Конспект заняття з муз. мистецтва (5 клас, урок № 32)

Опис документу:
Конспект з уроку "Музичне мистецтво"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Музичне мистецтво 5 клас____________

Урок № 32

Епіграф до уроку.

Музика — це живопис, який ожив.

МікалоюсЧюрльоніс

Тема. Природа України в мистецтві.

Мета. Розкрити особливості відображення пейзажних мотивів у мистецтві. Визначити роль засобів виразності у створенні пейзажних картин. Розвивати емоційно-естетичне ставлення до навколишнього світу, особистісно-ціннісне ставлення до мистецтва. Виховувати естетичне ставлення до землі.

Музичний тавізуальний матеріал:В. Раковський. «В долонях рідної землі» (розучування); Ю. Щуровський. Маленька українська симфонія № 3 (3-я ч. «Закарпатська картина») — слухання; Й. Бокшай. Репродукція картини «Верховина».

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), портрети В. Раковського, Й. Бокшая, Ю. Щуровського.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу (кабінету) під звучання фрагмента симфонічної сюїти «Море».

Музичне вітання. (Музичний матеріал на розсуд учителя.)

2. Актуалізація опорних знань, музичних вражень учнів.

Запитання до учнів.

  • З якою музикою ви прийшли на урок?

  • Які малюнки, ілюстрації ви підготували?

  • Яка музика звучала, коли ви заходили до класу? Що ви можете про неї сказати?

Звучить фрагмент сюїти «Море».

  • Як називається музичний напрям, до якого належить цей твір? (Імпресіонізм.)

  • Яких художниКів-імпресіоністів та композиторів-імпресіоністів ви знаєте?

  • Як називають художників, композиторів, які оспівують море? (Мариністи.)

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Художники, композитори із захватом сприймають природу — море, річки, ліси, рівнини — і оспівують її красу у своїх творах.

  • Як ви гадаєте, чи потрібні такі твори?

  • Що вони дають людям? особисто вам?

Відповіді учнів.

Учитель. Основним моментом нашого уроку буде знайомство з Карпатським краєм, оспіваним у музиці та піснях.

Карпати... Цей край увібрав у себе все, що є найкращого на землі. Той, хто мандрує його крутими гірськими стежками, може відчути себе чи то митцем — виникає бажання відтворити засобами мистецтва цю незбагненну красу, чито слухачем чарівного концерту — музики гір і води. А барви!Красуня-природа щодня, ніби на подіумі, з вишуканим смаком змінює кольори свого вбрання.

Карпатські краєвиди — це невичерпне джерело натхнення для художників. Картина Йосипа Бокшая «Верховина» — ще один зразок тісного єднання художника з образами рідного мальовничого краю.

4. Сприймання репродукції картини «Верховина» українського

художника Йосипа Бокшая.

Завдання та запитання учням.

  • Що зображено на картині?

  • Що ви можете сказати про композицію та колорит картини?

  • До якого жанру живопису можна віднести цей твір?

  • «Вслухайтесь» у цю природну красу. Якими звуками, мелодією, музикою «звучить» мальовнича природа картини у вашій уяві?

Учитель. Закарпатські краєвиди змалював у своїй «Маленькій українській симфонії» і композитор Юрій Щуровський. Він змалював їх звуками. Для киянина Юрія Щуровського, мабуть, гострішими та більш екзотичними були враження від природи Закарпаття, за допомогою яких він розкриває свої почуття, настрій, нюанси душевних змін. Його музика, як завжди, сповнена глибокої любові до природи української землі.

Музика третьої частини симфонії, що має назву «Закарпатська картина», змальовуючи пейзажі Закарпаття, дає змогу почути над широкими полонинами голос самого митця.

5. Слухання «Закарпатської картини» (3-я ч.) з «Маленькоїукраїнської симфонії» композитора Юрія Щуровського.

Завдання та запитання учням.

  • Що «намалювала» музика у вашій уяві?

  • Чи можна назвати цей музичний твір «музичним пейзажем»?

  • Якими засобами виразності передано карпатський колорит музики?

  • Порівняйте художні образи та свої враження від музичного твору Ю. Щуровського й картини Й. Бокшая.

  • Чи можете ви сказати, який музичний інструмент виконує сольну партію?

Учитель. Так, для сольної партії у цій частині композитор обрав рідкісний для класичної музики інструмент — флейту Пана (різновид поздовжньої багатоствольної флейти), назва якого походить від імені героя давньогрецьких міфів сатира Пана. Цей інструмент поширений у різних народів світу і має різні назви: най, акустичний орган, ребро, сиринкс тощо.

  • Який іще відомий у Карпатах великий музичний інструмент ви можете пригадати? (Відповіді учнів.)

Авжеж, у Карпатах є й такий музичний інструмент, як трембіта. Її чутно на відстані близько десяти кілометрів. Трембіта — це гуцульський народний духовий музичний інструмент, що має вигляд довгої дерев'яної труби. Він особливо поширений серед пастухів. Трембіта має довжину від одного до чотирьох метрів. Найчастіше трембіти використовують для подання сигналів та під час різних місцевих, народних обрядів.

6. Розучування пісні «В долонях рідної землі» композитора Володимира Раковського на слова Володимира Тарасенка.

Учитель. Послухайте, як змальовує красу української природи поет Володимир Тарасенко.

Учитель декламує вірш « В долонях рідної землі».

Запитання до учнів.

  • Яке враження справили на вас ці поетичні рядки?

  • Що вони прославляють, оспівують?

Учитель. Уявіть, що ви — композитори.

  • Створіть на слова першого куплету свою пісню.

В долонях рідної землі”
1.У_перший грім, неначе свято,
І дух весняної ріллі —
Живу щасливо і крилато
В долонях рідної землі.
2. Мережать небо блискавиці,
Туман зволожуєвуста.
Та вірю я в зерно пшениці,
Яке підсонцем пророста.
3. В німтрударядушевний трепет,
Найвищихмрійврожайнийцвіт.
Пірну на мить у хвилі степу,
Щобдужчимвипливти у світ.

  • Порівняйте свою мелодію з музикою композитора В. Раковського.

Слухання пісні «В долонях рідної землі» .

Запитання до учнів.

  • Як поет і композитор відтворюють красу рідної землі?

  • Чи вразила вас пісня і чим саме?

Розучування 1 куплету пісні.

Під час розучування слід звернути увагу учнів на повторюваність, схожість ритмічного рисунка при зміні мелодії, на наявність ноти з крапкою, необхідність точного, м'якого виконання широких мелодичних ходів, плавність звучання.

7. Пригадування мистецьких творів (літературних, музичних, образотворчих), в яких оспівується краса рідної землі (завдання для учнів).

  • У разі потреби вчитель демонструєфрагменти відомих учням пісень.

Виконання пісень на вибір за бажанням учнів.

8. Підсумок уроку.

Запитання до учнів.

  • Чи схвилювала вас музика, яка звучала на уроці?

  • Які почуття вона у вас викликала?

  • Що спільного та відмінного є в образах творів, з якими ви познайомились на уроці? (Спільне для всіх творів оспівування, краси рідної землі, їїрозмаїтої природи.)

  • Як слід ставитися до природи?

Учитель. Мені здається, що найкраще про ще сказано у вірші «Батьківщина» поета Анатолія Камінчука. Послухайте його.

Он повзе мурашка, В зелені діброва,

Он хлюпоче річка. В китицях ліщина.

Не зривай ромашку, Глянь, яка чудова

Не топчи травичку. Наша Україна.

Журавлі над лугом

Линуть рівним клином.

Будь природі другом,

Батьківщині — сином.

Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

9. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором. Відтворити свої враження від знайомства з

творами мистецтва.

10. Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики за їхнім бажанням.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
9
дн.
0
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!