Конспект уроку з музичного мистецтва «Пісня – душа народу. Історичні пісні»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивлять

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Пісня – душа  народу.  Історичні  пісні

Мета:

Навчальна: навчити  учнів  висловлювати  судження  про  художньо-образну палітру  українського  пісенного  фольклору  та  його  життєвий  зміст; визначати  особливості  історичних  пісень, їх  призначення  і  роль в  українській  музичній  спадщині; ознайомити  учнів  із  поняттям  «увертюра»;

Розвиваюча: розвивати  вміння  логічно  та  аргументовано  висловлювати  свої  думки  щодо  прослуханої  та  виконаної  музики;

Виховна: виховувати  патріотичні  почуття  та  інтерес  до  народної  творчості;

Музичний  матеріал: українська історична  пісня «За  світ встали козаченьки»; М.Лисенко Увертюра  до  опери  «Тарас  Бульба», О. Жилінський «Пісенька джури»

Наочні  посібники: ;репродукція  картини  Л.Жемчужнікова  «Кобзар  на  шляху, відеоряд до пісні «За світ встали козаченьки», уривки з кінофільму «Тарас Бульба»

Тип  уроку:  комбінований  урок

Хід  уроку

І.     Організаційний момент

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання. Вокальні вправи

ІІ.     Мотивація навчальної діяльності

Вчитель (технологія налаштування)

Пригадайте усе позитивне. Посміхніться! Почнемо роботу!

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Актуалізація опорних знань

Сьогодні ми будемо слухати музику, що перенесе нас у далеке минуле та розповість нам про героїчні сторінки життя нашого народу, адже український народ має цікаву та досить складну історію. Сторінки цієї історії знайшли своє відображення в українських піснях. Погляньте на дошку та прочитайте тему уроку: Пісня – душа  народу.  Історичні  пісні

Давайте згадаємо, які пісні називають народними?

Подивіться на наш Віночок народних пісень. Що з давніх давен зображав народ у своїх піснях?

родинно-побутові

соціально-побутові

календарно-обрядові

історичні пісні

жартівливі

про кохання

пісні літератур

ного походження

життя та побут у сім’ї

соціальну несправед

ливість та

тяжке

життя

простих

людей

народні традиції, присвячені святкуванню певних календарних дат

розповіді про героїчні події або героїв української історії

вміння народу висміяти різні вади характеру негативні риси людини

стосунки між хлопцями та дівчатами

пісні, мелодії яких придумані народом, а віршований текст має автора

На минулих уроках ми з вами вже ознайомилися з календарно-обрядовими піснями.

  • Наведіть приклади таких пісень.

  • Назвіть народні традиції, що знайшли своє відображення у календарно-обрядових піснях.

ІV.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Розповідь  учителя

А зараз знову зустрічайте наших добрих друзів - Барвика та Лясольку. Я чула, що у них знову сталася якась кумедна історія….

(Було колись в Україні. Історичні пісні. I частина

https://www.youtube.com/watch?v=nORDZG0xOgI )

         Українці  співали завжди. Поряд із  ліричними піснями про красу  природи та кохання, схвильованими  творами  про життєві  турботи   створено чимало  народних пісень, що відображали історію боротьби  українського  народу  за  свободу.

Передаючись із покоління  в покоління, історичні  пісні  збереглись до сьогодні. Хто у давнину був творцем, хранителем і передавачем  народної творчості  у  формі  історичних  пісень, дум, релігійних  піснеспівів, а також  казок  і  переказів? Відповісти вам допоможе  загадка:

Музикант сліпий  співає –

Відчуваєш в серці  жар.

Інструмент свій  обіймає,

Хто ж він є? Співець - …(кобзар).

2. Споглядання  репродукцій  творів  мистецтва

        Сьогодні я хочу познайомити вас з картиною російського художника Льва Жемчужнікова «Кобзар  на  шляху». Але перед тим дозвольте сказати кілька слів про її автора.

(фото http://esu.com.ua/images/article_images/Gh/Ghemchughnikov%20Lev%20Mihaylovich.jpg)

Лев Жемчужников – унікальний представник російської еліти, який своє життя присвятив збагаченню культури українського народу, став у ряд правдивих культурних діячів України XIX ст. Це справді була людина навдивовиж чесна, добра, позбавлена будь-яких великопанських примх і упереджень. Він однаково любив і поважав людей незалежно від того, чи це були дворяни, наближені до царського престолу, чи селяни-кріпаки. Сам був родовитим дворянином, але одружився з українкою, дівчиною - кріпачкою, котру викрав у недалеких розумом українських поміщиків. Мабуть, спрацював могутній генокод Л.Жемчужникова – по материнській лінії нащадка останнього гетьмана України Олекси Розумовського, батьки якого також були козаками. Мандрівки по Україні впродовж; п’яти років, пісні кобзарів, оповіді простого люду – кріпаків, чумаків, челядників – допомогли Л.Жемчужникову добре пізнати Україну, а творчість Т.Шевченка – допомогла зрозуміти її душу. Саме Шевченкова поема «Катерина» надихнула художника на створення картини «Кобзар на шляху» (фото http://svitppt.com.ua/images/55/54019/960/img5.jpg)

-         Яке  враження  на вас справила  ця  картина?

-         Чи  звернули ви  увагу  на  кольори, якими її  написано?

3. Робота з підручником

Історичні пісні з’явилися у XVст., оспівували реальних історичних осіб, розповідали про визвольну боротьбу українського народу. Найдавніші історичні пісні пов’язані з добою козаччини, оспівують українських козаків-патріотів, називаються козацькі.

За переказами, автором пісні «За світ встали козаченьки» вважають легендарну піснярку з Полтавщини Марусю Чурай.

(фото http://windelectricost.ru/photos/golovna-tema-romanu-marusya-churay-165560-large.jpg )

Створена вона була як лірична, але поступово так полюбилася козакам, що перетворилася на маршову, похідну. Пісня має кілька варіантів.

Опрацювання матеріалу підручника

Експрес- опитування за матеріалом підручника.         

4. Слухання  історичної  пісні «За світ встали козаченьки»

(відео https://www.youtube.com/watch?v=CboBTo2-2v4 )

-   Який ритм відчувається у цій пісні? (маршовий, чіткий)

- Який настрій викликала у вас пісня?

Учитель розповідає  історію створення пісні «За  світ встали козаченьки»

У ній говориться про те, що козак, вірний своєму обов'язку, вирушає в дорогу — захищати рідну землю. Він змушений покинути матір, кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю як за свою дитину. Пісня побудована у формі діалогу. Є традиційні для народної пісні звертання, зменшувально-пестливі слова, постійні епітети.

5. Ознайомлення з оперою М.Лисенка «Козак Бульба»

Бесіда про композитора

(Прийом «Дивуй»)

Мелодії народних пісень у своїх творах використовували багато композиторів-класиків .

(фото https://cdn.gdz4you.com/files/slides/6b5/1037133936e623fd56c5c23a101d65cf.jpeg) Микола Віталійович Лисенко – засновник української,класичної музики, педагог, диригент,збирач українського фольклору. Зробив багато обробок українських пісень.

(фото http://проза.рф/pics/2014/02/01/54.jpg)

«Тарас Бульба» - опера Миколи Лисенка за сюжетом повісті Миколи Гоголя. В цій опері розповідається про історичні події в житті України, мужність і героїзм козацтва, про боротьбу українського народу за національну незалежність, за волю рідної землі, а саме - історія Козаччини. У повісті Гоголя відобразилося його захоплення суспільним устроєм Запорізької Січі як козацької республіки, вільнолюбним духом козацтва.

Будь-яка  опера  починається  з  увертюри.

Робота з поняттями

         Увертюра – це вступна частина до опери, балету, своєрідна передмова. Вона побудована  на  головних  мелодіях  опери  чи  балету.

В увертюрі до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка ви почуєте мелодію вже знайомої вам народної пісні.

Прошу вас уважно слухати, та на аркушах паперу зображати свої відчуття смайлами:

Прийом «Музичний живопис» (за Еммою Дейнс)

малювання у зошитах мімічних схем емоцій, що виникли у дітей протягом перегляду відео

 

Слухання та інтерпретація твору засобами творчого музикування

Прийом «естетотерапія»

Настає чарівний час:

Музика іде до нас,

Та спочатку прийде тиша…

Тож умощуйтесь зручніше,

Щоби музику почути

Та в душі її відчути

(відео https://www.youtube.com/watch?v=vQsL8B5hSlI)

Обговорення почутого (за зображеннями мімічних сзем)

Порівняйте характер мелодії української народної пісні «За світ встали козаченьки» та увертюри до опери.

Що змінилося?

Чи  відчуваєте  ви гордість  за  нашу  славну  Україну?

6. Вокально-хорова робота

Вступна бесіда

Проти загарбників воювали всі, хто міг тримати зброю, навіть діти. Пригадайте з уроків історії, як називали хлопчика-зброєносця у козацької старшини? (джура)

(фото https://fs00.infourok.ru/images/doc/203/231579/img4.jpg)

Багато пісень є про великих козаків, та ми з вами почнемо вивчення пісні якраз про маленького козачка - джуру. Джурами обирали найкращих, найсміливіших підлітків. Сьогодні ми з вами познайомимося з піснею композитора Олександра Жилінського «Пісенька джури».

(фото http://esu.com.ua/images/article_images/Gh/Ghilinsykiy%20Oleksandr%20Evgenovich1.jpg)

Олександр Жилінський – сучасний український композитор. Серед його різноманітних творів значне місце посідають яскраві, розумні та сучасні за звучанням пісні для дітей. «Пісенька джури», написана на вірші поета Олексія Кононенка, давно відома в Україні та за її межами. Зміст цього твору продовжує роздуми про традиції та цінності воїнів – захисників батьківщини, якими були козаки. Її виконання неможливо уявити байдужим та нецікавим.

Робота над текстом пісні

1. Читання тексту. Робота над незрозумілими словами

(Лада весняна - Богиня весни у давніх слов’ян)

2. Слухання та обговорення пісні

Послухайте пісню і дайте відповіді на запитання:

Які музичні образи вимальовує нам ця пісня? (образи воїнів – захисників рідної землі)

(Слухання пісні) (https://www.youtube.com/watch?v=0ZSDT99Bwyc)

Обговорення твору

  • Яка мелодія? (весела, рухлива)

  • Який темп? (швидкий, розмірений)

  • Динаміка? (Голосна)

  • Ритм? (маршовий)

Слухання мінусової фонограми та за допомогою «музичних інструментів» відтворення ритмічного малюнка пісні . Гра «Шумовий оркестр»

Фонопедична вправа В.О. Ємельянова «Аромат квітки»

Прошу дітей подумки уявити самий ніжний запах квітки, його дивний аромат, або аромат запашних ягід. З яким захопленням, трепетом ми насолоджуємося, представляючи його у своїх фантазіях! Діти закривають очі і інтуїтивно, піднімаючи злегка шию і підборіддя, з шумом втягують повітря. Поправляю, кажу, що вдих повинен бути спокійним і без-шум-ним. Я спеціально вимовляю це слово по складах для того, щоб акцентувати увагу дітей на найважливішому моменті взяття вдиху. Показую, а потім ми вчимося виконувати цю вправу. Вона виконується стоячи, хто не може - сидячи. Випрямили спину, одну руку поставили на пояс і міцно обхоплюємо нижні ребра. Долоню іншої руки тримаємо на витягнутій відстані прямо перед обличчям. І, не піднімаючи плечей, робимо м'який, безшумний вдих через ніс, затримуємо його на 2-3 секунди, (насолоджуючись «улюбленим ароматом») потім плавно, рівномірно видихаємо повітря, спрямовуючи його на долоньку. Для чого рекомендую при видиху тримати одну долоню прямо перед собою? Для того, щоб дитина могла контролювати кількість повітря, що видихається. При цьому наголошую найголовніший момент при вдиху - ПЛЕЧІ не піднімати! ВДИХ БЕЗШУМНИЙ! Робимо це вправу кілька разів.

Розучування пісні

Розучування пісні під плюсову фонограму

  • Повторення під мінусову фонограму

  • Спів з музично-ритмічними рухами

4.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ

Бесіда

-         Які історичні  пісні  вам  найбільше  сподобалися?

-         Що  таке  увертюра?

-         До  якої  пісні  звернувся у  своїй  творчості  Микола  Лисенко?

5.     ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Пригадати  літературні  твори або  фільми, у яких  розповідається про козаків.

Які  риси характеру  їм  притаманні? Намалюйте малюнок, на я кому зобразіть або козаків - захисників батьківщини, або наших сучасних героїв-захисників, воїнів АТО, що боронять суверенітет нашої країни на сході.

(фото:http://www.kapelanstvo.in.ua/Image/source/garrison/2015/12-06/IMG_9229.JPG)

9

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»