Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Стратегії подолання наслідків психологічної травми у педагогів засобами арттерапії
»
Взяти участь Всі події

Короткий змістовний аналіз підручників К.Д. Ушинського «Дитячий світ» та «Рідне слово»

Початкова освіта

Для кого: Дорослі

15.05.2022

27

2

0

Опис документу:

Вітчизняний педагог К.Д. Ушинський (1824-1871) велику увагу приділяв ознайомленню дітей з предметами і явищами природи. Свої книги для читання в початкових класах школи («Дитячий світ» та «Рідне слово») він побудував в основному на природничому матеріалі.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Короткий змістовний аналіз підручників К.Д. Ушинського «Дитячий світ» та «Рідне слово»


Вітчизняний педагог К.Д. Ушинський (1824-1871) велику увагу приділяв ознайомленню дітей з предметами і явищами природи. Свої книги для читання в початкових класах школи («Дитячий світ» та «Рідне слово») він побудував в основному на природничому матеріалі.

У передмові до першого видання «Дитячого світу» він указує на ті причини, які визначили його вибір. Це, по-перше, наочність предметів природи. Дитина, яка розпочинає вчитися, повинна не лише розуміти те, що вона читає, але й спостерігати предмет. По-друге, предмети навколишньої природи К.Д. Ушинський вважав найзручнішими для розвитку логічного мислення учнів. Він писав, що логіка природи є найдоступнішою і найкориснішою логікою для дітей. Він зупинив свій вибір на предметах, що оточують дитину і більш-менш знайомі їй, рекомендував знаходити цікаве в навколишньому оточенні і завдяки цьому здійснювати зв’язок навчання з життям.

Книга для читання «Дитячий світ», за думкою К.Д.Ушинського, повинна стати «порогом серйозної науки». Він вказував, що подавати без зв’язку описи тих чи інших природних предметів і явищ - лише даремно стомлювати дитячу пам’ять; вивчати у початкових класах систему наук про природу, не збагативши дітей конкретними знаннями - означало б іти врозріз із вимогами педагогіки. Тому Ушинський у «Дитячому світі» вмістив пропонував порівнювати їх між собою і на цій основі будувати певну систему. Перед читанням статей він рекомендував учителю продемонструвати предмет, а дітям зробити його усний опис. Учитель спрямовує цей процес запитаннями: який колір предмета? Які його розміри?. Пізніше можна давати запитання більш загального порядку; перелічити істотні ознаки предмета; користь, яку він приносить та ін.

У своїй першій книзі «Рідне слово» К.Д. Ушинський ознайомлює дошкільнят з різними предметами побуту та праці, явищами неживої природи. Все це постає не як окремий опис чогось. Автор використовуючи різні ознаки групує предмети. І перша група – це іграшки та речі необхідні для навчання, інша – це посуд, одяг та меблі. Так, розробляючи методичні вказівки до «Рідного слова», Ушинський відмічав, що бесіди з учнями педагог повинен будувати на явищах, характерних для своєї місцевості, оскільки початкове навчання розпочинається з близького і відомого учням. Тому основним змістом «Рідного слова» для першого року навчання є вправи, мета яких - логічне об’єднання оточуючих предметів навколо таких загальних родових понять, як «мінерали», «рослини», «тварини» і «люди».

Найбільше місце в книзі «Рідне слово» відводиться казкам і природничим розповідям. Мова в них є доступною і зрозумілою.

Велику оцінку для розумового розвитку К.Д. Ушинський надає методу спостережень у праці «Рідне слово», книга для тих, хто навчає. Він наголошує на тому, що головним є те коли людина бачить предмети якими вони є. За допомогою спостережень можна розвивати мислення дітей. Для цього ми можемо запропонувати намалювати малюнки з пам’яті, імітувати звуки почуті в природі. Все це дає результат, якщо організовувати роботу у вигляді гри. Для дитини, яка вміє спостерігати не має складності написати оповідання. Тому, що вона вміє прислуховуватися до природи, бачити цікаві непомітні на перший погляд деталі.

Аналіз «Рідного слова» демонструє продовження К.Д. Ушинським природничої спрямованості змісту навчальних книжок. Центральною частиною книги залишається мета розумового і морального розвитку дітей на основі доступного і зрозумілого для них матеріалу реального життя – життя природи і суспільства.

Отже, вивчаючи книги К.Д. Ушинського, учні повинні усвідомити ту істину, що в природі все взаємозв’язане, що природа – це не безладне нагромадження окремих предметів, а в ній існує система, яка є результатом закономірного розвитку природи. Завдання, яке постає перед вихователями і батьками – розвивати спостережливість у дітей. Завдання педагога полягає в тому, щоб направити в правильне русло інтерес, який з’явився у дитини та показати, що винищуючи природні багатства,вони завдають шкоди не тільки красі рідного краю, а й собі.

«Велику послугу справі виховання здійснив би той педагог, який би в подробицях дослідив якомога більше дитячих ігор і випробувавши їх на практиці, проаналізував їх вплив на дитячі натури.»


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.