Конспект з уроку літературне читання для 2 класу на тему «Хліб на столі - щастя на землі"

Опис документу:
Конспект уроку з української мови (літературне читання) 2 клас за підручником "Літературне читання" Савченко О.Я. Мета уроку - формувати уміння переказувати, виділяти основну думку прочитаного; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам'ять, увагу; виховувати бережне ставлення до хліба.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок читання. (2 клас)

Тема уроку. Хліб на столі — щастя на землі

Матеріал до уроку. Тамара Коломієць «Хліб».

Мета. Навчити дітей виразно читати; формувати уміння переказувати, виділяти основну думку прочитаного; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам'ять, увагу; виховувати бережне ставлення до хліба.

Обладнання. Індивідуальні таблиці, малюнки різновидів хліба, фотоілюстрації, кросворд, картки зі словами.

Хід уроку

1. Мовна розминка.

* 1. Гра «Знайди зайве слово».

Рідний край, земля батьків, книга, Вітчизна, Батьківщина.

Хліб, поля, колосочки, прапорець, хлібороб.

Село, хати, садки, стежечки, стіл, річечка.

2. Промовляння і добір слів до чистомовки.
На-на-на — рідна ... (сторона).
Ай-ай-ай — наш рідненький... (край).
Жу-жу-жу — землю... (бережу).
Ба-ба-ба — золоті... (хліба).

Ті-ті-ті — руки... (золоті).

3. Розчитування.

Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом.

в) Уточнення значення слова «хліб».

  • Яке значення слова «хліб»?

  • Словники української мови подають багато значень цього слова. (Вчитель може показувати малюнки чи фотоілюстрації.)

Хліб .— продукт харчування, випечений з борошна. Хліб — це зерно, яке перемелюється на борошно. Хліб — поле, засіяне зерновими рослинами. Хліб — прожиток (заробляти на хліб). Хліб насущний — це щоденні, звичайні харчі.

  • Чи можна уявити хоч один день без хліба?

  • Які сорти хліба ви знаєте? (Вчитель показує малюнки різновидів хліба.)

  • Чому кажуть «хліб святий»?

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя.

«Хліб наш щоденний дай нам сьогодні...» — промовляє­мо ми в молитві. Відколи себе пам'ятаємо, щодня споживаємо хліб. Здається, що хліб був завжди. Чи це так?

Вчені вважають, що в давнину люди споживали зерна дикоростучих рослин, коли їм не щастило на полюванні. Згодом зерна почали розмочувати у воді, роздрібнювати на камені. Минуло ще багато років, і люди навчилися випікати на розпарених каменях прісні коржі. Це і був перший хліб.

Від темної, твердої з кам'яною пилюкою паляниці до ви­печеного пухкого хліба — калача, короваю — минуло тисячі років. За цей час у різних країнах світу хлібороби навчилися з диких, зернових рослин вирощувати високоврожайні сорти пшениці, жита, ячменю, а пекарі випікають величезну кіль­кість хлібних виробів — близько 800 видів.

Як бачите, такий звичний для всіх хліб має давню і цікаву історію. Тому і написано на цю тему багато казок, розповідей, книжок.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо твори українських пись­менників про хліб.

ІІІ. Опрацювання оповідання Т. Коломієць «Хліб».

/. Відомості про автора.

- Прочитайте заголовок оповідання. Хто автор?

Тамара Коломієць народилася в Черкаській області. її мама важко працювала, а тому виховувала дівчинку бабуся. Дитинство Тамари було перерване війною. Вона бачила сум. горе, людську біду, сльози, страшні рани, а тому мріяла бути лікарем, щоб допомагати скаліченим на війні. Та доля роз­порядилась інакше. Стала поетесою. Перша книжечка віршів «Пролісок» побачила світ, коли Тамарі було 21 рік. Тепер у Тамари Опанасівни багато віршів, казок, небилиць, лічилок, смішинок, загадок для малечі. Адже у неї росте шестеро онуків.

2. Слухання оповідання.

Подумайте, хто є головною дійовою особою оповідання.

3. Словникова робота.

а) Читання словосполучень.

золоте зерно золотава шкоринка

золоте проміння позолота від вогню

золоті руки на стеблині золоченій

б) Гра «Блискавка».

Прочитані картки учитель прикріплює на дошці. Слова на картках: принесли, поклали, змололи, посіяли, гойдався, доглянули, зібрали, спекли, лежить, шануйте.

4. Читання оповідання мовчки.

— Подумайте, що означає кожен із висловів, що на дошці.

5. Фізкультхвилинка.

А ми зерно сіяли, сіяли (Показати, як сіють зерно.)

у земельку чорную, свіжую.

І з'явились перші листочки. (Присісти, показати листочки.)

І з них повні, гарні колосочки. (Піднятись, показати колосочки.)

До сонечка повернулися (Повернутись до вікна, піднятися навшпиньки, покружляти.;

і сонечку усміхнулися.

Вітер колоски хитає, (Нахили тулуба і рук.)

до зерняток промовляє:

«Ви і повні, жовтороті, (Руки на пояс, вгору, поперед себе.)

буде урожай хороший».

6. Аналіз змісту і вибіркове читання.

  • Які слова зустрічаються у тексті найчастіше?

  • У якому значенні вжито вирази з дошки?

  • Що позолотило хлібину? Прочитайте, що зробили ро­ботящі руки.

  • Знайдіть опис спеченого хліба. З якими пропозиціями
    звертається хліб до людей? Як ви розумієте ці слова?

7. Переказування тексту.

  • Ще раз подивіться на слова з гри «Блискавка». Вони
    відтворюють шлях хліба з поля до столу. Переставте місцями
    картки, щоб відновити цей шлях.

  • Користуючись виразами і словами з дошки, детально
    перекажіть оповідання.

IV. Відгадування загадок, розв'язування кросворда.

Про хліб і все, що з ним пов'язане, не тільки написано
багато віршів, оповідань, а й складено багато загадок. Роз­
гадавши деякі з них, ви зможете прочитати прислів'я.

1) Хвалить його кожен,
любить його кожен.

І дня ми прожити без нього не можем.

(Хліб)

  1. 3 весни і до морозів
    з села виходив віл —
    залізним гострим рогом
    копав старанно діл.

Копав, не норовився, скибки перекидав, за літо наробився — всю зиму прогуляв.

(Плуг)

3) Виріс в полі дім,
є зернятка в нім,
стіни позолочені.
Вітерець колише дім
на стовпчику золотім.

(Колосок)

4) Як навколо об'їси —
серединки не проси.
Ми такі гостинці:
дірка в серединці.

(Бублики)

5) Хто це поле оре, сіє
та й хліб збирає?

(Хлібороб)

6) Святковий хліб. Ним зустрічають гостей.

(Коровай)

7) Де йшла сотня косарів,
вийшло п'ять богатирів:
косять, в'яжуть заодно

і молотять на зерно.

(Комбайни)

V. Підсумок уроку.

  • Прочитайте прислів'я. Чому хліб — усьому голова?

  • Як треба ставитись до нього?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.