Конспект уроку з музичного мистецтва на тему: "Сонце української музики"

Музика

16.06.2020

277

0

5

Для кого: 8 Клас
Опис документу:
Конспект уроку з музичного мистецтва на тему: "Сонце української музики" включає в себе: криптограми та музичну гру, невелику екскурсію музеєм Миколи Лисенка та музичне виконання. Буду щиро вдячна за лайк!
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Сонце української музики.

Мета уроку: Поглибити знання про творчість М. Лисенка й розкрити характерні риси його камерної музи­ки на прикладах вальсу ре мінор та романсу «Безмежнеє поле». Учити висловлювати особисту дум­ку щодо відображення життя народу в музичному мистецтві. Удосконалювати вокально-хорові навички. Формувати інтерес до творчості М. Ли­сенка, О. Злотника, до національної класичної музики. Виховувати любов до сім’ї, родини, рідного краю та всієї неньки України.

Тип уроку: комбінований.

Музичний матеріал: М. Лисенко Вальс ре мінор, романс «Безмежнеє поле» (слухання); О. Злотник. «Родина» (вико­нання), В. Івасюк «Червона рута» (гра).

Обладнання: комп’ютер, презентація, музичний центр, аудіозаписи, гітара, камертон, портрет композитора Миколи Лисенка.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап уроку.

(Слайд № 1)

Доброго дня, учні. Сьогодні ми ще раз познайомимося із творчістю видатного українського піаніста, педагога, хорового диригента, збирача українського фольклору та композитора, якого називають «сонцем української музики». Саме так і звучить тема нашого уроку: «Сонце української музики». Тож давайте дізнаємось про кого йде мова.

ІІ. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

(Слайд № 2)

Для цього, прошу вас розв’язати криптограму. Ми робили такі завдання на попередніх уроках, пам’ятаєте правила?

(Слайд № 3)

Отже, в криптограмі зашифровані ім’я та прізвище композитора, які складаються з 13-ти букв.

– Що зображено на малюнку?

(Слайд № 4)

– Як називається прилад, який застосовується для налаштування музичних інструментів та під час співу?

(Слайд № 5)

– Як називається український народний інструмент, зображений на малюнку?

  • То кого ж називають «сонцем української музики»?

  • Як ви думаєте, чому?

IІІ. Слухання музики.

(Слайд № 6)

Наш урок присвячений музиці композитора М. Лисенку, який зробив величезний внесок у розвиток української музичної культури як фольклорист, композитор та педагог, він вважається основоположником української класичної музики.

  • Які вокально-інструментальні твори Лисенка ви знаєте?

Впродовж всього свого життя Микола Лисенко звертався до жанру романсу. Це були романси на тексти віршів Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка, що дозволяли за допо­могою засобів музики розкривати широку палітру чуттєвих ліричних, драматичних, трагічних, сповнених високого гро­мадянського змісту обра­зів.

Шість романсів М. В. Лисенка на вірші видатного українсько­го письменника та поета Івана Франка можна вважати справжнім вокальним циклом. Незаперечним є той факт, що романс «Безмежнеє поле» на вірші І. Франка є перлиною українського вокального мистецтва.

Послухайте романс та спробуйте довести це, характеризуючи образний зміст, ха­рактер музичного романсу.

  • Який голос виконує романс?

  • Яку роль відіграє акомпанемент у створенні образу роман­су? Що він підкреслює?

Загострена емоційна насиченість, бурхлива, поривчаста музи­ка романсу розкриває бентежний характер віршів.

Красива, піднесено-виразна мелодія у виконанні баритона, по­єднуючись із динамічним фортепіанним супроводом, створює об­раз вершника в пошуках долі серед безмежного простору:

«Неси мене, коню, по чистому полю...»

Особливою сторінкою творчого доробку композитора М. Лисенка була інструментальна музика. У попередніх класах ви познайоми­лися з багатьма його камерними, інструментальними творами.

  • Які інструментальні твори М. Лисенка ви можете згадати?

Послухайте великий концертний вальс Ре мінор.

  • Яке враження справила на вас музика вальсу ре мінор?

  • Як змінюється образний зміст цього твору?

  • Із скількох частин складається вальс?

  • У якій частині вальсу відчутно поетичність, пісенність? У якій – танцювальний порив, схвильованість? Яка із частин по­вторюється?

  • У якій частині домінують музичні інструменти: скрипки, мідні духові, флейта, кларнет?

  • Порівняйте два музичні твори М. Лисенка – вальс ре мінор і романс «Безмежнеє поле». Чи мають вони спільні риси?

(Слайд № 7)

Зараз ми вирушимо в невелику екскурсію до музею Миколи Віталійовича Лисенка, який знаходиться в місті Києві, на вулиці Саксаганського, 97. Ось так він виглядає ззовні.

(Слайд № 8, фрагменти вітальні композитора)

(Слайд № 9, їдальня Лисенка)

(Слайд № 10, кабінет Миколи Віталійовича)

IV. Розучування пісні «Родина» композитора О. Злотника (другого куплету).

(Слайд № 11. Тема уроку)

Прийшов час співати. Заспіваємо кілька поспівок (розспівування).

(Слайд № 12)

Сьогодні ми продовжимо вивчати пісню «Родина» О. Злотника, на вірші В. Крищенка, яка виховує любов до родини, рідного краю та всієї неньки України, яка нам, українцям, надзвичайно дорога.

Давайте згадаємо 1 куплет та приспів пісні (співають).

Послухайте 2 куплет та прослідкуйте за словами.

Повторюйте за мною 2 куплет (вивчають а капельно), зверніть увагу на текст, чіткість дикції при виконанні куплету, легкість, м'якість вико­нання (без форсування звука) приспіву.

Молодці, а тепер позмагаємося, хто виконає пісню краще!

1-й ряд співає 1-й куплет, 2-й ряд – 2-й куплет.

Перемогла дружба.

Можливо ви знаєте вірші про Україну чи родину?

  • А хто автор цієї поезії? Розкажіть.

V. Музична гра «Упізнай за голосом».

(Слайд № 13. Музична гра «Упізнай за голосом»)

Зараз зіграємо в гру «Упізнай за голосом», яку ми часто проводимо на уроці.

VІ. Підсумок уроку.

(Слайд № 14)

    • Який із творів М. Лисенка, звучали сьогодні на уроці?

    • У чому полягає значення творчості М. Лисенка для україн­ської музичної культури?

    • Образ якої з раніше виконаних пісень є близьким до образу пісні «Родина»?

    • У яких кольорах ви бачите музику уроку?

Домашнє завдання: відтворіть свої музичні враження від музики Миколи Лисенка в улюбленому виді мистецтва.

Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання пісні «Родина» О.Злотника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Музика

16.06.2020

277

0

5

Для кого: 8 Клас