Конспект «Ескіз анімалістичної композиції за мотивами косівського керамічного розпису».

Опис документу:
Серед зооморфних мотивів розпису унікальні варіанти зображення птахів, ссавців, свійських тварин, лісових звірів тощо. Найбільш поширені і різноманітно інтерпретовані образи зозулі, пвіня, собаки, коня, барана, оленя тощо.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Ескіз анімалістичної композиції в квадраті за мотивами косівського керамічного розпису.

Мета. Навчитись створювати анімалістичну композицію за мотивами косівського керамічного розпису. Розвивати уміння і навички стилізації та ескізування. Виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Матеріали і приладдя:

  • для вчителя - таблиці (презентація) із зображенням анімалістичних композицій у косівській кераміці ; таблиця з елементами розпису гуцульської кераміки; зразки дитячих робіт;

  • для учнівальбом, матеріали для ескізування (графічні або живописні), зооморфні шаблони, картки з елементами косівського керамічного розпису.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку.

1.Організаційна частина.

Юні друзі, естетику і стиль, народжені в українських Карпатах, не переплутаєш ні з чим. Найяскравіше вони виражені в декоративно-прикладному мистецтві, один із зразків якого – автентичний косівський розпис. Орнамент, що вільно й легко лягає на форму виробів, підкреслює їх об’єми. Легкість малюнка не заважає сприймати пластику форм. Орнаменти й сюжетно-тематичні композиції неповторні. Майстер ретельно вимальовує кожен елемент за власним стилем і колоритом.

2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Долучімося і ми до цього невичерпного джерела натхнення і творчості.

Тема нашого уроку: «Ескіз анімалістичної композиції в квадраті за мотивами косівського керамічного розпису».

Перед нами стоїть завдання: навчитися створювати анімалістичну композицію за мотивами косівського керамічного розпису; розвивати уміння стилізації природних форм і навички ескізування.

3. Актуалізація опорних знань.

На попередніх заняттях ви вивчали походження керамічного мистецтва та особливості косівської кераміки.

  • Пригадайте, які особливості ми виділяємо в косівській кераміці?

(Учні вказують на три особливості.)

В особливостях орнаментування ви вказали на використання геометричних, рослинних, зооморфних та антропоморфних елементів при створенні композиції.

  • Завдяки чому утворюють елементи орнаменту?

(Завдяки стилізації.)

  • А що таке стилізація?

(Стилізація як процес роботи являє собою декоративне узагальнення

зображуваних об'єктів (фігур, предметів) за допомогою ряду умовних прийомів зміни форми, об'ємних і колірних співвідношень.).

  • А як можна розмістити елементи орнаменту на площині?

(Симетрично та асиметрично.)

4. Подання нового матеріалу.

Малюнки на косівській кераміці — відмінний приклад виразного народного примітивізму. Художники обирали різні мотиви: рослинні орнаменти, зображення звірів та птахів, жанрові сценки. Існуюча природна форма спрощувалася ними до гранично узагальненої, геометричної форми. Це давало змогу багато разів повторювати мотив орнаменту без зайвих зусиль і спеціальних приладів. Те, що було втрачено природною формою при спрощенні та узагальненні, призвело до площинності зображення і дало можливість використовувати її як художній орнаментальний засіб: ритмічно повторювати, розвертати, відтворювати в різних масштабах.

Майстри виконували складні орнаментальні композиції, в яких поєднювали і рослинні, і геометричні, і анімалістичні мотиви. Таке поєднання бачимо на зрзках косівського посуду.(Показ слайдів.)

Але, косівські гончарі найбільше славилися мальованими кахлями, якими оздоблювали печі. Ка́хлі це різновид кераміки, художньо-декоративна 

плитка, що використовується для личкування печей, стін осель і палаців, фонтанів тощо. Кахлі мають цінну властивість: вони накопичують тепло, поступово віддаючи його та не перегріваючи повітря в приміщенні.

За стилем кахля — це справжній народний лубок. На них майстри малювали тварин, що давали їжу та були оберегами. Серед зооморфних мотивів розпису унікальні варіанти зображення птахів, ссавців, свійських тварин, лісових звірів тощо. Найбільш поширені і різноманітно інтерпретовані образи зозулі, півня, собаки, коня, барана, оленя тощо.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.

Отже, і ми розробимо ескіз орнаментальної анімалістичної композиції за мотивами косівського керамічного розпису. Оскільки мова йшла про кахлі, то розмістимо наше зображення у квадраті розміром 100х 100. Враховуючи

розміри кахлі, доцільно використовувати асиметричну композицію. Головним елементом якої, є зображення стилізованої тварини або птаха. При цьому, вільні площини поряд з ним гармонійно заповнюємо стилізованими рослинними елементами, зразки яких є у вас на столі. Довершуємо роботу нескладним орнаментальним контуром.

( Вчитель акцентує увагу учнів на слайдах презентації з анімалістичними кахлями та робить на дошці кілька схем побудови силуетів тварин і птахів, а також компонування зображення у квадраті.)

Послідовність вирішення в кольорі:

  • елементи жовтого кольору;

  • елементи зеленого кольору;

  • коричневі елементи та коричневий контур.

Необхідно враховувати чергування кольорових площин та надання переваги зеленому (смарагдовому) кольору.

(Учням, що мають початковий та середній рівень розвитку умінь і знань, можна запропонувати шаблони силуетів тварин, птахів.)

6. Самостійна творча робота учнів.

Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.

7. Підведення підсумків.

Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви ще раз доторкнулися до скарбниці декоративно-прикладного мистецтва, а саме, косівського розпису. Та створили ескіз для кахлі з анімалістичним сюжетом.

Важливо, що зооморфні мотиви вишукано стилізовані з характерними ознаками примітивізму і водночас наповнені глибоким емоційно-філософським змістом. Тому, напевно, саме анімалістичний сюжет відображено на монеті номіналом п’ять гривень, яка присвячена косівському розпису.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!