Конспект уроку з музичного мистецтва «Кобзареве слово»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивляться дитячі передачі, муль

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Кобзареве слово

Художнє назва уроку: Великому Кобзарю присвячується
Дидактичні завдання:
Поглибити знання учнів по основній темі семестру «Музика і мистецтво слова», познайомити з фрагментами повісті Т.Г. Шевченко «Музикант»; аналіз інтерпретація творів Т.Г. Шевченко «Думи мої думи», «Заповіт», робота над вокально-хоровими навичками, створення художнього образу пісні, виконавської плану.
Моральні завдання: виховувати духовні якості особистості, любов і повагу до культури українського народу, любов до батьківщини.
Розвиваючі завдання: працювати над розвитком уваги, мови, творчого мислення.
Тип уроку: комбінований
Жанр: урок-драма з елементами вистави.
Обладнання: мультимедійний комплекс, складальне полотно гри «З'єднай пару», словник естетичних емоцій, повість Т.Г. Шевченко «Музикант», репродукції картин К. Трутовського «Кобзар над Дніпром», Т.Шевченко «Автопортрет», В. Касіяна «Перебендя», Тропініна «Гітарист», роздатковий матеріал-тексти пісень «Заповіт» і «Думи мої думи», відеозапис з музичним матеріалом уроку, електронні варіанти уроків музики, відеофрагмент х / ф «Сліпий музикант» (історична народна пісня «За Сібiром сонце сходить»).

Наша дума, наша пiсня
Чи не вмре, що не загине ...
Від де, люде, наша слава,
Слава Украiни!
Тарас Шевченко.

Цими словами великий Кобзар величаво проспівав гімн української народної пісні, підкреслюючи в ній славу і духовну силу народу.

Звучить "Реве та стогне Днiпр широкий"

Ця пісня, відома всьому світу, стала уособленням гідності і краси України. Саме вона, в якій геніальні слова Тараса Шевченка об'єднані з урочистої, могутньої і роздольної мелодією, стала справжнім символом України. Її слова і мелодія здавна привертають увагу композиторів, які створюють на цю тему різні варіанти обробок.
Питання вчителя: Що означає слово "обробка"? Назвіть види обробок?
Людський геній проявляє себе в багатьох областях. Тарас Шевченко був найбільшим поетом, мав чудовий мелодійним голосом і в той же час був чудовим художником, удостоєним звання академіка. Хоча під час служби кімнатним козачком в селі Вільшани - літній резиденції поміщика Енгельгардта, дружина поміщика Софія - вельми освічена жінка, в реєстрі челяді, навпроти прізвища Тарас Шевченко, написала: "Чи здатний до кімнатної живопису". Ці слова наперед долю Тараса. Про це часто згадують українські емігранти, які приїжджають на батьківщину поета, вони поклоняються багатовіковим дубів, що ростуть в колишньому маєтку Енгельгардта, під яким і Тарас складав свої перші вірші, хрестяться і плачуть ...
Звучить у записі "Думи моi, думи" в обробці Е. Козака
Учитель: Зверніть увагу, як способами музичної виразності в творі втілені сумні думи Кобзаря з багатьма емоційними відтінками - від тужливих до скорботних.
Виконання пісні "Думи моi, думи"
Робота над створенням емоційно-художнього образу, виконавською планом.
Життя Тараса не була простою. Коли йому було 9 років, від сухот померла мати. Їй було всього 40. Через два роки помер батько. Йому було 45. Батько Тараса був мудрою людиною. Саме він сказав про свого сина:
"Для Тараса моє спадок або нічого не означатиме або, або нічим не допоможе. З нього вийде або великий ледар, або велика людина ..." Він став великим!
Твори Тараса свідчать про високий рівень культури. Він блискуче орієнтувався в різних галузях мистецтв різних епох і народів. Хоча багато його твори пишуться в посиланнях, де не було ні бібліотек, ні енциклопедій, ні довідників.
Багато творів Тараса - про важку долю і страждання талановитих кріпаків - це "Художник", "Наймичка" і звичайно ж "Музикант". Як доля його героїв була близька до його власної! Головний герой повісті - кріпак музикант Тарас дуже талановитий, але змушений прислужувати панам як лакея за столом.
Виходять двоє учнів і показують фрагмент повісті "Музикант".
(Дійові особи - автор і кріпак музикант - сирота Тарас)
Автор: Де ви вчилися?
Тарас: Спочатку вдома.
Автор: А потім?
Тарас: А потім пан з панею їздили за кордон і мене з собою брали, і поки вони жили в Берліні, я ходив кілька разів до вчителя Шпору. І більше ніде не вчився.
Автор: Та Шпор грав на скрипці!
Тарас: Я на скрипці у нього і вчився. Скрипка і є мій справжній інструмент, а віолончель - це вже так.
Автор: Що ж ви тепер маєте намір з собою робити? Адже ви справжній великий артист!
Тарас: А що мені з собою робити? Повіситися, нічого більше. Минулого літа, приїжджав до нас з Качанівки Глінка, слухав мою гру на скрипці і на віолончелі, хвалив мене і просив пана, щоб відпустив мене на волю. Він обіцяв йому, але тим, здається, і закінчилося.
Автор: Не сумуйте, моліться Богу. Дасть Бог, все влаштується.
Тарас: Я не втрачаю надії, Михайло Іванович, здається, добрий такий, на нього можна сподіватися ...
Безліч пісень створено на вірші Великого Кобзаря. З багатьма ми вже знайомі. Зараз ми познайомимося ще з одним шедевром Тараса - "Заповіт". Його сила безмежна! Він співається як пісня-гімн, як заклик до боротьби. Багато композиторів зверталося до "Заповіт", а одним з перших - М.Лисенка.
Існують ще варіанти "Заповіт" вчителя співу Григорія Гладкого і відомого українського композитора Кирила Стеценка.
Робота над 1 куплетом пісні, 2-х голосів, художнім образом пісні, її виконавчим планом.

А зараз я хочу запропонувати вашій увазі гру "З'єднай пару". Я роздам вам картки з назвами пісень на вірші Т.Шевченка, а також картки з прізвищами авторів музичних обробок. Ви повинні об'єднати картки в пари.

1. «Заповiт»

1. Обробка Н.Лисенко

Обробка К.Стеценко

Обробка Г.Гладкого

2. «Думи моi, думи»

2. Обробка Є.Казака

3. «Реве та стогне Днiпр широкий»

3. Обробка В.Косенко

4. «Зоре моя вечірняя»

4. Музика народна

5. «По діброві вітер віє»

5. Музика народна

Коментування і оцінювання учнів

Тарасове слово:

Учитесь, читайте,

I чужому навчайтесь,

I свого не цурайтесь!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»