Конспект уроку з музичного мистецтва «Музика і мистецтво слова»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивляться дитячі перед

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Музика і мистецтво слова

Художня назва уроку: У світі щирих почуттів.
Дидактичні завдання:
Поглибити знання учнів з теми «Музика і мистецтво слова», ознайомити з фрагментами повісті В.Короленка »« Сліпий музикант », аналіз-інтерпретація« Мелодії »з опери« Орфей »Крістофа Віллібальда Глюка по комплексу виразних засобів; працювати над вокально-хоровими навичками в українській народній пісні "Ой на горі та й женці жнуть", створення емоційно-художнього образу, виконавської плану норвезької народної
пісні "Чарівний смичок".
Моральні завдання:
Виховувати моральні і духовні якості особистості.
Розвиваючі завдання:
Працювати над розвитком уваги, мови, творчої уяви.
Тип уроку: урок поглиблення і закріплення теми.
Жанр: урок-драма

Устаткування: освітня гра (складальне полотно і фрагменти малюнка), словник естетичних емоцій, повість В.Короленка "Сліпий музикант", репродукції картин - Тропінін «Хлопчик з жалійкою», В.Косіян «Перебендя», Дерегус «Народження пісні», відеофрагмент художнього фільму «Сліпий муикант» .Реж.Т.Лукашевіч, 1960 р
Добре вимовлене слово -
вже музика.
Добре проспівана фраза -
вже мова!
К. Станіславський


Сьогодні у нас відбудеться чергова зустріч з мистецтвом. Ми продовжимо вивчати тему "Музика і мистецтво слова" і продовжимо розмову про прекрасних видах мистецтва - музики та літератури.
Мені б дуже хотілося почати наш сьогоднішній урок з чудових поетичних рядків Курта Бартеля:
Мистецтво-дзеркало.
І відіб'ється в ньому
Все те, що нинішнім зветься днем.
З його турботами, шукання, працями,
І що зріють в ньому прийдешніми роками.
Мазок на полотні,
Слова вірша,
Хвилювання скульптора,
Співучий зліт смичка-
Так зберігає наш день
Для сотень поколінь
Картина, музика і точна рядок!
У всі часи людству була властива тяга до прекрасного і якщо ви уважніше озирнетеся навколо, то зрозумієте, що світ, що оточує вас, складається не тільки з сірих монотонних буднів. У ньому дивним чином поєднуються фарби і звуки, колір і світло, жива народна мова і прекрасне художнє слово. І в такому світі щирих почуттів і народжуються прекрасне, образи мистецтва-літератури і музики. І не дарма я вирішила дати нашого уроку художнє назву "У світі щирих почуттів", а епіграфом до уроку послужать слова талановитого кінодраматурга К. Станіславського: "Добре вимовлене слово - вже музика, добре проспівана фраза - вже мова!"
Перед вами лежать фрагменти малюнка з питаннями. А це складальне полотно, поле з відповідями. Якщо ви правильно відповісте на поставлені запитання, то з'явиться символ, відкриється малюнок.
(Проводиться освітня гра)
Мистецтво, засноване на зоровому сприйнятті і створює зображення видимого світу. (Образотворче мистецтво)
Мистецтво, що оспівує художнє слово. (Література)
Мистецтво танцю. (Хореографія)
Для цього виду мистецтва характерно величезне емоційний вплив на людину, через образи, передані актором і режисером. (Кіно)
До цього виду мистецтва відносяться такі жанри як спектакль, опера, балет, мюзикл. (Театр)
Мистецтво проектування і побудови будинків, парків, музеїв. (Архітектура)
Мистецтво ліплення з глини або вирубування з каменю зображення людини і тварин. (Скульптура)
Мистецтво звуків. (Музика)
В ході гри на поле викладається зображення бога Апполона.
Лише сонця промінь освітить
лісистий Гелікон-
На схилах з'являється
Бог світла Апполон.
Сьогодні ми поговоримо про літературні твори, в яких музика і музиканти - головна дійова особа. У них розповідається про музику і її творців, описуються її звучання. Музика стає співучасником подій і переживань героїв.
Зрозуміло, що без музики не могли б з'явитися такі твори, як оповідання Коцюбинського «Інтермеццо», повість І. Франка «Дріада», розповідь К. Паустовського «Старий кухар», повість Т. Шевченка «Музикант», головний герой якої - сирота Тарас , виявився музикантом - віртуозом, скрипалем, віолончелістом. З великою майстерністю він виконує складні класичні твори Мендельсона, Шопена, Вабера. У повісті йдеться, що його виконання високо оцінив великий М.І. Глінка. І в той же час герой повісті змушений виконувати за столом обов'язки лакея.
Подумайте, будь ласка, які ви знаєте пісні, в яких головним персонажем є музика і музикант?

Одна з них норвезька народна пісня «Чарівний смичок», де йдеться про незвичайну силу мистецтва музики, яке також необхідно людині, як їжа і дах над головою.
Виконання пісні «Чарівний смичок».
Робота над художнім образом пісні, передача танцювального характеру.

А тепер мені б дуже хотілося познайомити вас з деякими фрагментами повісті Віктора Короленка «Сліпий музикант». Це чудовий твір про хлопчика, який з'явився на світ сліпим і, здавалося б, приреченим на нещастя. Але в його життя вихором увірвалася музика ... І саме вона зробила його щасливим!


Події, описані в повісті. Відбуваються в Малоросії . А українці, як відомо, співають в печалі і в радості, в розлуці з коханими, працюючи і відпочиваючи, тому що така у нас доля - бути самим пісенним народом в світі!
Звучить «Мелодія» з опери «Орфей» Глюка.
На тлі музики вчитель зачитує фрагменти повісті. Після читання - питання вчителя:
Чи дізналися ви музичний твір, яке послужило музичним фоном?
Що спільного, що ріднить це літературний твір і «Мелодію» з опери «Орфей»?
Чи допомогло звучання цієї пісні посилити емоційний вплив на слухачів?
Чи можна вважати музику головним персонажем повісті В. Короленка «Сліпий музикант»?


Чи допомогло опис звучання музики в повісті розкрити внутрішній
стан головного героя - Петра?
Чи можуть музика і література існувати одне без одного?
Музика без літератури, як література без музики понесли б значні втрати - обидва ці мистецтва народжені життям і відображають життєві події, почуття, переживання людей. Музика в літературних творах поглиблює характеристику персонажів, подій, епох, робить її більш яскравою і багатогранною.
Тiльки пiсня нам Зупинить час,
Що так бiжіть вiд нас,
Тiльки пiсня нам поверне знов
Нашу юнiсть i любов.
Сьогодні ми починаємо вивчати українську народну пісню «Ой на горi та й женцi жнуть», так прекрасно описану в повісті «Сліпий музикант» Короленко Володимиром Галактіоновичем.
Робота над піснею, художнім образом, виконавською планом.
Показ фрагмента х / ф «Сліпий музикант».
Чарівні звуки, чарівні рядки ...
Вірші - коротше не придумаєш, а як сильно вони б'ють по серцю! Погляд поета миттєво вихоплює з навколишнього одне єдине явище - прекрасне і неповторне ...
Дивовижні по силі поетичні відкриття подарувала світові японська поезія. Тривірш (хокку) народилося з більш давнього (танка). Мені б дуже хотілося, щоб ви спробували скласти хокку.
Розкрийте своє серце. Просто згадайте щось прекрасне, про що ми говорили на уроці, а потім скажіть про це так, як зумієте!
Постарайтеся бути короткими і виразними! Можете використовувати вирази, написані на плакаті.
На окремому плакаті такі словосполучення:
чарівні звуки
чарівні рядки
чарівні фарби
горить свіча
відкрито рояль
гармонія світу
дивний захід
У світі щирих почуттів.
Працюємо, і, нехай вашим помічником і натхненником стане прекрасна музика! (Звучить фрагмент твору Ф. Мендельсона «На крилах пісні»)

Оцінювання учнів.

Закінчити наш сьогоднішній урок мені б хотілося словами поета М. Заболоцького, який оспівав дивовижне єднання мистецтва музики і мистецтва слова:
«Відкрийся думка! Стань музикою слово,
Удар в серця, щоб світ тріумфував! »

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»