Конспект на тему: "Казки для всієї родини. В. Сухомлинський «Намисто з чотирма променями»

Читання

Для кого: 1 Клас

01.07.2020

375

8

0

Опис документу:
Мета: Освітня: ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості, аналізувати книгу, удосконалювати вміння сприймати, відтворювати прочитаний вчителем текст; допомогти учням усвідомити основну думку твору, вчити характеризувати дійових осіб, вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв, наслідувати їх позитивні риси, збагачувати словниковий запас дітей, вчити дітей слухати.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Казки для всієї родини. В. Сухомлинський «Намисто з чотирма променями»

Мета:

Освітня: ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості, аналізувати книгу, удосконалювати вміння сприймати, відтворювати прочитаний вчителем текст; допомогти учням усвідомити основну думку твору, вчити характеризувати дійових осіб, вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв, наслідувати їх позитивні риси, збагачувати словниковий запас дітей,  вчити дітей слухати співрозмовника, говорити; показати учням значимість сім'ї у житті людини;  

Розвивальна: сприяти розвитку пам’яті, уваги, мислення, мовлення, уяви;

Виховна: виховувати в дітей почуття любові й поваги до своєї родини, відповідальність за власні вчинки; чуйність, доброту, людяність, бажання наслідувати кращі зразки поведінки членів сім'ї;  дати можливість, пробуджувати в учнів інтерес до читання і перегляду книжок.

Обладнання: презентація, дитячі книги В. Сухомлинського.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Школа — це нелічені книжки,

Задачі і постійні запитання,

Уроків кольорові пелюстки,

Твоє і однокласників навчання.

Девіз нашого уроку:

Думати – швидко,

Відповідати – чітко,

Працювати-дружньо,

Запам’ятовувати – міцно.

II. Коротка вступна бесіда

-А про що ми будемо розмовляти на сьогоднішньому уроці ви зрозумієте

прослухавши вірш Варвари Гринько:

Тато, мама, дід, бабуся –

Всіх назву, не помилюся,

Старший братик і сестричка –

В нас сімейка невеличка.

Не спиняйте, бо зіб'юся:

Мама, тато, дід, бабуся...

Старший брат, сестра і я –

Отака у нас сім'я.

В: Сім'я і буде темою для нашої серйозної, дорослої розмови. Я впевнена, що сьогодні ви відкриєте багато нового про сім'ю, дізнаєтесь більше про обов'язки членів сім'ї.

Як одним словом ми можемо назвати цих людей, якщо їх об’єднати в одне ціле? (родина, сім’я). Кожен із нас живе в своїй родині серед близьких і дорогих людей. Тато, мама, діти — це родина. Дід, баба, дядько, тітка, дідькові і тітчині діти — рідня.

А вся рідня, теперішня і давнішня, — це рід. Рід до роду — народ.

Від любові до своєї родини починається велика любов до свого народу, до своєї землі.

Життя людей на землі як велетенське дерево Роду. Ми, діти, на цьому дереві зелені листочки, гілочки - наші тато і мама, їхні сестри і брати – це наші дяді і тьоті. Стовбур, що ближче до нас - це бабусі й дідусі. А коріння - це вже наші прадіди і прабабусі, ті, хто жив сто чи двісті років тому.

Кожна родина має своє родове дерево. Коріння кожного родовідного дерева - це память роду. Якщо ми памятаємо своїх предків, то черпаємо сили для життя. Людина без роду - як листок відірваний від дерева.

– Що станеться з сильним могутнім деревом, коли його зрізати під корінь? (Воно всохне, пропаде)

– Дерево бере сили від землі корінням. А людина живе своїм родом, рідними і близькими.

ІІІ. Ознайомлення з біографією письменника

1.Розповідь вчителя про В.О.Сухомлинського.

Але спочатку я вам хочу розповісти біографію цього прекрасного педагога. В.О. Сухомлинський — український письменник, вчитель. Його творчість сповнена любов'ю до природи, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрасної природи він з раннього дитинства навчався бачити і відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїй творчості.Героями його творчості найчастіше виступають діти. Його казки (пригадаємо: Що таке казка? В чому її особливість?) заставляють замислитися над питаннями. Вчать реагувати на вчинки героїв. Багато його творів були написані в процесі безпосереднього спілкування з дітьми, під час екскурсій, прогулянок, бесід.

Вони були необхідні для того, щоб краще пояснити дітям події, явища, які вони спостерігали, викликали інтерес до них або змусили замислитись над вчинками, поведінкою.

В своїх оповіданнях про природу В.О. Сухомлинський закликає нас не тільки уважно придивитися до навколишньої дійсності, милуватися красою природи, а й вчить розуміти взаємозв'язки і взаємозалежність в природі. Заохочує пізнати життя тварин, рослин, птахів, бережно ставитись до природи.

Творчість В.О. Сухомлинського різноманітна. Він писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти рідну природу. Бути добрими, не байдужими до чужого горя.

Перегляд дитячої виставки книг В. Сухомлинського

-Що можемо сказати, дивлячись на обкладинки?

-Як ви вважаєте за ілюстраціями про що казки?

ІV. Розгляд книги (обкладинки, ілюстрацій тощо).

-Пропоную взяти задля аналізу книгу. Погляньте уважно на книгу. Якого вона розміру?

-Перейдемо до обкладинки. Яка вона? Що на ній зображено?

-Кожна обкладинка має назву видавництва (Зверху назви), назву книги (Приємна розмова) та прізвище, ім’я автора (В. О. Сухомлинський).

-Часто зображення на обкладинці книги співпадає з малюнком оповідання або казки. Це не виключання. Книга має обкладинку казки «Майже чарівна розмова».

-На іншій обкладинці теж малюнок з твору «Майже чарівна розмова».

-Час відкрити книгу. Зміст може бути на початку або в кінці сторінки. В даному випадку ми бачимо на початку. Його зручність полягає в тому, знайшовши цікаву казку, ми бачимо на якій сторінці вона знаходиться.

-Перейдемо до казок. Кожна казка має ілюстрований матеріал, який співпадає із сюжетом. Ми бачимо, що казки невеликого обсягу, але кожна супроводжується яскравим, великого розміру (майже на сторінку) зображенням.Спробує знайти казку «Намисто з чотирма променями», відкривши зміст. (Діти знаходять потрібну сторінку).

Перш ніж ознайомимось казкою визначимо:

2.Прочитай і задумайся:

а) словникова робота

намисто - (малюнок)

недуга- хвороба

б) Читання казки В. Сухомлинського

Василь Сухомлинський

НАМИСТО З ЧОТИРМА ПРОМЕНЯМИ

Побачило Сонечко хвору Дівчинку в ліжку. Дівчинка лежала, очі її були закриті, вона тихо стогнала.
Жаль стало Сонечкові Дівчинку. Нахилилось воно над її голівкою й тихо прошепотіло:
— Візьми, Дівчинко, чарівне намисто з чотирма променями. Чотирьох нещасних ти можеш зробити щасливими. На кого спрямуєш промінь — той і стане щасливим.
Відкрила очі Дівчинка, бачить — лежить на постелі чарівне намисто, чотири промені грають на стіні.
«На кого ж направити щасливі промені? — думає Дівчинка. — Хто у нас нещасливий?»
Подумала і важко зітхнула: нещасними були бабуся, дідусь, тато й мама. У бабусі зуб болить, у дідуся ліжко скрипить, татко горілку п'є, мама сльози ллє.
Спрямувала Дівчинка чарівний промінь на бабусю — і зуб у неї зразу ж перестав боліти.
Спрямувала промінь на дідуся — ліжко перестало скрипіти.
Спрямувала промінь на тата — перестав тато горілку пити.
Спрямувала промінь на маму — перестала мама сльози лити, радісно посміхається.
Про себе, про свою хворобу Дівчинка забула.
А коли всі стали щасливими, вона стала найщасливішою, і хвороба залишила її.

V. Бесіда за прочитаним (колективне відтворення змісту, роздуми над прослуханим).

- Що трапилось з дівчинкою?

- Кому стало жаль дівчинку?

- Що зробило сонечко?

- На кого дівчинка спрямувала сонячні промені?

-На кого вона спрямувала промені?

- Що трапилося з її рідними?

-Чому дівчинка не подбала про себе?

- Що вчить нас ця казка?

-Як би ви розпорядилися чарівними променями на місці Дівчинки?

-Уявіть, що Сонечко дало лише один промінчик. Що зробила б Дівчинка, як ви гадаєте? А що зробили б ви?

-Уявіть себе промінцем. Що гарне хотіли б ви зробити?

VІ. Підсумок уроку.

-Який щойно був урок?

-Про що ми говорили?

-Що таке «сім’я»?

-Якого автора згадали?

-Що він писав?

-Що таке казка?

-В чому її особливість?

- Назвіть його казки.

-З якою казкою ми ознайомились?

-Про що казка?

-Чому дівчинка так вчинила?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.