Конспект уроку з музичного мистецтва «Народна музика в творчості композиторів»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивлятьс

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Народна музика в творчості композиторів

Розучування: Українська народна колядка «Добрий вечір тобі пане господарю».

Слухання: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М.Д. Леонтовича; Ассія Ахат, парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus».

Мета:

навчальна:

  • поглибити знання учнів на прикладах використання народної музики у творчості українського композитора М. Леонтовича;

  • ознайомити учнів з поняттями: «щедрівка», «колядка», «обробка», «варіації»;

  • навчати  учнів  виразно  виконувати  народні  та  композиторські  пісні, у процесі творчої самореалізації;

розвивальна: 

  • сприяти  формуванню світогляду  школярів;

виховна:

  • виховувати любов і повагу до творчості композиторів;

  • формувати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики;

Тип  уроку: комбінований  урок.

Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна дошка, відео матеріали.

Хід уроку:

І. Організаційний момент:

ІІ. Актуалізація опорних знань:

 Розспівка на склади.

Опитування.(Гра «Музикобол»)

Повторення пісні «Козацькому роду нема переводу».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

  Для того, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, пропоную Вам переглянути фрагмент кінофільму, який Ви добре знаєте.

Діти переглядають фрагмент кінофільму «Один вдома» (фрагмент з використанням мелодії «Щедрик»)

  • Чи знайомий Вам цей фільм?

(«Один вдома».)

  • Можливо, хтось скаже, про що ми сьогодні з вами говоритимемо.

Давайте я вам трішки допоможу…

  • Хто звернув увагу на музику, яка прозвучала у фрагменті кінофільму?

( думають)

Як називається дана музична композиція? 

( думають)

(«Щедрик».)

  • А де була відзнята кінострічка « Один вдома»?

(в Америці.)

А яка країна вважається Батьківщиною «Щедрика»?

( думають)

Вивчення нового матеріалу:

Насправді, «Щедрик» - українська народна пісня, яка надихнула українського композитора Миколу Леонтовича створити унікальну обробку даної композиції. Отже, тема нашого уроку «Народна музика у творчості композиторів».

 Народна творчість надихає композиторів, підказує сюжети й теми.

 Найпоширенішим способом використання народної музики в авторській є обробка мелодій, пісень і танців, які збагачують не тільки мистецтво рідного краю , а й світову культуру.

Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності.

Які засоби музичної виразності ви знаєте?

(відповідають).

Окрім простих вокально-хорових обробок поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембром звучання певного інструменту чи оркестру.

Варіації ( з лат. – зміна, різноманітність) – музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін: мелодичних, ритмічних, ладових, гармонічних тощо.

М.Леонтович зробив понад 150  неперевершених обробок народних пісень, серед них «Дударик», «Козака несуть».

Але найбільш відома версія різдвяної пісні «Щедрик» сягає часів Київської Русі. Український композитор М. Д. Леонтович знайшов текст і у 1904 написав унікальну мелодію ( проспівую ). Протягом тривалого часу не наважувався показати на загал. Протягом 12 років робив багато поправок й створював нові обробки.

Існує більше 90 варіантів обробки даної композиції, записаної в різних куточках земної кулі.

   Вперше пісню, написану композитором Миколою Леонтовичем було виконано хором Київського університету в 1916 році. 

Діти слухають українську народну пісню «Щедрик» в обробці М.Д. Леонтовича;(відео)

Уже 1921 році  різдвяну пісню було виконано в Нью-Йорку. Вона так сподобалась американцям, що у 1936 році Пітер Вільговський, українець за походженням, здійснив переклад Щедрика, який отримав назву Carol of the bells. Саме в цьому варіанті пісня отримала всесвітню славу.

Давайте зараз прослухаємо варіацію на дану тему.

 Ассія Ахат, парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus». (Інеса Данілова).

  • Як ви гадаєте, чи може давня мелодія отримати «нове» життя завдяки сучасній обробці?

  • Чи схожі щедрівки між собою?

  • Які відмінності ви помітили в музичних композиціях?

  • Яке трактування вам подобається найбільше?

  • Давайте згадаємо, коли виконуються щедрівки?

(відповідають).

Щедрівки співали напередодні Нового року. Щедрувальники (дорослі і діти), ходячи від хати до хати, бажали господарям щастя, здоров’я та добробуту в новому році. Як ви вважаєте, до якого циклу обрядових пісень відносяться щедрівки?

( до зимового циклу).

  • А які ще пісні зимового циклу вам відомі?

(колядки).

  • А коли виконують колядки? І про що співають в даних музичних творах?

(відповідають).

У колядках прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. Цікаво, що назви цих пісень в інших народів дуже схожі: в Білорусі – калядка, Болгарії – коледа, Польші – коленда, Росії – колядка тощо.

  • А ви любите колядувати? 

Давайте з вами пограємо у гру… Я одягаю на вас капелюшок, а ви співаєте декілька рядків із колядки. (діти співають, передаючи капелюшок один одному. Далі капелюшок потрапляю до рук вчителя).

  • Я теж заспіваю вам колядку, та разом ми її розучимо.

Колядка «Добрий вечір тобі…»

На завершення уроку давайте пограємо у гру «Прикраси ялинку».  Ваше завдання – знайти слово чи словосполучення, що стане відповіддю на запитання. Відповіді у формі новорічної кульки займуть місце на ялинці.

(грають у гру).

  1. Яке дійство відбувається 13 січня?

  2.  2. Які народні пісні виконували під час новорічних свят?

     3. Хто із композиторів використовував народну музику у своїй творчості?

    4. Як називається видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності?

5. Музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, набуваючи різноманітних змін…

(відповідають на питання).

Підсумок уроку:

Діти, то про що ми говорили сьогодні на уроці?

(відповіді дітей)

Мені дуже цікаво чи змінився ваш настрій на протязі уроку?

(відповіді дітей)

Продзвенів дзвінок, закінчивсь урок

До побачення! До побачення!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»