Контрольна робота з теми "Розділові знаки у простих і складних реченнях" Варіант 2.

Опис документу:
Матеріал допоможе всім охочим поглибити та закріпити набуті знання із шкільного курсу української мови. Він містить необхідні для підготовки матеріали, що заповнять прогалини у знаннях,щоб якісно приготуватись до ЗНО.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розділові знаки у простих і складних реченнях

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про основні відомості з розділу “ Синтаксис і пунктуація”, удосконалити вміння й навички учнів розрізняти види речень; розвивати увагу, уяву, логічне й образне мислення.

Використана література: Шевелєва Л.А., Дудка О.О. Український правопис.Практикум. – Х.:Парус, 2004.

Варіант 1.

1. Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом, що відокремлюється комами (розділові знаки пропущено):

А) Буде бите царями сіянеє жито!

Б) Долинка вишита сонцем пускає їм в очі веселі сліпучі зайчики.
В) Рівно й спокійно дише натомлена з праці земля.
Г) На випускний вечір до закинутої в полтавські степи школи не приїздили ні Тичина ні Вишня.
Д) Маленькою хмаринкою темніє над глибоким яром закинутий у степу хуторець.

2. Знайдіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку:

А) І раптом, налетів шквальний вітер, здійняв у повітря здорову хмару пилу.
Б) На сивій од роси траві по долу пасуться коні.
В) Жебонять голоси, як весною набрана з річки вода.
Г) Молодий парубок сидів на возі і навіть не поганяв волів.
Д) А тим часом у таборі запорожців почалися незгоди.

3. Знайдіть речення, у якому тире поставлено неправильно:

А) Руки твої роботящі – ось твоє щастя.
Б) Студентство вищих шкіл – то найкращий цвіт нації.

В) Ще в давньому світі вчені прагнули скласти універсальні довідники з усіх галузей знань – енциклопедії.

Г) День, вечір, ніч, ранок — все біле, все тьмяне.
Д) Педагогічна спадщина В. Сухомлинського – є скарбом української нації.

4. Знайдіть речення, у якому потрібно ставити кому між однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):

А) А над усім тим густо стелиться дух свіжого степового сіна.

Б) Незабаром у плавні прийшла тиха спокійна осінь.
В) В зеленім березовім гаю над Дністром весело щебетали пташки.
Г) Як я вас люблю лісові осінні гості.
Д) Вишгород розкинувсь по широкому невисокому шпилі.

5. Знайдіть речення, у якому потрібно виділити вставне слово (розділові знаки пропущено):

А) Повітря було наскрізь сухе не випадала навіть роса на світанку.
Б) Вершники здавалось зрослися з підібраними грудастими кіньми.
В) Було очевидно що вчора про підготовку до нападу ніхто нічого не знав.
Г) Дахи в український селах були переважно солом’яні.
Д) У виробах народних майстринь Полісся переважають здебільшого червоний та чорний кольори.

6. Знайдіть речення, у якому перед сполучником «як» кома не ставиться (розділові знаки пропущено):

А) Вдома Семен довго розмірковував як краще побудувати свій виступ на зборах.

Б) Неволя як той чад задурманила людям голови.

В) Культ вогню як відомо дійшов до нас із язичницької доби.
Г) Досить у народу знищити пам’ятки культури і він уже в другому поколінні перестане існувати як самостійна нація.

Д) Я квітку не можу зірвать бо їй як людині болить.

7. Знайдіть речення, у якому немає звертання (розділові знаки пропущено):

А) Україно моя мені в світі нічого не треба тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.

Б) Не по формі зустрічаєте старших лейтенанте!

В) Ти живий я вірю друже не підвладний смерті ти.
Г) Ой летіла зозуленька все вгору та вгору.
Д) Прощай синє море безкрає просторе.

8. Знайдіть складне речення:

А) В тихому осінньому погідді осокори стояли під сонцем, наче вилиті з прозоро-жовтуватої вощини. Б) Десь спереду гукнув паровоз і здригнулись вагони.
В) Першим порухом Олени було бігти, попередити, захистити .
Г) Пурхне очеретянка понад водою, сяде на комишину і гойдається разом із нею.
Д) Тоді бійці, товплячись біля вікон, з радістю впізнавали штурмовані свої верховини, голосно звертались до них, як до живих істот.

9. Визначте, який розділовий знак вжито неправильно:

І вся земля, (А) росяніючи, (Б) тепер здається, (В) колискою, (Г) колискою життя, (Д) надій.

10. Знайдіть, де в реченні невірно використано коми:

У другій половині минулого століття, (А) в українську літературу прийшли такі видатні поети, (Б) як В. Симоненко, (В) Л. Костенко, (Г) І. Драч, (Д) М. Вінграновський.

11. Знайдіть речення, у якому перед сполучником «і» кома не ставиться (розділові знаки пропущено):

А) Життя торкає серця струни чулі і я на крилах пісні лину знов.

Б) Сонце зійшло і враз над Києвом знялося ревище гудків.

В) Багряний вечір догорів і попіл падає на місто переливається намисто понаддніпрянських ліхтарів.

Г) Коло хат у садках темніли купи вишень і стриміли здорові старі дикі груші .

Д) Це були чудові вечори і я їх ніколи не забуду.

12. Знайдіть складнопідрядне речення:

А) Місяць схиляється на захід, золотіє, втрачає чітку металевість контурів.
Б) У неділю рано, як сонечко грало, виряджала мати дочку в чужу стороночку.
В) Минулеє вмерло, і вмерли гучні ті згадки про долю криваву.

Г) Погулявши коло бджіл і наївшись огіркових пуп’янків, натрапив я на моркву.
Д) А Орися росла собі, як та квітка на городі.

13. Знайдіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку:

А) До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони невід’ємною частиною родини.
Б) Я люблю їздити на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями.
В) Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала, і сміялась осінь за вікном.

Г) Ми на землі благали Бога, щоб рідний край благословив.

Д) Ясно ще осіннє сонце сяє, та холодом осіннім в повітрі потягає.

14. Знайдіть складне безсполучникове речення:

А) Здоровенний дуб розлігся, розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.
Б) Реве, стогне хуртовина, котить, верне полем.
В) Історія — це біографія народу, його жива душа.
Г) Все про жовтень людині говорить: і каштанів розгонистий дзвін, і річок прохолода прозора, і червоні вітрила калин.
Д) Тим часом надворі вечоріло, жара спадала .

15. Потрібно визначити, де невірно вжито розділовий знак:

Звичаї, (А) а також, (Б) мова — (В) це ті найміцніші елементи, (Г) що об’єднують окремих людей в один народ, (Д) одну націю.

16. Знайдіть у реченні неправильно поставлені коми:

І, (А) здається мені, (Б) що, (В) минувши потемнілі вітряки, (Г) я входжу в синє крайнебо, (Д) беру з нього свою зірку та й навпростець полями поспішаю в село.

17. Правильно поставлено двокрапку в реченні

А) Так і живу я нині: матері мову шаную, море, глибоке море, в рідному слові я чую.

Б) Є в нашім місті вулиця: там птиці гнізда в’ють.

В) Подивилась ясно: заспівали скрипки!

Г) Так тихо, так любо: так ніжно у полі.

Д Карпатське сонце в небо йде повільно: світліє тиша між дерев глибока.

18.Двокрапку слід поставити в реченні

А) Мати рідна моя! Знай по бурі тяжкій перемога засяє дзвінка і лагідна.

Б) Стоїш високо не будь гордим, стоїш низько не гнися.

В) Я не боюся сивини, глибоких зморщок не боюся дуби сріблясті восени, є зморшки навіть у Ельбруса.

Г) Колись я думав що радощі – це путь у світ незнаний із моїх Покуть; тепер я знаю що радість – то дорога до яблунь, що в Стопчатові цвітуть.

Д) Арфами, арфами – золотими, голосними обізвалися гаї самодзвонними йде весна запашна, квітами, перлами закосичена.

19. Тире ставиться в реченні

А) Росла, росла дівчинонька та й на порі стала ждала, ждала козаченька та й плакати стала.

Б) Поглянув я на ягнята не мої ягнята.

В) Утихла буря й більш валів не стало.

Г) Посієш впору і тоді збереш зерна гору.

Д) І здавалось розтає сніжинка.

20. Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити тире в усіх

реченнях, окрім (розділові знаки вилучено)

А) Ще сонячні промені сплять досвітні вогні вже горять.

Б) Гаснуть у плавнях летючі комети тихо вмирає на заході ніч.

В) На Михайла ніч ясна буде зима сніжна.

Г) Виглянуло сонце озеро вмить проясніло радісно посміхнулось до неба.

Д) Защебетав соловейко пішла луна гаєм.

21. Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити тире в усіх

реченнях, окрім (розділові знаки вилучено)

А) Думав доля зустрінеться спіткалося горе.

Б) Я входжу в ліс трава стає навшпиньки кошлатий морок лапу подає.

В) Вдаримо гучно ми в дзвони всесвіт обійде луна.

Г) Лише бувало розплющиш очі ласкавий світ б’є у вікно у шибку зазирає веселий

поранок озивається лагідний материний голос.

Д) Минають дні минає літо настала осінь.

22. Після речення

Дивовижні квітують сливи у саду...

треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А) вишні вже відцвіли.

Б) і встеляють землю білим квітом.

В) значить справжнє тепло прийшло.

Г) пахнуть перші квіти навколо.

Д) прийшов травень.

23. Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити крапку з комою в

рядку (розділові знаки вилучено)

А) Він зрозумів життя дається лише раз і двічі молодим не бути.

Б) Од зеленого берега ніби повіяло холодком холодок ніби лащився до лиця

милував його влив в тіло розкіш життя почування радісне безклопітне й безжурне як сама молодість.

В) Золотіє вечірня тополя й дивним світлом горять небеса покотилась зоря мов

сльоза у долоні пшеничного поля.

Г) Доброта це наче руки мами на яких тримається життя.

Д) Заходить місяць гаснуть зорі з-за гаю спів несе луна.

24. Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити тире в усіх реченнях, окрім (розділові знаки вилучено)

А) Здобудеш освіту побачиш більше світу.

Б) Стихла пісня тихо стало над степом.

В) Подивилась ясно заспівали скрипки.

Г) Подивись з початку року на землі лежать сніги.

Д) Ми можемо померти не вмре Батьківщина ми можемо загинуть не загине народ!

Завдання 2.

І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Визначте межі частин складносурядних речень і поставте між ними коми. Підкресліть сполучники. Накресліть схеми речень.

1. Вітер напинає вітрило а (в)далині височіють вітряки, повернувши крила вітрові (на)зустріч .

2. Дерева мене ч(е,и)кають і падає листя на сте(ж,ш)ку і падають зорі в долоні і падає сон у траву... .3. В'ється смуга сірого бетону під крилом могутнім літака і Бориспіль в(е,и)чоровий тане в пов(е,и)ні зеленій вишняка. 4. Ні людей, ні хат не було але смуж..чка синього диму снувалася (по)між деревами. 5. Не тільки тужна пісня лилася із змуч..ної душі матері а й протікали сльози гарячі на її обли(ч,чч)і. 6. Свіча плакала і крізь ті сльози попливли перед очима картини пер..житого. 7. Стихне м(е,и)лодія й (з,с)хлипне поволі срібна хмаринка перлистим дощ..м. 8. Минає дощ та від його краплин не\стане на душі моїй т(е,и)пліше.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00