Конспект уроку «Створення колективної декоративної композиції «Петриківська квітка»

Опис документу:
Конспект уроку «Створення колективної декоративної композиції «IIетриківська квітка». На Дніпропетровщині є старовинне село Петриківка, назва якого дала ім’я унікальній школі орнаментального мистецтва. Тут, як і в багатьох інших регіонах України, здавна існує чудовий звичай прикрашати чисто вибілені стіни хати, скрині, дерев’яний посуд різноколірним розписом. Петриківчани славилися таким умінням. Конспект цього уроку дасть змогу ознайомитись з історією петриківського розпису,

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку

з предмету «образотворче мистецтво» 5 клас

Створення колективної декоративної композиції «IIетриківська квітка»

Мета уроку: показати духовне багатство культурної спадщини України, дивовижну красу цього краю, історичні глибини землі Петриківки, яка зростила не одне покоління народних майстрів декоративного розпису, ознайомити з історією розвитку петриківського розпису; навчити техніки петриківського розпису; удосконалювати навички композиційної побудови; виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: для вчителя – вироби майстрів петриківського розпису, репродукції творів Т.Пати, Н.Білокінь, Я.Пилипенко , таблиці основних елементів петриківського розпису, аудіо запис українських народних пісень, мультимедійне обладнання; для учнів - папір, акварельні чи гуашеві фарби, пензлі, клей ПВА, яєчний жовток.

Техніка виконання творчої роботи: петриківський розпис, колективна робота.

Знов сходить місяця підківка

Гудуть вітри, немов хрущі,

Зозуля, фенікс Петриківки,

Кує в калиновім кущі.

Хід уроку

1.Організація класу

2.Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

На Дніпропетровщині є старовинне село Петриківка, назва якого дала ім’я унікальній школі орнаментального мистецтва. Тут, як і в багатьох інших регіонах України, здавна існує чудовий звичай прикрашати чисто вибілені стіни хати, скрині, дерев’яний посуд різноколірним розписом. Петриківчани славилися таким умінням.

Сьогодні на уроці ви ознайомитесь з історією петриківського розпису, навчитесь основних його прийомів і створите колективну декоративну фігуративну композицію.

3.Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Історія Петриківського розпису.

Петриківський розпис бере свій початок від тієї традиційної орнаментики, коріння якої йде в глибину віків. Він набув завершеності форми у мистецтві народних умільців Запорізької Січі, а потім на основі традиції розквітнув у козацькому селі Петриківка. Багато поколінь народних майстрів передавали одне одному своє дивовижне вміння бачити в природі чарівний, казковий світ мрії, серцем чути музику трав та квітів.

Учитель демонструє зразки виробів майстрів петриківського розпису.

Запитання класу.

Якими елементами прикрашені ці вироби? Який зв’язок між декором і навколишнім середовищем? ( Усі вироби прикрашені рослинними орнаментами, найголовніший елемент яких – квітка, калина, розгалужене листя, травичка, і це тому, що майстри дуже люблять рідну землю і прагнуть відтворити чарівну українську природу , яка й дарує їхнім орнаментам усі багатства форм і барв.)

Уже в 20-ті рр. ХХ ст. в петриківському розписі визначаються творчі індивідуальності таких видатних майстринь, як Тетяна Пата, Ярина Пилипенко, Надія Білокінь та ін.

Тетяна Пата створила школу декоративного розпису,виховала ціле покоління молодих умільців.(Демонстрація виставки репродукцій робіт майстрів.) Її розписи ніби наскрізь пройняті гарячим сонцем, контрастне сполучення кольорів – червоного різних відтінків, синього, жовтого, жовто-зеленого творять одну життєрадісну гармонію. Її чисельні букети ніколи не повторюються, в її орнаментальних композиціях зявляються нові мотиви: зображення птахів фантастичних і реальних. (Учитель демонструє репродукції творів «Панно з птахами» і «Зозуля на калині».)

Ярина Пилипенко насамперед художник «петриківської квітки», узагальнено живої, природної.

Надія Білокінь любить жанр панно з постатями. (Демонстрація репродукцій.) Нові стилістичні особливості знайшли яскравий вияв у творчості Федора Панка, педагога-вихователя багатьох художників.

Плеяда молодих митців – В.Михайличенко, В.Соколенко, В.Глущенко, Г.Самарська, А.Пікуш, - продовжує творчі пошуки прекрасного.

Т.Н.Пата Фрагмент роботи Т.Н.Пати Н. Білокінь Фрагмент роботи

Технологія петриківського розпису

Петриківський орнамент базується на уважному вивченні реальних форм місцевої флори, на цій основі створюються і фантастичні, не існуючі у природі квіти («цибульки», «кучер явки» та ін.). У цих орнаментах розцвітають і садові жоржини, айстри або троянди, і лугові – ромен та волошки, і горить червоними ягодами калина, світяться просякнуті сонцем виноград та полуниці.

У цих орнаментах не може не дивувати точність окоміру, дивовижна спритність руки – адже всі майстри працюють без попереднього наміченого контуру і не користуються жодним мірильним інструментом.

Треба бути справжнім віртуозом. Щоб за допомогою тоненького пензлика з котячої шерсті, сухої стеблиночки, трісочки, а то й просто пальцем створити чудо мистецтва.

На папері майстри використовують яєчну темперу, в настінному розписі – яєчну темперу, гуаш, олійні фарби на левкасному грунті, а на дереві – гуаш і олійні фарби, які потім покриваються лаком.

Елементи петриківського розпису

Робота над формуванням навичок і вмінь.

Для створення петриківського розпису необхідно оволодіти чотирма типами мазків, традиційні назви яких – «гребінчик», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок».(Учитель демонструє техніку їх виконання , використовуючи барвників матеріал у вигляді суміші фарб, клею та яєчного жовтка.)

«Гребінчик» - мазок, який починається з потовщення , зробленого натиском пензля, і завершується тонким вусиком, виконаним легким дотиком кінця пензля.

«Зернятко» - мазок, який наносять, починаючи з легкого доторку до сильного натиску пензля.

«Горішок» - мазок, який складається з двох гребінцевих мазків, розташованих один навпроти іншого у вигляді підкови.

«Перехідний мазок» накладається одним пензлем. Але двома фарбами. При цьому на сухий пензлик набирають одну фарбу, а потім іншу. На папері залишається слід фарби, яка плавно переходить в іншу.

4.Практична робота

На основі вивченого створимо у техніці петриківського розпису колективне панно «Петриківська квітка» .

Етапи створення композиції:

  • розподіл учнів на майстерні, кожна з яких буде виконувати елементи у техніці петриківського розпису ( «квітка», «калина», « постаті людей», «архітектурні споруди»;

  • монтування елементів розпису на великий папір;

  • узгодження композиції, створення колективного панно.

5.Підсумок уроку

Створюючи наше декоративне панно , ми вкотре з натхненням та любовю доторкнулися до петриківського дива та своєрідного пізнання рідного краю «через квітку», як певний образ України .

Використана література

Нікуліна Н. Житом перейти. – К., 1990.

Петриківка: Альбом репродукцій. Науково - методичне видання. – Дніпропетровськ, 2004.

Фролова К.П. Ярина. - Дніпропетровськ, 1993. Назад

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!