Конспект з уроку українська мова для 5 класу на тему: "Будова слова. Тренувальні вправи".

Опис документу:
Пропоную Вашій увазі конспект відкритого уроку з української мови у 5 класі на тему "Будова слова. Тренувальні вправи". Урок яскравий, із використанням сучасних освітніх технологій. До уроку додається презентація

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок української мови у 5 класі

Будова слова. Тренувальні вправи

Мета: 

- повторити і поглибити знання учнів про значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; поглибити вміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова;

- формувати вміння знаходити значущі частини слова, визначати їх роль у словах;

-  удосконалювати навички самостійної роботи;

- збагачувати словниковий запас учнів;

- виховувати повагу до природи, традицій країн світу.

Тип уроку: урок поглиблення вивченого з елементами повторення.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал для малих груп, «Модуль учня з української мови 5 клас»

Хід уроку

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Емоційне налаштування.

Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі,

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Доброго дня нам!

Доброго дня вам!

Доброго дня всім.

Слайд 1. Крім того, що бажаю вам доброго дня, я приготувала ще побажання-передбачення кожному. Прошу взяти, хто має бажання, прочитайте, будь ласка, вголос (побажання роздруковані на кольорових сердечках)

Безхмарного щастя! 
Міцного здоров’я! 
Розуміння та тепла! 
Ясної посмішки! 
Світлої долі! 
Слави і визнання! 
Фантастичного везіння! 
Доброти і ніжності! 
Кришталевих надій! 
Впевненості в собі! 

Відмінного настрою! 
Теплого ставлення друзів! 
Великих успіхів! 
Оптимізму! 
Захопливого життя! 
Приємних відкриттів! 
Чудових друзів! 
Виконання бажань! 
Чуйності! 
Побільше вільного часу! 
Чудових зустрічей! 
Комфорту і затишку! 
Максимум позитиву! 
Цікавих ідей! 
Захопливих спогадів! 
Здійснення мрій! 
Подарунків побільше! 
Красивих почуттів! 
Яскравих відчуттів! 
Цікавих бесід! 
Приємних людей поруч! 
Розуміння і підтримки! 
Удачі у всіх починаннях! 
Приголомшливих сюрпризів! 
Чудових новин! 
Навколосвітніх подорожей! 

Процвітання! 

Добрих слів! 
Благополуччя! 

Безкорисливої дружби! 

ІІ. Перевірка Д/З.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Слайд 2. Дітки, сьогодні ми мандруємо словопотягом країнами світу. Але щоб потрапити на нього нам потрібно придбати квитки. Ціна квитка – відповідь на запитання смайлика.

Бесіда.

  1. Основа слова – це…

  2. Закінчення – це…

  3. Форми слова – це..

  4. Словозміна – це..

  5. Незмінювані слова – це…

  6. Спільнокореневі слова – це…

  7. Корінь – це…

  8. Суфікс – це…

  9. Префікс - …

  • Молодці! Квитки придбали. Тож вперед до потяга.

ІV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слайд 3. Дітки, запишіть тему уроку «Будова слова. Тренувальні вправи».

V.Основний зміст уроку

Слайд 4. 1 вагон «Каліграфічний»

Він завезе нас до Японії. У цій країні каліграфія - шодо цінується не менше звичайного живопису. Заняття вчать дітей цінувати і поважати свою культуру з її віковими традиціями. Ми теж пишучи, вкладаємо свою енергію, тому страймося писати красиво.

Ере

др

дерево.

Слайд 5. 2 вагон «Корінь»

З другого вагону ми потрапимо до Німеччини. А чи знаєте ви, що

Дубове листя — один із національних символів Німеччини. Дуб у Німеччині здавна вважають «німецьким» деревом. Його тверда деревина та характерне листя вже з часів германців стали символами безсмертя і стійкості.

На дошці у нас є дерево-дуб.

Коренем є слово «ліс», а на листочках розгублені значущі частинки слів. Ваше завдання зібрати слова частинок, записати на дошці і розібрати їх за будовою.

-Ліс-

Лісовий

Праліс

Лісочок

полісся

лісовик

лісок

лісистий

узлісся

лісівник

«Логічна стежина»

-Ми утворили нові слова? Що ми додавали до коренів, щоб їх утворити? Як такі слова називаються? (спільнокореневі)

-Чи змінюється значення слів?

Молодці!

Слайд 6. 3 вагон «Словоформа»

Лист від Паддінгтона. Персонажа, який створив Англійєць Майкл Бонд.

Вітаю, друже! Чекаю тебе в Англії. Дорогою до мене розподіли слова на 2 колонки. Слухай вказівку вчителя.

Діти читають, перекладають.

Слайд 7. Робота в парах. Визначте слова до однієї з колонок «Спільнокореневі слова» та «Форми слова»

(2 учнів працюють на мультиборді в середовищі https://learningapps.org/, інші працюють з картками)

Сніг,снігопад,сніжинка.

Школа,школярі,пришкільний.

Калина,калинонька, калиновий.

Яблунька, яблуневий, яблуня.

Сніжинка,сніг,сніжинки.

Яблуня,яблунька,яблунькою.

Школа,школярі,школи.

Калина, калини, калиною.

https://learningapps.org/3064264

Слайд 8. 4 вагон « Незмінні слова»

Він завезе нас до штату Огайо, саме тут розташований найбільший Зоопарк і акваріум Коламбуса. Це будинок для більше 5000 тварин, представників більше 500 видів. Які ж саме тварини там живуть, ми зможемо дізнатись, виконавши письмово вправу.

Вправа 141 (підручник). Доберіть із довідки слова, що відповідають лексичним значенням.

Слайд 10

1.Шимпанзе

2.Ему

3.Ківі

4.Кенгру.

Розібрати слова за будовою

-Який висновок ми можемо зробити про ці слова?

Слайд 11. 5 вагон. Фізкультхвилинка.

Відео «Фізкультхвилинка для очей»

Слайд 12. 6 вагон «Модуль»

Саме цей вагон поверне нас на Батьківщину. Виконайте тести із «Модуля учня»

Тест

І варіант

(12 балів)

1. Позначте рядок, у якому всі слова – спільнокореневі:

а) лікувати, лікар, лікоть, лікарня;

б) вулиця, вуличний, вулик, вуличка;

в) вітер, вітровий, вітрина, вітрила;

г) квітка, квітник, заквітчати, квітковий.

2. Знайти слово без закінчення:

а) хоробрість; б) голуб; в) переробка; г) таксі.

3. Виділити рядок, у якому в усіх словах наявні префікси:

а) вихід, забігти, торкнутися, перейти;

б) написати, дочитати, влетіти, прийти;

в) дорости, прогуркотіти, говорити, зробити.

4. Указати рядок, у якому всі слова з нульовим закінченням:

а) вогонь, ватра, дощ, ведмідь;

б) хліб, луг, жолудь, урок;

в) мить, кролик, доля, віз.

5. Знайти слово із суфіксом:

а) мороз; б) розмова; в) дощик.

6. Відшукати слово, де є префікс, корінь, суфікс, закінчення:

а) прикладка; б) батьківський; в) спечено.

ІІ варіант

1. Позначте рядок, у якому всі слова – спільнокореневі:

а) гіркий, гірчиця, гірка, гіркота;

б) відомий, провідник, провідати, відьма;

в) зростати, зріст, переросток, паросток.

2. Знайти слово із закінченням:

а) юність; б) вітер; в) школа; г) день.

3. Виділити рядок, у якому в усіх словах наявні префікси:

а) переліт, сказати, віднести, здати;

б) донести, прибігти, сидіти, впасти;

в) видихнути, спати, допливти, знести.

4. Указати рядок, у якому всі слова з нульовим закінченням:

а) подорож, затишний, схил, гавань;

б) будинок, збір, листок, кущ;

в) підмет, стіл, дорога, даль.

5. Знайти слово із суфіксом:

а) хмара; б) холод; в) морозець.

6. Відшукати слово, де є префікс, корінь, суфікс, закінчення:

а) розв'язаний; б) пролісок; в) прекрасно.

Слайд 13. Перевіряємо на слайді.

За кожну правильну відповідь поставте 2 бали

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Хвилинка-веселинка

Інсценування гуморески П. Глазового «Учення — світ».

Зубрить дід англійську мову,

Хоч йому вже близько ста.

З словником казки дитячі

Потихесеньку чита.

Гей, окей, май діа бабо, —

Раз повів він мудру річ.

Баба злиться: «Що це значить?»

Постав валянки у піч.

Вранці баба діда будить:

Ге, окей, шурляй, мурлі.

Дід питає: — Що це значить?

Правий валянок згорів.

Коментар учителя. Діти, бажаю вам досконало знати всі мови, які ви вивчаєте, бо цього вимагає сьогодення. Нашій країні потрібні високоосвічені, розумні люди. Але рідну мову ви повинні любити, вивчати і знати найкраще.

Сьогодні на уроці ми добре попрацювали.

VІІ. Рефлексія Слайд 14

- Сьогодні на уроці я повторив…

- Найбільше мені сподобалось…

- Найбільші труднощі я відчув…

- На наступному уроці я хочу...

VІІІ. Домашнє завдання. (Слайд 15)

1-9 балів: виконайте вправу за підручником 143.

10-12 балів: виконайте вправу за підручником 143 + складіть 3 речення із незмінюваними словами.



 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.