Казкова граматика

Опис документу:
Розроблені дидактичні матеріали для уроків української мови. Вони побудовані на основі казок, що сприятиме кращому засвоєнню певного матеріалу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Казкова граматика

Дидактичні матеріали з української мови

«Ключові» завдання

Символ «ключ» означає: перевір себе. Якщо завдання виконано правильно, певні букви виписаних слів складуть назву казки або імя казкового персонажа.

1. Випиши слова, в яких потрібно вставити апостроф.

Під.йом, кав.ярня, св.ято, ар.єгард, порт.єра, з.йомка, роз.яснення, Лук.янівка, сім.я, обов.язок, моркв.яний, нап.ються.

Перші букви слів складуть імя казкового персонажа.

2. Випиши спочатку слова з пропущеною буквою и, а потім – з е.

Т…рпіння, нах…лився, см…тана,тр…вога, кол…ктив, ст…ахають, інж…нер.

Другі букви слів складуть імя казкового персонажа.

3. Випиши тільки іменники.

Прямо, брама, ікра, грає. літр. овал, позаду, споруда, ножі, іній. дай. життя, кіно, вона, золотий, акація.

Перші букви слів утворять імя відомої принцеси.

4. Випиши окремо у дві групи іменники, які відповідають на питання що? та іменники, які відповідають на питання хто?

Комета, урок, карась. іволга, рукавиці, тракторист, окуляри, чай, учень, черепаха, календар, оса, армія, боксер, радість, орел, тітка, яблуко, ящірка. банан, акація, художник.

З перших букв слів утворяться назви двох відомих казок.

5. Випиши окремо іменники чоловічого, жіночого й середнього роду (у три стовпчики)

Натхнення, необачність, акула, настрій. імя, українець, фантазія, фестиваль, фарбування.

Перші букви слів складуть імена трьох персонажів однієї казки.

6. Випиши іменники, що вживаються тільки в однині.

Санчата, щастя, іменини, здоровя, молоко, окуляри, мудрість, братерство. ножиці, метро. обценьки.

З третіх букв слів складеться назва героя казки Г. К. Андерсена.

7. Випиши іменники, вжиті в називному відмінку.

Посаджу дубок; ромашка зацвіла; маленька іскорка; загасити вогонь; звучить пісня; сів за стіл; керівник бригади; актриса кіно.

Перші букви слів утворять назву казки.

8. Випиши лише прикметники, що мають суфікс.

Цементний завод; автобусна зупинка; рання пора; тихий голосок; ігрова діяльність; синя стрічка; вишневий сік; нервова система; старі друзі; авторські права; жирні плями; азартні ігри; брудні руки; свіжа газета; акторська професія.

Перші букви слів складуть назву казки.

9. Випиши лише слова, в яких немає префіксів.

Опис, огірок, вікно. відкрити, стіл. стихла. весело, схід. хліб, дзвінко, донести, стрибок, стерти, скопав.

  • Останні букви записаних слів утворять назву казки.

10. Випиши лише іменники, вжиті в родовому відмінку.

Пакет сухарів; за кермо автомобіля; зустрічаю гостей; збився з дороги; лежить на печі; ремонт квартири; червоні яблука; на дні озера.

Перші букви слів складуть імя казкового героя.

11. Випиши лише дієслова майбутнього часу.

Зварити, скопаю, допливе, варю, створюватиме. писатимуть. малює, згорну. понадкушую. підігріти. проситимеш, збивати. підійти, погодую, зшиємо, включу, люблю, копатимеш.

Другі букви записаних слів утворять назву української казки.

12. Випиши слова, у складі яких є лише корінь (закінчення, суфікс і префікс відсутні).

Дубок, вчитель, старт, парус, тріск, небо. земля. парад. стіл. мороз. план. день. цирк. диван. шоферський, заклей.

З четвертих букв записаних слів утвориться назва казки Г. К. Андерсена.

13. Випиши дієслова, вжиті в неозначеній формі.

Смоктати, зварить, гримить, варити, учитися, спечуть, думати, спишуть. схилитися, несуть. намалювати, біжить. спить.

З других букв слів складеться назва дійової особи багатьох казок.

14. Випиши дієслова першої дієвідміни.

Думаю, стою, лечу, біжу. граю, слухаю, роблю, бігаю, малюю, люблю, співаю.

Треті букви слів складуть імя відомого казкового героя зарубіжного автора.

Герої казок прийшли на урок

До нас сьогодні на урок

Прийшов казковий Колобок.

Від вовка він тікає,

Бо в нього той питає.

1. Як утворити прикметник від іменника «вовк»?

2. Як розібрати цей прикметник за будовою?

3. Які ще спільнокореневі слова можна дібрати до слова «вовк»?

4. Будова яких з поданих слів не відповідає моделі: ?

Вовчиця, вовченя, вовчий, вовчисько, вовками.

Лікар Айболить до нас

Завітав сьогодні в клас.

Хитре запитання має:

Хто «його» слова впізнає?

Ліки, лічильник, лікувати, лічити, перелік, лікарня, лікоть, незліченний, лікарський, відлік, лікувальний.

Це – Королева Снігова,

Хоч на малюнку, не жива,

Та нам від неї йдуть погрози:

На нас напустяться морози,

Коли не виконає враз

Її завдань наш дружний клас!

1. Знайти спільнокореневі серед поданих слів.

Морок, морозиво, морква, заморозки, заморський, холодильник, мороз, крига, розморозити. морозище.

2. Дібрати 10 прикметників до іменників:

Сніг (який?) …, …, …; вітри (які?) …, …, …; зима (яка?) …, …, … .

3. Вказати відмінок іменників: з Півночі; на півночі; на північ; холодна північ.

4. Дібрати синоніми до слова хуртовина.

До нас Незнайко завітав,

І от про що він запитав.

1. Виправити помилки, які допустив Незнайко.

Незнайко робе уроки;

Незнайко варе борщ;

Незнайко любе співати.

2. Вибрати правильний запис: не забаром канікули;

незабаром канікули;

не за баром канікули?

Карабас-Барабас

Подає у суд на нас,

На Пєро і Буратіно,

Артемона і Мальвіну,

Ми програємо процес,

Якщо не там напишем «с»!

(С, з)…хилитися, …тримати, …формулювати, …горнути, …пакувати, …хибити, …шити, …пізнився, …калічений, …тривожено, ро…тривожений, бе…культурний, бе…коштовний, …пантеличений.

Коли по допомогу

Звертаються коти,

Та ще й коти казкові,

Нам слід допомогти.

Кіт у чоботях нас питає,

Допоможіть, хто знає!

1. Чи потрібен апостроф у словах дерев…яний, моркв…яний?

2. Як правильно писати: морозево чи морозиво; мереживо чи мережево?

3. Розібрати слова за будовою.

Верхня, зверху, вершина, вершник, поверх, верхівка, поверхово.

Пекти, печиво, пекар, пекарський, запіканка, спекти, пекарня, спечу.

Уривки з казок з граматичним завданням

1. Послухалася баба, пішла в хи…ку, назмітала в засіку борошенця, витопила в п…чі, замісила гарненько тісто, сп…кла колобок та й поклала на вікні, щоб прост…гав.

А він – з вікна на при…ьбу, з при…ьби на землю та й покотився дорогою. («Колобок»)

Завдання

  • Вставити пропущені букви.

  • Підкреслити дієслова.

  • Знайти й виписати слова, що мають префікси.

2. Ж…ли собі двоє м…шенят – Круть і Верть та півник Голосисте Горлечко. М…шенята було тільки й знають, що танцюють та співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи б…реться. Ото якось підмітав у дворі та й знайшов пш…ничний колосок. («Колосок»)

Завдання

  • Вставити пропущені букви.

  • Пояснити вживання великої букви.

  • Підкреслити іменники.

3. Жили собі дід та баба. Дід служив на майдані майданником, а баба сиділа вдома, мички пряла. І такі вони бідні – нічого не мають: що зароблять, то проїдять, та й нема.

От баба й напалась на діда:

– Зроби та й зроби мені, діду, солом’яного бичка й осмоли його смолою. («Солом’яний бичок»)

Завдання

  • Знайти спільнокореневі слова.

  • У другому реченні підкреслити головні члени.

  • Знайти спонукальне речення.

4. Зібралися одного разу звірі докупи й почали радитися між собою, кого їм обрати царем, щоб був порядок, щоб мали вони правдивого суддю. Були там Слон, Лев, Тигр, Верблюд, Ведмідь, Вовк, Олень, Лисиця, Заєць, Дикий кабан, Зебра, Коза, Кінь, Корова, Собака, Качка й інші звірі, які жили тоді на світі; либонь, був і Осел. («Цар Лев»)

Завдання

  • Виписати іменники чоловічого роду.

  • У двоскладових словах позначити наголос.

5. У Києві над Дніпром живе Кожумяка на ймення Кирило. Як вийде на Дніпро мочити шкури, то не одну несе, а дванадцять разом. Як набрякнуть ті шкури водою в Дніпрі, то я візьму та й учеплюся за них – чи витягне? А йому байдуже: як потягне, то й мене з ними трохи на берег не витягне. («Кирило Кожумяка»)

Завдання

  • Пояснити вживання великої букви.

  • Підкреслити дієслова, вжиті в майбутньому часі.

«Казкові» кросворди для уроків української мови

1. Впиши слова по горизонталі та прочитай у виділених клітинках по вертикалі назву казки:

1) «риба» з суфіксом;

2) «кішка» чоловічого роду;

3) «плечі» в однині;

4) «очі» в однині;

5) «жабка» без суфікса.

(Ріпка)

1.

2.

3.

4.

5.

2. Впиши слова-антоніми по горизонталі та прочитай у виділених клітинках по вертикалі назву персонажа багатьох казок:

1) антонім слова «чорний»;

2) антонім слова «далеко»;

3) антонім слова «смуток»;

4) антонім слова «свійський»;

5) антонім слова «безділля».

(Лиска)

1.

2.

3.

4.

5.

3. Впиши слова по горизонталі й у виділених вертикальних клітинках прочитай імя одного з відомих казкових ледарів:

1) неозначена форма від дієслова «плаче»;

2) «варити» в 2 особі однини теперішнього часу;

3) «павук» із суфіксом;

4) спільнокореневий іменник від дієслова «жити»;

5) прикметник від «воля».

(Круть)

1.

2.

3.

4.

5.

4. Впиши по горизонталі неозначену форму від поданих дієслів і прочитай назву виду усної народної творчості:

1) тікав;

2) беру;

3) кажуть;

4) печу;

5) сплю.

(Казка)

1.

2.

3.

4.

5.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн