Конспект уроку "Квітка - орган розмноження"

Опис документу:
Конспект уроку "Квітка - орган розмноження" містить короткий план-конспект з вивчення теми, інструкцію щодо виконання лабораторного дослідження будови квітки, кросворд для визначення теми уроку та хмару слів для закріплення матеріалу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата ____________ Біологія 6 клас

Номер уроку 37

Тема Квітка – орган розмноження. Лабораторне дослідження будови квітки

Мета:

Дидактична Охарактеризувати загальні ознаки будови та значення квітки.

Виховна: формувати інтерес до предмету, ключові компетентності: уміння навчатись, інформаційно-комунікативні, здоров’язбережувальні; виховувати відповідальне ставлення до природи.

Розвиваюча: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, уміння спостерігати і робити висновки.

Основні поняття: квітка, квітконіжка, квітколоже, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка

Методичне забезпечення: мікроскоп, лупа, аркуш паперу. постійні та тимчасові мікропрепарати поздовжнього розрізу зав’язі, тичинки, Інструктаж з техніки безпеки та правил користування лабораторним обладнанням і роздавальним матеріалом

Між предметні зв’язки: природознавство

Тип уроку: комбінований

Хід і зміст уроку

І. Організація уроку:

Перевірка присутності, створення сприятливої психологічної обстановки.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Що таке розмноження організмів? Яке його біологічне значення?

2. Які способи розмноження вам відомі?

3. Що таке нестатеве розмноження; які організми розмножуються нестатево?

4. Які способи вегетативного розмноження рослин у природі вам відомі?

5. Як можна вегетативне розмножувати культурні рослини?

6. Що таке генеративні органи?

Розгадайте ребус (Ребус «Квітка»)

http://rebus1.com/ua/

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і вивчення нового матеріалу.

Яка частина рослини є найпомітнішою і найяскравішою?

  • Навіщо рослині квіти?

  • Якою є будова квітки?

  • Навіщо у квітці пелюстки?

  • Звідки з’являється у квітці пилок?

  • Яка найбільша і яка найменша квітка?

Квітка – вкорочений видозмінений пагін з обмеженим ростом, що служить для утворення спор, а згодом – гамет(статевих клітин) для статевогопроцесу, після якого формуються насінина і плід.

Квітка – орган насінного розмноження квіткових рослин.

Як і вегетативний пагін, квітка є складним органом. Вона утворена різними органами – це квітконіжка з квітколожем, оцвітина та тичинки і маточки.

Квітконіжка – стеблова частина квітки, якою вона прикріплюється до стебла пагона. Якщо квітконіжка вкорочена , квітку називають сидячою.(наприклад у подорожника).

Квітколоже – розширена стеблова частина квітки, до якої прикріплюються листки оцвітини, тичинки та маточки.

Оцвітина – сукупність листоподібних органів квітки, які утворюють її покрив. Вона може бути простою або подвійною.

Проста оцвітина складається з листків однакової будови, а подвійна – із листків двох типів. Зелені нижні листки називають чашолистками, вони утворюють чашечку. Яскраво забарвлені листки подвійної оцвітини називають пелюстками, вони утворюють віночок. Якщо оцвітина відсутня, то квітку називають голою (верба, інжир).

Листки простої оцвітини можуть бути ніжними і яскравими – пелюсткоподібними (тюльпан,лілія), або шкірястими, плівчастими і зеленими – подібними до чашолистків, як у кропиви або лободи. Яскраву оцвітину називають віночкоподібною, а зеленкувату – чашечкоподібною.

Листки оцвітини можуть бути вільними, або зростатись у трубочку.

Проста оцвітина виконує функцію захисту внутрішніх частини квітки і водночас може приваблювати запилювачів. У подвійній оцвітині чашечка виконує захисну функцію, а віночок приваблює запилювачів.

Над оцвітиною до квітколожа прикріплюються тичинки – органи квітки, які утворюють пилок. Кожна тичинка складається із нижньої частини – тичинкової нитки, а також розташованого на верхівці тичинкової нитки пиляка . Поперечний переріз пиляка нагадує за обрисами метелика. На ньому помітні чотири гнізда. В гніздах пиляка утворюється пилок.

Маточка – це частина квітки, у якій розвиваються насінні зачатки і яка вловлює пилок. Вона має зав’язь та стовпчик із приймочкою на верхівці. Зав’язь містить один або кілька насінних зачатків. Кожен з них являє собою невеличке тільце на ніжці, оточене одним або двома покривами з отвором. У насінному зачатку утворюється зародковий мішок. Приймочка вловлює пилок. У квітці може бути декілька простих маточок або вони зростаються в одну складну маточку.

Якщо зав’язь розташована на квітколожі вище місць прикріплення інших частини квітки, то її називають верхньою (тюльпан, томати), а якщо під місцем прикріплення решти частин квітки – нижньою (нарцис, огірок).

У більшості рослин квітки двостатеві. Вони мають і тичинки , і маточки. Але є квітки, які мають або тичинки, або маточки . Такі квітки називаються одностатевими (огірок, верба )

Різноманітність квіток (Презентація)

Квітки дуже різноманітні. Вони відрізняються кількістю, розміщенням і будовою своїх частин, розміром і кольором. Найменші квітки, розмір яких близько 1 мм, має водна рослина ряска, а найбільша квітка у рафлезії Арнольда . це рослина-паразит, її тіло перетворилося на нитки, які проростають крізь корені тропічного винограду. Лише під час цвітіння рафлезія стає помітною – на поверхні ґрунту з’являються величезні квіти до 1 м в діаметрі. А зросло листа оцвітина хвилівників за формою нагадує трубу грамофона. Її розмір у деяких тропічних видів сягає 30см в діаметрі. Край оцвітини витягнутий у хвостоподібний виріст, довжина якого може перевищувати 60см.

Лабораторне дослідження будови квітки

Мета: ознайомитись із будовою квітки, довести, що квітка є органом розмноження.

Обладнання і матеріали: гербарні зразки квіткових рослин, квітки кімнатних рослин, моделі квітки , дидактичні картки із зображенням пилку та будови різних квітів, постійні та тимчасові мікропрепарати.

Завдання і хід роботи:

1. Розгляньте квітку. Знайдіть квітконіжку, квітколоже, оцвітину, головні частини квітки

2. Розчленуйте квітку, полічіть число чашолистиків, пелюсток, тичинок, маточок.

3. Визначте тип оцвітини, чашечки, віночка.

4. Розгляньте будову маточки, розріжте зав’язь упоперек, розгляньте її під лупою.

5. Розгляньте будову тичинки, пиляка за допомогою лупи. Розгляньте будову пилку під мікроскопом.

6. Опишіть вивчену вами квітку за поданим планом.

Ознака

Її характеристика

Кількість членів квітки ділиться на

1. Три.

2. Чотири

3. П’ять

Тип оцвітини

1. Проста

2. Подвійна

Чашечка

1. Роздільнолиста

2.Зрослолиста

Віночок

1. Роздільнопелюстковий

2. Зрослопелюстковий

Забарвлення віночка

1. Неяскраве

2. Біле

3.Жовте

4. Червоне

5. Рожеве

6. Синє

7. Фіолетове

Симетрія квітки

1. Правильна

2. Неправильна

3. Асиметрична

Наявність тичинок та маточок

1. Двостатева

2. Маточкова

3.Тичинкова

Що міститься всередині пиляка

Чоловічий гамето фіт (пилкове зерно)

Що міститься всередині зав’язі

Жіночий гамето фіт (зародковий мішок ) та насінний зачаток

Формула квітки

Ч П Т М

Будову квітки можна записати короткою формулою. Окремі види частин квітки позначають літерами:

О- проста оцвітина;

Ч – чашечка;

В- віночок;

Т-тичинки;

П- плодолистики (видозмінені листки, які утворюють маточку)

Число листків оцвітини , чашолистків, пелюсток, тичинок і плодолистиків записують цифрами праворуч від відповідної літери. Якщо їх кількість велика і невизначена, то використовують позначку безкінечності - ∞.

Якщо частини квітки розташовані колами, то вказують їхнє число у кожному колі з використанням знаку «+». Зростання частин квітки позначають дужками «()», а положення зав’язі позначають рискою «-» під числом плодолистиків (зав’язь верхня) або над ним (Зав’язь нижня)

Розгляньте малюнки 135-144 у підручнику

IV. Закріплення

1. Що складає осьову частину квітки?

2. Що таке оцвітина? Який її склад та функції?

3. Як побудована тичинка? Що в ній утворюється?

4. Що таке маточка? Яка її будова? Що утворюється всередині маточки?

5. Розшифруйте визначення:

V. Підсумки уроку.

Висновки

1. Квітка – це вкорочений пагін квіткових рослин з обмеженим ростом, який є органом насінного розмноження.

2. Осьову частину квітки складають квітконіжка і квітколоже, до яких прикріплені листоподібні органи квітки.

3. Покриви квітки складає проста або подвійна оцвітина, яка захищає тичинки і маточки та забезпечує виконання ними своїх основних функцій – генеративного або статевого розмноження.

4. Тичинки квітки утворюють пилкові зерна, а маточки утворюють насінні зачатки

VI. Рефлексія:

1. Що ми пізнали на уроці ?

2. Що залишилось неясним?

3. Що було відомо раніше?

4. Які питання про квітку цікавлять?

VІI. Домашнє завдання: . ( І.Ю.Костіков, та ін.."Біологія "підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ , Видавничий дім "Освіта")

§ 32 вивчити матеріал параграфу , скласти план відповіді. Заповніть таблицю у зошиті

Частина квітки

Основні функції частин квітки

Квітконіжка

Квітколоже

Листки простої оцвітини

Чашолистки

Пелюстки

Тичинка

Маточка

Міні-проект «Квіти і комахи»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.