Конспект уроку української мови по темі: "Звертання"

Опис документу:
У конспекті уроку української мови по темі: "Звертання" використано традиційні та інноваційні методи й прийоми: слово вчителя, робота з підручником, гра "Ми - творці", "Хвилинка духовності", "Скарбниця мудрості", "Розумне перо" та інші.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку української мови по темі: "Звертання"

Тема. Речення із звертаннями.

Мета уроку: сформувати поняття про звертання у мові, його функції та способи вираження; звернути увагу на особливості вживання форм іменників у ролі звертання; формувати вміння і навички конструювати й видозмінювати речення; виховувати повагу спілкування, любов до рідного слова.

Тип уроку. Формування умінь і навичок.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.З'ясування емоційної готовності до уроку.

Подивіться у вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало світліше... Побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Давайте помічати добре і красиве навколо нас!

2.Актуалізація опорних знань.

До роботи! Успіхів усім! Уявіть себе вчителями. Перевірте і оцініть знання своїх друзів. Поставите запитання стосовно виконаного вами домашнього завдання?

Фронтальна перевірка знань.

Спишіть речення з дошки, поставте і прокоментуйте розділові знаки.

Син княгині Ольги Святослав був дуже відважний хоробрий. Про це знали всі сусідні держави. На ворогів своїх не нападав хитро підступно.

ІІ. Повідомлення теми й визначення мети уроку.

1.Оголошення теми уроку (запис на дошці і в зошиті).

2.Вибір цілей уроку:

  • що навчимось;

  • що зрозуміємо;

  • навіщо це нам.

3.Колективне планування роботи.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Вступне слово вчителя.

Звертання – слова, що зближують

В українській мові існує багато форм звертань, найпоширенішими з яких є пане (пані, панове), добродію (добродійко, добродії), брате (сестро), козаче, друзі, колеги, товариство, а також утворені з двох слів пане-брате, друже-козаче... Вони можуть супроводжуватися означеннями дорогий, рідний, шановний, вельмишановний, високоповажний, які підкреслюють достоїнства особи, до якої ми звертаємось.

Також українці часто вживають пестливі форми звертань: братоньку, сестронько, пануню, козаченьку, голубонько...

Сьогодні популярним є звертання пане (пані, панове), яке поєднується з прізвищем, ім’ям або назвою особи за фахом чи видом діяльності. Воно може також поєднуватись з іншим словом-звертанням: пане-добродію, пане-брате…

Звертання добродію (добродійко, добродії) вважається давньою почесною назвою особи, яка чинить добро. Воно є шляхетним і зручним, бо можемо так звертатися як до знайомих, так і малознайомих людей.

Традиційним українським звертанням є й товаришу (товаришко, товариші, товариство). Як свідчить народна творчість, це звертання вживали козаки, січові стрільці, чумаки, виявляючи тим свою повагу, довір’я, дружбу. Проте у радянський час воно набуло дещо негативного відтінку і сьогодні втратило популярність.

Усі слова-звертання вживаємо в кличному відмінку: пане Богдане, панно Інно, друже Віталію.

Отож, звертання чоловічого роду твердої групи у кличному відмінку мають закінчення -е: брате, пане, козаче, друже.

Звертання чоловічого роду м’якої та мішаної груп – -у, -ю: добродію, товаришу.

Звертання жіночого роду твердої групи – -о: панно, сестро.

Кожне з наведених звертань є українським. Перевагу надаємо тому, яке нам до душі та відповідає особі, до якої звертаємось.

2. Працюємо в парах. Усно складемо міні-діалоги:

1) зверніться до сусіда по парті, зробіть зауваження стосовно його поведінки чи зовнішнього вигляду;

2) зверніться до сусіда по парті, похваліть за добрий вчинок чи порадійте його успіхам;

3) зверніться до сусіда по парті, підтримайте після невдачі на уроці чи втрати цінної речі.

Пам'ятайте: ніщо так не тішить вухо людини, як її власне ім'я.

3.Слово вчителя як підсумок роботи учнів (про звертання, його основні ознаки).

4.Робота з підручником.

Тепер звернемося до нашого помічника - підручника. Рубрика "Запамятаймо". Прочитайте. Що нового дізнались?

5.Виконання вправи з підручника (на закріплення).

6.Виконання різнорівневих завдань.

1). Перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал. Будемо дослідниками!

Прочитайте уривок з вірша Г. Чубач.

"Дозвольте Вас,бабусю,

колись намалювати.

У Вас красиві очі

І руки вузлуваті".

"Авжеж, - бабуся мовить,-

Малюй, моя дитино!

Дивилась в небо довго -

Та й маю очі сині..."

* Знайдіть і випишіть звертання. Які вони: поширені чи непоширені?

* У якому відмінку стоять слова, що називають того, до кого ми звертаємось?

* Хто буде вчителем і все пояснить?

2). Підсумок-доповнення. Слово вчителя про кличний відмінок в українській мові.

В українській мові форму кличного відмінка мають:

– імена (Наталіє, Маріє, Петре);

– назви людей ( брате, сусідко, кумо );

– назви тварин ( коню, козуню, лисе);

– назви явищ природи (місяцю, зоре, земле).

3). А зараз поставте у формі кличного відмінка своє ім'я, ім'я товариша, мами, тата, сестрички чи братика. Запишіть і познайомте із своїми записами сусіда. Обміняйтеся зошитами. Коли прочитаєте, то неодмінно станете ближчими один одному.

4). Гра "Ми - творці". Перед вами світлини двох людей. Умовно назвемо їх Надія Василівна та Михайло Богданович. Працюємо двома групами по рядах. Завдання (записане на дошці).

Дайте відповідь на запитання:

– Як його (її) називають діти?

– Як його (її) називають сусіди?

– Як його (її) називає дружина (чоловік)?

– Як його (її) називають племінники?

– Як його (її) називають друзі?

– Як звернеться незнайомий, щоб запитати котра година?

Письмово: введіть подані імена в речення так, щоб вони були звертаннями.

5)."Хвилинка духовності".

Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, всі здорові, друзі щирі, у щоденнику - найвищі бали.... А якщо щось не так - ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього, Матері Божої, Ангелів-охоронців. Подумки попросіть Господа про те, що для кожного з вас зараз важливо. І пам'ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості.

6)."Скарбниця мудрості".

Згадайте і запишіть якомога більше прислів’їв, в яких є звертання.

(Мовчи,язичку, дістанеш паляничку. 

На тобі,небоже, що мені негоже.

"Антоне, твоя кобила тоне!” — “Ні,Павле, вона пливе!” .

Не смійся,братку, з чужого упадку.) 

7). А тепер до вашої уваги "Розумне перо". Проаналізуємо звертання у реченнях. Працюємо парами. Які, на вашу думку, коректні, ввічливі? Запишіть їх. (Роздаються листочки із записаними реченнями).

  • Жіночко, проходьте вперед!

  • Шановна пані, пройдіть, будь ласка, вперед!

  • Тітко, проходьте вперед!

  • Шановна пані, пройдіть, будь ласка, вперед!

  • Жінко, передайте на квиток.

  • Громадянко, будьте ласкаві, передайте на квиток.

  • Жінко, передайте на квиток.

  • Громадянко, будьте ласкаві, передайте на квиток.

  • Папашо, сідайте, он місце звільнилося.

  • Шановний, сідайте, будь ласка, ось місце звільнилося.

  • Папашо, сідайте, он місце звільнилося.

  • Шановний, сідайте, будь ласка, ось місце звільнилося.

У цей же час двоє учнів (найсильніших) складуть "питальник" з теми цього уроку і цим допоможуть учителю провести його підсумок.

Після перевірки виконання завдань парами оголошується висновок: важливо не лише правильно будувати речення, а й не забувати про ввічливість і повагу.

IY. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Підсумкове опитування (використовуючи складений "питальник").

2.Чи задоволені ви результатами своєї роботи? Підніміть "рожеву квіточку" ті, хто все запам'ятав і вміє знаходити звертання та вводити його в речення. А "жовту квіточку" підніміть ті, кому ще потрібна допомога, щоб знайти звертання та ввести його в речення. Будьте правдиві, насамперед перед собою.

3.Оцінювання.

Дякую за працю. Ви усі були старанними і багато навчились. Але мені ще потрібна ваша допомога: на цьому листочку поставте бали собі за роботу на уроці. Це допоможе мені об'єктивно оцінити ваші відповіді. Пам'ятайте про справедливість!

4.Домашнє завдання.

1. Виконати вправу з підручника.

2.Творче завдання: скласти 3-5 речень із звертаннями на тему "Я мрію".

Дякую за співпрацю!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн