Конспект уроку з історії України (10 клас), Доля М. Грушевського в долі України

Опис документу:
Знайомство з науковою та творчою спадщиною М. Грушевського, спроба визначення його ролі і місця у творенні незалежної української держави. Проаналізовано праці М. Грушевського «Ілюстрована Історія України», «Про українську мову і українську школу», «Хто такі українці, і чого вони хочуть».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конец формы

Тема уроку: Доля М. Грушевського в долі України

Мета уроку: Ознайомити учнів з основними віхами життя та діяльності

М. Грушевського; визначити його роль і місце у створенні української незалежної держави;

Продовжити  формувати  і  розвивати  в  учнів  уміння  й  навички, відповідні предметні компетентності:

  • працювати  самостійно  з   підручником,   історичними   документами,   електронними   носіями, візуальними джерелами;

  • виконувати випереджаючі  й  пошукові завдання, готувати повідомлення та представляти їх на уроці;

  • аналізувати й критично оцінювати факти, події, діяльність політичних осіб на основі отриманих знань;

  • лаконічно  й  аргументовано   висловлювати   свою   думку,  бути толерантним  під час дискусії;

Виховувати в учнів інтерес до вивчення історії і почуття національної гордості за свій народ.

Очікувані результати для учнів:

Після уроку учні зможуть:

  • висловлювати власне судження до наукової спадщини М.Грушевського.

  • використовувати здобуту інформацію для порівняння отриманих знань з підручника.

  • аналізувати  документи, робити висновки, захищати власну точку зору.

  • сформувати власне уявлення і зможуть давати оцінку діяльності історичних діячів.

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: портрет М. Грушевського, підручник Турченко  Ф. Г. Історія України: 10 кл., опорні конспекти, відеофільм - біографія «Обличчя української історії. М.Грушевський»,  документи, додатки.

Хід уроку

Епіграф

Вміти творити – це не означає вміти

малювати чи добре ліпити.

Я думаю, що вміти творити – це означає

бути на рівні передових ідей свого часу,

бути також митцем своєї епохи,

бути виразником інтересів суспільства.

О. Довженко

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми та мотивація навчальної

діяльності.

Мотивація

(слово вчителя) Людина як творець історії

В центрі уваги сучасної історії, яка ґрунтується на гуманістичному принципі навчання, не тільки набір подій , явищ, фактів, а ЛЮДИНА як творець і учасник цієї історії. Одним з головних підходів викладання історії на сьогодні є розгляд його з позиції різноманітності поглядів на ту чи іншу подію, особу, епоху. Адже зрозуміло, що певна подія може бути пояснена по-різному, залежно від різних чинників, життєвого досвіду поколінь. Тому, окрім офіційної історії, дедалі більшого поширення набуває історія через сприйняття її окремими людьми. Друга половина ХІХ – початок ХХ ст. подарувала Україні плеяду видатних науковців, імена яких до цього часу сяють перлинами першої величини у сузір’ї видатних українців.

На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з основними етапами життя та діяльності Михайла Грушевського та спробуємо визначити його роль і місце в історії нашої держави.

Питання: що ж такого особливого було в діяльності цієї людини, чому Грушевського вважають національним героєм та будівничим української державності?

Структура уроку:

І. Підготовчий етап.

* Організаційний момент.( 1 хв.)

* Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприйняття нової теми.

Метод: фронтальна бесіда.( 3 хв.)

* Мотивація навчальної діяльності.

Метод: перегляд фільму ( 5хв.)

* Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.( 2 хв.)

ІІ. Основна частина.

  • Вивчення нового матеріалу.

Метод: дослідження першоджерел групами ( 10 хв.)

  • Осмислення знань і умінь.

Метод: доповіді груп ( 13 хв.)

  • Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях.

Метод: робота з атласом( 5 хв.)

ІІІ. Підсумковий етап.

  • Підведення підсумків уроку, рефлексія

Метод: бесіда ( 4 хв.)

  • Інструктаж до виконання домашнього завдання.( 2 хв.)

План уроку

  1. Наукова спадщина М.С. Грушевського.

Хід уроку

І. Підготовчий етап.

Організаційний момент.

Актуалізація опорних знань.

Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.

ІІ. Основна частина.

Вивчення нового матеріалу.

Клас ділиться на 4 групи і отримує завдання.

Учитель проводить інструктаж, роздає пам’ятки за якими учні будуть характеризувати джерела.

Осмислення знань і умінь.

І група - завдання: джерело М. Грушевський «Ілюстрована Історія України». Епоха державного життя.

Рівень А: 1. Прочитайте джерело.

2. Проаналізуйте за пам’яткою.

Рівень Б: 1. Якому часу відповідає джерело?

2. Чи знайомі ви з описаними подіями?

3. Чи можна княгиню Ольгу вважати взірцем сучасності?

Рівень В: 1.Чи можна вважати це джерело історичною спадщиною?

2. Зробіть власний висновок.

ІІ група - завдання: джерело М. Грушевський «Ілюстрована Історія України». Козацька доба. Між Москвою і Швецією.

Рівень А: 1. Прочитайте джерело.

2. Проаналізуйте за пам’яткою.

Рівень Б: 1. Які головні події відбувалися в Україні?

2. Які країни були союзниками Б. Хмельницького?

3. Чому Хмельницький шукає виходу?

4. Про яку угоду йде мова в історичному джерелі?

Рівень В: 1. Який державний устрій був в цей час?

2. Чи можна стверджувати що це джерело є історичною спадщиною?

ІІІ група - завдання: джерело М. Грушевський «Про українську мову і українську школу».

Рівень А: 1. Прочитайте джерело.

2. Проаналізуйте за пам’яткою.

Рівень Б: 1.Зробіть аналіз стану освіти за цим документом.

2. Установіть причину поганого стану освіти.

Рівень В: 1. Чи можна говорити про це джерело, як історичну спадщину?

2. Зробіть власний висновок.

ІУ група - завдання: джерело М. Грушевський «Хто такі українці, і чого вони хочуть».

Рівень А: 1. Прочитайте джерело.

2. Проаналізуйте за пам’яткою.

Рівень Б: 1.Установіть за джерелом головні процеси державотворення.

2. Зв’яжіть дослідження з сучасністю.

Рівень В: 1. Як ви ставитесь до думки М. Грушевського, що Україна мусить мати широку автономію у федеративній Російській республіці?

2. Зробіть власні висновки.

Під час виступу груп з дослідженнями , відбувається презентація слайд-шоу першоджерел : «Ілюстрована Історія України», «Про українську мову і українську школу», «Хто такі українці, і чого вони хочуть».

3. М. Грушевський як політичний і громадський діяч, очільник українського національного руху. (10хв.)

Пропонується за допомогою матеріалів розв’язати це питання.

На партах у учнів витяг з біографії вченого. В документі зазначена коротенька характеристика Грушевського з точки зору сучасності (додаток 2).

Весь клас переглядає відеофільм - біографію «Обличчя української історії. М.Грушевський» (додаток 3, до 4хв.40с.)

Завдання класу за двома варіантами:

І варіант: Із запропонованих матеріалів та переглянутого відео вибрати факти, які на ваш погляд, говорять про М. Грушевського як патріота України.

ІІ варіант: Із запропонованих матеріалів та переглянутого відео вибрати факти, які на ваш погляд, свідчать про політичну діяльність М. Грушевського і його прагнення створити незалежну Україну.

Обговорення виконаної роботи. Дискусія відбувається під слайд – шоу фотоматеріалів до подій Української революції, які учні можуть використати підчас своєї відповіді. Роботу учнів потрібно завершити розв’язанням попереднього питання до пункту.

VІ. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь

-         Розв’язання  проблемного питання уроку, яке було  поставлене на початку заняття.   

Учні висловлюють за бажанням свої думки.

-            Задайте один одному питання з теми уроку.

Учні за бажанням задають своєму сусіду питання.

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Бесіда:

1. Визначте, яким був внесок М. Грушевського у розвиток української історичної науки.

2. Назвіть провідні праці М. Грушевського з історії України. Як ви вважаєте, у чому полягало значення цих творів?

-   Визначити рівень досягнення мети, завдань та очікуваних результатів уроку;

-   Оголосити оцінки;

- Назвати  недоліки  й  прорахунки, на які потрібно  звернути увагу при підготовці   до  наступного  уроку.

VІІІ. Домашнє завдання

3. Скласти твір – роздум «Чи міг би стати М.Грушевський героєм нашого часу?»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.