Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі
»
Взяти участь Всі події

« Конфлікт та шляхи його подолання»

Психологія

Для кого: 8 Клас

10.10.2019

1295

22

0

Опис документу:
« Конфлікт та шляхи його подолання» : ознайомити школярів із способами попередження конфліктів; навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях, позитивно впливати на опонентів, краще контролювати власні дії; сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії; спонукати учнів до співпраці і взаєморозуміння; познайомити старшокласників із конструктивними способами розв’язання конфліктних ситуацій.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відкрита година психолога « Конфлікт та шляхи його подолання»

Мета: ознайомити школярів із способами попередження конфліктів; навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях, позитивно впливати на опонентів, краще контролювати власні дії; сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії; спонукати учнів до співпраці і взаєморозуміння; познайомити старшокласників із конструктивними способами розв’язання конфліктних ситуацій; проаналізувати конфлікт із точки зору позитивного і негативного впливу на стосунки і на ставлення до самого себе; показати значення емоційної сфери людини і її вплив на спілкування в ході конфлікту та види поведінки в конфлікті.

І. Вступна частина. Оголошення теми .

Доброго вечора,учні, шановні гості. Рада вітати вас на нашій годині спілкування. Перш ніж оголосити тему виконаємо невеличке завдання.

Приготуйте ручку і аркуш паперу.

А тепер дайте відповідь на питання:

Які тварини вам найбільше подобаються? Подумайте про це і напишіть трьох з них у порядку переваги.

При цьому не забудьте якомога докладніше описати ті якості, які Вам особливо симпатичні в кожному зі звірів.

Наприклад:

1) Кішка (ласкава, затишна, незалежна тощо);

2) Собака (вірний, веселий, хороший компаньйон тощо);

3) Хом’як (милий, невибагливий, дотепний тощо).

Суть тесту:

Три названі Вами тварини відображають три сторони вашої особистості.

1) Тварина, яку Ви назвали першою – це той ідеал, до якого Ви прагнете. Якості, якими Ви наділили тварину, що посіла перше місце, говорять про те, чого Ви хочете досягти.

2) Друга тварина символізує Вашу сутність. Ті її характеристики, які Ви перерахували, відбивають і Ваші власні риси характеру.

3) Даючи характеристику третьої тварині, Ви, напевне, і не припускали, що описуєте себе з точки зору людей, які оточують Вас. А це саме так.

Який висновок можна зробити після виконання цього завдання. Чому у всіх тварини різні? (Всі ми різні.)

Дійсно, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері.
Від народження людина опиняється в колі
 правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки. Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть. Розкриємо Книгу книг – Біблію і прочитаємо такі рядки :
«При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору..».
Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт. Саме про конфлікти ми сьогодні поговоримо. Не тільки поговоримо, а визначимо причини їх виникнення і навчимося вирішувати конфліктні ситуації мирним шляхом. Тема години спілкування «
Конфлікт та шляхи його подолання»

ІІ. Основна частина

На уроках «Основи здоров’я» ви вже знайомились з теоретичним матеріалом з теми « Конфлікти», тому сьогодні більше уваги звернемо на вироблення практичних навиків у вирішені конфліктних ситуацій.

Спочатку давайте пригадаємо те, що вам уже відомо.

  1. Мозковий штурм «Конфлікт це…» (кожен учень висловлює свою думку стосовно того, як він розуміє слово конфлікт)

2. Інформаційне повідомлення «Поняття конфлікту»

Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія. Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони. Конфлікти бувають декількох видів:

Внутрішньо особистісний конфлікт

Виникає тоді, коли спостерігається сутичка рівного за силою та значимістю, але протилежно спрямованих потреб. Інтересів, потягів у однієї і тієї ж самої людини.

Міжособистісний конфлікт

Спричиняється ситуацією, в якій члени групи прагнуть до несумісних цілей або керуються несумісними цінностями чи нормами, намагаючись реалізувати їх у спільній діяльності. Конфлікт може виникнути при розподілі функціональних обов’язків між членами групи чи при обговорені шляхів досягнення спільної мети діяльності.

Міжгруповий конфлікт

Спостерігається там, де гострі суперечності виявляються у стосунках між окремими соціальними групами, що мають на меті власні інтереси, причому своїми практичними діями перешкоджають одна одній. До такого конфлікту можуть привезти шпигунство, суперництво в боротьбі за зони впливу.

Сьогодні ми звернемо увагу на міжособистісні конфлікти, які дуже часто виникають у нашому житті.

3.Робота в парах «Причини частих конфліктів»

Поспілкуйтесь один з одним і визначте основні причини сварок.

(Психолог узагальнює все сказане і робить необхідні висновки.)

Причини конфліктів:

        • неприйняття чужої думки;

        • нехтування правами іншої людини;

        • прагнення домінувати;

        • невміння слухати інших;

        • свідоме прагнення скривдити одне одного;

        • нерозуміння;

        • невміння керувати емоціями

        • приниження гідності, прізвиська;

        • нав'язування порад;

        • безапеляційність і категоричність у судженнях та висловлюваннях;

        • перебивання іншого, підвищення голосу тощо для самоствердження за рахунок приниження й знецінення інших;

Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування під час конфлікту.

  • Залишайся спокійним і врівноваженим.

  • Будь терплячим.

  • Не відповідай образою на образу

  • Будь готовим визнати свою провину.

  • Не треба мстити.

  • Прагни розв’язати конфлікт

  • Постався до проблеми з гумором

  • Постав себе на місце свого співрозмовника

  • Вмій правильно висловити свою думку

  • Вмій почути свого співрозмовника.

Позитивне вирішення конфлікту багато в чому залежить від використання учасниками певного стилю поведінки.

6.Інформаційне повідомлення «Стилі поведінки в конфлікті»

Вчені проводили тривалі дослідження і дійшли висновку, що існує декілька стилів поведінки в конфліктній ситуації. І в залежності від їх використання конфлікти або припиняються або розгоряються ще більше.

1. Стиль Конкуренції.

Людина, що використовує даний стиль поведінки, дуже активна і вважає за краще йти до розв’язання конфлікту своїм особистим шляхом.

Вона не зацікавлена у співробітництві з іншими людьми, але здібна на вольові рішення. Цей стиль може бути ефективним, коли ви впевнені, що ваше рішення чи підхід у даній ситуації правильний і ви маєте змогу наполягати на своєму.

Стиль конкуренції має переваги, коли:

  • результат дуже важливий для вас і ви робите велику ставку на розв’язання проблеми, яка виникла.

  • Рішення необхідно прийняти швидко і у вас достатньо для цього влади.

  • Ви відчуваєте, що у вас немає іншого вибору і вам нічого втрачати.

2. Стиль ухилення.

Реалізується тоді, коли людина не відстоює свої права, не хоче вступати в співробітництво для розробки рішення проблеми або просто відходить від розв’язання конфлікту. Ви можете використовувати даний стиль. Коли:

  • Порушена проблема не дуже важлива для вас і ви не бажаєте витрачати сили для її вирішення.

  • Відчуваєте, що знаходитесь у безвихідній ситуації.

  • Відчуваєте правоту іншої людини, або інша людина володіє великою владою.

  • У вас немає серйозних аргументів для продовження відносин з цією людиною.

  • Вам потрібен час перепочити – час на те, щоб обдумати ситуацію або заспокоїтись.

3. Стиль пристосування.

Людина, яка використовує даний стиль, діє сумісно з партнером по спілкуванню, не намагаючись відстоювати свої інтереси. Ви можете використовувати цей стиль, коли

  • Результат надзвичайно важливий для іншої людини і не дуже важливий для вас.

  • Коли в даний момент необхідно дещо пом’якшити ситуацію, а потім ви ще плануєте повернутись до вирішення цього питання і відстояти сою позицію.

  • Ви відчуваєте, що головне – зберегти добрі стосунки, ніж відстоювати свої інтереси.

4. Стиль співробітництва.

Людина бере активну участь у розв’язанні конфлікту і відстоює свою позицію, але намагається при цьому враховувати інтереси другої сторони. Цей стиль потребує більш довготривалої роботи у порівнянні з іншими підходами до конфлікту, оскільки спочатку відкрито з’являються потреби, турботи та інтереси обох сторін, а потім відбувається їх обговорення. Бажано використовувати цей стиль. Коли:

  • Вирішення проблеми важливе для обох сторін і ніхто не хоче відходити від рішення.

  • Якщо у вас дуже тривалі взаємозалежні стосунки з другою стороною й ви здібні викласти суть своїх інтересів і вислухати одне одного.

  • Якщо обидві сторони володіють рівною владою або ж не помічають різницю в положенні для того, щоб на рівних шукати вирішення проблеми.

  1. Стиль компромісу

Користуючись ним, люди сходяться на частковому задоволені бажань та інтересів кожної конфліктуючої сторони. Даний стиль найбільш ефективний в тих випадках, коли

    • Ви та інша людина бажаєте одного і того ж, але знаєте, що одночасно це не можливо.

    • Ви бажаєте прийти до рішення швидко, вас може задовольнити тимчасове вирішення. Ви готові змінити мету.

Кожна людина повинна використовувати всі стилі поведінки, залежно від ситуації. Але у більшості випадків люди використовують лише одну стратегію поведінки. Зараз ви дізнаєтеся який стиль поведінки в конфлікті використовуєте.

5. Вправа «Яблуко і черв'ячок»

Сядьте зручніше, заплющить очі й уявіть на хвилину, начебто ви — яблуко. Спіле, соковите, гарне, ароматне, наливне яблуко, яке мальовничо висить на гілочці. Усі милуються вами, захоплюються. Раптом, де й узявся, черв'як і каже: «Зараз я тебе їстиму!». Що ви відповісте черв'якові? Розплющить очі й запишіть свою відповідь. А тепер по черзі зачитайте її.

  1. Конкуренція: Зараз як упаду на тебе й розчавлю!

  2. Ухиляння: Геть! Подивися, яка там симпатична груша!

  3. Компроміс: Ну, добре, відкуси трохи, а решту залиш моїм улюбленим господарям!

  4. Пристосування: Така, здається, в мене доля тяжка!

  5. Співпраця: Подивися, на землю вже впали стиглі яблука. Ти їх їж. Вони дуже смачні!

Задумайтесь. Можливо саме через часте використання одного стилю поведінки в конфлікті ваше життя здається не таким яким би ви хотіли його бачити. Спробуйте використовувати і інші стратегії поведінки.

4. Міні-повідомлення « Я-повідомлення»

Щоб не зруйнувати стосунки з оточенням, щоб порозумітися, обговорити те, що турбує вас у ситуації, викликати співчуття до себе потрібно використовувати техніку «Я-повідомлення». Це допоможе цивілізовано вирішити будь-яке спірне питання.

Ознайомимося зі схемою «Я-повідомлення» (на дошці знаходиться схема, яка складається з чотирьох кроків).

Крок,1: починається зі слів «я (мені)...» — а далі ми передаємо свої почуття стосовно ситуації. Наприклад: мене переповнює гнів, я злий, я розлючений, я агресивний, я страшно сердитий, мене дратує ця ситуація, мені не по собі, мені нестерпно боляче.

Крок 2: починається зі слів «коли ти (ви)...» — а далі ми описуємо поведінку співрозмовника, яка викликала в нас негативні почуття, говоримо тільки про себе і не даємо оцінку поведінки співрозмовника та його рисам.

Крок 3: починається зі слів «так, як...» — а далі ми інформуємо, як на нас впливає поведінка і дія співрозмовника, якщо потрібно, ми пояснюємо, чому це так.

Крок 4: починається зі слів «і я хотів (ла) би...» — висловлюємо бажану зміну поведінки співрозмовника у конкретній ситуації, яка сприятиме налагодженню стосунків і взаєморозумінню.

Приклад використання техніки «Я-повідомлення»

Ситуація: ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці ваш мобільний телефон, щоб подзвонити.

Крок 1. Мені дуже неприємно та не по собі...

Крок 2. Коли ти копирсаєшся у моїй сумці, шукаючи мобільний телефон...

Крок 3. Особисто я вважаю, що така ситуація може зруйнувати наші стосунки, адже без дозволу не слід брати чужих речей.

Крок 4. Я дуже хотів (ла) б, щоб ти запитав(ла) у мене дозволу і в нас ніколи не виникало непорозумінь.

Думаю, що кожен з вас може оволодіти цією технікою і використовувати її під час спілкування.

Давайте спробуємо на практиці застосувати її.

5. Робота в групах.

1.Запропонувати учням обрати з 6 кольорів (чорний, білий, жовтий, червоний, синій, зелений) - 1, найулюбленіший. (Пояснити учням значення кожного кольору)

Кольорова теорія психолога Е. де Боно заснована та твердженні про те, що кожна людина за своїм типом поведінки та типом мислення відповідає певному кольору (підсвідомо обираючи той, який найбільше імпонує типу темпераменту людини).

Чорний колір – приховує таємницю, в своїх вчинках непередбачуваний, людина, яка його обирає таємнича, критична до свої вчинків, конкретна, рішуча, у конфліктах поводиться неочікувано.

Білий колір - об’єктивний, реалістичний, людина, яка обирає його, упевнена в собі, може бути різка, згодна на компроміс, якщо отримає власну вигоду.

Червоний колір – емоційний, енергійний, людина, яка обирає його, прагматична, вчинками керують емоції, але схильна до співпраці, якщо їй це подобається.

Жовтий колір – сонячний, життєрадісний, людина, яка його обирає, оптиміст, відверта в своїх вчинках, щира, готова іти на примирення заради інших.

Зелений колір – ідейний, творчий, людина, яка його обирає, має цікавість до конфлікту,

як ситуації, в якій можна випробувати себе, свій інтелект, може провокувати конфлікти для самоствердження і сама ж їх розв’язувати.

Синій колір – символ згоди, терпимості, спокою, людина, яка обирає його, може керувати, вимоглива до себе, може примирити інших, спланувавши вчинки інших, як власні.

2. Об’єднати учнів у групи. Кількість груп залежить від того, які кольори оберуть учні. Запропонувати групам розв’язати ситуації, використовуючи техніку «Я-повідомлення».

Приклад можливих ситуацій

СИТУАЦІЇ

  1. однокласник несподівано підходить до тебе на перерві і висловлює своє негативне враження про твій твір, який було зачитано на попередньому уроці.

  2. Друг просить у тебе поради, і вже втретє переказує тобі пригоду, яка з ним сталася, не даючи змоги тобі говорити.

  3. Вчитель обурено висловлює тобі зауваження з приводу прогулювання його уроку.

  1. Приятель попросив у тебе на один день ліхтарик, але й досі не повертає його, хоча вже пройшло три дні

Психолог уважно слухає ситуації кожної групи, допомагає якщо в цьому є необхідність. Разом з учнями доходять до висновку: використання «Я-повідомлення» знизить ризик виникнення конфліктів.

5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива психологічна атмосфера»

Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш паперу олівці,ручки.)

- Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили. На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію свого проекту.

- Хто був генератором ідей?

- Хто виконавцем?

- Що найцінніше у вашому проекті?

Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.

- Чи мають наші моделі зараз такий самий вигляд, як спочатку?

- Що легше зробити: відновити позитивний клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?

6. Вправа „Кошик сміття»

Щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру „ Кошик сміття".

Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.

( роздає листочки)

Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:

„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."

Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…

Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик

(І кидають у кошик).

ІІІ. Підсумок

Швидко спливає час. Добігає кінця наша зустріч. Завершити її я хочу невеличкою притчею. Послухайте уважно.

Перш ніж покласти олівець в коробку майстер відклав його на сторону.
«Є 5 речей, які ти повинен знати, - сказав він олівцю, - перш ніж я відправлю тебе в світ. Завжди пам'ятай про них і ніколи не забувай, і тоді ти станеш кращим олівцем, яким тільки зможеш стати.
Перше: Ти зможеш зробити багато великих речей, але лише в тому випадку, якщо ти дозволиш Іншому тримати тебе в Його руці.
Друге: Ти час від часу будеш переживати нелегке обточування, але це буде необхідним, щоб стати добрим олівцем.
Третє: Ти будеш здатним виправляти помилки, які ти зробиш. 
Четверте: Твоя найбільш важлива частина буде завжди знаходитися усередині тебе.
І п'яте: На якій би поверхні тебе не використали, ти завжди зможеш залишити свій слід. Незалежно від твого стану, ти повинен продовжувати писати».
Олівець зрозумів і пообіцяв пам'ятати про це; він був поміщений в коробку з покликанням в серці і очікував свого часу.

І тепер, ставлячи тебе на місце олівця, хай ці слова будуть почуті тобою: завжди пам’ятай ці 5 правил і ніколи не забувай їх, і ти станеш доброю людиною, якою тільки зможеш бути.
Перше: Ти будеш здатний робити багато великих речей, але лише в тому випадку, якщо дозволиш іншим людям мати доступ до багатьох дарів, якими ти володієш.
Друге: Ти будеш час від часу переживати нелегке обточування, проходячи через різні проблеми. Але ти будеш потребувати цього, щоб стати більш сильною людиною.
Третє: Ти зможеш виправляти помилки, які ти зробив, або зможеш «вирости» з них.
Четверте: Твоя найбільш важлива частина буде завжди знаходитися усередині тебе. З глибини серця твого будуть виходити твої вчинки.
І п'яте: Скрізь, де б ти не йшов, ти повинен залишити свій слід.

Приклад використання техніки «Я-повідомлення»

Ситуація: ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці ваш мобільний телефон, щоб подзвонити.

Крок 1. Мені дуже неприємно та не по собі...

Крок 2. Коли ти копирсаєшся у моїй сумці, шукаючи мобільний телефон...

Крок 3. Особисто я вважаю, що така ситуація може зруйнувати наші стосунки, адже без дозволу не слід брати чужих речей.

Крок 4. Я дуже хотів (ла) б, щоб ти запитав(ла) у мене дозволу і в нас ніколи не виникало непорозумінь.

Думаю, що кожен з вас може оволодіти цією технікою і використовувати її під час спілкування.

Давайте спробуємо на практиці застосувати її.

Приклад використання техніки «Я-повідомлення»

Ситуація: ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці ваш мобільний телефон, щоб подзвонити.

Крок 1. Мені дуже неприємно та не по собі...

Крок 2. Коли ти копирсаєшся у моїй сумці, шукаючи мобільний телефон...

Крок 3. Особисто я вважаю, що така ситуація може зруйнувати наші стосунки, адже без дозволу не слід брати чужих речей.

Крок 4. Я дуже хотів (ла) б, щоб ти запитав(ла) у мене дозволу і в нас ніколи не виникало непорозумінь.

Думаю, що кожен з вас може оволодіти цією технікою і використовувати її під час спілкування.

Давайте спробуємо на практиці застосувати її.

Приклад використання техніки «Я-повідомлення»

Ситуація: ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці ваш мобільний телефон, щоб подзвонити.

Крок 1. Мені дуже неприємно та не по собі...

Крок 2. Коли ти копирсаєшся у моїй сумці, шукаючи мобільний телефон...

Крок 3. Особисто я вважаю, що така ситуація може зруйнувати наші стосунки, адже без дозволу не слід брати чужих речей.

Крок 4. Я дуже хотів (ла) б, щоб ти запитав(ла) у мене дозволу і в нас ніколи не виникало непорозумінь.

Думаю, що кожен з вас може оволодіти цією технікою і використовувати її під час спілкування.

Давайте спробуємо на практиці застосувати її.

Приклад використання техніки «Я-повідомлення»

Ситуація: ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці ваш мобільний телефон, щоб подзвонити.

Крок 1. Мені дуже неприємно та не по собі...

Крок 2. Коли ти копирсаєшся у моїй сумці, шукаючи мобільний телефон...

Крок 3. Особисто я вважаю, що така ситуація може зруйнувати наші стосунки, адже без дозволу не слід брати чужих речей.

Крок 4. Я дуже хотів (ла) б, щоб ти запитав(ла) у мене дозволу і в нас ніколи не виникало непорозумінь.

Думаю, що кожен з вас може оволодіти цією технікою і використовувати її під час спілкування.

Давайте спробуємо на практиці застосувати її.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.