинок і дозвілля, право на оплачувану відпустку.
Стаття 25. Право на адекватний життєвий рівень.
Стаття 26. Право на освіту.
Стаття 27. Право на участь у культурному житті суспільства.
Стаття 28. Право на такий суспільний порядок, у якому дотримуються права людини.
Стаття 29. Обов'язок виконувати обов'язки перед суспільством.
Стаття 30. Свобода від порушення перерахованих прав.


Додаток 3
Загальна декларація прав людини (адаптована для дитини)

Преамбула
Оскільки для миру й справедливості в світі важливо, щоб усі люди були рівні в своїх правах і щоб ці права поважались, щоб кожен міг думати й говорити без страху все, що хоче, ООН прийняла 10 грудня 1948 року Загальну декларацію прав людини, проголосивши цей день Днем прав людини.
Стаття 1
Гідність людини недоторкана! Під цим розуміється, що кожна людина на Землі кожну іншу людину повинна зустрічати з повагою, по-братерськи, з розумінням, справедливо. Тому що кожна людина – цінність.
Стаття 2
Кожна людина має однакові права! Незалежно від того, жінка вона чи чоловік. Хай
навіть при цьому вона:
• розмовляє іншою мовою;
• має інший колір шкіри;
• не так думає, як ти;
• сповідує іншу релігію;
• є багатшою або біднішою за тебе;
• походить з іншої країни. Все одно вона має на Землі такі ж самі права, як і ти.
Стаття З
Кожна людина має .право на життя
Стаття 4
Ніхто не має право поводитися з тобою, як з рабом, і ти не маєш права робити це з іншою людиною.
Стаття 5 Ніхто не має права мучити тебе й ти не маєш права робити це з іншою людиною.
Стаття 6
Ти маєш право бути захищеним законом і в такий же спосіб, як і інші люди.
Стаття 7
Закон поширюється на всіх людей, застосовується однаково до всіх.
Стаття 8
Коли хтось порушує твої права, гарантовані тобі законом, ти можеш перед судом домагатися їх поновлення.
Стаття 9
Ніхто не має права безпідставно посадити тебе до в’язниці, тримати там або вислати із твоєї країни.
Стаття 10
Коли ти постанеш перед судом, то маєш право на відкритий процес перед незалежним судом, який зможе захистити твої права.
Стаття 11
Тебе вважають невинуватим і відповідно поводяться з тобою так, доки твоя провина не доведена. Якщо тебе звинувачують, ти завжди маєш право на захист.
Стаття 12
Ніхто не має права безпідставно втручатись у твоє сімейне життя, вдиратися до твоєї оселі, відкривати твої листи або поширювати наклепи .на тебе.
Стаття 13
Ти маєш право вільно пересуватися по своїй країні так, як ти цього хочеш. Ти маєш право залишити свою країну, переїхати до іншої, а також повернутись, якщо ти цього забажаєш.
Стаття 14
Якщо з тобою несправедливо поводяться, ти маєш право переїхати до іншої країни й просити захисту. Ти втратиш це право, якщо когось уб’єш або сам не будеш поважати того, що записано у цих статтях.
Стаття 15
Ти маєш право бути громадянином будь-якої країни, ніхто не може без підстав перешкодити тобі прийняти громадянство іншої країни, якщо ти цього забажаєш.
Стаття 16
Кожен має право одружуватись і мати дітей. При цьому не може бути перешкодою колір шкіри, країна, з якої походить людина, або її релігія. Жінка чи чоловік мають однакові права в подружжі й після розірвання шлюбу. Ніхто не може бути змушений вступить в шлюб. Уряд мусить захищати твою сім’ю.
Стаття 17
Ти маєш право на власність. І ніхто не може її відібрати в тебе.
Стаття 18
Ти маєш право вільно вибирати релігію. Ти також маєш право змінити свою релігію й сповідувати її сам або разом з іншими.
Стаття 19
Ти маєш право думати й говорити те, у що віриш, і ніхто не може тобі цього заборонити. Ти можеш обмінюватися думками з людьми інших країн, незважаючи на кордони.
Стаття 20
Ніхто не може змушувати тебе належати до якоїсь організації, але, кожен має право організовувати збори або належати до якоїсь спілки, щоб мирно співпрацювати з іншими людьми.
Стаття 21
Кожен має право брати участь у виборах керівництва своєї країни. Кожен має право обиратися. Голоси чоловіка й жінки рівні.
Стаття 22
Суспільство, в якому ти живеш, мусить надати тобі можливість бути та проявляти себе вільною особистістю. Це означає, що ти можеш брати участь у всіх відкритих економічних, суспільних, культурних заходах, у виставках, демонстраціях для того, щоб виробити власну думку й висловлювати її.
Стаття 23
Ти маєш право на роботу, право вільного вибору професії та такої оплати, яка дає тобі змогу підтримувати гідний життєвий рівень. Коли чоловік і жінка виконують однакову роботу, вони повинні отримувати однакову оплату. Всі люди, які працюють, мають право об’єднуватись, щоб захищати свої інтереси.
Стаття 24
Робочий час не може бути задовгим, тому що людина має право на вільний час і відпочинок. Кожна людина повинна регулярно отримувати оплачувану відпустку.
Стаття 25
Ти маєш право па підтримку від держави, коли не можеш працювати через безробіття, хворобу чи старість. Ти маєш право на підтримку, коли не зі своєї вини потрапив у біду.
Стаття 26
Ти маєш право навчатись у школі й це навчання повинно бути безкоштовним. .Тобі має бути надана можливість оволодіти професією або, за бажанням, продовжити навчання. У школі ти повинен мати можливість розвинути свої здібності, виробити вміння розуміти інших людей.
Стаття 27
Ким би ти не був – митцем, письменником чи науковцем – ти повинен уміти співпрацювати з іншими людьми й мати користь із того, над чим ви разом працюєте. Твої авторські роботи повинні захищатися законом.
Стаття 28
Для того, щоб твої права і твоя свобода шанувались у твоїй країні та в інших країнах світу, мусить існувати такий лад, при якому права й свободи, про які тут йдеться, охоронялися б законом.
Стаття 29
Виходячи з того, що сказано вище, ти маєш обов’язки щодо людей, з якими ти живеш. Законний лад не позбавляє тебе прав і свобод, поки ти не порушуєш права й свободи іншої людини. Такий лад дає можливість кожній людині поважати інших людей і бути вшанованою ними.
Стаття 30
У цілому світі жодна країна, жодне суспільство, жодна людина не можуть дозволити собі посягнути на права й свободи, про які ти, власне, тут прочитав.

Додаток 4
Міжнародні нормативні акти в галузі прав людини та громадянина

Загальні права
1. Міжнародний Білль про права людини (Загальна Декларація прав людини(1948)
Міжнародний пакт про цивільні та політичні права і Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права(1966)
2. Європейська конвенція про права людини (Резолюція Ради Європи від 4 листопада 1950 року).
3. Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації.
4. Кодекс поведінки посадових осіб у підтриманні правопорядку (Резолюція Генеральної Асамблеї 00Н від 17 грудня 1979 року).
Захист прав окремих категорій або груп громадян
1. Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок.
2. Конвенція про права дитини.
3. Декларація про права інвалідів (Резолюція Генеральної Асамблеї 00Н від 9 грудня 1975 року).
4. Основні принципи незалежності судових органів (ухвалено Конгресом 00Н, Мілан. Італія, вересень 1985 року),
5. Мінімальні стандартні правила поводження з в'язнями (ухвалено Економічною та Соціальною Радою 00Н 25 травня 1984 року).

Основні матеріали Ради Європи з питань, що стосуються дітей
1. Європейська Конвенція про усиновлення дітей (1967) – ЕТ5 058
2. Європейська Конвенція про правовий статус дітей, народжених поза шлюбом (1975) – ЕТ5 085
3. Європейська Конвенція про здійснення прав дітей (1996)-ЕТ5 160
4. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № К (84) 4 «Про батьківську відповідальність»
5. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № Е(85) 4 «Про насильство в сім'ї"
6. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № Е (87) 6 «Про прийомні сім'ї*
7. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № К (87) 20 «Про соціальний вплив на злочинність неповнолітніх»
8. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № К (91) 9 «Про невідкладні заходи у справах сім'ї»
9. Рекомендація Комітету міністрів Ради Європи № К (91) 11 «Про сексуальну експлуатацію, порнографію, проституцію, а також торгівлю дітьми та підлітками.
10. Рекомендації Парламентської асамблеї Ради Європи № 1286 (1996) «Про Європейську стратегію стосовно дітей»

Додаток 5

Матеріали для роботи в групах

Права й обов'язки, які визначає для тебе Конституція України та національне законодавство?

1 частина
У сучасній Конституції України записані всі три покоління прав. Спочатку там перераховані особисті права, потім – політичні, соціально-економічні та культурні.
Особисті права ЛЮДИНИ – такі права, які належать будь-якій людині від народження, – свобода і рівність, право на життя, на повагу людини, недоторканність особистості, житла, таємниця листування, переговорів і особистої інформації, свобода пересування, свобода совісті або віросповідання, свобода думки і слова, право на справедливий суд та інші права;
Політичні права ГРОМАДЯНИНА – такі права, які належать, як правило, тільки громадянам конкретної держави – право на участь в управлінні цією державою, виборче право, право на звертання до державних органів, право на проведення мирних мітингів, демонстрацій, ходів, пікетувань, право на об'єднання, тобто створення профспілок, політичних партій та інших громадських організацій.
Соціально-економічні та культурні права. До нього відносять: право на працю, право на житло, право на приватну власність, право на сім'ю, право на здоров'я, право на відпочинок, право на освіту, свободу творчості, право на користування культурними цінностями та інші права.
Розділ про права людини – один із найважливіших у Конституції.

2 частина
Особистісні права
Отже, першу їх групу становлять особистісні права, які необхідні нам для фізичного існування та розвитку. Це, насамперед, невід'ємне право на життя (ст. 27). Україна, йдучи за європейською практикою, скасувала смертну кару як міру покарання навіть за найтяжчі злочини. Очевидно, що гарантіями права на життя є проведення державою миролюбної політики, яка виключає війни та конфлікти, ефективна боротьба зі злочинністю, особливо з терористичними акціями, відповідний рівень системи охорони здоров'я, зокрема, запобігання дитячій смертності тощо.
Конституція України закріплює право кожного на повагу до його гідності та встановлює норму, за якою катування й інші жорстокі, нелюдські або такі, що принижують гідність, види поводження і покарання є грубим порушенням прав людини (ст. 28).
Ст. 29 Конституції України передбачає право кожної людини на свободу та особисту недоторканність. Це право як одне з найважливіших прав людини передбачає презумпцію невинуватості, процесуальні права людини під час попереднього слідства, судочинства, у випадках позбавлення волі, а також право на компенсацію в разі, коли людина стала жертвою незаконного затримання або арешту.
Конституція України гарантує кожному недоторканність житла, таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції (ст. 30). Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя (ст. 32).
Особисті права і свободи громадян України
Особисті (цивільні) права і свободи Конституція України Загальна декларація прав людини
1 Право на життя, на свободу, на
Особисту недоторканість


ст. ст. 27, 29 ст. 3,9,10
2 Право на гуманне і гідне людини відношення до неї ст. 28 ст. 5
3 Рівність всіх перед законом ст. 24 ст. 2
4 Право на відновлення в правах, на судовий захист ст. ст. 55, 56, 59, 63 ст. ст. 7, 8
5 Право на об'єктивний і всебічний розгляд судом справи відносно людини, звинуваченої в здійсненні злочину ст. ст. 55, 56 ст. ст. 7, 8
6 Право на визнання винності людини тільки за рішенням суду ст. 62 ст. 11
7 Право на особисте і сімейне життя ст. 32 ст. 12

Процесуальні права, які передбачають доступ індивіда до системи справедливого судочинства. В першу чергу — це захист прав і свобод людини судом, право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (ст. 55). Якщо ж ці органи вчинили незаконні дії чи допустили бездіяльність, вони несуть майнову відповідальність.
Кожна особа має право на правову допомогу, яка реалізується у наданні консультацій і роз'яснень із юридичних питань, усних і письмових довідок щодо законодавства, посвідченні копій відповідних документів, здійсненні пред¬ставництва в суді, інших державних органах, у правовому забезпеченні під¬приємницької та зовнішньоекономічної діяльності громадян тощо.
У Конституції України вперше закріплений принцип (одна дія двічі не карається), відомий до цього тільки з норм міжнародного права, тобто ніхто не може бути вдруге засуджений чи покараний за злочин, за який він уже був остаточно засуджений або виправданий відповідно до закону.

3 частина
Громадянські та політичні права.
Третю групу прав становлять громадянські та політичні права. Це право на свободу пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України як громадянам України, так і всім іншим особам, що на законних підставах перебувають на її території (ст. 33); право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб— на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, для охорони здоров'я населення, захисту репутації або прав інших людей та ін. (ст. 34). Конституція України також гарантує кожному право на свободу світогляду і віросповідання (ст. 35). Невід'ємним правом громадян України є право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації (ст. 36). Ст. 38 Конституції України гарантує право брати участь в управлінні державними справами, всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраним, а ст. 39 — право на мирні збори, мітинги, походи і демонстрації.
Політичні права і свободи громадян України
Політичні права і свободи Конституція України Загальна декларація прав людини
1 Свобода думки і слова ст. 34 ст. 18, 19
2 Свобода зборів, мітингів, демонстрацій ст. 39 —
3 Право звертання до органів державної влади, місцевого самоврядування, до посадових осіб ст. 40 —
4 Право громадян об'єднуватися в політичні партії, громадські організації, професійні союзи ст. 36 ст. 20
5 Право громадян брати участь в управлінні державними справами ст. 38 ст. 21

Важливу групу прав становлять економічні права, серед яких право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю та результатами своєї інтелектуальної праці (ст. 41), право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (ст. 42). Відповідно до Конституції України, систему соціальних прав становлять права на працю (ст. 43), страйк (ст. 44), соціальний захист (ст. 46), житло (ст. 47), достатній життєвий рівень (ст. 48), а також на охорону здоров'я, медичну допомогу й медичне страхування (ст. 49). Самостійною групою конституційних прав є право на освіту (ст. 53); свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості; право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності (ст. 54) тощо.
Соціальні, економічні
і культурні права громадян України.
Основні соціально економічні права.
Чим гарантуються (за Конституцією України)

1 2
Право на працю
(ст. 43)
Вільний вибір праці (примусова праця заборонена)
Своєчасне отримання заробітної плати не нижче визначеною законом
Безпечні, здорові умови праці
Право на захист від незаконного звільнення
Рівні можливості у виборі професії, роду трудової діяльності, реалізація програм професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів
Право на страйк з метою захисту економічних і соціальних інтересів (ст. 44)
Право на відпочинок
(
ст. 45)
Надання днів щотижневого відпочинку
Надання оплачуваного щорічної
Встановлення скороченого робочого дня для окремих професій і виробництв
• Встановлення скороченої тривалості роботи в нічний час
Право на соціальний захист
(ст. 46)
Загальнообов'язкове державне соціальне страхування за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ, організацій, а також бюджетних і інших джерел соціального забезпечення
Створення мережі державних, комунальних, приватних установ для догляду за непрацездатними
Пенсії, соціальні виплати, посібники - не нижче за прожитковий мінімум
Право на житлі
(
ст. 47)
Створення умов, при яких кожен громадянин матиме можливість побудувати житло, придбати його у власність або узяти в оренду
Громадянам, що потребують соціального захисту, житло надається державою безкоштовно або за доступну для них плату
Право на охорону здоров'я, медичну допомогу і медичне страхування
(ст. 49)
• Державне фінансування відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм
• Безкоштовна медична допомога в державних і комунальних установах охорони здоров'я; мережа таких установ не може бути скорочена
• Розвиток лікувальних установ всіх форм власності
• Розвиток фізичної культури і спорту
• Забезпечення санітарно-епідеміологічного благополуччя
Право на освіту
(ст. 53)
● Обов'язковість повної середньої освіти
● Доступність і безкоштовність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних учбових закладах (де вищу освіту можна здобути на конкурсній основі)
● Право національних меншин здобувати освіту на рідній мові

Ось скільки прав та свобод гарантують тобі Конституція України і закони України. І цей перелік, як зазначалося, не є вичерпним. У випадку порушення цих та інших прав необхідно вміти себе захистити, про що ти ми поговоримо на наступному занятті..
Конституція України не тільки проголошує права і свободи, а й гарантує забезпечення їх державою. Держава бере на себе відповідальність забезпечувати права і свободи людини і громадянина, сприяти їх реалізації, охороняти і захищати. Свої права і свободи громадяни можуть захищати в суді.

4 частина
Конституційні обов’язки громадян України
Права людини не е абсолютними, безмежними. Кожна людина повинна використовувати свої права таким чином, щоби це не призводило до порушення прав інших людей. Можна сказати, що право однієї людини закінчується там, де починається право іншої людини. Обов'язки тісно пов'язані з правами та свободами. Це підтверджує закріплення прав, свобод і обов'язків в єдиному розділі Конституції України.
Обов'язками називають такий тип поведінки людини, здійснення якого забезпечує нормальне життя суспільства і держави. До конституційних обов'язків належать:
— захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів (стаття 65);
— зобов'язання не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ними збитки (стаття 66);
— сплата податків і зборів (стаття 67);
— зобов'язання неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей (стаття 68).
Взаємозв'язок між правами та обов'язками є дуже складним питанням. Приміром, здійснюючи право на свободу слова, людина водночас має поважати в своїх висловлюваннях честь і гідність тих, про кого говорить, викладати тільки факти, додержувати правил мовного етикету тощо.


Словник
Права людини – це забезпечені державою можливості задоволення людиною своїх життєвих потреб і інтересів
Права людини - універсальний і нерушимий комплекс природних, невід'ємних прав, обумовлених самим фактом існування людини, що повинні розглядатися як гарантія її гідності.
Права людини призначені захищати ті потреби, інтереси і можливості, які є необхідними для гідного життя людини.
Права дитини. Права людини застосовано до дітей. Необхідність вироблення спеціальних норм пов'язана з особливістю положення дітей: згідно з внутрішнім законодавством держав діти не володіють всіма правами, які мають повнолітні, але в ряді випадків володіють або повинні володіти специфічними правами, пов'язаними з їх віком, положенням в сім'ї і т. п. Ряд міжнародних документів в області прав людини в тій або іншій мірі відноситься до дітей (Загальна декларація прав людини 1948 р. Міжнародна конвенція про ліквідації всіх форм расової дискримінації 1966 р., міжнародні пакти про права людини 1966 р. і інші.). Разом з тим є міжнародні документи, спеціально присвячені правам дитини (Декларація прав дитини 1959 р., Декларація про захист жінок і дітей в надзвичайних обставинах і в період збройних конфліктів 1974 р., ряд конвенцій МАРНОТРАТНИК (№ 10, 11, 15, 58— 60,112) і інші.). У системі ООН питаннями прав дитини відає Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ). У 1989 р. прийнята Конвенція ООН про права дитини.
Конституція – Основний Закон держави.
Загальнолюдські цінності – цінності, які мають значення для збереження і розвитку людства на різних станах його існування і є основою для співпраці та взаєморозуміння між людьми.
Людське достоїнство (гідність). Одна з основоположних концепцій (нарівні з концепцією рівних і невід'ємних прав), на яких базується захист прав людини. Людське достоїнство властиве людині, і ніхто не повинен бути позбавлений його. У преамбулі до Загальної декларації прав людини природжене достоїнство і рівні і невід'ємні права вважаються основою свободи, справедливості і загального миру.
Рівність – вимога, у відповідності з якою забезпечується однакове соціальне положення людей, які належать до різних соціальних і етнічних груп.
Гідність – моральне поняття, що виражає уявлення про цінність особи і передбачає вимогливість і повагу людини до самої себе та інших, а також поважливе ставлення до неї з боку суспільства.
Дискримінація (від лат. diskriminatio розрізняю, розділяю) навмисне позбавлення або обмеження прав окремих громадян, певних соціальних груп чи громадських організацій, здійснюване за ознаками расової, національної або державної приналежності, майнового стану, політичних чи релігійних переконань, статі тощо.
Закон документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, парламентом (в Україні - Верховною Радою) або шляхом безпосереднього волевиявлення населення (референдум), який регулює найважливіші відносини і має найвищу юридичну силу щодо актів вищих державних органів і громадських організацій. Основним законом України є Конституція України.
Декларація (від лат. deklaro заявляю, сповіщаю) офіційне проголошення державою, політичною партією, міжнародними, міждержавними організаціями головних принципів їхньої діяльності, програмних позицій, повідомлення про суттєву, принципову зміну в їхньому статусі.
Держава суверенна, політико-територіальна організація влади певної частини населення в соціально неоднорідному суспільстві, що має спеціальний апарат управління і примусу, здатна через право свої накази робити загальнообов’язковими для населення всієї країни, здійснювати керівництво й управління загальносуспільними справами.
Конвенція (від лат. сопventio - договір) угода, міжнародний договір з якогось одного спеціального питання, що визначає права й обов’язки держав у певній окремій галузі (наприклад, конвенції з морського права, із захисту авторських прав, з бактеріологічної зброї тощо).
Ратифікація (віл лат. ratus затверджений) затвердження верховним представницьким органом державної влади міжнародного договору, який після цього набирає юридичної сили для цієї держави.
Хартія - у середні віки документ, що засвідчував які-небудь права або привілеї.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.