Конспект бінарного уроку з математики та української літератури на тему: «Творчість Т. Г. Шевченка стежками десяткових дробів»

Опис документу:
1. Дуже рано малий Тарас залишився сиротою у 9 років померла мати, а в 11 і батько. Тарас був дуже розумним хлопцем, в нього була величезна тяга не лише до науки, а і до малювання. 2. Основна освіта Тараса Шевченка тривала лише два роки. Її він здобув у церковно-приходській школі.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Мерешорський НВК

Конспект

бінарного уроку

з математики та української літератури на тему:

«Творчість Т. Г. Шевченка стежками десяткових дробів»

Підготували вчителі:

Гавриль М .Ф.

Шоля Н. І.

2020 н. р.

Тема уроку: Творчість Т. Г. Шевченка стежками десяткових дробів

Мета:

навчальна: узагальнити і систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми « Десяткові дроби та дії над ними»; повторити та закріпити знання учнів про життя та творчість Т. Г. Шевченка.

розвивальна: розвивати логічне, критичне мислення, творчі здібності учнів; викликати інтерес до вивчення предметів, зацікавленість, уважність;

виховна: на прикладі життя і творчості Т. Г. Шевченка виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни; виховувати відповідальність; любов до математики; формувати різні групи компетенцій:

Тип уроку: інтегрований урок з математики та української літератури,

урок закріплення знань, умінь і навичок, урок-подорож.

Форма проведення: урок – подорож.

Між предметні зв’язки: математика, українська мова література, образотворче мистецтво, географія.

Обладнання: конспект уроку, портрет Т. Г. Шевченка, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Девіз уроку:

Думаємо колективно,

Працюємо оперативно.

Сперечаємося доказово –

Це для всіх обов’язково!

Епіграф уроку:

Коли б не Він,

То й люди б нас не знали.

Коли б не Він,

Про нас не чув би світ...

О.Кобець

Очікувані результати:

  • якісне навчання всіх учнів з максимальним використанням розумових можливостей, знань, умінь і особистісних якостей усіх учасників процесу навчання; практичне застосування знань;

  • інтелектуальний розвиток особистості, формування системного і творчого мислення учня…

Хід уроку

  1. Мотиваційно – цільовий аспект

Учитель математики:

Які асоціації у вас викликає слово «урок»?

Давайте розкладемо його по літерах:

У- успіх, упевненість

Р- радість, раціональність, робота

О- обдарованість, об’ємність

К- кмітливість, компетентність

Тож нехай на сьогоднішньому уроці вас супроводжує успіх, радість від виконаної вами роботи, раціонально витраченого часу, об’ємності знань. Надіюсь, що ви проявите кмітливість та будете компетентними і не втрачатимете своєї упевненості!

Учитель української літератури:

Сьогодні у вас незвичайний урок . Перед вами два вчителі: математики та української літератури, тобто наш урок поєднує два предмети . Зараз у нас на вулиці перший місяць весни – березень,усміхається нам веселими промінчиками сонечка. Давайте і ми з вами посміхнемося один одному і з гарним настроєм налаштуємося на роботу.

Учитель математики:

учні, що ви очікуєте від цього уроку?

Що хочете дізнатися?

(учні по черзі називають очікувані від уроку результати)

Учитель математики: А працювати ми будемо під девізом:

Думаємо колективно,

Працюємо оперативно.

Сперечаємося доказово –

Це для всіх обов’язково!

Учитель української літератури: А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова О. Вишні : « Т. Г. Шевченко! Досить було однієї людини, щоб врятувати цілий народ. »

Я хочу початок нашого уроку доповнити казкою « Пряник і колосок», яку написав своєму синові В. О. Сухомлинський.

« Пряник і колосок»,

Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там зустрілися Пряник і Колосок.
— Хто ти такий? –запитав Пряник.
— Я колосок.
— Ой, який ти колючий! Яка з тебе користь?
Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:
— Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе, Прянику.
— Отже, –каже Пряник, –все від тебе. Але хто ж над тобою старший?
— Праця, –відповідає Колосок, –вона все дає. Але праця в руках Людини. Праця і Людина–найголовніше.
Отже, я вас закликаю до наполегливої праці – щоб пізнати істину міркувань.

Учитель літератури. Сьогодні на уроці, діти, ми з вами вирушимо в подорож математично-літературним експресом, який мандруватиме повз зупинки математичних завдань, пов’язаних з життям і творчістю одного з найвідоміших українських письменників, а кого саме, ви дізнаєтеся переглянувши відео… (Презентація)…

Перевірка домашнього завдання

Учитель математики. Перед тим, як вирушимо в подорож, учні-консультанти, прозвітують про виконання домашнього завдання, всі записані зауваження, якщо вони присутні, наголосіть, будь ласка. Отож, до подорожі готові? Успіхів вам! Вирушаємо!

  1. Пізнавально-пошуковий аспект

Учитель математики.

1 зупинка «Мені цікаво знати » Діти, давайте попрацюємо на дошці . Вам

буде запропоновано ряд прикладів, коли ви правильно розв’яжете їх, ви дізнаєтеся, правильні відповіді на всі завдання з біографії видатного письменника з творчістю якого і буде пов’язаний сьогоднішній урок.

Народився Т. Г Шевченко…9? березня 1814 року, скільки років прожив видатний поет 47….? Скільки з них на засланні 10….? , 24..? роки кріпаком, і лише 13? років на волі.

Але спочатку повторимо деякі правила?

  • Як знайти суму двох десяткових дробів ?

  • Як знайти різницю десяткових дробів?

  • Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100,1000…. треба……

  • Щоб перемножити два десяткові дроби треба…..

  • Щоб помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001;….. треба….

Завдання:

  1. 1× 9; (9)

  2. 18,8·2,5; (47)

  1. 3,843+6,157; (10)

  2. 0,04·600; (24)

  3. 8,264+4,736. (13)

Учитель літератури. Ви гарно справилися з завданням, та дізналися важливі факти з життя Т. Г. Шевченка. Ви побачили, як мало він був з прожитих років на волі, але нічого йому не заважало писати та малювати. Ці факти знадобляться вам в старших класах.

Учитель математики. Хочете про Тараса Григоровича дізнатися більше, тоді налаштуйтеся на роботу – активну, творчу, наполегливу.

2 зупинка «Сторінки життя гортаю»

Учні,а що ви ще знаєте про долю Т. Г . Шевченка?

Учні розповідають про поета:

  1. Дуже рано малий Тарас залишився сиротою у 9 років померла мати, а в 11 і батько. Тарас був дуже розумним хлопцем, в нього була величезна тяга не лише до науки, а і до малювання.

  2. Основна освіта Тараса Шевченка тривала лише два роки. Її він здобув у церковно-приходській школі.

  3. Так як він був кріпаком, йому приходилося наймитувати у місцевого пана Енгельгарда, він і помітив талант Тараса і взяв його своїм особистим художником і направив в малярську школу Ширяєва, Санкт – Петербург, на навчання.

  4. Ця подія зіграла в подальшому важливу роль у житті поета. Він познайомився з відомими людьми, художником К. Брюлловим і поетом В. Жуковським. Вражені гіркою долею талановитого юнака, вони викупили його з кріпацтва за 2500 рублів. Задля цього художник Брюллов написав портрет Жуковського і продав його.

Учитель математики.

3 зупинка « Пошукова »В якому році пан Енгельгард взяв Т. Г. Шевченка своїм особистим художником ви дізнаєтеся, якщо розв’яже вірно завдання 1-ша група, а в якому році він був викуплений з кріпацтва, 2 – га група. Працюйте!

Завдання 1-ша група 478, 7868 + (0, 134 × 24,8 + 1349, 89) (1832р.)

Задача 2-га група. З однієї станції одночасно в протилежних напрямках вирушили два потяги. Швидкість першого потяга – 92,6 км/год, що на 14,8 км/год менше, ніж швидкість другого. Яка відстань буде між ними через 9,19 години? (1838 р.)

( Демонструють розв’язання на дошці)

Учитель літератури. Так, діти, дійсно, саме в цих роках сталися такі події в житті Т. Г. Шевченка. Він продовжував писати, і на світ з’являється перша збірка Шевченка. Учні хто з вас знає її назву? (Кобзар)

Учитель математики.

4 зупинка « Загадкова ».

Одним із найвідоміших творів Т.Г. Шевченка, що вважають «візитною карткою» поета, є «Заповіт», який покладено на музику. Дізнаємося,коли написано цей твір, знайшовши значення такого виразу:

120,5 × 2,5 + 205,5 × 1,5 + 1234,65.

(Учні самостійно знаходять значення цього виразу.)

(Відповідь:1845)

Учитель літератури. Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав у грудні 1845 р. А знаєте, як у Тараса Григоровича виникла думка написати «Заповіт? Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика-декабриста С. Н. Самойлова. Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Якщо, смерть, то треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова: Як умру, то поховайте Мене… Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту». Але поштовх ще не є причиною. Якби тільки хвороба поета була причиною, то ми мали б суто особистий, так би мовити, приватний, а не громадянський заповіт. Насправді ж вірш був викликаний суспільно-політичними умовами життя країни в 30–40-х роках ХІХ століття, сповнений глибокого революційного змісту.

Учитель математики. Якщо Шевченку написав «Заповіт» у 1845 році, то скільки йому було років в цей час? ( 35 р)

5 зупинка « Поетична хвилинка»

А хто з вас продекламує напам’ять вірш з цієї збірки , що єднає минуле, теперішнє і майбутнє? (Учень декламує вірш « Заповіт»)

 

Учитель літератури. Так, саме 50 мовами був виданий «Кобзар». Перше видання «Кобзаря» містило 8 творів.

Учитель математики.

6 зупинка « Відгадай за алфавітом ». Один з яких саме ви зараз розшифруєте за алфавітом, розв’язавши завдання. Відповідь ко кожного з завдань відповідає літері у алфавіті.

  1. Розв’язати рівняння 12,5+х=35,5 ( х=23 – Т)

  2. Розв’язати рівняння 37,4-х=18,4 (х=19 – О)

  3. Розв’язати рівняння у⦁2,4=48 (х=20 - П)

  4. Розв’язати рівняння 37,4-х=18,4 (х=19 – О)

  5. Виразити в метрах і записати у вигляді десяткового дробу, та одержаний результат помножити на 10.

16 дм. ( 16 – Л)

  1. Розв’язати рівняння (6,9+х):3,8=10,5 ( х=33 – Я)

1

2

3

4

5

6

Т

О

П

О

Л

Я

Учитель літератури. Одним з тих творів, які у ввійшли в перше видання «Кобзаря» була балада «Тополя»

Учениця декламує напам’ять (уривок)….

Учитель математики.

7 зупинка « Тестова »Т. Г. Шевченко мав змогу також побувати на Волині, в якому році він відвідав Волинь ви дізнаєтеся, якщо виконаєте правильно тестові завдання та правильно оберете відповідну цифру.

( Тестування проходить у програмі Плікерс).

Тест

  1. Замість зірочки записати таке число, щоб була правильною рівність: =0,08

А) 10 - 2

Б) 100 - 1

В) 1000 - 3

Д) 0, 1 - 4

2) Замінити зірочку такою цифрою, щоб нерівність була правильною: 4, 0*>4,08

А) 9 - 8

Б) 8 - 7

В) 7 - 5

Д) 1 - 9

3) записати у відсотках десятковий дріб 0,07

А) 70% - 1

Б) 170% - 2

В) 0,7% - 3

Д) 7% - 4

4) Записати у вигляді десяткового дробу: 195%

А) 1,95 - 6

Б) 19,5 - 5

В) 195 - 4

Д) 0,195 - 7

1)

2)

3)

4)

1

8

4

6

Учитель математики. Ви отримали вірний результат.

Учитель літератури.  Це було у жовтні 1846 року, коли він став художником Археографічної комісії…Похмурої і дощової осені 1846 року випала Тарасові Григоровичу мандрівка на Волинь і Поділля. Тоді, після закінчення Петербурзької академії мистецтв, він був вільним художником і працював на Україні.

Згадав свою Волинь святую

І волю-долю молодую…
Над Іквою було село,
У тім селі на безталання
Та на погибель виріс я…

Учитель математики. Багато пам’ятників є Т. Г. Шевченку, але найвищий знаходиться на Волині, а саме у місті Ковелі.

Учитель літератури.  Як ми пересвідчилися, Тарас Григорович Шевченко був людиною високих моральних людських якостей, що стояла нарівні з кращими світовими творцями-мислителями. Він залишається серед нас, українців, і далі невмирущим як поет, як геній, як поводир, що показує нам шляхи у боротьбі за наші ідеали.

НАКАЗ від КОБЗАРЯ

Учитеся , брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.

  1. Підсумок уроку

Учитель математики. Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання, вміння і навички розв’язувати десяткові дроби…

Учитель літератури. Повторили життєпис нашого видатного поета і художника Т. Г. Шевченка

Учитель літератури. А тепер підведемо підсумки нашого уроку. У кожного на парті лежать квіточки, на них ви маєте написати свої враження від уроку: що нового дізналися чи повторили дії з десятковими дробами. Давайте пов’яжемо стрічку у вінок пам’яті Т.Г.Шевченка. (коли учні справляться із завданням вінок ставимо біля портрета Шевченка і запалюємо біля нього свічку).

Учениця. Не він один її любив,

Віддавна Україну

Поети славили в піснях,

Немов красу – дівчину.

Той в ній давнину покохав,

Той мрію молоденьку,

Він перший полюбив її,

Як син кохає неньку.

Хоч би була вона стара,

Сумна, змарніла, бідна,

Для сина вірного вона

Єдина. Люба. Рідна.

Він перший за свою любов

Тяжкі дістав кайдани,

Але до скону їй служив

Без зради, без омани.

Усе знесла й перемогла

Його любов і сила.

Того великого вогню

І смерть не погасила.

(Леся Українка)

Учитель математики. Сьогодні, діти, ви водночас перегорнули сторінки життя Т. Г. Шевченка та повторили дії з десятковими дробами. Підсумок нашого уроку нам би хотілося завершити такими словами.

Якщо не знаєш, як всміхається зоря,

Якщо не бачив, як цвіте калина,

Як у ставку купається верба –

Не жив ти, друже, в Україні.

Якщо не чув ти пісні соловя,

Як з мяти падає роси краплина,

Як у степу гуде джмелів сімя –

Не жив ти, друже, в Україні.

Як не стрічав у небі журавля

І ластівки під стріхою хатини,

Води не пив з дзвінкого джерела –

Не жив ти, друже, в Україні.

Як мимо серця лине коляда

І в Божий храм ти оминав стежину,

Як не читав ні разу «Кобзаря» -

Немає в тебе, друже, Батьківщини!

На цьому урок закінчено. До побачення!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.