Конспект уроку на тему "Відокремлені прикладки"

Українська мова

Для кого: 8 Клас

03.02.2019

5125

364

0

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення ; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, повагу до людей мистецтва.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Відокремлені прикладки

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, повагу до людей мистецтва.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть :

– знаходити відокремлені прикладки в реченнях тексту;

– будувати речення з відокремленими прикладками;

− вміти ставити розділові знаки;

− пояснювати вживання розділових знаків.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь та навичок (мовна компетенція).

Випереджувальне завдання:

  • 1-а група: підготувати повідомлення про бердичівського художника С.Танадайчука (з допомогою вчителя);

  • 2-а група: підготувати фотографії робіт С.Танадайчука.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кросворд, портрет С.Танадайчука, фотографії його творчих робіт.

Оформлення дошки: тема уроку, портрет С.Танадайчука, фотографії його творчих робіт.

Методи проведення:

- словесний: розповідь з елементами бесіди, пояснення,переказ;

-частково-пошуковий: робота з текстом;

- наочний: робота з підручником, схемою;

- практичний: робота з картками.

ХІД УРОКУ

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Прийом «Кольоровий настрій»

Вчитель: Діти, чи задумувались ви над тим, що настрій можна відобразити за допомогою кольорів?

Доберіть, будь ласка, колір, який відповідає вашому настрою, і це буде спільна палітра нашого класу. Дуже хочеться, щоб у ній переважали теплі відтінки. Я бажаю вам успіху, задоволення від отриманих результатів.

Червоний – радісний, захоплений;

Жовтогарячий – радісний, теплий;

Жовтий - світлий, приємний;

Зелений – спокійний, врівноважений;

Синій – сумний, незадоволений;

Фіолетовий – тривожний, напружений;

Чорний – занепад;

Білий – важко відповісти.

2.Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань

2.1. Розгадування кросворда «Сьогодні на уроці». Робота в парах

Якщо ви правильно впишете всі слова, у виділеній колонці вийде мовознавчий термін, який буде предметом розгляду на сьогоднішньому уроці.

  1. Розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки.

  2. Головний член речення.

  3. Тип підрядного зв’язку в словосполученні.

  4. Смислове та інтонаційне виділення другорядних членів речення.

  5. Інша назва Житомирського регіону.

  6. Член речення, що вказує на час, місце, мету, причину, спосіб дії.

  7. Майстер пензля.

  8. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення й речення.

  9. Член речення, що вказує на ознаку предмета.

    1. Бліц-опитування

  • Що називається прикладкою? До якого слова відноситься в реченні?

  • Які є види прикладок?

  • Назвіть всі варіанти написання прикладок. Наведіть приклади.

  1. Постановка проблеми. Мотивація

Проблемна ситуація

Двоє ваших ровесників посперечалися стосовно розділових знаків у реченнях. Один з них каже, що в першому реченні прикладка зі сполучником відокремлюються комою, а в другому — ні. Його товариш стверджує, що кома має стояти в обох реченнях. Допоможіть друзям порозумітися.

Як художник, Сергій Танадайчук створював ілюстрації до дитячих книжок. Пам’ять про нього як самобутнього митця має бути у душах бердичівлян.

  • Яких знань вам не вистачає, щоб вирішити проблему?

  • Що б ви хотіли дізнатися на уроці?

  1. Цілевизначення й планування

Метод «Мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я знатиму...

  • Сьогодні на уроці я навчуся...

  • Сьогодні на уроці я розвиватиму...

  • Сьогодні на уроці я досягну успіху завдяки...

  1. Повідомлення теми і мети

ІІ. Операційно-пізнавальний етап

  1. Когнітивний

    1. Творче спостереження з елементами аналізу

Виразно прочитати текст, підготовлений групою учнів. Дібрати заголовок.

Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, живописців та графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти  філософію трипільської культури в їхніх композиціях. Християнин за віросповіданням, язичник у душі, у поганську філософію заглиблювався й Сергій Танадайчук, відомий український художник. За своє коротке життя він, самобутній митець, не встиг отримати ані високих нагород, ані офіційного визнання, бо міг малювати тільки так, як це робили в дохристиянські часи. Як майстер народної творчості, Сергій Танадайчук займався декоративним живописом, графікою, дрібною пластикою. Він започаткував у Бердичеві унікальну школу, у якій діти пізнавали істину споконвічного мистецтва витинанок – цього єдиного світлого спогаду дитинства художника . Роботи Танадайчука, ці давні таємниці предків, особливі. У них квітне казковий і чарівний світ, в основі якого лежать уявлення наших пращурів про світотворення. Валерій Ковальчук, художник, розповідав про захоплення майстра: “Він їздив селами, збирав вишивки, писанки. Цікавився прадавніми богами, знав багато символів”. Коли невеличкі малюнки Танадайчука почали друкувати в “Землі Бердичівській”, міськрайонній газеті, пересічні бердичівляни їх не розуміли. Називали наївними й примітивними. Еліта ж у його роботах знаходила філософію й думку. Малюнки возили у Францію. На ярмарку в Пирогові ними зацікавився американський посол. Сергій Танадайчук був щасливим, коли його малюнки виходили ілюстраціями в дитячих книжках. Роботи художника прикрасили видання Сергія Плачинди “Міфи й легенди давньої України”. Сам митець випустив десятки книжечок про народне мистецтво, а скільки залишилося невиданого. У нього було ще безліч планів і задумів, але влітку 2002 року, на сороковому році життя, самобутній майстер помер. Відомий поет і журналіст Анатолій Кондратюк про Сергія Танадайчука сказав: “У нього було щось від Сковороди. Світ ловив його та не впіймав. Він був байдужим до багатства, матеріальних благ. Мав перевагу над нами. Безкорисливо служив добру”.

  • Яка інформація була для вас цікавою?

  • Чи вразили вас художні роботи митця? Чим саме?

  • Пояснити значення слів наївними й примітивними.

  • З’ясувати, чи є в тексті відокремлені прикладки.

  • Яке місце в реченні відповідно до означуваного слова може займати відокремлена прикладка?

    1. Робота в парах над складанням схеми

Опрацювавши матеріал підручника, скласти узагальнюючу схему «Умови відокремлення прикладок».

  1. Операційний

    1. Вибіркова робота

  1. група: виписати відокремлені прикладки з 1 абзацу тексту.

  2. група: виписати відокремлені прикладки з 2 абзацу тексту.

  3. група: виписати відокремлені прикладки з частини тексту, що залишилась.

    1. Дослідження-трансформування

Виділене у тексті речення трансформувати й записати так, щоб прикладка в ньому була невідокремленою.

Зробити синтаксичний розбір цього речення.

Прочитати текст першого абзацу без прикладок. Що змінилося?

Зробити висновок про роль прикладок у мовленні.

Переказати будь-яку частину тексту, використавши виписані в зошит прикладки.

    1. Метод «Карусель»

Завдання для 5 груп

  1. Доповнити подані речення власними прикладками.

Леся Українка є автором драми-феєрії «Лісова пісня».

Шевченко став виразником дум і сподівань народних.

Остап Вишня малює свої пейзажі з особливим ліризмом.

  1. Знайти в реченнях відокремлені прикладки й виділити їх комами або тире. Підкреслити усі члени речення.

Встає над землею людина господар своєї землі. Дивлячись на людей, усміхався й мій батько великий добрий чоловік.

Я полководець миру сонце несу в жмені.

Ягід навколо особливо дикої малини була сила-силенна.

  1. Поширити речення відокремленими прикладками з довідки й записати, ставлячи розділові знаки.

А галаслива дітвора…бігла пообіч, боячись попасти під велетенські колеса. Тільки він…зостався тепер найближчою ріднею молодому Харитонові. Хатніх тваринок переселили на чисте повітря під нагляд цілого гуртка любителів природи…

Для довідок. Юних натуралістів, Харитонові шкільні побратими, Андрій Іванович Громовий.

  1. Скласти з поданих пар речень одне, в якому присудок другого речення був би відокремленою прикладкою, і записати.

На вільхах, на березах можна бачити табунці тихих чечіток. Чечітки—сіренькі пташки з червоним пір’ям.

А посмітюха нікуди від нас не летить, зимує біля людських жител. Посмітюха—рідна сестра жайворонка.

Є у мене хороший приятель Петро. Петро—завзятющий юннат і відчайдушний заводіяка.

Пасічник знає всі тайни бджолиного життя. Пасічник — дядько Євмен, мій давній знайомий.

  1. Поставити розділові знаки в міні-диктанті, написаному 2 уроки тому. Пояснити їх уживання.

Назвати ключові слова теми уроку.

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

Прийом «Оцінювальне вікно»

Обрати «вікно» зі своїм варіантом продовження речення: «Виучуваний на сьогоднішньому уроці матеріал...»

ЗРАЗУ МОЖУ ЗАСТОСУВАТИ

ЗРОЗУМІВ

НІКОЛИ НЕ ЗМОЖУ ЗАСТОСУВАТИ

НЕ ЗРОЗУМІВ ЗОВСІМ

ІV. Домашнє завдання

  • Обов’язково загальне: вивчити теоретичний матеріал підручника, виконати вправу 363.

  • На вибір: скласти/виписати 5 речень з різними умовами відокремлення прикладок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.