і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Особливості вивчення англійської мови у 1 класі за методом асоціативних символів.
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Конспект уроку «Ескіз косівської кахлі за мотивами О. Бахматюка».

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Ескіз косівської кахлі за мотивами О.Бахматюка.

Мета. Ознайомитись з творчістю О.Бахматюка. Навчитися створювати ескіз сюжетної кахлі. Розвивати уміння і навички, образне мислення та індивідуальні творчі здібності учнів по створенню сюжетної композиції в декоративному мистецтві. Виховання естетичного смаку ціннісного ставлення до народного мистецтва.

Матеріали і приладдя:

для вчителя - таблиці (презентація) із зображенням кахель О.Бахматюка та за його мотивами; таблиця з елементами розпису гуцульської кераміки; портрет О.Бахматюка; зразки дитячих робіт

для учнів акварель або гуаш, пензлик, баночка з водою, зразки композицій косівської кахлі.

ТЗН: магнітофон (музичний супровід) – коломийки, пісні Руслани.

Тип уроку. Комбінований, пояснювально-ілюстративний.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

Юні друзі !

Аркуш на столі перед тобою

Вже готовий до ідей митця,

Зваблює цнотливо білизною,

Щоб відкрити нового творця.

З радістю готовий підкоритись,

Втратити свій досконалий світ,

Тільки щоб в роботі розчинитись,

З мріями відправитись в політ.

Біль і зрада, радість і кохання

Розкривають простори буття.

Аркуш, як основа покаяння

Вміщує в собі ціле життя.

Аркуш, що лежить перед вами і справді порожній. Але незабаром на ньому розквітне життя, творцем якого будете ви.

2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Тема нашого уроку: «Ескіз косівської кахлі за мотивами О.Бахматюка».

Перед нами стоїть завдання: ознайомитись з творчістю О.Бахматюка та навчитися створювати сюжетну композицію для розпису косівської кахлі за мотивами його робіт.

3. Актуалізація опорних знань.

На попередніх заняттях ви вивчали походження керамічного мистецтва, особливості «косівської кераміки», створювали ескіз та імітацію косівської анімалістичної кахлі та тарелі.

Пригадайте, які особливості ми виділяємо в косівській кераміці?

(Учні вказують на три особливості)

В орнаментуванні, як головний жанр на фоні геометричного та рослинного орнаментів, використовують сюжетні композиції:

Що таке композиція?

Що таке сюжет?

Що ж таке сюжетна композиція?

4. Подання нового матеріалу.

Неперевершеним майстром косівського (гуцульського) керамічного розпису був Олекса Бахматюк (1820-1882 рр.). Син Гончара та учень Івана Баранюка, він володів щедрим талантом і був надзвичайно популярним не тільки серед гуцулів, але й за межами рідного краю.

Першим серед гуцульських майстрів Бахматюк широко відображав працю селян на своїх виробах. Але найбільш відомими і найбільш пошанованими були ці сюжети на пічній кахлі. Орачі, чабани, мельники та гончарі неначе оживають на його роботах. Допитливий погляд майстра не обходить стороною життя сільської громади з її крамницями та шинками. Велике коло сюжетів присвячено музиці та гулянням. Багато сюжетного різнобарв’я у воєнній тематиці. Його персонажі – соціально конкретні. На кахлях О.Бахматюка з властивою народові дотепністю та гумором підкреслено особливості характеру героїв.

Мова розпису Бахматюка лаконічна і проста. Автор вражає неперевершеною ясністю художнього бачення. Немає, здається, для майстра нічого такого, що було б неможливо або важко зобразити. Вся складність натури з її ракурсними формами і неймовірною кількістю деталей ніби зникає перед вольовим і мудрим поглядом художника. Спрощується складне, відступає все дрібне. Зображення людей і тварин площинне. Розвернуті в профіль, вони отримують силует, що легко читається.

В кахлях з особливою силою проявився композиційний дар О.Бахматюка, що вмів знайти в творах зв’язок і чітку організацію елементів. Підпорядковуючись його волі тварини, рослини, люди займають саме те положення, при якому найкращим чином виражають в картинах дію. Майстер визначає необхідний масштаб фігур, слідкуючи за тим, щоб вони не тіснилися, легко дихали. Спокійно-статистична або повна стрімкого руху, композиція врівноважена і завершена.

Робота майстра цікава в декоративному відношенні. Він безмежно винахідливий у своїй орнаментиці, якою сміливо заповнює простір фону, гармонійно пов’язуючи орнаментальні мотиви з фігурами людей.

В 1880 р. О.Бахматюк на першій в Галіції етнографічній виставці отримав золоту медаль від цісаря Франца-Йосифа. Ще за життя художника визнали «геніальним гончарним майстром», а жителі Косова двічі обирали йог бургомістром.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.

Вам необхідно за поданими зразками та роздатковим матеріалом, створити сюжет для кахлі (композиція в квадраті 100х100). Пам’ятайте, що в роботі потрібно гармонійно поєднати елементи сюжету з елементами орнаментального декору. Працюючи над фігурою людини, постарайтесь передати особливості її професійного чи соціального положення. Зауважте, що в цій роботі можна і навіть потрібно нехтувати пропорціями людського тіла (які ви вивчали), щоб наблизити зображення до автентичностьі майстра. Сюжети, як і О.Бахматюк, доцільно брати з навколишнього життя: навчання у школі; забави з друзями; відпочинок тощо.

Лінійну побудову слід розпочинати з розміщення сюжету в центральній частині квадрата. Обов’язково враховуємо, що по периметру кахлі розміщується нескладний орнаментальний контур. Вільні площини сюжету гармонійно доповнюємо елементами рослинного орнаменту.

Послідовність вирішення в кольорі:

  • елементи жовтого кольору;

  • елементи зеленого кольору;

  • коричневі елементи та коричневий контур.

Необхідно враховувати чергування кольорових площин та надання переваги зеленому (смарагдовому) кольору.

6. Самостійна творча робота учнів.

Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.

7. Підведення підсумків.

Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви поглибили свої знання про косівську кераміку, доторкнулися до багатої спадщини гідного сина Карпатського краю О.Бахматюка. Та створили ескіз для кахлі за його мотивами. Це далеко не перший ваш дотик до кераміки Карпатського краю. Чи гідна вона потрапити у список світової матеріальної спадщини? Якщо так, то чому?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Першим серед гуцульських майстрів Бахматюк широко відображав працю селян на своїх виробах. Але найбільш відомими і найбільш пошанованими були ці сюжети на пічній кахлі.
  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Образотворче мистецтво
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    114
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    FZ987602
  • Вподобань
    0
Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь