Контрольна робота з теми "Розділові знаки у простих і складних реченнях" Варіант 1.

Опис документу:
Авторська розробка.Матеріал допоможе всім охочим поглибити та закріпити набуті знання із шкільного курсу української літератури. Він містить необхідні для підготовки матеріали, що заповнять прогалини у знаннях,щоб якісно приготуватись до ЗНО.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Розділові знаки у простих і складних реченнях

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про основні відомості з розділу “ Синтаксис і пунктуація”, удосконалити вміння й навички учнів розрізняти види речень; розвивати увагу, уяву, логічне й образне мислення.

Використана література: Шевелєва Л.А., Дудка О.О. Український правопис.Практикум. – Х.:Парус, 2004.

Варіант 2.

1.Укажіть складне речення.

А Дівчата пряли починки, вишивали, готували сорочки на придане.

Б Скільки дозорців з нудьги полювало за лисом, а жодному не вдалося влучити.

В Служки носили безліч страв: тетереви, гуси, журавлі, голуби, кури; всілякі напої: вино, мед, чистий і варений з корінням, квас.

Г Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.

2.Укажіть неправильне твердження.

А У складносурядному реченні одна частина головна, а друга — підрядна.

Б Складні речення поділяються на сполучникові і безсполучникові.

В Складне речення має дві або більше граматичні основи.

Г Розрізняють три види складносурядних речень: зі сполучниками єднальними, протиставними та розділовими.

3.Укажіть правильно визначений тип речення: просте речення з однорідними присудками.

А Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь. (Просте речення з однорідними присудками.)

Б Пісні, здається, гойдалися з нею ще у колисці, хлюпались у купелі, родились у її грудях. (Складне речення.)

В Він пострибає і, розуміється, злякається й почне плакати. (Складне речення.)

Г Вони робили собі курбало у потоці, глибоке місце, і, роздягшись, бовталися в нім. (Просте речення з однорідними присудками.)

4.Укажіть складне речення, одна з частин якого — неповне речення.

А Там вогко, сіно пахне цвіллю.

Б Івана гукали од хати, але він того не слухав.

В Ось і хата дядька Себастіяна, на ній темніє велике гніздо, зверху в ньому живуть лелеки, під низом — горобці.

Г На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив’ялим духом полину.

5.Укажіть складне речення зі сполучниковим зв’язком.

А Знову там і сям сяйнули зморені голоси повзиків, скупо озвались пищухи.

Б На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека — клекіт захлинувся в урочистій задумі.

В А довкіл: ні в лісі, ні на річці — ані лялечки, тільки луна котиться.

Г На городі — картопля і соняшники, а просто над самою річечкою — якась комірчина.

6.Укажіть складносурядне речення.

А Книжна мудрість свята, її не потяти шаблею і з гармати не встрілити.

Б Сироватка рвонувся, але якась владна сила зупинила його, не дала схопитися на ноги.

В Пахло далеким вітром, якого звечора не було.

Г Іван підійшов до вже зарослого окопу: прилетів раптом до того окопу і впав на одну з квіток лахматий джміль.

7.Укажіть складносурядне речення з єднальними сполучниками.

А Город копати було ще рано, але Миколка наточив рашпілем лопату, набив на граблі нового держака та й пішов згрібати під яблунями торішнє листя.

Б Вдень сонце пече немилосердно козацьке тіло, а вночі холодна вільгість пронизує до кісток.

В Ще дивен дим, і хата ще казкова, і ще ніяк нічого ще не звуть.

Г На грядках червоно виблискують скиби, а в борознах біліє опалий цвіт.

8.Укажіть складносурядне речення з розділовим сполучником.

А Скинеться зрідка у воді рибина, або нічний птах залопоче у темряві крилами.

Б Загадка — це чарівний світ поетичної таємниці, і в цьому світі мороз поєднаний народною фантазією з весною.

В А пісок дедалі сипучіший, і мотоцикл з льоту раз у раз шугає в нього.

Г Ви побачите сонячно розтрушений на снігу ліщиновий цвіт, а під снігом почуєте зненацька якийсь схлип.

9.Укажіть складносурядне речення з протиставним сполучником.

А Огонь пішов по жилах хлопця, і він ясно одчув у собі, ніби од сну пробудившись, одчув творця, художника.

Б Якась вона добра була в той день, і її доброта проглядала чи не в кожному слові.

В Не знайшли чай, чи ліньки було шукати.

Г Соснове гілля пошпигувало голками в щоки й крізь одяг чіпляло вологу лоскотну павутину на лоб, на вуха, на щоки, а плечі холодила роса.

10.Укажіть речення, де правильно визначено тип складносурядного речення.

А Розмножують горицвіт свіжозібраним насінням, та схожість його невисока. (Складносурядне речення з протиставним сполучником.)

Б Колись на вершечку могили ще лежав велетенськип гранітний валун, і з нього було видно далі, аж за Дніпро, але його розтрощили блискавиці. (Складносурядне речення з розділовим сполучником.)

В Або сина його виженуть із гімназії, не давши йому докінчити курсу, або нехай він, батько, висіче сина різками таки тут, у Полтаві в гімназії. (Складносурядне речення з єднальним сполучником.)

Г Темніли стрілки щавлю, та смачно вабила конюшина. (Складносурядне речення протиставним сполучником.)

11.Укажіть складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (розділові знаки пропущено).

А Безлисті чорні дуби та гриби в лісі рельєфно чіткі і в прогалинах між стовбурами погляд летить далеко.

Б Навкруги була пустка самотній ліс і не видно було живої душі.

В Витьохкував у березі соловей і десь співали дівчата.

Г Шибки мов у пропасниці тремтять від ревиська моторів і стіни так само вібрують.

12.Укажіть речення, у якому є пунктуаційна помилка.

А Палить сонце, і весь простір завуальовано інеєм.

Б Блискають тільки гострі, колючі згуки, і дрібно сиплеться регіт на металеву дошку, як шріт.

В Небо над степом чисте і літак, як рибина, пішов угору, крізь прозору океанну блакить.

Г Кожен розповідав про найцікавіші бувальці, і в них вимальовувався колективний життєпис, переснований родинними турботами та вболіваннями.

13. Сполучним словом поєднані частини складнопідрядного речення

А Ви знаєте, як пахне хліб диханням сівача, вогнем безсонних діб?

Б А я люблю, як в вечірній час сопілка заспіває переливна.

В Доріжка була така вузька, що зелене гілля вгорі сходилось докупи й закривало

небо.

Г Внизу коло самої греблі, що прилягала до мосту, росли густі очерети.

Д Щасливий тим, що живу тобою, Вітчизно рідна – земле сподівань.

14. Підрядне з’ясувальне є в реченні

А Все, що відбувається в світі природи, має свій смисл.

Б Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.

В А навкруги так тихо, що росинка з листа не скотиться.

Г Коли вже народився ти поетом, – за все відповідай у цім житті.

Д Зорею станьмо для людей отих, яких на світі вже нема. в живих.

15. Підрядне способу дії є в рядку

А Пташки, що влітку так співали, у ірій вже повідлітали.

Б Квітує день на радощах буття, що нам кують зозулі із ліщини.

В Як тільки займеться десь небо з другого боку, встає зараз червоний туман і

розгортає крила.

Г Твій мужній голос музикою лине, як плескіт хвиль і сяйво без зірок.

Д Здоровий садок слався зеленими хвилями за домом на гору, скільки можна було

скинути оком.

16. Підрядна частина місця є в реченні

А Щасливий той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку.

Б Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.

В Намалюй мені ніч, коли падають зорі.

Г Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.

Д Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув кількома

сліпучими промінцями ясний лід.

17. Підрядне причини є в реченні

А І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.

Б Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні

життя вписано од руки.

В Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.

Г Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.

Д Те, що було, минулося і знову не буде.

18. Допущено пунктуаційні помилки в реченні

А В небосхил задивившись далекий, де задумливо зорі горять, дві високі гілчасті

смереки край заснулого саду стоять.

Б Коли місяць запріг небо, засіяне зорями, й сошником своїм землю орав, наша сотня стояла дозорами біля чорної смуги Дніпра.

В Який же хлібороб щасливий коли із печі на світанку, мов сонце випечене з

млива, ми хліба беремо буханку.

Г Хто не має крил, той не злетить у піднебесся.

Д Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила і летіли з ними в далекий вирій.

19. Складнопідрядні означальні усі речення, окрім

А Розпарений нічною задухою, гостро й нудливо пах болиголов, який то тут, то

там здіймався вище за всіх на своєму товстому й породньому стовбурі, увінчаному тоненькими, схожими на віття кропу гіллячками.

Б Близькість річки відчувалася особливо виразно не тільки по тому свіжому

холодному повітрі, яким віяло з очеретів, а й по щедрій росі на травах, яка бризкала людям на руки й на ноги світлими льодяними краплями, по таємничості звуків, властивих для кожного приріччя: тихому бульканні, короткому раптовому плюскоту, якомусь шарудінні, схожому на чиїсь хитрі кроки.

В Ні пером не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до нас

усміхалася долина.

Г Долиною повилася річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву.

Д Зелена трава горить-палає вогнем, на її листочках грає й сяє, мов самоцвітне

каміння, чиста роса: то стрільне у вічі тоненькою голочкою жовтого цвіту, то зачервоніє круглою горошиною, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками.

20. Однорідна підрядність є в реченні

А За народним повір’ям, веселка – це дорога, якою янголи сходять із неба, щоб

зачерпнути води для дощу.

Б Талант не буде шукати тріски, бо його творча діяльність стає міцним гранітним п’єдесталом, на якому майбутнє збудує йому безсмертний пам’ятник.

В Давні індійці, милуючись веселкою, були переконані, що в небі розцвіли квіти, які зів’яли на землі.

Г Деякі народи щиро вірили, що веселка – це райська дуга, шлях до країни праведників.

Д Талант оживає у тій спадщині, яку залишає після себе, яку зберігають його духовні діти, яку вони цінують, немов коштовну скарбницю.

21. Складнопідрядне мети міститься в реченні

А Після білих снігів наступає весна, і ми знову беремо до рук писанку, аби

закодувати на ній наші надії та сподівання тим праведним письмом, яке дісталося нам у спадщину від пращурів, яке в Європі називають українською мініатюрою.

Б І все це нове, одягнути сьогодні вперше, бо цілий рік готувалося до Великодня.

В Якщо ви ніколи не дарували батькам і друзям власноруч створених писанок, то цієї весни обов’язково подаруйте.

Г Не ті батьки, що на світ привели, а ті, що в люди вивели.

Д Українська мова витворила багато пестливих слів, якими опоетизовано світ.

22. Виділене слово є сполучником у реченні

А Засипав сніг стежку, що миша протоптала.

Б Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.

В Є такі гірські вершини, що сягають аж до гір.

Г Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.

Д Справжня людина, що хоче бути господарем життя і своєї долі, мусить

триматися ближче до природи, жити простіше й щоденно гартувати і навіть випробувати свій організм і свою волю.

23. Складнопідрядним із з’ясувальною частиною є речення

А Блакитне море збурених гір облягло Івана широким колом, і здавалося, що

безконечні сині вали йдуть на нього, готові впасти йому до ніг.

Б Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє.

В Якби мої думи німії та піснею стали без слова, вони б тоді більше сказали, ніж вся

моя довга розмова.

Г Не поет, хто покидає боронить народну справу.

Д Козацькі пісні – це пісні, що їх склав український народ.

24. Складнопідрядним із підрядною частиною міри й ступеня є речення

А У Січі був такий звичай, що кожен мусив коритися волі старшого, жити у

братерстві один з одним і поводитися доброчесно.

Б Чим чорніший пар, тим біліша паляниця.

В Нема гірше, як в неволі про волю згадувать.

Г В глибоких западинах біліють хати, зеленіють городи, чорніють тини, котрими

помережані долини.

Д В небі ластівка мріє далека, що на крилах весну принесла.

Завдання 2. Переписати, розставити розділові знаки, пропущені букви(де потрібно). Накреслити схеми речень.

1. Бр..нять живою радіс..тю ліси як ранок спалахне на небо\краї як сонце огняне завісу піднімає із їх первісної і чистої краси. 2. Із поля дівчина утомлена прийшла і хоч веч..ряти дбайлива кличе мати за сапку і в квітник де рожа ро..цвіла. 3. Та знай що тільки тут де не\вгамовний труд землі насич..ній родюче лоно ранить до\спіють ягоди і радощі постануть. 4. Той хто любить паростки кл..нові хто діброви молоді ро..тить сам достоїн людс..кої любові бо живе й працює для століт..ь! 5. Нехай сер..ця не\знають супокою хай обганяють мрії часу біг і Наша юність буде хай такою щоб їй ніхто не заздрити не\міг! 6. Коли набирають стяги епохи вітру нового і висоти думай що світ змінити хоч трохи повин..н і ти. 7. Треба докласти всіх зусиль щоб пер..творити оточен..я на ліпше якщо воно відстале або ж самому дорівнятися йому якщо відстав сам. 8. Люди зрозуміли що якщо вони добре працюватимуть то щось зароблять.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00