Конспект уроку з музичного мистецтва «Хорова музика. Духовна музика»

Опис документу:
Проблеми духовного відродження та розвиту людського суспільства вимагають посиленої уваги вчених різних галузей знань, у тому числі й педагогічної науки, до проблеми людини, вивчення потреб і факторів її формування в контексті культури. Найперші уявлення дитини про довколишній світ пов’язані з музикою, з тією колисковою піснею, що її наспівувала мати. Діти слухають музику від своїх батьків, в дитячих садочках, дивляться дитячі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Хорова музика. Духовна музика.

Мета:

Навчальна: навчати учнів характеризувати особливості духовної музики, особливості вираження змісту хоровими жанрами, дати визначення понять «херувимська», «духовна музика»,

Розвивальна: розвивати співацькі навички, творчі здібності, музичну культуру як частину духовної культури, створювати правильний ритмічний рисунок вправ, відтворювати ритмічні вправи;

Виховна: виховувати високі моральні якості, любов до музики.

Обладнання: акордеон, відеоряд «Дзвони», караоке пісні «Рідна мова», фонохрестоматія «Херувимська» А.Ведель, «Рідна мова» Б.Гірський, текст пісні «Рідна мова», ілюстрації з зображенням православних храмів, дзвонів, портрет Моцарта.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент:

Вхід до класу під музичний супровід «Рідна мова» Б. Гірський

Музичне привітання

ІІ. Мотивація навчальної діяльності  та актуалізація опорних знань учнів.

Музика, як казка, музика – жива,

І не треба серцю будь які слова.

В музиці – найніжніші щирі почуття?

В ній любов і туга, та саме життя.

Учитель: До музики ми звертаємся за наснагою, розрадою, втіхою. У ній ми знаходимо відображення всього багатства почуттів людини, вона становить одну з найважливіших складових нашого духовного світу. Саме про таку музику в нас сьогодні і піде розмова. Та спочатку проведем гру «Незакінчене речення» і пригадаємо,що ми знаємо про музику.

«Незакінчене речення»

  1. Вся музика поділяється на дві великі

групи…         (інструментальну, вокальну). Де ще можна почути…

2. Інструментальна музика призначена….

3. Вокальна музика – це така музика, яка…                 (призначена для голосу в супроводі чи без  супроводу муз. інструментів)

4 Вокальна музика без супроводу музичного інструмента називається …     (Акапела)

5. Музика може виконуватися в складі…            (1-соло, 2 – дует, 3- тріо, 4 квартет, 5- квінтет, більше – ансамбль, багато – хор)

6. Хори поділяється на:   (дитячі, чоловічі, жіночі, змішані)

7 Хоровий спів можна почути у …           (філармоніях, концертних залах)

8. Де ще можна почути хоровий спів?                 (Церквах, храмах)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

На хвилину попрошу вас заплющити очі, щоб краще зануритися в той музичний твір, який ви зараз почуєте. Він допоможе нам визначити тему уроку.

( Звучить духовна музика)

  • Які асоціації викликала ця музика?

  • Музика, яка звучала, була вокальною чи інструментальною?

  • А хто виконував цей твір?

От сьогодні ми з вами і дізнаємся іще про один вид хорової музики, яка має величезний вплив на людину, тому їй відводиться вагома роль у релігійних обрядах. Це духовна музика, яка звучить як у храмах, так і у побуті, почуємо про людей, які писали духовну музику, зокрема про А.Л. Веделя, послухаємо його твори. Навчимося розрізняти жанри хорової музики та розучимо  пісню «Рідна мова» Б Гірський. Тема нашого уроку: «Хорова музика. Духовна музика.»

Учитель: Погляньте на ці величні споруди. Зверніть увагу на їх куполи, що нагадують їхні образи? ( відеоряд храмів)

Такі споруди є в містах і селах. Зазичай, вони розташовані на високих місцях, на горі, щоб їх було якнайдалі видно. Подивіться на дошку. Це зображення храму, який знаходиться в …(розповідь про історію місцевого храму)

Всі ви були у храмі, чи нашій церкві? Що вас там вражає? ( сама атмосфера – таємнича і урочиста; мерехтіня свічок, пахощі ладану, ікони, спів)

Учитель: під час служби у храмі звучить хорова музика. Можливо саме ця музика здатна звертатися до душі, серця, до почутті людей краще, ніж слово. Тому вона і називається – духовна музика.

Духовна музика – це вокальні, інструментальні або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети. Вважається, що звуки музики в храмах – це наслідування ангельського співу.

Духовну музику писали майже всі визначні композитори світу.

(Портрети )

В.А. Моцарт – всесвітньо відомий композитор, який славився на весь світ своїми життєлюбними, світлими і радісними творами, музика якого  - це найкращий «Звуковий лікар», який знімає втому, заспокоює, також звертався до духовної музики. Його шедевром у цьому жанрі є «Реквієм», з яким пов’язана таємнича і сумна історія. (яка саме ми дізнаємся у 6 класі, а хто бажає дізнатися скоріше – знайде інформацію в інтернеті.

Учитель: особливе місце у розвитку духовної музики належить Артемію Лук’яновичу Веделю, який жив у ХVІІІ – початок ХІХ ст.

Учень розповідає про А. Веделя.

Учитель: Перу А. Веделя належить духовний твір для хору «Херувимська». Твір, який починається словами «Їже херувими» називається «Херувимська».

Херувим – це янгол, посередник між Богом і людьми. У багатьох композиторів є хоровий твір «Херувимська». Але твір А.Веделя – неперевершений шедевр (слухання музики, фонограма) у цьому жанрі.

Послухайте «Херувимську» Веделя. Поміркуйте, які почуття викликає у вас ця музика? Які образи виникають у вашій уяві? (Піднесення, урочистість, янголи, божественний)

Ми переконалися, що цей твір вражає щирістю, задушевністю, особливою мелодійністю. Чистота і ніжність звучання ніби зупиняють плин часу, відривають від усього земного, допомагають зосередитися на розмові з Богом.

  • Діти, про що вас змусила задуматися ця музика?

Учитель: - Чи є в православномухрамі інструментальна музика? Ви думаєте,що нема. Зараз послухаємо, нащо вас це надихне. ( фонозапис церковних дзвонів)

Учитель: Це інструменти, які звучать у православному храмі.

  • А коли ми можемо почути такі гучні дзвони?( На богослужіння, на Великдень тощо).

  • Я хочу, щоб ви зараз були моїми живими дзвонами.

(Вправа – обєднання в групи, розподіляємо по одній нотці акорду, вивчаємо «партії» та « граємо» як на дзвонах)

ІV .Фізкультхвилинка.

V. Вокально-хорова робота.

А зараз послухайте цей твір і скажіть, чи схожий він на попередній?

Б. Гірський  «Рідна мова».

Чим відрізняється від «Херувимської»?

(Відповіді дітей)

Учитель: Ні. Це сучасна пісня.

Аналіз почутого:

Ø Про що ця пісня?

Ø Чим вона відрізняється від «Херувимської»?

Ø Які засоби музичної виразності найкраще розкривають її поетичний зміст?

От ми з вами і попрацюємо над нею.

Але спочатку давайте розспіваємося.

Приготувалися до співу:

Щоби правильно співати, треба сісти або стати.

Спинки рівні, як тростинки,

Руки вниз чи на коліна.

В класі тиша, геть розмови.

Вже до співу всі готові?

Раз – увага!

Два – вдихаємо!

Три співати починаємо!

Розспівки.

Ритмічні вправи .

Робота над піснею «Рідна мова» Б Гірського.

Повторне слухання пісні.

Розучування пісні.

VІ. Узагальнення матеріалу.

«Портфель».

Сьогодні на уроці:

-Познайомилися…

-Слухали…

-Виконували…

- Дізналися...

VІ. Підсумок уроку.

Наш урок підходить до кінця, Ви всі добре працювали на уроці, були дуже активними. Вважаю, що ви справжніми шанувальники музичного мистецтва!

(Оцінювання, мотивація оцінок)

Учитель:  Мета будь – якої музики «Очищення людської душі» - говорив Й.С. Бах. А якось в анкеті у відповіді на запитання «Чи подобається тобі духовна музика?», одна учениця написала: «коли я слухаю таку музику, я відчуваю, що у мене виростають крила, і я лечу над землею. Цієї миті я люблю весь світ! Ось у чому полягає велика перетворювальна сила музики!». І я бажаю Вам, аби у вас «виростали крила»,  коли ви будете слухати хорову духовну  музику.

VІІ. Домашня завдання. Слухати духовну музику. Дати відповідь на питання: « Чим відрізняється духовна музика від народної?»

До-по-ба-че-ння (аналогічно вітанню)

Вихід з класу під звучання пісні «Рідна мова» Б.Гірського

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»