Конспект уроку "Гриби: їстівні та отруйні"

Природознавство

Для кого: 2 Клас

30.06.2020

477

22

0

Опис документу:
Розгорнутий конспект уроку із презентацією. Основна увага звернена на ознайомлення дітей з грибами, а також на те, як розрізнити їстівні гриби від отруйних. Було використано багато зображень грибів для практичного застосування знань.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Гриби: їстівні та отруйні

Мета: сформувати уявлення про гриби; навчити розрізняти їстивні і неїстивні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.

Обладнання. Презентація "гриби", розфарбовки, філфорд "Гриби", мультфільм "Мудрі уроки тітоньки Сови. Про гриби"

Хід уроку

I. Організаційний момент

1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?

2. Робота над загадкою

Лише нога та голова,

Ані рук, ні ніг нема.

Щоб на нього подивитись,

Треба низько уклонитись. (Гриби)

Слайд 1

  • Які слова допомогли назвати відгадку?

  • Звісно, багато хто з вас знають не лише назви грибів, але й можуть відрізнити різні гриби один від одного.

II. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ви розкажете, що вже знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.

Слайд 2

III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

— Хто з вас разом з батьками із задоволенням збирав гриби в лісі?
— Як ви вважаєте, гриби це жива чи нежива природа? (Жива)
— Чому? (Гриби з’являються (народжуються), ростуть, помирають)
— Чи можна гриби віднести до рослин, вони ж ростуть на землі?
— Які частини рослин вам відомі? (Корінь, стебло, гілки, листя, плід)
— Що можна сказати про гриби? (У грибів немає листя, стебла, гілок.)
— У такому разі чи можна з упевненістю віднести гриби до світу рослин? (Ні)
— А до світу тварин? (Також ні)
— Так що ж це таке — гриби? (Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.)

Слайди 3-4

2. Розповідь

Гриби дуже потрібні лісу. Грибами живляться і лікуються деякі тварини. Близько ста тисяч грибів росте на нашій планеті. Розміри грибів різні . Є гриби-велетні діаметром 1,5 метри . А у грибів маляток усього 1 міліметр.
Усім нам відомі гриби мають ніжку і капелюшок. Вони часто нагадують парасольки. Але є гриби, схожі на квіти.
Багато грибів дружать з певними деревами і кущами і зазвичай селяться під ними: наприклад, маслюки під хвойними, білі під дубами.
(На дошці — зображення грибів: сироїжка, підберезник, білий, лисички, опеньки, мухомор.)

— Які гриби ви знаєте? Чому їх так назвали?

3. Перегляд мультфільму

Найбільше про гриби знають жителі лісу. Тому зараз пропоную подивитися мультфільм "Мудрі уроки тітоньки Сови"

Слайд 5

4. Ознайомлення із будовою та розмноженням грибів

Слайди 6 - 7

5. Ознайомлення із видами грибів:

а) їстівні гриби

У нашому краї гриби здебільшого ростуть улітку і восени. Їх можна зустріти в лісі і в полі. Але як дізнатися, їстівні вони чи отруйні?
Послухайте про найвідоміші їстівні гриби.

• Опеньки.
У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

• Білий гриб.
Білий гриб — найбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Білий гриб росте біля дубів і ялин.

• Підосичники.
Підосичники найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше вербою.

• Маслюки.
Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка

Слайд 10

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

б) отруйні гриби

• Мухомор.
Він зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У багатьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.

• Бліда поганка.
Бліда поганка смертельно отруйна. Особлива небезпека гриба полягає в тому, що ознаки отруєння не проявляються впродовж тривалого часу. Симптоми можуть не проявлятися впродовж перших 6-24 і більше годин, протягом яких, проте, вже відбувається отруєння організму. Після прояву симптомів смертність дуже висока і будь-яке лікування часто виявляється даремним.

• Несправжні опеньки .
Несправжні опеньки — отруйні гриби. Іноді помилково їх збирають разом з літніми опеньками.

Слайд 11

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда

Гриб — одне з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько ста видів. В осінньому лісі можна побачити рижики, опеньки тощо. Але кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби — спершу за малюнками, а потім і в лісі. Отруйні гриби ростуть так само — від ранньої весни до пізньої осені. Вони часто схожі на їстівні, і тому їх дуже легко сплутати.

— Які ж гриби можна сміливо брати до кошика?

Це опеньки, шампіньйони, рижики, підберезники, білі гриби, маслюки, підосичники
Будьте уважними при биранні грибів! Кладіть до кошика тільки ті, які ви добре знаєте

2. Робота з підручником (с. 45–48)

Пригадайте, які гриби зростають у лісах вашої місцевості. Які з них їстівні? Які отруйні?

Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь теплаі дощова, то їх у лісі сила-силенна: білі, підосичники, підберезники, рижики, хрящі, лисички.

— Розгляньте малюнки на с. 45. Які із цих грибів вам відомі?

— Розгляньте на малюнку на с. 46 добре всім відомий білий гриб. Покажіть плодове тіло гриба. З чого воно виростає? На що схожа грибниця? Яка головна частина кожного гриба? Де вона розташована в ґрунті і яке маєзначення?

— Чому збираючи гриби, не можна виривати гриб з грибниці?

— Запам’ятайте, гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс.

— Які отруйні гриби ви знаєте?

— Розгляньте малюнки отруйних грибів на с. 47. Запам’ятайте їхні назви та ознаки.

— Як відрізнити отруйні гриби від їстівних? Наведіть приклади.

— Який гриб найнебезпечніший? Чому?

Слайд 12

3. Відгадування загадок

Із своїх найперших днів

Найбіліший із грибів.

По властивостях він цінний,

Лікар від хвороб відмінний.

Обліпили всі пеньочки

Мами – тата сини й дочки:

Наче нитки всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі.

Красень гриб цей хоч куди,

Та у руки не бери!

Кожна муха його знає,

Як побачить – геть втікає!

Ці грибочки невеличкі,

Із близнючок в них сестрички.

По лісах мандрують пішки,

Носять  рижі босоніжки.

Слизьку шапку одягнув,

І під деревом заснув…

З задоволенням збирають

І на зиму закривають.

Під березою грибочок,

Поряд жінка і синочок…

З деревом вони куми,

Добре знаємо їх ми!

Слайди 13-15

4. Гра Так чи ні

  • Слухайте уважно вірш і доповнюйте за змістом словами «так» чи «ні».

Підберезовик назвався,

Загорів дивіться як.

У руденьку шапку вбрався,

Його можна брати?

На його червоній шапці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Гриб цей візьмете собі?

Сироїжки кольорові

Розрослися гарно як!

І зелені, й пурпурові.

Ми у кошик їх візьмемо?

Ця родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть цей гриб – бліда поганка.

Її візьмете собі?

Це- жовтесенькі сестрички,

Любить їх поїсти всяк.

Бо грибочки ці – лисички.

Назбираємо їх?

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І його всі хвалять дуже.

Справді він найкращий?

Хоч несправжні, теж опеньки,

І ростуть в ті самі дні.

Вони яскраві і гарненькі.

Ну, беріть їх швидше!

5. Робота над Філвордом «ГРИБИ»

Слайди 16-17

VII. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа Мікрофон

- Що корисного ви взяли для себе з уроку?

- Що ви дізнались нового?

- Що вам сподобалось на уроці?

- Який ваш настрій наприкінці уроку?

VII. Домашнє завдання

  1. Дайте відповіді на запитання у підручнику (с. 48).

  2. Розмалюй малюнок і з'єднайте стрілочками гриби, які б ви зібрали у свій кошик.

6

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.