матеріал

Інтерактивні матеріали

Для кого: 11 Клас, 12 Клас, Дорослі

Кінотренінг «Сенс та цінності життя»

Опис документу:
Після курсу кінотерапії людина стає більш життєрадісною, зростає духовно і починає аналізувати власні вчинки, може пояснити вчинки інших людей. За допомогою режисера і психолога через кінотерапію клієнт отримує: поштовх до вирішення внутрішніх конфліктів; знання про можливі причини свого стану, поведінки і рішень; життєві уроки, засновані на чужому досвіді і власному чуттєвому переживанні; мотивацію до дії і до самого життя. Головне завдання кінотерапії – допомоги клієнтові в складних ситуаціях.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Бутмарчук С.В.

практичний психолог

КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»

КІНОТРЕНІНГ «СЕНС ТА ЦІННОСТІ ЖИТТЯ».

Життя відрізняється від фільму

тільки тим, що фільм

в будь-який момент можна зупинити

і перемотати на потрібне місце

або почати спочатку.

- Тетяна Павленко

Мета: створення конструктивного дискусійного поля, спрямованого на розвиток саморефлексії та усвідомлення впливу медіапродукту.

Завдання:

  • оволодіти навичками психологічного аналізу фільму, навчитися «бачити» психологічний зміст медіапродукції;

  • актуалізувати особисті переживання;

  • усвідомити власні емоції та тілесні реакції у процесі перегляду фільму.

Очікувані результати кінотренінгу:

  • актуалізація особистих переживань і смислів, саморозкриття у кіносюжеті.

  • взаємодія між учасниками в процесі обговорення фільму.

Цільова аудиторія: практичні психологи.

  1. Вправа «Ключі»

Мета: створити сприятливий психологічний простір; розвивати символічне мислення, осмислити, виявити і «прийняти» нові перспективи.

Ведучий показує учасникам зв’язку ключів, символічно демонструючи можливість щось відкрити або, навпаки, закрити для себе. Той з учасників, хто триматиме зв’язку ключів в руках, розповість, що саме йому вдалося в цьому році закрити чи відкрити. Після того, як учасник розповість про це, він передає зв’язку ключів наступному учаснику.

  1. Прийняття правил роботи групи.

Мета: забезпечити сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі.

Правила роботи:

  • добровільна участь;

  • вимкнути мобільні телефони (режим без звуку);

  • цінувати час;

  • бути толерантним;

  • бути позитивним;

  • бути щирими;

  • говорити лише за темою;

  • говорити від свого імені;

  • не критикувати;

  • бути активними;

  • правило «піднятої руки»;

  • правило «вільної ноги».

  1. Очікування.

Мета: дати можливість учасникам визначатися щодо своїх очікувань від

тренінгу.

Визначення очікувань можна провести двома шляхами: учасники самі голосно по черзі проголошують свої очікування або ж записують на ватмані.

  1. Вправа «Кіно в моєму житті»

Мета: створення позитивної атмосфери, усунення напруження.

Ведучий. Дайте відповіді на наступні питання:

  • Як часто я дивлюся художні фільми?

  • Який фільм вразив мене останнім часом?

  • Який фільм я б рекомендувала для перегляду?

  1. Перегляд кінофільму «Комендантська година» (2012)

Прагнення знайти сенс життя

є головною мотивуючою силою в людині ...

Я не побоюся сказати, що в світі

не існує більш дієвої допомоги для виживання

навіть в найжахливіших умовах,

ніж знання, що твоє життя має сенс.

  • Віктор Франкл

Країна: США

Жанр: Драма

Тривалість: 19 хв.

Режисер та автор сценарію: Шоон Крістенсен

Нагороди: Премія «Оскар» за найкращий ігровий короткометражний фільм в 2013 році.

Сюжет. В той день коли Річі вирішує звести рахунки з життям, в ньому з'являється новий сенс: дев'ятирічна племінниця Софія, яку Річі не бачив кілька років. Чи зможе один вечір з дівчинкою змінити його життя?

Фільм дуже зворушливий, про цінності, про сім'ю, про сенс життя.

  1. Обговорення фільму «Комендантська година».

Інструкція. Учасники об’єднуються в три групи. Кожна з груп отримує завдання – сформулювати ідею фільму: виділити ті ключові ідеї, які найкращим чином описують головну думку фільму. Фільм з чіткою ідеєю, дозволяє сфокусувати увагу глядачів на певній цінності.

ІДЕЯ ФІЛЬМУ:

Сенс життя має бути знайдений, але не може бути створений.

  • Віктор Франкл

Орієнтовні питання після перегляду фільму:

  • Вам сподобався фільм чи ні? Чому? Що конкретно сподобалося, що не сподобалося, що зачепило вашу увагу?

  • Хто з героїв фільму мені подобається, а хто ні і чому?

  1. Кому я співчуваю і чому?

  2. Який стиль спілкування героїв фільму? Як вони вирішують свої проблеми?

  3. Що б я змінив у ситуації і як би я вчинив на місці героя/героїв? Що потрібно для цього зробити? Що б я взяв для себе як зразок для наслідування? Що я вважаю правильним чи неправильним? Хто, по-моєму, має рацію, хто не правий, хто винен і чому?

  4. Чи зустрілося в фільмі для мене щось нове, раніше невідоме? Здійснив я якесь відкриття для себе?

  5. Які емоції викликав фільм? Що мене розсмішило, обрадувало, засмутило, викликало роздратування, розсердило, образило, злякало, відштовхнуло?

  6. Про що цей фільм? Яка основна проблема/конфлікт і як вирішує її режисер? Які художні і технічні прийоми допомагають йому в цьому? Що він хоче мені сказати?

  7. Чому фільму дано саме таку назву? Як назва розкриває сенс фільму?

  8. Які у фільмі зустрілися метафори, символи?

  9. Які виразні засоби (музика, гумор, іронія, сарказм, документалізм, пейзажі) використані у фільмі?

  10. Які психологічні, моральні, філософські проблеми порушені у фільмі? Які з них хвилюють мене зараз або хвилювали в минулому?

  11. Як цей фільм перегукується з моїм життям? Які уроки я взяв для себе і які висновки зробив?

  12. Які фільми/твори висвітлюють подібні проблеми?

  13. Кому б я порекомендував подивитися цей фільм і чому?

  1. Вправа-роздум.

Я бачив сенс свого життя в тому,

щоб допомагати іншим

побачити сенс у своєму житті.

  • Віктор Франкл

Інструкція. Учасникам груп пропонується відповісти на наступні питання:

  • Чому герой фільму вирішує звести рахунки з життям?

  • Що відчуває і переживає герой фільму, коли втрачає сенс життя?

  • Як би ви діяли, опинившись на місці героя?

  • Що б сталося, вчини той чи інший герой по-іншому?

  • Як би ви допомогли герою фільму знайти сенс життя?

  • Що відчуває герой коли йому вдається знайти сенс життя?

  1. Вправа «Поки горить сірник»

Втрата сенсу життя –

основна проблема сучасного суспільства

всі інші проблеми з неї з'являються.

  • Віктор Франкл

Інструкція. Учасникам груп пропонується обміркувати і озвучити своє звернення до одного з героїв фільму - «Що б я хотів сказати герою?». Звернення має бути озвучено, поки горить сірник.

Учасники разом з ведучим стоять в колі. Ведучий запалює сірник і передає його своєму сусіду справа. Тому потрібно за той час, доки горить сірник, дати відповідь на питання «Що б я хотів сказати герою?»

Після того, як це буде зроблено, цей учасник запалює новий сірник і передає його наступному, якому у свою чергу, потрібно поки горить сірник відповісти на питання і так далі.

  1. Перегляд рекламного відеоролика «ЕDEKA» - «Зібрати родину на Різдво»

В наше життя приходить радість,

коли у нас є чим зайнятися;

є кого любити;

і є на що сподіватися.

- Віктор Франкл

Обговорення рекламного відеоролика «ЕDEKA» (Зібрати родину на Різдво):

  • Поділіться своїми враженнями від відеоролика.

  • Який символ видався Вам найбільш значущим?

  • Що б Ви взяли для себе як зразок для наслідування?

  • Кому Ви б рекомендували подивитися цей відеоролик і чому?

  1. Інтерактивна вправа «Аукціон життєвих уроків або корисних помилок»

Мета: виробити незвичну (практичну) позицію щодо помилок і розглядати їх як шанс чогось навчитися. Акцентувати увагу не на припущеній помилці, а на тому, що помилки можуть стати корисним досвідом (за який ми мусимо платити певну ціну…)

Матеріал: торбинка для карток із записаними помилками; для кожного учасника папір для нотаток, письмове приладдя та жетони (по 7 жетонів для кожного учасника).

Ведучий. Що ви знаєте про помилки? Вам відомо, що є помилки безглузді, суттєві, яких не можна вибачити, повчальні, смертельні, такі що їх припускаються лише одного разу…

Інструкція. Напишіть на вашій картці тільки одну помилку («Цінувати те, що маєш і не ображати дорогих людей, бо можна все втратити будь-якої миті»). Ви маєте п’ять хвилин. Потім віддайте мені ваші картки з записаними помилками.

Ми почнемо аукціон, в межах якого ви можете купити ПОМИЛКИ = ЖИТТЄВІ УРОКИ. Якщо ви вважаєте, що помилка може бути корисною, бо вона вас чогось навчить, то можете запропонувати за неї ціну. У кожного з вас є 7 жетонів. Хто пропонує найвищу ціну, той отримує життєвий урок. Якщо не пропонує ніхто, помилка знімається з торгів.

Обговорення:

  • Чи сподобалася вам ця вправа?

  • Які помилки = життєві уроки ви купили і чому?

  • Який досвід у вас з’явився завдяки купленій помилці?

  • Як ви ставитесь до помилок?

  • Чи виправляли ви у своєму житті помилки? Які?

  • Які помилки нічому не навчають?

  1. Рухлива вправа «Поміняйтеся місцями ті, хто...»

Мета: створення позитивної, комфортної атмосфери для спільної роботи.

Ведучий. Зараз необхідно буде помінятися місцями всім тим, хто володіє загальною ознакою. Наприклад, я скажу: «Поміняйтеся місцями ті, хто любить кінокомедії» - і всі, хто любить кінокомедії, повинні помінятися місцями. Ведучий повинен постаратися встигнути зайняти одне з місць, що звільнилися, а хто залишиться в центрі без місця, продовжує гру і задає інший критерій учасникам, за яким вони будуть пересідати. Після оголошення інструкції і одного пробного «пересаджування», всім учасникам пропонується придумати критерій, щоб в подальшому темп гри був швидким, і власне починає вправу. Бажано, щоб було проведено не менше 8-10 пересаджування. Після закінчення вправи можна запропонувати учасникам не пересідати на ті місця, які вони займали перед його початком, щоб у них була можливість краще познайомитися зі своїми новими сусідами.

Поміняйтеся місцями ті …

  • хто полюбляє кінокомедії;

  • хто дивиться всі фільми з улюбленими акторами;

  • кому подобається екранізація Ч. Діккенса «Різдвяна історія»;

  • кому до вподоби мелодрами;

  • хто терпіти не може римейки відомих фільмів;

  • кому до вподоби фільми-жахи;

  • кому подобаються трилери;

  • хто любить серіали;

  • хто завжди напередодні нового року дивиться фільм «Іронія долі»;

  • хто з нетерпінням чекає фінальний сезон серіалу «Гра престолів;

  • хто дивився серіал «Террор»;

  • кому сподобався серіал «Велика маленька брехня»;

  • хто симпатизував Декстеру з однойменного серіалу;

  • кому до вподоби серіали студії НВО;

  • кому до вподоби серіали студії Нетфлікс;

  • кому до вподоби мультфільми;

  • кому подобаються фільми з відкритим фіналом;

  • хто любить фільми минулого тисячоліття;

  • кому до вподоби мюзикли;

  • хто просто любить хороше кіно.

Обговорення:

  • Який критерій був найнесподіванішим для вас?

  • На вашу думку, відмінності – це те, що нас роз'єднує або те, що робить нас цікавими один одному?

  1. Перегляд кінофільму «Підтвердження» (Validation)

У кожного є своє особливе покликання.

Кожна людина незамінна, а життя її неповторне.

І тому завдання кожної людини

настільки ж унікальне,

наскільки унікальна і його можливість

виконати це завдання.

  • Віктор Франкл

Країна: США

Жанр: Короткий метр.

Рік: 2007

Тривалість: 15 хв.

Режисер та сценарист: Курт Кенні

Актори: Ті-Джей Тайн, Вікі Девіс, Дейв Кур, Пем Кук, Рон Оден.

Сюжет. Звичайний (на перший погляд) працівник парковки ставить печатку- підтвердження на картках відвідувачів торгового центру. Але він не просто монотонно виконує свою роботу, він змушує людей посміхатися, роблячи їм компліменти, причому без лестощів, а підкреслюючи реальні достоїнства кожного. Робив він це без будь-якого корисливого наміру, просто йому дуже подобалося, коли люди від душі посміхаються.

  1. Обговорення кінофільму «Підтвердження».

Орієнтовні питання після перегляду фільму:

  • Поділіться своїми враженнями від фільму.

  • Що з вами відбувалося в момент перегляду? Які почуття ви переживаєте зараз?

  • Які асоціації приходять в зв'язку з фільмом?

  • Що нового дізналися про світ, людей і про себе?

  • Про що цей фільм був для Вас?

  • Який символ видався Вам найбільш значущим?

  • Що б ви взяли для себе як зразок для наслідування?

  • Мої емоції щодо фільму: в які моменти у реальному житті я відчував подібні почуття?

  • Кому б я порекомендував подивитися цей фільм і чому?

  • Які фільми/твори висвітлюють подібні проблеми? (Сучасна притча «Телефон»)

Сучасна притча «Телефон»

Я зайшов у телефонну будку, єдину в нашому місті і настільки популярну, що потрапити в неї можна тільки звечора ... Опустив монету в проріз і зняв трубку з важеля. Замість гудка з трубки полилася тиха музика, а потім приємний, рідний і такий знайомий жіночий голос промовив:

  • Все добре, коханий. Все добре ...

  • Що добре? – запитав я, сумний і пригнічений після виру подій останнього місяця.

  • Все буде добре. Повір мені! Я люблю тебе. Я буду любити тебе завжди, яким би ти не був, щоб ти не зробив. Пам’ятай, будь-ласка, я люблю тебе, я ціную і поважаю тебе! Я поважаю твій вибір, ціную твою свободу і довіряю тобі, вірю, що ти зробиш кращий вибір для себе! Пам'ятай лише, що на землі є жінка, для якої ти - єдиний, унікальний, коханий і найкращий. І ти завжди можеш їй зателефонувати. Я люблю тебе. Я вірю в тебе! Ти з усім впораєшся! Ти все зможеш. Я з тобою в думках і почуттях ... Все буде так, як має бути ...

Я повісив трубку, вийшов. Я був щасливий ... Почуття переповнювали мене! У телефонну будку увійшла наступна людина. Через кілька хвилин він вийшов звідти з майже дитячою посмішкою, хоча і трохи розгублений... Біля телефонної будки стояла черга чоловіків. Вони стояли, чекали терпляче і ховали очі один від одного, роблячи вигляд, що не чекають, а зайняті справою: хтось читав, дзвонив по телефону, посилав смс–ки і т.д. Ніхто не дивився на жінок, що проходили повз них, ніхто навіть не курив, кожен готувався до цієї короткої розмови, записаної десь на магнітофонну стрічку для тих чоловіків, кому потрібна Любов ...

Ведучий. Сам по собі фільм чорно-білий, акцент йде не на кольори, а на те, що відбувається. Дивно, як звичайний короткометражний фільм, який триває 15 хвилин, може вмістити в себе стільки світла, тепла і доброти! Фільм дуже оптимістичний і життєствердний.

Фільм дарує гарний настрій і посмішку, яку хочеться дарувати всім навколо! З такою посмішкою світ здається світліше, а люди – добрішими...

Багатьом з нас так необхідні поруч люди, схожі на головного героя фільму. Ну а якщо не поруч, то хоча б випадкові зустрічі з подібною людиною, яка допоможе добрим словом, дасть змогу подивитися на себе по-іншому, зрозуміти, що в тебе є щось, що може подобатися оточуючим, що може їм допомогти і зробити їх життя трішки щасливішими. Всім хочеться почути добрі, обнадійливі слова та щедрі компліменти.

Люди так сумують за добротою! Кожне людське серце жадає хоча б крапельку доброти і розуміння. І неважливо хто ти – просто службовець, поліцейський, директор офісу – всім без винятку приємні добрі слова і посмішка, яка надихає, окрилює і дарує надію.

Цей фільм про людину, яка робила інших щасливими. Насправді, іноді рішення зробити щасливим когось може принести набагато більше задоволення і радості, ніж бажання порадувати особисто себе. Ті, хто коли-небудь відчував подібне, зрозуміють – про що я. По суті, іноді навіть не потрібно, щоб хтось вирішив твою проблему, досить буде, щоб тебе просто вислухали, підбадьорили і сказали: «Ти молодчинка, я впевнена ти впораєшся» або «Ось побачиш, все владнається» «Все буде добре», і цього буде цілком достатньо.

Це притаманно людині – ми кожен день хочемо чути щось приємне на свою адресу. Просто задайте собі питання – особисто вам вистачає любові, турботи, приємних слів, теплоти, ласки від людей, які вас оточують і люблять? Багатьом людям не вистачає, щоб хтось сказав: «Ви прекрасні, ви приголомшливі, ви оригінальні, ви прекрасно ведете справи, весь бізнес тримається на вас» і т.п. Тут, по суті, навіть не важливі ці конкретні слова і їх значення, важливо тільки те, що на тебе звернули увагу, помітили що ти особливий.

Час від часу всі ми потребуємо підтвердження:

  • «Ти молодець, я впевнена ти впораєшся»,

  • «Ось побачиш, все владнається»,

  • «Все буде добре»,

  • .

Посмішка і любов творять чудеса, коли це застосовуєш в житті. Робіть все з посмішкою і любов'ю, і у вас все вийде!

Інструкція. Учасники об’єднуються в три групи. Кожна з груп отримує завдання – сформулювати ідею фільму: виділити ті ключові ідеї, які найкращим чином описують головну думку фільму. Фільм з чіткою ідеєю, дозволяє сфокусувати увагу глядачів на певній цінності.

ІДЕЯ ФІЛЬМУ:

Красива посмішка – інтригує, добра – радує, щаслива – зачаровує, щира – надихає. Посмішка не залишає нас байдужими. Посміхайтеся …

Ведучий. Існує один з методів лікування депресії – так звана "посмішка через силу", коли вам зовсім не смішно, і посміхатися не хочеться ну ніяк, а ви все одно розтягуєте губи в посмішку як би механічно, через силу. Цю вправу можна робити стоячи перед дзеркалом, можна без дзеркала, це суті не міняє. Хто думає, що це безглуздо, спробуйте, я б не стала вже так стовідсотково заперечувати ефект цієї маніпуляції.

Висновки. Кінотренінг – гідна альтернатива «чистим» психологічним технікам на шляху до самопізнання, саморозвитку, підвищенню професійної майстерності. Використовуючи перегляд спеціально підібраних кінофільмів в групі, ми бачимо, що вони не тільки залишають відчуття справжньої насолоди і збагачують духовну сферу особистості, але і містять в собі величезний цілющий потенціал, який відкриває широкі можливості учаснику групи для усвідомлених особистісних змін. Крім цього, в фільмах міститься багатий навчальний матеріал, що дозволяє розвивати соціальні та культурні стандарти, а також моральні норми. Безсумнівно, до того ж, що цей вид арт-терапії дозволяє познайомитися з думкою і досвідом інших людей, що значно розширює спектр уявлень про себе і світ в цілому.

  1. Рефлексія.

Гарне кіно - щось в вас змінює.

Поганий фільм в вас нічого не змінює,

від нього просто стає нудно.

- Сергій Жигунов

Дайте відповіді на питання:

  • Що вам сьогодні сподобалося?

  • Що не сподобалося?

  • Висловіть ваші побажання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

матеріал

Інтерактивні матеріали

Для кого: 11 Клас, 12 Клас, Дорослі