• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Читання
  • Конспект уроку з літературного читання для 4 класу за темою "Відображення давніх подій у поезії Олександа Олеся."

Конспект уроку з літературного читання для 4 класу за темою "Відображення давніх подій у поезії Олександа Олеся."

Опис документу:
Конспект уроку з літературного читання для 4 класу за темою "Відображення давніх подій у поезії Олександа Олеся. Олександр Олесь " Наші предки слов' яни ". даний урок покликаний поглибити знання дітей про Україну, про її історичне минуле, про населення у давні часи, розвивати пізнавальні інтереси, удосконалювати читацькі навички,збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження, виховувати інтерес до предмету, до історії нашого народу, бажання її вивчати.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Комунальна установа Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 29,

місто Суми, Сумської області

Урок з літературного читання

4 клас

Відображення давніх подій у поезії Олександра Олеся. «Наші предки -слов'яни» Олександр Олесь.

Довбиш Тетяна Михайлівна,
вчитель початкових класів

Суми

Тема: Відображення давніх подій у поезії Олександра Олеся. «Наші предки -слов'яни» Олександр Олесь.

Мета: поглибити знання дітей про Україну, про її історичне минуле, про населення у давні часи, розвивати пізнавальні інтереси, удосконалювати читацькі навички,збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження, виховувати інтерес до предмету, до історії нашого народу, бажання її вивчати.

Обладнання:портрет Олександра Олеся, словникові слова, презентація про слов'ян, розчитка, картки з деформованими прислів'ями, пірамідки слів.

Перебіг уроку:

І.Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У історичне минуле ми зробимо крок.

З історією ми з вами стрічались не раз,

І знову вона завітає у клас.

В історії є завжди перешкоди, та знаю

Для творчих дітей їх не має. ніколи

ІІ. Вправи на розчитування.

1. Робота над скоромовкою

Толком тлумачити,

Та без толку перетлумачувати.

2. Робота в парах

а) Скласти прислів’я з таблички і пояснити.

без2

ни8

без13

ко3

Бать14

Нема1

а9

ли7

щи16

дей12

ре4

ни17

нас10

рос6

лю11

ків15

ня5

б) Підбери синоніми до слова Батьківщина. (Вітчизна, рідний край, рідна земля)

ІІІ. Вступна бесіда. Мотивація навчальної діяльності.

Ми почнемо ознайомлення з розділом «Сторінками історії України».

Поясніть , чому важливо вивчати історію своєї країни? (вислів на слайді)

У давні часи, більше як півтори тисячі років тому, наша Батьківщина і землі виглядали зовсім інакше, як тепер.

Не було ані багатих міст,ні містечок, ні сіл, ні доріг, тільки далеко простяглися бори й води.

Мешкали на тих землях люди високого зросту, сильні й працьовиті. Називали вони себе слов'янами. (показ слайдів )

ІУ. Повідомлення теми і мети уроку. Вивчення нового матеріалу.

На уроці ми прочитаємо уривок з книги Олександра Олеся «Княжа Україна», в якій він в поетичній формі переповів історію наших предків.

- Нагадаємо, що ми знаємо про письменника?

Бесіда про життя та творчість Олександра Олеся.( виступи учнів –дослідників)

* Олександр Олесь (справжнє прізвище — Кандиба) народився 4 грудня 1878 року в м. Білопілля Сумської області в чумацько-селянській сім'ї.

* Батько, Іван Федорович, працював на рибних промислах в Астрахані, де й утопився у Волзі, коли Сашкові було 11 років.

* Мати Олександра з трьома дітьми повернулася до Білопілля. Виховувала дітей в любові. У чотири роки Сашко вже вмів читати. Незабаром перед ним почала відкриватися чарівна поезія Шевченкового «Кобзаря».

*У Білопіллі Олександр Олесь закінчив початкову школу й двокласне училище, а у віці 15 років вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік Харкова. Там Олександр брав участь у випуску рукописних журналів «Комета» та «Первоцвіт», в яких з'являються його перші вірші.

*Визначальним фактом у житті Олександра Олеся стала поїздка на відкриття пам'ятника І. П. Котляревському в Полтаві. В цей час він познайомився з Борисом Грінченком, Михайлом Коцюбинським, Лесею Українкою .

* Творчість Олеся виразно поділяється на два періоди — в Україні (1907–1918) та в еміграції (1919–1944).

*22 липня1944 року Олександр Олесь помер у Празі, невдовзі після того, як одержав повідомлення про загибель сина Олега Ольжича. Похований на Ольшанському кладовищі в Празі.

У 2010 році в м. Білопіллі було встановлено пам'ятник Олександру Олесю.

2.Опрацювання твору Олександра Олеся «Наші предки - слов'яни».

-Як ви розумієте значення слова предки?

-Давайте зясуємо точне визначення цього слова, яку дають словники. (слайд)

2.1 Підготовка до сприйняття твору.

Читання вголос тлумачення слів, поданих після твору.

-Які із слів ви вже чули? А де?

2.2.Виразне читання твору вчителем.

— Які почуття у вас викликав твір?

— Що вас найбільше вразило?

2.3.Словникова робота

Вправи на розширення поля читання.

Кидали городи

накази полянах

милував будував

видавав прадідів

річками племена

- Які слова незрозумілі? Пояснити їх значення.

-Читання колонок слів у «луною»

плем'я князь

слов'яни мудрість

забуття праведний

метушилось розкидались

2.4. Читання твору мовчки.

- Кого описано в творі? Чи можна визначити головного героя?

- Хто у центрі вірша? ( Наші предки і їхнє життя)

2.5. Читання твору ланцюжком « Ти мені - я тобі».

2.6. Вибіркове читання.

- Прочитайте, як поет описує місце, де жили наші предки.

- Як автор пояснює поняття рід, племена, старший роду?

- Як наші предки обирали князя? Що вони цінували у людині найбільше?

- Як слов'яни обороняли свої городи від ворогів?

- Що автор розповідає про їхні звичаї?

3.Фізкультхвилинка. ( для очей)

4. Складання характеристики предків - словян за віршем Олександра Олеся.

(У вигляді опорної схеми-конспекту.)

5. Робота над планом ( у міні-групах)

1. Де жили слов’янські племена?

2. Хто керував родом?

3. Як захищалися слов’яни від ворогів?

4. Як виказували повагу до померлих?

5. надія на радісне життя.

6. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Гра «Дочитай речення».

- Знайдіть і дочитайте до кінця речення, яку починаються словами:

«На річках…», «Ось і…», «Але все…», «Над озерами…».

б) Гра «Хто швидше читає?».

- Знайдіть дієслова, які описують дії:

найстаршого (керував, видавав, правив, милував, карав);

князя (судив, водив, був, ставав);

віче (вибирало);

народ (будував);

7.Мовно-логічне завдання ( робота у парах).

- Користуючись текстом, доповніть розповідь про слов'ян потрібними словами і виразами.

Слов'яни жили над _________, ____________, на __________, у_______.

Оселялися вони __________, а роди складали __________ . Родом керував ________ і_______. Кожне _______ вибирало ________.

( Слов'яни жили над озерами, річками, на горах, у степах. Оселилися вони родом, а роди складали племена. Родом керував найстарший і наймудріший. Кожне племя вибирало князя.)

8. Словесне малювання.

- Які малюнки ви намалювали б до цього твору?

9. Читання за методикою « Я – диктор».

У . Підбиття підсумків.

- Чи легке життя було у наших предків?

- На які питання ви сьогодні отримали відповіді?

- Про що ви захотіли дізнатися після уроку?

УІ.Домашнє завдання.

- Навчитися виразно читати твір.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.