Конспект заняття з розвитку мовлення для середньої групи ДНЗ " Наша мова солов'їна "

Опис документу:
Заняття розроблене з метою розширити та поглибити знання дітей про красу і силу української мови; розширювати знання дітей про художнє слово класиків української літератури - Л. Українки та Т.Г Шевченка

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Заняття в середній группі з розвитку мовлення

« Наша мова солов’їна»

Мета: розширити і поглибити знання дітей про красу і силу української мови. Продовжувати формувати поняття про те, що кожна дитина має право розмовляти своєю рідною мовою, мовою свого народу. Розширювати знання дітей про художнє слово класиків української літератури - Л. Українки та Т.Г.Шевченка. Виховувати почуття гордості за свою співучу, чудову українську мову, багату на прислів'я, приказки, казки, скоромовки, загадки, любов до художнього слова, до рідної мови.

Хід заняття:

Вихователь пропонує дітям пограти гру

Гра «Побажання». Діти, стаючи півколом, передають один одному сердечко, говорячи при цьому своє побажання («щоб ти був розумним, добре навчався в школі», «щоб поважав і шанував своїх батьків» та інші).

Вихователь: - якою мовою, діти, звучали ваші побажання? (відповіді дітей).

-   Яка наша українська мова? (Калинова, медова, солов'їна).

-   Так, наша мова солов’їна, калинова. Калина - символ України. Яке прислів'я про це говорить? (відповіді дітей).

«Без верби і калини нема України».

-   Які ще прислів'я і ви знаєте про мову? (відповіді дітей).

Вихователь розповідає ще декілька прислів’їв. (« слово до слова - зложиться мова», «від теплого слова лід розмерзає», «гостре словечко колить сердечко».

Вихователь: наша Україна стала рідною домівкою для людей різних національностей. Кожному народу дорога його мова, а нам українцям найбільш до серця - українська. Мова єдина, як мати - співуча, багата, лагідна. Звичайно, можна вивчити й інші мови, але ніколи не слід забувати свою рідну мову.

Не цурайтесь того слова,

Що мати співала,

Як малого сповивала,

З малим розмовляла.

Т.Г.Шевченко Цією мовою мама співала колискові, коли ви були ще зовсім маленькі. Пригадайте, діти, мамину колискову пісню. (Діти пригадують слова із колискових).

Вихователь Ой ходить сон коло вікон,

А дрімота коло плота.

Питається сон дрімоти

-   А де будем ночувати?

-   Де хатонька тепленька.

-   Де дитина маленька. Там будем ночувати дитиноньку колихати.

Вихователь: багатий український народ і на ігри зі співаночками. Пригадайте, які ігри ми з вами вчили і давайте пограємо одну із них.

Укр.нар. гра «Подоляночка».

Одна дівчинка буде за «подоляночку» — вона йде в коло. Всі ж інші стають у коло, беруться за руки і водять танок, співаючи:

Десь тут була Подоляночка,
Десь тут була Молодесенька.
Тут вона впала,
До землі припала.
Личко не вмивала,
Бо води не мала.

Під цю пісню «подоляночка» спершу ходить у колі, а потім присідає до землі, схиляє голову на руки і сидить так, зажурившись, аж усім шкода її стає, і вони співають:

Устань, устань,
Подоляночко.

Тут «подоляночка» підхоплюється, а коло співає далі:

Умий личко,
Як ту скляночку.

На ці слова «подоляночка» показує в рухах, як вона старанно вмивається. І побачивши, що вона така чепурна, всі здогадуються, що вона, певно, й танцювати вміє, і радіють, радять їй у своїй пісеньці:

Візьмися у боки,
Покажи нам скоки.
Та біжи до гаю,
Бери дівча з краю!

Подоляночка тішиться і пританцьовує під цю пісеньку, а далі біжить до кола, бере за руку якусь дівчинку і веде всередину на своє місце, а сама стає в коло разом з усіма. Гра починається спочатку.

Вихователь: неможливо уявити українську мову без казки. Немає в світі людини, яка б не любила їх.

Дидактична гра « 3 якої казки?». Вихователь читає уривки з казок , а   діти   відгадують. Потім вихователь пропонує розказати дітям уривки з інших українських казок, які вони згадають.

1.Не тримали сина й доні

У своїх вони долонях.

Тож пішов дідусь у ліс,

Деревиночку приніс.

У колисочку поклали,

Бабця нічку колихала,

А на ранок в ній синочок

Та й відкрив розумні очка.

Як же зветься це хлоп’ятко,

Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)

2.Це маленька горошина

Принесла в родину сина.

Мав таку цей хлопець силу,

Що зміюку підкорила.

Визволив сестру, братів,

Простить зради не схотів,

То ж пішов у світ блукати,

Долі кращої шукати.

Відгадайте без підказки,

Із якої герой казки? («Котигорошко»)

3. Дівчина, хоч і кривенька,

Роботяща, моторненька,

Як гніздо її спалили,

То з качками полетіла.

Всі ви знаєте цю казку,

То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)

4.У лисички розкошує

Спить у ліжку і жирує.

Цей котюра ну й доскоцький!

А назвав себе… («Пан Коцький»)

4.Ця брехуха – і рогата

І баньката й бородата.

Обдурила свого діда,

Принесла в родину біди,

Хату в зайчика украла,

Жити в домі цьому стала.

Добрий рак її прогнав

І зайчика врятував.

Як же звати цю рогату

Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)

5.Він любив пісні співати.

Від звірят усіх тікати.

Скік! Тут був, і вже – нема!

І шукать його – дарма!

Та лисичка його з’їла,

Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)

6. Хто журавлика вітав,

Ще й кашкою пригощав?

Пригадайте-но, будь ласка,

Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)

7. Це який такий бичок,

Не простий – а третячок,

Дуже, дуже він був ловкий,

Упіймав ведмедя, вовка,

Зайчика, а ще – лисичку,

Хоч і сам він невеличкий.

Допоміг і бабі, й діду

Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)

Вихователь: тож бачите, діти, яка чудова наша мова - співуча, ніжна, мелодійна, лагідна. Цією мовою з давніх-давен писали і пишуть художні твори наші поети та письменники. Послухайте уважно ці рядки:

Виростеш, дитинко, вивчиш рідну мову,

Не забудь ніколи пісню колискову.

Вихователь: Ці рядки написала видатна українська письменниця Леся Українка

Тече вода з-під явора Яром на долину. Пишається над водою Червона калина.

(Т.Г.Шевченко). Які ще вірші Т.Г.Шевченка ви пам'ятаєте? (Діти пригадують)

Вихователь: діти, ви помітили якими гарними словами пишуть поети про нашу мову?

Дидактична гра « Скажи яка» ( утворення прикметників до слова мова)

- А тепер ви придумайте слова, які б підкреслювали вашу любов до української мови (калинова, барвінкова, багата, солов'їна). 

Вихователь: - а на закінчення давайте пограємо в веселу гру

Українська народна гра « Віночок» Діти стають в коло, під музику передають віночок, коли музика зупиняється, дитина у якої в руках залишився вінок заходить в середину кола, надягає вінок і показує танцювальні рухи а всі діти за нею повторюють.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
0
міс.
2
7
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!