Сьогодні о 18:00
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Контрольна робота з української мови в 10 класі "Стилістичні засоби лексикології та фразеології"

Українська мова

Для кого: 10 Клас

20.09.2018

23588

894

2

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Контрольна робота

Стилістичні засоби лексикології та фразеології

Варіант І

  1. Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово „неділя”.

А) у неділю дідусь з онуком пішли гуляти у зимовий парк.

Б) Була неділя, тихий час дозвілля.

В) Вербні неділя – назва християнського свята.

Г) Одна неділя має сім днів.

Д) Від неділі до неділі – все в одному ділі.

2. У якому рядку всі виділені слова в словосполученнях вжито в переносному значенні?

А) золота нива, гіркий полин, солодка цукерка.

Б) білий сніг, високий будинок, тихий крик.

В) читати книгу, гартувати сталь, іти з товаришем.

Г) холодний погляд, тверда рука, гірка правда.

Д) летіти літаком, українська мова, світло знань.

3. У якому рядку подані слова становлять синонімічний ряд?

А) мовчазливий, мовчазність, мовчазна, мовчанка, мовчати.

Б) мовчазний, говіркий, говірка, мовчун, мова.

В) мовчазний, небалакучий, неговіркий, маломовний, небагатослівний.

Г) слово, словник, префікс, закінчення, суфікс.

Д) мовчати, говорити, слухати, кричати, шептати.

4. Яке з наведених слів має лексичне значення „той, що давно минув, колишній”?

А) бувший; Б) давній; В) теперішній; Г) майбутній; Д) сьогоднішній.

5. До складу якого прислів’я входить антоніми:

А) Від користі серце кам’яніє.

Б) Мудрий не дасть за ніс водити.

В) Язик до Києва доведе.

Г) Золото і в огні блищить.

Д) Ученому – світ, а невченому – тьма.

6. До складу яких словосполучень входять омоніми?

А) важке серце – важка валіза, міцна сталь – міцний мороз.

Б) крило ластівки – крило літака, щире серце – серце країни.

В) палаюче сонце – пекуче сонце, широкий степ – просторий степ.

Г) білий колір – чорний колір, радісний погляд – сумний погляд.

Д) материнська ласка – хижа ласка (звір), моторний цех – моторний хлопець.

7. До слів якого рядка не можна підібрати синоніми?

А) коза, клен, підмет, метр, Вінниця.

Б) милий, іти, достиглий, гора, багатий.

В) дотепний, поле, крик, їжа, думати.

Г) горіти, гострий, короткий, сум, волосся.

Д) клопотання, їхати, дорога, дорогий, дім.

8. У якому рядку всі слова запозичені?

А) денді, гай, гурт, шарф, зона.

Б) дебют, вахта, декада, декларація, гумор.

В) плаття, коса, буряк, совість, воля.

Г) шоу, один, брат, фауна, залп.

Д) гуща, автор, клоун, портфель, квітка.

9. У якому рядку всі слова є термінами?

А) суцвіття, святиня, мудрість, біоніка, сепсис.

Б) весна, рушник, лахміття, мармелад, абстракціонізм.

В) синтез, антонім, гіпербола, конгломерат, синус.

Г) менеджер, політика, троянда, маклер, варення.

Д) професія, кельти, обрамлення, морфема, пошта.

10. У якому рядку всі слова є застарілими?

А) розмова, суфікс, сокіл, блакить, рейтинг.

Б) почуття, лексика, модальність, мармур, мушля.

В) свобода, літо, комедіант, форель, фонетика.

Г) урядник, писар, ратай, свічадо, рекрут.

Д) ручка, хмара, самотність, нейрон, каламбур.

11. Вкажіть речення, в якому є діалектизми.

А) Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів.

Б) Під деревами, на білому, як цукор снігу, сіткою лягла тінь.

В) Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легенів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з’явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення.

Г) Усяка волоцюга тут тягається – так і дивись! Ну, народ!

Д) Зібралися три сини вдовиці, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать.

12. У якому реченні наявна просторічна лексика?

А) Утрат нам не уникнути в житті, буває серце тугою повите, - та ми живемо в дружньому гурті, і нас мовляв водою не розлити!

Б) Опівночі айстри в саду розцвіли, умились сльозою, вінки одягли.

В) Еге, нічого я не хочу, тільки не пасталакай лишнього, не забивай мені баки в такий празничний день.

Г) Оточений вартою, летів на вороному коні Хмельницький, тримаючи у витягнутій руці шаблю.

Д) Навіть як зорі вмирають у ніч горобину, пламінь душі осяває чертоги небес.

13. У якому реченні використаний авторський неологізм?

А) Сонце шалено кружилося навколо гарячого променя, і наче нічого нікому не було.

Б) Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви золотостеблі.

В) Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих часових не міг прорватися надвір.

Г) Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі давно погасли.

Д) Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє, навіть припікає.

14. У якому рядку наведені словосполучення є фразеологізмами?

А) хотіти їсти, швидко втекти, говорити навмисне, уважно дивитися.

Б) дотепний чоловік, покірна людина, балакуча жінка, вродлива дівчина.

В) пропускати повз вуха, писана красуня, кипіти від злості, хапати дрижаки.

Г) надокучати товаришеві, дорога річ, повісити пальто, кипить вода.

Д) гнути залізо, піймати рибу, дбайливо доглядати, зазнати поразки.

15. Які фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А) зачепити за живе, зривати маску, відкривати очі, перемивати кісточки.

Б) очей не відірвати, ні в казці сказати ні пером описати, хоч з лиця воду пий, писана красуня.

В) брати на себе, укривати ганьбою, зіграти в ящик, допікати до живого.

Г) обливати брудом, гав ловити, розкривати рота, собаку з’їсти.

Д) пекти раків, пасти задніх, зуб на зуб не попадає, правити теревені.

16. Який фразеологізм є антонімом до вислову „стояти як пень”?

А) стояти на власних ногах; Б) стояти на краю безодні;

В) сидіти склавши руки; Г) бігти стрімголов; Д) скрутити собі м’язи.

17. У якому рядку правильно наведено синонімічний відповідник до російського фразеологізму „кошки на сердце скребут”?

А) Кішці смішки, а мишці слізки.

Б) Черв’ячок точить.

В) Зав’яз пазурець, і пташці кінець.

Г) Пробігла чорна кішка.

Д) Кожна пташка своєї пісні співає.

18. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології, що стали інтернаціональними.

А) входити шилом патоки, тягар на душі, кермо влади, аж за вухами лящить.

Б) відрізана скиба, журба сушить, завертати голоблі, сідати в калошу.

В) з голови до п’ят, вмивати руки, червоний як рак, малий розум.

Г) берегти як зіницю ока, за царя Панька, горобина ніч, в очах зеленіє.

Д) авгієві стайні, ахіллесова п’ята, бездонна бочка, гордіїв вузол.

19. Укажіть правильне твердження:

А) фразеологізми найчастіше вживаються у  науковому стилі мовлення;

Б) стійке словосполучення може розкладатися і виступати в ролі різних членів речення;

В) за своїм значенням фразеологізми сприймаються як єдине ціле;

Г) крилаті вислови видатних людей не належать до фразеологізмів;

Д) фразеологічні словосполучення не є загальновживаними.

20. Укажіть рядок, у якому  всі стійкі словосполучення – професійно-технічні вислови:

А) абсолютний нуль, спіймати на гарячому;

Б) ні в тин ні в ворота, ні слуху ні духу;

В) альфа і омега, ні пари з уст;

Г) на різних широтах, ланцюгова реакція;

Д) пальма першості, через терни до зірок.

21. Установіть відповідність між групою лексики та словом, яке до неї належить.

1) Загальновживана лексика;
2) власне українська  лексика;
3) діалектизми;
4) термінологічна лексика;
5) неологізми.

А) Лелека;
Б) гіпербола;
В) боцян;
Г) ранок;
Ґ) комівояжер;
Д) рать.

22. Установіть відповідність між тропами та прикладами до них.

1) порівняння;
2) метафора;
3) метонімія;
4) синекдоха;
5) епітет. 

А) косарі пливуть юрбою;
Б) поїхав заробити копійку;
В) прочитала Кобилянську;
Г) гарна, як квіточка в лузі;
Ґ) хмаринка плаче;
Д) лагідний погляд.

Контрольна робота

Стилістичні засоби лексикології та фразеології

Варіант ІІ

1. Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово „приймати”.

А) Юнаки приймають присягу на вірність Україні.

Б) На випадок загибелі сержанта приймаю командування.

В) Наталка приймає участь у змаганнях з тенісу.

Г) Їв би очима, та душа не приймає.

Д) Прошу прийняти рішення якнайшвидше.

2. У якому рядку всі виділені слова у словосполученнях вжито в прямому значенні?

А) блискуче майбутнє, малинове варення, малинові вуста.

Б) вершина гори, кам’яний берег, солодкий спів.

В) голова дівчини, теплий одяг, корінь берези.

Г) соковитий голос, тепле проміння, чиста совість.

Д) гірка правда, колючий сніг, відкритий характер.

3. У якому рядку подані слова становлять синонімічний ряд?

А) високо, низько, височина, низина, рівнина.

Б) височина, вишина, висота, височінь, вись.

В) високий, височенький, високість, високогірний, високогір’я.

Г) висотний, висотник, верховина, верхівка, верхів’я.

Д) вишитий, вишивка, вишивання, вишиванка, вишивний.

4. Яке з наведених слів має лексичне значення: „орган слуху й рівноваги в людини та хребетних тварин”?

А) око; Б) чоло; В) вухо; Г)ніс; Д) рука.

5. Визначте рядок, у якому всі слова – стилістичні архаїзми:
А) уста, шолом, управа, зіронька;
Б) десниця, перст, письмовець, возсіяти;
В) причепуритися, ректи, обрій, путня;
Г) дружина, волхви, злато, сумніватися;
Д) кошовий, земство, бунчук, жаровня.
6. Укажіть рядок, у якому  усі слова – професіоналізми:
А) афікс, синтаксис, речення, постфікс, підсніжник;
Б) температура, дощить, прогноз, громовиця, осяйний;
В) луг, бджілка, мед, пасічник, ультразвуковий;
Г) антитіло, ін’єкція, пацієнт, термометр, стерилізатор;
Д) кермо, гальма, пасажир, траса, рута-м’ята.
7. Визначте речення, у якому використано авторські неологізми.
А) Плачу любові ціною свого життя – серце скапує в слово.
Б) І рухається день, як верств одвічний здвиг.
В) Там серце моє вознеслося в сліпучі верхів’я небес.
Г) Є люди, що мало чим цікавляться, я їх дрібнодухами, чи й зовсім пустодухами називаю
Д) І влягаються думи золотими томами, золоте німе захоплення, золота стеблина відданості.
8. Укажіть, до якої групи лексики належать слова злиняти, на шару:
А) загальновживані;
Б) терміни;
В) жаргонізми;
Г) архаїзми;
Д) діалектизми.

9. Вкажіть, у якому рядку всі слова є власне українськими:
А)  суцвіття, рід, крайнебо, пюпітр;
Б) слов’янофіл, краєвид, футбол, плем’я;
В) вареники, лелека, сузір’я, веселий, овес;
Г) співавтор, ковбаса, благодать, бульба;
Д) кришталь,  мірошник, соната, фламінго.
10. Укажіть рядок, у якому всі пари слів – пароніми:
А) веселий – щасливий; швидкий – повільний;
Б) далекий– близький; знайомий – маловідомий;
В) музичний – музикальний; робочий – робітничий;
Г) усміхнений – похмурий; усмішка – посмішка;
Д) бити байдики – точити ляси; ревма ревіти – заливатися сміхом.
11. До складу яких словосполучень входять омоніми?

А) рій бджіл – рій думок, черствий хліб – черстве серце.

Б) мітити крейдою – мітити в серце, міх муки – ковальський міх.

В) дивитися крізь пальці – висмоктувати з пальця, без задніх ніг – валитися з ніг.

Г) відкривати книгу – закривати книгу, плакати від щастя – сміятися від щастя.

Д) Щирі люди – сердечні люди, дрімучий ліс – глухий ліс.

12. У якому рядку всі слова запозичені?

А) річ, затока, хвилина, жовтий, музика.

Б) охоронець, дія, доброта, проблема, лиман.

В) багатство, земля, журба, терпіння, режисер.

Г) радощі, листя, тиждень, пріоритет, терпіння.

Д) ідея, графік, катастрофа, архів, гуаш.

13. У якому рядку всі слова є термінами?

А) гороскоп, календула, префікс, трансмісія, груша.

Б) бюлетень, делегація, корінь, аташе, атом.

В) суфікс, гастрит, тонометр, косинус, катет.

Г) рондо, геометрія, традиція, синус, кут.

Д) інженер, місія, конферансьє, демократ, амбіції.

14. У якому реченні наявна просторічна лексика?

А) Буває мить якогось потрясіння: побачиш все, як вперше у житті.

Б) Жита скосили за два дні, пшениця ще достигала.

В) Усі свої заробітки від сценаріїв я проциндрив на подорожі за кордон.

Г) Десь збоку, у високості, закурликали журавлі.

Д) Я не рватиму більше квітів на полях моєї землі.

15. Вкажіть речення, в якому є діалектизми.

А) Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів.

Б) Під деревами, на білому, як цукор снігу, сіткою лягла тінь.

В) Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легенів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з’явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення.

Г) Усяка волоцюга тут тягається – так і дивись! Ну, народ!

Д) Зібралися три сини вдовиці, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать.

16. Вкажіть, яке джерело походження  фразеологізмів сізіфова праця, гордіїв вузол:
А) прислів’я та приказки;
Б) фразеологічні зрощення;
В) вислови античного походження;
Г) вислови біблійного походження;
Д) крилаті вислови видатних людей.

17. Укажіть рядок, у якому всі фразеологізми біблійного походження:
А) ахіллесова п’ята, барон Мюнхаузен;
Б) дамоклів меч, тридцять срібняків;
В) Соломонове рішення, лебідь з Ейвону;
Г) Ноїв ковчег, канути в Лету;
Д) блудний син, поцілунок Іуди.
18. Визначте рядок, у якому використано фразеологізми-синоніми:
А) нестися високо, чути краєм вуха;
Б) п’яте через десяте, запас біди не чинить;
В) копилити губи, роззявити рота;
Г) сушити зуби, умирати від реготу;
Д) зловитися на гачок, під самим носом.
19. Укажіть фразеологізм – синонім до вислову  замилювати очі:
А) ловити на слові;
Б) дати перцю;
В) закрутити шайки;
Г) бити в литаври;
Д) напускати туману.
20. Визначте рядок, у якому використано фразеологізми-антоніми:
А) замилювати очі, удар нижче пояса;
Б) ревма ревіти, стріляна птиця;
В) байдики бити, працювати не розгинаючи спини;
Г) головою лягти, ні пари з уст;
Д) тримати язик за зубами, легкий хліб.
21. Установіть відповідність між групами лексики та прикладами до неї.

1) Діалектизми;
2) неологізми;
3) загальновживана лексика;
4) термінологічна лексика;
5) власне українська  лексика.

А) Кібернетика;
Б) жаровня;
В) мультимедіа;
Г) щодня;
Ґ) серце;
Д) перст.

 22.Установіть відповідність між тропами та прикладами до них.

1) Персоніфікація;
2) гіпербола;
3) літота;
4) уособлення;
5) епітет (постійний).   

А) Затривожився ліс;
Б) веселий, як сонечко;
В) зелене листя;
Г) квіти шепочуться;
Ґ) малесенький Котигорошко;
Д) рот завбільшки з арку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.