Конспект уроку з музичного мистецтва «У гості до музичних інструментів»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивляться дитя

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: У гості до музичних інструментів

Мета: Сформувати в учнів цілісні уявлення про музичні інструменти, їх звучання на прикладі творів П.Чайковського

Завдання: навчальні:

- збагатити уявлення учнів про музичні інструменти, їх поділ на групи;

- ознайомити учнів із поняттями "тембр", "діапазон", "регістр";

- закріпити елементарні знання про творчість П.І.Чайковського на прикладі його музики;

розвиваючі:

- розвинути в учнів навички чистого інтонування мелодії в унісон, відчуття ритму, тембровий слух;

- активізувати творчий потенціал учнів;

виховні:

- виховувати в учнів музично-естетичний смак, слухацьку увагу тощо;

- підтримувати в учнів інтерес та позитивне ставлення до музики.

Музичний матеріал: П.І.Чайковський. Балет "Лускунчик": танець феї Драже, вальс квітів, танець вівчарів – слухання; Ю.Чичков «Наша шкільна країна» – виконання.

Тип уроку: урок поглиблення теми

Хід уроку:

1. Організаційний момент:

- учні заходять до класу під музику П.Чайковського ("Вальс квітів")

- музичне вітання;

- повідомлення теми і мети уроку.

Сьогоднішній наш урок незвичайний. Адже саме сьогодні ми з вами здійснимо захопливу подорож в країну, де живуть музичні інструменти. Отже, тема нашого уроку - "У гості до музичних інструментів".

На нашому уроці ми збагатимо свої уявлення про музичні інструменти, ознайомимось з новими поняттями і термінами та закріпимо наші знання про життєвий і творчий шлях П.І.Чайковського.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів

Запитання до учнів:

- Діти, як ви гадаєте, чи важливу роль відіграє музика в нашому житті?

- Я думаю, що усім вам подобається дивитися концерти. А чи змогли б відбутися концерти без музики?

- Завдяки чому звучить музика?

- Які ж музичні інструменти вам доводилося бачити та звучання яких вас найбільше вразило? Відповідь на це запитання ми спробуємо віднайти за допомогою цікавої художньої колекції.

(Демонструю колекцію картин з музичними інструментами. Діти вказують їх назви. Сортую картини по групах: струнні, ударні, духові, клавішні).

- Як ви думаєте, чому ми поскладали ці картини не в одну групу, а поділили на чотири частини?

Відкрийте свої підручники на сторінці 33 і ми про це прочитаємо.

(Читаю текст, діти слідкують.)

(Термінами "тембр", "діапазон", "регістр" поповнюємо скарбничку нових визначень.)

З року в рік музичні майстри все більше удосконалюють інструменти, надають їм кращого звучання, роблять їх більш сучасними. Для прикладу ми можемо порівняти колишні музичні інструменти і сучасні. Увага на екран.

3. Відомості про П.Чайковського та його балет "Лускунчик"

Сьогодні у нас є можливість послухати, як звучать різні інструменти у балеті "Лускунчик" великого композитора П.І.Чайковського. Із творчістю цього композитора ви вже знайомились у початкових класах. Можливо ви щось пригадаєте з його життєвого і творчого шляху?

(Коротко пригадуємо біографічні відомості)

Російський композитор. Походить із роду українських козаків. Батько Петра - Ілля Чайковський - був людиною військовою, тому по службі його було відправлено на Урал у м.Воткінськ, де і народився наш композитор Петро Ілліч. Україну він вважав своєю другою Батьківщиною. Творчість його різноманітна. Композитор писав у різних музичних жанрах - це опери, балети, симфонії, концерти, фортепіанні твори тощо. Багато творів написав саме для дітей: дитячий альбом, 3 балети.

Із балетом "Лускунчик", який ми сьогодні розглянемо, ви теж знайомились у початковій школі. Давайте коротенько пригадаємо зміст казки "Лускунчик".

(Пригадуємо зміст казки)

У будинку, де живуть Маша та її братик Фріц святкують Різдво. Зібралися гості. Всі грають, танцюють, веселяться. Нарешті приходить хрещений Маші і Фріца і приносить їм подарунки.

Саме від нього дівчинка отримала потворного дерев'яного чоловічка з великим ротом. Усі почали жахатися такого подарунка, а Маші він дуже сподобався.

Дівчинка міцно притискає Лускунчика до себе, але бешкетник Фріц жартома висмикує ляльку з рук сестрички і ненавмисно ламає її.

Жаліючи Лускунчика, Маша вкладає його спати. Вночі їй сниться страшний сон.

На Лускунчика нападає Мишиний король зі своїм військом. Чоловічок стає на захист іграшок; разом із олов'яними солдатиками хоробро б'ється з ворогами. Їм тяжко боротися проти великого війська мишей, тому Маша визволяє своїх друзів, проганяючи черевиком мишиного короля.

Перетворившись на красивого молодого принца, Лускунчик веде Машу в казкову країну - Царство Солодощів. Господиня чудової країни - фея Драже - дуже радісно зустрічає Машу і Лускунчика і на їхню честь влаштовує велике свято, на якому танцюють Чай, Кофе, Шоколад, солодощі, гості, іграшки та добра господиня - фея Драже.

4. Слухання та аналіз музики:

("Танець феї Драже")

Отже, уявіть собі, що ви потрапили на це веселе свято, де звучить "Танець феї Драже". Слухаючи музику, зверніть будь-ласка увагу на інструмент, який виконує головну мелодію танцю. Що це за інструмент?

(Слухаємо музику)

(Поки ми аналізуємо прослуханий твір, деякі учні працюють з картками).

Запитання до учнів:

- Як називається твір, який ми щойно прослухали? (Танець феї Драже)

- Як називається колектив музикантів, що виконували цю музику? (Симфонічний оркестр)

- Який інструмент виконував головну мелодію танцю? (Челеста)

(Розглядаємо зображення челести)

("Вальс квітів")

Тепер уявіть галявину, через яку проходили Маша і Лускунчик, на шляху до казкової країни. Тут росте безліч різноманітних квітів. І ці квіти також танцюють разом з іграшками. Отже, слухаємо "Вальс квітів" із балету "Лускунчик".

(Звучить музика)

Запитання до учнів:

- У якому регістрі звучала музика: високому, середньому чи низькому?

- Оберіть із таблиці слова-прикметники, які характеризують прослуханий твір.

("Танець вівчарів")

І ще один танець, який ми послухаємо - це "Танець вівчарів". Чи знаєте ви, хто такі вівчарі? (Пастухи). Отож, слухаємо танець вівчарів з цього ж балету.

(Звучить музика)

- Група яких музичних інструментів виконувала танець: струнних чи духових?

- Який інструмент виконував основну мелодію танцю?

(Танець феї Драже в сучасній обробці)

Якби П.Чайковський жив у ХХІ столітті, якою б, на вашу думку, була його музика? Можливо він заграв би на сучасних електронних музичних інструментах (електрогітара, синтезатор, ударна установка). У наш час існує безліч прикладів запису музичних творів відомих композиторів, які виконані на електронних інструментах. Це - сучасні обробки. Отже послухайте "Танець феї Драже" в сучасній обробці. Які ж зміни будуть відчутні в звучанні музики?

(Звучить музика)

- Чи помітними є зміни в звучанні сучасної обробки?

- Яка група інструментів завдає чіткого ритму музиці? (ударні)

5. Гра на елементарних музичних інструментах

Діти, у нас сьогодні є ударні і шумові музичні інструменти: це бубон, трикутник і маракаси. Хто з вас хотів би взяти участь в ансамблі і пограти на цих інструментах?

(Викликаю учнів і показую, який ритм вони повинні виконувати)

Зараз ми будемо грати музичні розспівки, а ви будете їх співати. Те що співаю я - за мною повторюєте ви.

(Під музичний супровід виконуємо розспівки " Луна", "Завітайте до нас")

6. Хоровий спів

Музиканти наші - молодці. Сідайте на свої місця, а ми продовжуємо спів. Зараз ми виконаємо пісню Юрія Чичкова "Наша шкільна країна". На сьогоднішньому уроці ми вже завершуємо роботу над цією піснею, тому дотримуйтесь усіх вимог, які ми ставили щодо вивчення на попередніх уроках. А саме: слідкуйте за стрибками в мелодії і точно витримуйте тривалість кожного звука. Дихання беремо між музичними фразами.

(Виконуємо пісню хором, ансамблем, індивідуально)

7. Підсумок уроку

На сьогоднішньому уроці ми з вами поринули у чарівний світ музики, який відкрили для нас музичні інструменти. Отож давайте перевіримо ваші знання, які ви засвоїли на цьому уроці:

- На які групи поділяють музичні інструменти?

- Що таке тембр?

- Які ви знаєте регістри?

- Який танець із балету "Лускунчик" вам найбільше сподобався? Підніміть руку, кому сподобався танець феї Драже. Кому сподобався вальс квітів? А кому танець вівчарів?

8. Оцінювання творчої діяльності учнів

9. Домашнє завдання

(Слухати музику за власним вибором)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»