Конспект уроку з технічної праці у 6 класі Тема. Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів.

Трудове навчання

Для кого: 6 Клас

30.01.2020

540

10

0

Опис документу:
Забезпечити засвоєння уявлень учнів про види оздоблення виробів із фанери та ДВП ажурним випилюванням; засвоєння знань про конструкційні матеріали та їх вибір; навчити вибирати виріб для виготовлення та підбирати для нього матеріал. Сприяти розвитку уяви, образному мисленню, формуванню і розвитку самостійності; формування почуття відповідальності та бережливого ставлення до навколишнього середовища/
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку з технічної праці у 6 класі

Тема. Ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів.

Мета: Забезпечити засвоєння уявлень учнів про види оздоблення

виробів із фанери та ДВП ажурним випилюванням; засвоєння

знань про конструкційні матеріали та їх вибір; навчити

вибирати виріб для виготовлення та підбирати для нього

матеріал. Сприяти розвитку уяви, образному мисленню,

формуванню і розвитку самостійності; формування почуття

відповідальності та бережливого ставлення до навколишнього

середовища; виховувати естетичні смаки школярів бережливість

та основи культури праці.

Основні поняття: ажурне випилювання,оздоблення,конструкційні

матеріали, фанера, шпон, ДВП, ДСП.

Об’єкти праці: сувеніри, рамки,полички.Дидактичні засоби:

зразки об’єктів праці: минулорічні вироби, виготовленні ажурним

випилюванням.

Обладнання: лінійка, олівець, друковані джерела інформації, фанера.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, геометрія, природознавство.

Практична робота: Вибір виробу та матеріалу для його виготовлення.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

Створення емоційного настрою на уроці.

Добрий день. Сьогоднішній наш урок я хочу розпочати з Презентації виставки кращих творчих робіт учнів минулих років.

Як виготовити такі вироби і що потрібно знати і вміти для цього, ви дізнаєтесь і навчитесь на уроках трудового навчання.

Так от тема нашого сьогоднішнього уроку ажурне випилювання як один із видів оздоблення виробів. Конструкційні матеріали та їх вибір.

Мета нашого заняття: засвоїти уявленя про види оздоблення виробів із фанери та ДВП ажурним випилюванням; навчитися вибирати виріб для виготовлення та підбирати для нього матеріал.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

·

Вчитель. Так що ж таке ажурне випилювання?

1. Ажурне випилювання виробів.

Вчитель. Нова річ має бути на тільки оригінальною, не менше захоплення повинна викликати і краса виробу. Тому одним із видів оздоблення виробів є ажурне випилювання.

Ажурне випилювання – вид декоративної обробки деревини, при якому намічені на плоскій поверхні узори візерунки випилюються за допомогою лобзика або викружної пилки. У пропильному різьбленні декоративність досягається ажурною сіткою.

Основи пропильної різьби - площинний наскрізний орнамент. Красиві узори дерев'яних смуг розташованих на фасадах будинків,домів. Завитки наскрізного рослинного або геометричного орнаментів чудово виглядає на тлі стіни. Найпоширеніший мотив – S - подібний завиток із закрученими кінцями. Дуже привабливі в пропильному різьбленні (або при випилюванні лобзиком, пилами) тварини та птахи. Цікаві мотиви змія, що в давнину був покровитель оселі, змій найчастіше набирає вигляду дракона.

У прорізній різьбі частіше використовують плоский орнамент та великі розрізи деревини. Виступаючий рельєф різного орнаменту виділяється на дерев’яному фоні. Прорізною різьбою прикрашають меблі та предмети домашнього вжитку.

2. Поняття про матеріали та їх властивості.

Вчитель. Деревина — основний матеріал для столярно-мебльового виробництва. З неї виготовляють фанеру, яку широко застосовують у народному господарстві i побуті.

Для виготовлення меблів, навчальних приладів, технічних моделей, іграшок використовують клеєну фанеру. Для виготовлення виробів із використанням ажурного випилювання, технічних моделей використовують переважно тонку фанеру – в 3 – 5 шарів.

Фанерою називають плоскі листи, склеєні з тонких пластин деревини. Фанера використовується як столярний матеріал. (додаток)

Фанера, залежно вiд способу виготовлення, буває стругана, пиляна i лущена. Стругану фанеру виготовляють струганням чи зрізуванням тонких листів деревини з колоди ножем, який рухається прямолiнiйно, насуваючись на колоду.

Пиляна фанера утворюється від розпилювання колоди на тонкі пластини. Клеєну фанеру виготовляють, склеюючи кілька листів шпону. Для склеювання беруть непарне число листів шпону: три, п’ять, сiм i т. д. Склеюють так, щоб у суміжних листах волокна були розмiщенi перпендикулярно одні до одних. Це надає більшої мiцностi фанері в усіх напрямах.

За якістю фанера поділяється на такі сорти: водостійка, особливо міцна, личкувальна, багатошарувата. Вологість клеєної фанери повинна дорівнювати 12—15%. Водостійкість фанери визначається водостійкістю клею, яким вона склеєна. Фанера при невеликій вазі має значну мiцнiсть як у поперечному, так і поздовжньому напрямах. Вона значно мiцнiша, ніж дошка такої самої товщини, i має велику пружність.

Маючи такі якості, фанера як виробничий основний i допоміжний матеріал знаходить дедалі більше застосування в промисловості. У школі використовують переважно тонку фанеру, у три-п’ять шарів.

Фанеру утворюють за допомогою склеювання непарної кількості листів лущеного шпону.

Для утворення міцної фанери шпон розташовують волокнами перпендикулярно до сусіднього шару.

Шпон — це тонкий (до 5 мм) лист деревини, який використову­ють для виготовлення фанери, оздоблення виробів, виготовлення су­венірів тощо.

(Перегляд відеоролика про виготовлення деревину)

Вчитель.А що таке двп,дсп і чим вони відрізняються ви дізнаєтесь з картки -інформатора ,яка лежить у вас на столах

Робота з картками -інформаторами

Картка -інформатор

ДВП (деревоволокниста плита) – це конструкційний матеріал, який отриманий гарячим пресуванням дрібних волокон деревини та клеючих речовин.

Деревоволокнисті плити (ДВП) — плити, відлиті з деревної маси із наступним гарячим пресуванням або сушінням. Деревна маса —і волокниста маса, одержувана шляхом стирання деревини.

Деревостружкові плити (ДСП) — плити, виготовлені шляхом гарячого пресування деревної стружки, змішаної із синтетичними смолами .

ДВП та ДСП застосовують у будівництві, меблевій промисловості .

( Демонстрація схеми «Технологія виготовлення ДСП» відеоролик)

3. Вибір виробу для виготовлення.

Вчитель. Виріб, який обирають для виготовлення , повинен відповідати певним критеріям:( запис в зошитах )

ü Функціональність, ергономічність, технологічність;

ü Повинен виконувати певні функції;

ü Бути зручним для користування:

ü Бути простим у виготовленні.

Виріб із фанери має відповідати таким основним вимогам: економічним, відповідність форми та розміру призначенню виробу, естетичний вигляд.

V. Практична робота. “Вибір виробу та матеріалу для його виготовлення.”

Вчитель.Для практичної роботи нам знадобиться Інструменти та матеріали: лінійка, олівець, друковані джерела інформації,фанера.

Вступний інструктаж.

Завдання 1. Вибір виробу для виготовлення.

Користуючись банком ідей, який є у шкільній майстерні, друкованими джерелами інформації та ескізами,які учні підготували дома, школярі обирають собі виріб для виготовлення. При цьому не забуваючи про вимоги до виробу.

Завдання 2.Вибір матеріалу для виготовлення виробу.

(технологія колективно-групового обговорення)

Алгоритм виконання роботи:

- Визначити товщину фанери залежно від призначення виробу.

-Здійснити приблизний розрахунок матеріалу в залежності від розмірів

виробу.

- Відповідно до проведеної роботи дані записати у таблицю.

№ виробу ;Матеріал Товщина матеріалу, мм ;Розміри матеріалу,мм

Поточний інструктаж.

1.Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів, консультацій.

2. Звернути увагу на те, що розрахунок матеріалу зручно буде робити з

використанням ескізних малюнків.

3. Збирання даних для підведення підсумків уроку.

Заключний інструктаж.

1. Аналіз характерних помилок.

- Цей етап проводиться у формі виставки кращих робіт учнів.

- Аналіз запропонованих варіантів провести, як конкурс-захист власних

розробок.

-Учитель акцентує увагу на кращих ескізах, пояснює допущені помилки та

методи їх усунення.

VI.Підсумок уроку.

Учні повинні оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість уроку, колективну роботу. Вони можуть по ланцюжку висловитися про значущі для них цінності уроку:

­ Я дізнався ...

­ Я навчився ...

­ Я зрозумів, що можу ...

­ Мені сподобалося ...

­ Для мене стало новим ...

­ Мене здивувало ...

VII. Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал і щоденники.

VIII. Завдання додому. Опрацювати матеріал. Обрати виріб для виготовлення (хто не визначився із цим на уроці).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.