Картотека рухливих ігор "Граємо разом"

Опис документу:
Гра займає найважливіше місце в житті дитини-дошкільника, і тому розглядається педагогами, як один з головних засобів виховання. У фізичному вихованні дошкільнят дуже ефективною формою та важливим засобом фізичного виховання є рухлива гра. Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Картотека рухливих ігор для дошкільнят «Граємо разом»

За допомогою ігор у дошкільнят закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння і навички з основних рухів; розвиваються такі важливі фізичні якості, як: швидкість, спритність, витривалість. Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей. У колективних іграх у дітей формується дружність, поняття про норми громадської поведінки, виробляються організаційні навички, сильна воля, витримка.

Грайте більше,грайте разом,грайте із задоволенням!

Рухливі ігри для дітей старшого дошкільного віку

ДВА МОРОЗИ

Мета: Розвивати у дітей гальмування, вміння діяти за сигналом (за словом). Вправлятися з бігу з вивертаннями, в лові. Сприяти розвитку мовлення.

Опис: На протилежних сторонах майданчика позначаються лініями два будинки. Гравці розташовуються з одного боку майданчика. Вихователь виділяє двох ведучих, які стають посеред майданчика між будинками, обличчям до дітей. Це Мороз Червоний Ніс і Мороз Синій Ніс. За сигналом вихователя «Починайте», обидва Морози кажуть: «Ми два брата молоді, посохи в нас золоті. Я - Мороз Червоний Ніс. Я - Мороз Синій Ніс. Хто із вас наважиться, побігати-розважиться?» Всі гравці відповідають: «Не боїмося ми загроз і не страшний нам мороз» і перебігають до будинку на протилежному боці майданчика, а Морози намагаються їх заморозити, тобто торкнутися рукою. Заморожені зупиняються там, де їх захопив мороз і так стоять до закінчення перебіжки всіх інших. Заморожених підраховують, після чого вони приєднуються до граючих.

Правила: Гравці можуть вибігати з будинку тільки після слова «мороз». Хто вибіжить раніше і хто залишиться в будинку, вважаються замороженими. Той, кого торкнувся Мороз, негайно зупиняється. Тікати можна тільки вперед, але не назад і не за межі майданчика.

Варіанти: За однією рисою перебувають діти Синього Мороза, за іншою діти Червоного. На сигнал «сині», біжать сині, а Червоний Мороз їх ловить і навпаки. Хто більше зловить.

КАРУСЕЛЬ

Мета: Розвивати у дітей ритмічність рухів і вміння узгоджувати їх зі словами. Вправлятися з бігу, з ходьби по колу і з шикування в коло.

Опис: Гравці утворюють коло. Вихователь дає дітям мотузку, кінці якої зв'язані. Діти, взявшись правою рукою за мотузку, повертаються ліворуч і промовляють вірша: «Ой веселі, ой веселі, закрутились каруселі. Кружляємо, кружляємо, біжим, біжим, звертаємо». Згідно тексту вірша діти йдуть вздовж кола, спочатку повільно, потім швидше, потім біжать. Під час бігу вихователь промовляє: «кружляємо». Діти біжать двічі вздовж кола, вихователь змінює напрямок руху, кажучи: «Поворот». Гравці повертаються, швидко перехоплюючи шнур лівою рукою і біжать в інший бік. Потім вихователь продовжує разом з дітьми: «Тихо, тихо, не швидіть, карусель ви зупиніть. Раз, два, раз, два, ось і закінчилась гра!». Руху каруселі стає повільнішим. Після слів «ось і закінчилась гра» діти опускають мотузку на землю і розходяться.

Правила: Займати місця на каруселі можна тільки за командою. Робити рухи треба згідно тексту, дотримуючись ритму.

Варіанти: Кожен має зайняти своє місце. Шнур покласти на підлогу, бігаючи вздовж кола за ним.

ХИТРА ЛИСИЦЯ

Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати спостережливість та витримку.

Хід гри: Діти стоять у колі пліч-о-пліч, заклавши руки за спину. Ви­хователь проходить за колом і непомітно торкається кого-небудь із них. Дитина, якої торкнувся вихователь, стає «хитрою лисицею». Вихователь пропонує кому-небудь із дітей уважно подивитися на своїх товаришів, пошукати очима «хитру лисицю». Якщо дитина відразу не знайде, діти всі разом запитують: «Хитра лисице, де ти?» І пильно стежать за обличчям кожного, чи не викаже себе «хитра лисиця». Після трьох запитань ласиця відповідає: «Я тут!» і вбігає в коло, а діти швидко розбігаються, «Лисиця» їх ловить (торкається рукою). Коли буде спіймано 2–3 дітей, гра завершується. Рекомендації до гри Якщо «лисиця» викаже себе раніше, ніж її запитають, діти обирають іншу «лисицю».

ЧИЯ ЛАНКА ШВИДШЕ ЗБЕРЕТЬСЯ

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати увагу, пам’ять, організованість.

Хід гри: Діти шикуються у дві колони напроти вихователя. На умовний сигнал (свисток, змах прапорцем) або команду «Кроком руш!» діти ходять колонами одне за одним або в своїй колоні перешиковуються у пари і ходять парами. На команду «Усі розійшлись!» вони розбігаються майданчиком (залою). На команду вихователя «Стій!» усі зупиняються і заплющують очі. Вихователь (змінюючи місце). Раз, два, три, швидко шикуйтесь у колони біля мене! Виграє ланка (колона), яка швидше збереться. Гра повторюється. Рекомендації до гри: Після кількох повторень гру можна ускладнити, об’єднавши дітей у 3-4 підгрупи. Кожна група шикується в колону по одному перед прапорцем свого кольору. За сигналом вихователя (свисток, удар у бубон) діти почина­ють ходити та бігати майданчиком (залою). Після команди «На місця!» діти повертаються до свого прапорця і стають біля нього в колону. Вихователь називає, яка підгрупа швидше повернулась 233 Рухливі ігри і вишикувалась у колону. Після 2-3 повторень вихователь дає ко­манду «Стій!» Діти зупиняються і заплющують очі, а вихователь у цей час змінює місця прапорців. Після команди «На місця!» діти розплющують очі та поспішають стати в колону проти свого прапорця. Виграють ті, хто першим став у колону.

ШВИДКО ВІЗЬМИ,ШВИДКО ПОКЛАДИ

Мета: удосконалювати навички бігу, спритність, вміння швидко реагувати; виховувати увагу, організованість

Хід гри : Для участі у грі слід добирати дітей приблизно однакових за силами. На одній стороні майданчика знаходяться 3-4 стільця, на кожному - по 2-3 брязкальця або невеликих кубики. На протилежному боці на відстані 5-6 м знаходяться 3-4 кошики. Діти за сигналом повинні взяти по одному предмету, бігом перенести його та покласти до кошика. Фізично міцним дітям можна додати ще один предмет або дещо (на 1-2 м) збільшити відстань для бігу.

ВЕСЕЛКА

Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати витримку, кмітливість.

Хід гри: За допомогою лічилки обирається «Веселка», який повертається обличчям до гравців, піднімає руки в сторони (протягом усієї гри «Веселка» залишається на своєму місці). «Веселка» називає який-небудь колір. Гравці знаходять цей колір у себе в одязі або у кого-небудь із сусідів (можна триматися за одяг інших) і, торкаючись цього кольору, спокійно проходять під «Веселкою» (під його руками). Якщо у гравця відсутній потрібний колір і немає можливості торкнутися названого кольору, він повинен швидко пробігти під «Веселкою». Якщо «Веселка» квацнув гравця, то він стає новим «Веселкою» і гра продовжується.

НЕ СПИ, НЕ ПОЗІХАЙ!

Мета: виховувати увагу, кмітливість, швидку реакцію. Матеріал: довгий мотузок, кінці якого зв’язані між собою.

Хід гри : Обирається ведучий. Гравці утворюють коло, тримаючи мотузку обома руками зверху. Ведучий ходить по колу, вимовляючи слова: «Не спи, не позіхай, руки швидко прибирай!» і намагається торкнутися рук одного з гравців. Завдання гравців: вчасно прибрати руки, відпустивши мотузку. Під час гри мотузка не повинна падати на землю, адже щойно відходить ведучий, гравець, якого він хотів квацнути, одразу ж бере мотузку. Той, кого ведучий торкнувся, міняється з ним ролями.

ВУСАТИЙ СОМ

Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу, швидку реакцію на сигнал.

Хід гри : На землі вихователь креслить лінію - це «берег», з одного боку «суша», з другого - «вода». За допомогою лічилки обирають ведучого - це «сом». «Сом» живе у воді на відстані 4-5 м від «берега». Решта гравців стоїть там же, але на відстані 1,5-2 м, повернувшись обличчям до «берега», і вимовляють слова: Під камінням сом не спить, Сом вусами ворушить. Рибки, рибки, не чекайте, Всі на берег випливайте! Після цих слів «рибки» тікають від «сома», а він намагається їх зловити. «Сом» не повинен виходити за лінію «берега». Спій­мані у «воді» «рибки» залишають гру. Гра повторюється.

ПЛІТ

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; розвивати вмін­ня узгоджувати свої рухи з рухами інших. Матеріал: музичний супровід - повільна і швидка музика.

Хід гри : Гравці стоять шеренгами біля чотирьох стін майданчика, узявшись за руки. Починає звучати повільна музика, усі шеренги сходяться у центрі та кланяються одна одній. Потім звучить швидка музика, і всі діти починають танцювати. Щойно музика замовкає, усі учасники повинні повернутися на місця в свої шеренги. Шеренга, яка вишикується першою, виграє.

КВАЧ

Мета: удосконалювати навички швидкого бігу; розвивати швидкість і спритність.

Хід гри: Діти стоять у різних кінцях майданчика. Одну дитину обирають «квачем», їй дають до рук кольорову стрічку, і вона стає посередині майданчика. Вихователь Квачик, квачик, раз, два, три, Швидше ти дітей лови! «Квач» намагається когось догнати (квацнути). Той, кого він квацнув, відходить убік. Гра завершується, якщо «квач» зловить трьох-чотирьох дітей (за домовленістю). Потім вихователь призначає «квачем» найспритнішу дитину, яку жодного разу не спіймали. Рекомендації до гри Спійманим уважається той, кого «квач» квацнув, він відходить убік. Якщо «квач» протягом 30-40 с не може нікого квацнути, то необхідно призначити іншу дитину.

КВАЧ,БЕРИ СТРІЧКУ!

Мета: удосконалювати навички швидкого бігу; розвивати швидкість і спритність.

Хід гри:У грі можуть брати участь кілька ведучих. Для гри необхідні різнокольорові стрічки з тканини або паперу. Кожний із гравців закладає свою стрічку за комір. У ведучих стрічки відсутні, тому їх завдання - наздогнати гравця, схопити його стрічку й закласти її собі за комір. Якщо це йому вдається, тоді він стає гравцем, а той, хто втратив стрічку,ведучим.

МИШОЛОВКА

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати ви­триманість, кмітливість, чесність.

Хід гри: Вихователь об’єднує дітей у дві неоднакові підгрупи. Менша утворює коло - «мишоловку», а більша, яка зображає «мишей», розміщується за колом. Діти, які зображують «мишоловку», беруться за руки і починають ходити по колу праворуч або ліворуч (за умовою). Діти Як ці миші надоїли, Все погризли, все поїли, Бережіться, мишенята, Доберемось ми до вас! Мишоловку ми поставим, Переловимо всіх вас. На останні слова діти зупиняються і піднімають зчеплені руки. «Миші» в цей час починають швидко перебігати через «мишоловку» і вибігати з неї. На слово вихователя «Хлоп!» діти швидко опускають руки, і «мишоловка» закривається. Дітей, які не встигли вибігти з кола, уважають спійманими, і вони стають у коло. Коли «миші» будуть спіймані, гру починають знову. Для «мишоловки» обирають дітей, які зображували «мишей». Рекомендації до гри Вихователь стежить за тим, щоб «миші» перебігають тільки через середину кола, за колом їм бігати не дозволяється. Не можна також підлазити під закриту «мишоловку» (опущені руки) або розривати коло.

ПАРНИЙ БІГ

Мета: удосконалювати навички бігу,орієнтування у просторі,швидку реакцію,спритність; виховувати витриманість, кмітливість.

Хід гри: Діти стають парами за бажанням. За умовним сигналом вихователя діти розбігаються майданчиком, використовуючи всю його площу.За словами вихователя: «Знайди собі пару!» - діти повинні знайти свою пару і взятися за руки. Тому, хто довго шукає свою пару, діти можуть говорити: «Олю, Олю, поспішай, швидше пару обирай!» Гра повторюється декілька разів, після кожного повторення діти міняються парами.

ПЕРЕБІЖКИ

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність і швидкість.

Хід гри:Гравці бігають у середньому темпі від однієї позначки до другої. На відстані 20-30 м одна від одної креслять дві лінії (або призначають два дерева). Гравці починають біг у середньому темпі від однієї позначки (дерева). Добігши до другої лінії, гравці розвертаються й повертаються назад бігом до першої. Стомившись, гравець припиняє біг. Гра триває, поки не залишиться найвитриваліший гравець -він і є переможцем.

ПТАХИ І ЗОЗУЛЯ

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність і швидкість.

Хід гри: На одному боці майданчика діти креслять невеликі кола. Це - «гнізда птахів». Одна дитина - «зозуля», вона стоїть осторонь і не має «гнізда». На слова вихователя: Птахи у справах полетіли І гнізда-хатки залишили! - діти вибігають із «гнізд» урозтіч. «Зозуля літає» разом із ними. З ними зозуленька літає, Собі хатиноньку шукає! На слова: Птахи, довго не літайте. Свої гніздечка відшукайте! - діти біжать до своїх «гнізд», а «зозуля» намагається швидко зайняти яке-небудь «гніздо». Дитина, яка залишилася без місця, стає «зозулею». Рекомендації до гри Вихователеві необхідно стежити, щоб діти бігали всім майдан­чиком і не «літали» близько від «гнізд».

ШПАКИ

Мета: удосконалювати навички бігу; виховувати увагу; учити швидко орієнтуватися в просторі.

Хід гри: На одному боці майданчика накреслені кружечки (діаметр 1 м) - «шпаківня» Усі діти - «шпаки», кількість їх непарна, тоб­то на одну дитину більше, ніж накреслено кружечків, а у «шпаківню» може «залітати» тільки двоє «шпаків». Вихователь Навесні пташки чарівні Оселились у шпаківні. Пір’ячком виблискують, Пісеньки висвистують! На слова вихователя «Шпаки летять!» діти, наслідуючи політ шпаків, бігають майданчиком урозтіч. На слова «Шпаки прилетіли!» вони біжать до «шпаківень». Уважається, що дитина, яка спізнилася зайняти місце в «шпаківні», програє. Коли всі діти стануть у кружечки, вихователь говорить: «Шпаки полетіли». Діти знову бігають, а за сигналом займають місце у будь-якому кружечку. Програє той, хто спізнився. Гра повторюється кілька разів. Рекомендації до гри Якщо дітей у групі парна кількість, то у грі бере участь вихо­ватель. Йому необхідно нагадувати дітям, щоб вони бігали якнай­далі від «шпаківень».

ЛОВИ

Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.

Хід гри: Діти діляться на дві підгрупи, які стають по різні боки майданчика. Одну дитину обирають “квачем” - їй дають кольорову стрічку. Квач стає посередині майданчика. Коли вихователь каже: “Лови!” - діти розбігаються, а квач намагається когось наздогнати і торкнутися рукою. Той, кого він торкнеться, відходить убік. Гра закінчується, коли квач зловить трьох-чотирьох дітей. Потім обирають іншого квача. Примітка. Якщо за 30-40 сек. квач не може нікого зловити, слід обрати нового.

ОСА

Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.

Хід гри: У грі бере участь непарна кількість дітей. Той, хто залишився сам, - “оса”. Вона займає визначене місце. Пари розходяться, діти юрбою прибігають до оси й запитують: “Оса, оса, а чи ти дуже лиха?” Та відповідає: “Як ужалю, так знатимеш! Я не зла, не лиха, а кого хочу, того й зловлю”. Після цих слів оса ловить дітей, що біжать поодинці. В момент наближення оси гравці швидко об’єднуються в пари, а коли та віддаляється - розходяться, перебігають довільно. Той, кого впіймає оса, перебирає на себе цю роль.

ПОВІНЬ

Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі.

Хід гри: Діти стають кружка, присідають і вдають, що сплять. Один з учасників - “вартовий” - ходить у середині кола, вигукує: “Повінь! Рятуйтесь!” Тоді всі розбігаються, шукаючи собі схованку: залазять на бум, драбину, стають або сідають на камінь тощо. Примостившись, перебігають з місця на місце, а вартовий намагається їх упіймати. Яку дитину спіймає — та стає вартовим. Примітка. Хто не знайшов придатного для себе місця, йде на допомогу вартовому - теж ловить дітей.

ЯСТРУБ

Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.

Хід гри: Обирають “яструба”. Усі, крім яструба, утворюють колону, взявши один одного за пояс або за плечі. Перший запитує яструба: - Тобі кого треба? - Останнього. - То лови його! Яструб кидається до останнього гравця, який намагається втекти, біжучи уздовж колони, щоб стати попереду неї. Спійманий стає яструбом, а колишній яструб - першим у колоні.

КОЗЛИК

Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховання спритності, швидкості, вміння діяти за сигналом.

Хід гри: З дітей обирають козлика, який стає посередині кола. Всі діти йдуть по колу і промовляють слова: Козлику біленький, Козлику сіренький, Тебе ми напували, Тебе ми годували. З нами, козлику, пограй, І скоріше доганяй. По закінченню слів діти розбігаються врозтіч, а козлик їх ловить. Правила гри: Тікати можна лише після закінчення слів Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти додержувалися рівного кола. Він регулює біг з відпочинком, щоб не стомити дітей. В кінці гри вихователь визначає найспритнішу дитину, яка ні разу не була зловлена, і козлика, який швидше за інших ловив. На роль козлика зловлених дітей не обирати.

РИБАЛКИ І РИБКИ

Мета: біг врозтіч з ловінням, виховання витримки, уваги, пам’яті.

Хід гри: Серед дітей обирають 2-3 рибалок, всі інші - рибки. Рибалки стають на одному місці, майданчику, рибки - на іншому. Між ними відбуваються такий діалог:

-Рибалки, рибалки, що в’яжете?

- Сітку!

- Кого будете ловити?

- Рибку.

- Яку?

- Карасів і щуку!

-То ловіть!

Рибки розбігаються по всьому майданчику, кожний рибалка намагається піймати хоч одну рибку. Правила гри: Риба вважається пійманою, коли рибалка торкнувся її рукою. Коли рибалки спіймали хоч по одній рибці, вибирають інших рибалок. Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти бігали не наштовхнувшись один на одного, чергує біг з відпочинком.

КОЗА І ВОВК

Мета: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховувати витримку, сміливість, кмітливість, спритність.

Хід гри: Лічилкою діти вибирають вовка і козу, всі інші - пастухи. Взявшись всі за руки, пастухи рухаються по колу, всередині якого пасеться коза, і промовляють такі слова: Вийшла кізонька рогата Попастися на лужок, Вовк її спіймати хоче, Щоб забрати у лісок. Після цих слів коза вибігає через ворота (двоє дітей рухаються по колу з піднятими руками), а вовк її ловить. Коли вовк спіймає козу, гра починається спочатку. Правила гри. Коза може забігати назад в коло. При цьому ворота зачиняються. Вовк має право ловити козу лише поза колом. Вказівки до гри. Вихователь стежить за тим, щоб діти довго не бігали поза колом.

ДІТИ І ПІВНИК

Мета: біг в різних напрямках. Виховання уваги, спритності, вміння діяти за сигналом.

Хід гри: Лічилкою обирають півника. Всі інші діти стоять за лінією. Вихователь каже: Півник зранку вже не спить .Дуже голосно кричить!

В цей час півник ходить по майданчику і голосно кукурікає Ку-ку-рі-ку! - 2р. Діти йому відповідають: Півник, півник, Золотий гребінчик. Чому рано так встаєш ? Дітям спати не даєш.

Після цих слів півник починає ловити дітей, які бігають по майданчику. Правила гри: коли півник піймав більшість дітей гра припиняється і обирається новий півник. Пійманим вважається той, кого півник торкнувся.

Вказівки до гри: вихователь стежить щоб діти не бігли раніше, ніж закінчиться діалог.

БДЖІЛКИ

Мета: біг у розтіч, присідання. Виховування швидкої орієнтації в просторі, уваги, вміти рухами відповідати на слова вихователя.

Хід гри: Діти-бджілки стоять на краю майданчика. На слова вихователя: Бджілки літають, медок всі збирають діти махають руками ніби крильцями, бігають врозтіч, обминаючи один одного. На слова вихователя: Зу-зу-зу, зу-зу-зу, собі квітку я знайду. Діти присідають кожен біля квітки. Кому не вистачило квітки, вибуває з гри. Гра повторюється на слова: Бджілки літають, медок всі збирають. Поки діти-бджілки літають, вихователь приймає одну квітку. Гра закінчується, коли більшість дітей вибудуть з гри. Правила гри: біля квітки присідати лише одній дитині.

Вказівки до гри: Як ускладнення в гру вводять підвищення -лаву. Тоді діти зіскакують з лави.

ДІД МОРОЗ

Мета: розвивати спритність, увагу.

Хід гри: Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають Діда Мороза. Йому дають чарівну паличку, якою він буде заморожувати дітей. Дід Мороз стає посередині кола. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує:

Дід Мороз, червоний ніс,

Ти іди собі у ліс,

Щічки нам ти не морозь,

Ми тебе не боїмось.

Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а Дід Мороз наздоганяє дітей і старається торкнутись їх чарівною паличкою. До кого Дід Мороз торкнувся, той завмирає на місці.

Вказівки до гри: вихователь припиняє гру, коли більшість дітей спіймана, або якщо Дід Мороз не надто спритний, а діти втомилися бігати.

ПАСТУХ І ВОВК

Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність і швидкість.

Хід гри: З дітей обирають “пастуха” і “вовка”. Решта - “вівці”. З одного боку майданчика креслять коло - це “кошара отари”, а на протилежному боці “пасовисько”. З боку майданчика - “лігво вовка”. Пастух жене овець у поле, де вівці розбігаються, стрибають, пасуться. На слова вихователя: “Тікайте од вовка!” вівці біжать у свою кошару. Вовк ловить їх, а пастух захищає. Спійману вівцю вовк відводить у своє лігво. Гра закінчується, коли у вовка певна кількість овечок. (за попередньою домовленістю). Правила гри: овечка вважається пійманою, якщо вовк торкнеться її рукою.

СІРИЙ ВОВК

Мета: удосконалювати навички бігу, кмітливість.

Хід гри: За загальною згодою діти вибирають “вовка”. Він, згорбившись, сідає на килимку і мовчить. Діти не чіпають його, а удають, що рвуть біля нього горішки. Промовляють: Рву, рву горішечки, не боюсь вовка нітрішечки. Після цих слів удають, що кидають у вовка горішками, тоді розбігаються. Вовк їх доганяє. Кого вхопить -той стає вовком. Гра продовжується.

Примітка. Не можна вибігати за межі окресленої території.

ВИТІВНИКИ

Мета: удосконалювати навички ходьби у хороводі. Розвивати увагу та вміння грати разом

Хід гри: Лічилкою обирають «витівника». Решта дітей, узявшись за руки,рухаються по колу й наспівують: Одне за одним крокумо у такт. Зупинимось на місці і зробимо… ось так! Після слів «Зупинимось на місці» діти припиняють рух, рознімають руки й чекають руху «витівника». «Витівник» демонструє будь-який рух, а учасники повинні наслідувати його. Після декількох повторень «витівник» призначає собі заміну. Кожний наступний «витівник» має вигадувати нові рухи.

ГУСИ-ЛЕБЕДІ

Мета: удосконалювати навички бігу на швидкість. Виховувати витримку, кмітливість та орієнтування в просторі.

Хід гри: Учасники гри обирають «вовка» й «господаря», решта - «гуси-лебеді». На одному боці майданчика креслять будинок, де мешкають «господар» і «гуси», на протилежному живе «вовк під горою». «Господар» випускає «гусей» у поле погуляти. «Гуси» йдуть від будинку досить далеко. Через деякий час «господар» кличе їх, і між ними відбувається така розмова: Х а з я ї н. Гуси-гуси! Г у с и. Га-га-га! Х а з я ї н. Їсти хочете? Г у с и. Так, так! Х а з я ї н. Так летіть скоріш додому! Г у с и Нам не можна: Сірий вовк під горою! Не пускає нас додому! «Гуси» біжать у будинок, а «вовк» намагається їх піймати. «Гуси» повинні «літати» майданчиком. «Вовк» може ловити їх тільки після слів: «Не пускає нас додому!» Піймані залишають гру. Гра завершується, коли майже всі «гуси» піймані. Останній «гусак», який залишився (найбільш спритний і швидкий), стає «вовком». «раніше, ніж ведучий подасть сигнал. Не можна квацати гравців за межами «міста». Наздоганяти втікачів дозволяється тільки тоді, коли вони пробіжать повз суперника.

ДЕНЬ І НІЧ

Мета: удосконалювати навички бігу, кмітливість та спритність, орієнтування у просторі.

Хід гри: Посередині майданчика накреслено лінію, по обидва боки на відстані 20-30 кроків від неї відзначають два «міста». Гравці об’єднуються у дві рівні групи, одна з яких має назву «день», друга - «ніч». Гравці шикуються на відстані 1 м від середньої лінії через два кроки одне від одного. Ведучий промовляє: «День!», після чого гравці команди «дня» повертаються й, пробігаючи між гравцями «ночі»,швидко біжать до свого «будинку». Ті біжать за ними й намагаються їх заквацати. Заквацані гравці переходять у групу «ночі». Потім ведучий кілька разів повторює назви обох команд. Перемагає команда, яка матиме чисельніший склад. Забороняється бігти у свій «будинок»

ПЕРЕДАЙ-ВСТАНЬ

Мета гри: Виховувати у дітей почуття товариства, розвивати спритність, увагу. Зміцнюються м'язи плечей і спини.Рухливі ігри для дітей старшого дошкільного віку

Опис: Гравці шикуються в дві колони, на відстані двох кроків одна від одної. У кожній колоні гравці стоять один від одного на відстані витягнутих рук. Перед колонами проводиться риска. На неї кладуть два м'ячі. За сигналом «сісти» всі сідають, схрестивши ноги. За сигналом «передай» перші в колонах беруть м'ячі і передають їх через голову тому, хто сидить позаду, потім вони встають і повертаються обличчям до колони. Той, хто отримав м'яч передає його назад через голову, потім встає і теж повертається обличчям до колони і т. д. Виграє колона, яка правильно передала і не випустила м'яча.

Правила: Передавати м'яч тільки через голову і сидячи. Вставати тільки після передачі м'яча тому, хто сидить позаду. Хто не зумів прийняти м'яч, біжить за ним, сідає і продовжує гру.

Варіанти: Передавати м'яч вправо або вліво, повертаючи корпус.

ЗНАЙДИ М'ЯЧ

Мета: Розвивати у дітей спостережливість, спритність.

Опис: Усі гравці стають в коло впритул, обличчям до центру. Один гравець стає в центр, це ведучій. Гравці тримають руки за спиною. Одному дають в руки м'яч. Діти починають передавати м'яч один одному за спиною. Ведучий намагається вгадати, у кого м'яч. Він може попрохати кожного з гравців показати свої руки, сказавши «руки». Гравець простягає обидві руки вперед, долонями догори. Той, у кого опинився м'яч або хто випустив його, стає в центр, а ведучий на його місце.

Правила: М'яч передають в будь-якому напрямку. М'яч передають тільки сусідові. Не можна передавати м'яч після вимоги ведучого показати руки.

Варіанти: Ввести в гру два м'ячі. Збільшити число ведучих. Тому у кого опинився м'яч дати завдання: пострибати, потанцювати тощо.

Рухливі ігри для дітей середнього дошкільного віку

КРОЛИКИ

Мета: Розвивати у дітей вміння рухатися в колективі, знаходити своє місце на майданчику. Вправлятися з підповзання, з бігу, зі стрибків на 2 ногах.

Хід гри: З одного боку майданчика відкреслюються кола - клітки кроликів. Попереду них ставляться стільчики, до них вертикально прив'язуються обручі або простягається шнур. З протилежного боку ставиться стілець - будинок сторожа. Між будинком та клітками кроликів - луки. Вихователь ділить дітей на маленькі групи по 3-4 людини. Кожна група стає в окреслене коло. «Кролики сидять у клітках!» - каже вихователь. Діти сідають навпочіпки - це кролі у клітках. Вихователь по черзі підходить до клітин і випускає кроликів на травичку. Кролики пролазять крізь обруч та починають бігати і стрибати. Вихователь каже «Біжіть в клітки!». Кролики біжать додому і повертаються в свою клітку, пролазячи знову крізь обруч. Потім сторож знову їх випускає.

Правила:

Кролики не вибігають, доки сторож не відкриє кліток.

Кролики повертаються після сигналу вихователя «Швидше до кліток!».

Варіанти: В кожну клітку поставити лавочку чи стільчик за кількістю кроликів.

ДЕ ПОДЗВОНИЛИ

Мета: Розвивати у дітей слух, увагу та витримку.

Опис: Діти сидять колом або уздовж стіни. Один з гравців за призначенням вихователя стає в центрі кола або перед сидячими. За сигналом вихователя він закриває очі. Вихователь дає кому-небудь з дітей дзвіночок та пропонує подзвонити. Дитина, яка знаходиться в центрі кола, має не відкриваючи очей, вказати рукою напрямок, звідки доноситься звук. Якщо він вкаже правильно,

вихователь каже «Час!», граючий відкриває очі. А той, хто подзвонив – піднімає і показує дзвінок. Якщо ведучий помилився, він знову заплющує очі і відгадує ще раз. Потім вихователь призначає іншого ведучого.

Правила:

Ведучий відкриває очі тільки після слова вихователя «Час!»

Варіанти: Розкрутити ведучого; замість дзвіночка ввести сопілку або інший музичний інструмент.

ТОРБИНКУ В КОЛО

Мета: Розвивати у дітей вміння діяти за сигналом. Вправлятися в метанні правою та лівою рукою.

Опис: Діти стоять по колу. В центрі кола викладено з мотузки ще одне коло, кінці мотузки зв'язані, або можна накреслити коло. Діаметр кола – 2 метри. Діти знаходяться на відстані 1-2 кроків від кола. В руках торбинки з піском. За словами вихователя «Кидай!», всі кидають свої мішечки в коло. «Підніміть торбинки!» - каже вихователь. Діти піднімають, стають на місце. Вихователь зазначає, чия торбинка не долетіла у коло, і гра продовжується. Діти кидають іншою рукою.

Правила:

Кидати торбинки з піском потрібно за словом вихователя «Кидай!»

Піднімати по сигналу «Підніміть!».

Варіанти: Замість торбинок кидати шишки; розділити дітей на підгрупи, кожна кидає в своє коло; збільшити відстань.

ХТО ДАЛІ КИНЕ

Мета: Розвивати у дітей вміння діяти за сигналом. Вправлятись у метанні в далечінь правою та лівою рукою, з бігу, з розпізнавання кольорів.

Опис: Діти стоять вздовж стіни. Кілька дітей, названих вихователем, стають вздовж лінії перед покладеною на підлогу мотузкою. Діти отримують торбинки з піском 3-х різних кольорів. На слова вихователя «Кидай!» діти кидають торбинку з піском вдалечінь. Вихователь звертає увагу дітей на те, чия торбинка впала далі і каже: «Піднімітьторбинки!». Діти біжать за своїмиторбинками, піднімають їх та сідають на місця. Вихователь називає інших дітей. Гра закінчується, коли всі діти виконають.

Кидати та піднімати торбинки можна тільки за словом вихователя.

Варіанти: Поставити орієнтири - хто далі. Кидати шишки, м'ячики, списи.

ЛІТАКИ

Мета: Розвивати у дітей орієнтування в просторі, закріпити навичку шикування в колону. Вправлятися з бігу.

Опис: Діти шикуються в 3-4 колони в різних місцях майданчика, які позначаються прапорцями. Учасники зображують льотчиків на літаках. Вони готуються до польоту. За сигналом вихователя «До польоту готуйся!» діти кружляють з зігнутими в ліктях руками – заводять мотор. «Летіть!» - каже вихователь. Діти витягають руки в сторони та летять врізнобіч, у різних напрямках. За сигналом вихователя «На посадку!» - літаки знаходять свої місця та приземляються, шикуються в колони і опускаються на одне коліно. Вихователь відзначає, яка колона побудувалася першою.

Правила:

Гравці мають вилітати після сигналу вихователя «Летіть!».

За сигналом вихователя «На посадку!» - гравці мають повернутися у свої колони, на ті місця, де викладено їхні знаки (поставлено прапорець).

Варіанти: Доки літаки літають, змінити місця прапорців, занести на протилежний бік. Міняти провідних в колонах.

ЗНАЙДИ СОБІ ПАРУ

Мета: Розвивати у дітей вміння виконувати рухи за сигналом, за словом, швидко будуватися в пари. Вправлятися з бігу, з розпізнавання кольорів. Розвивати ініціативу, кмітливість.

Опис: Гравці стоять вздовж стіни. Вихователь дає кожному по одному прапорцю. За сигналом вихователя діти розбігаються по майданчику. За іншим сигналом, або за словом «Знайди собі пару!», діти, які мають прапорці однакового кольору, знаходять собі пару, кожна пара, використовуючи прапорці, робить ту чи іншу фігуру. У грі бере участь непарна кількість дітей, одна дитина має залишитися без пари. Гравці кажуть: «Гей, Іванко - не зівай, швидко пару обирай!».

Правила:

Гравці стають у пари та розбігаються за сигналом (словом) вихователя.

Кожен раз гравці мають знайти пару.

Варіанти: Замість прапорців використовувати хусточки. Щоб діти не бігали парами, ввести обмежувач - вузьку доріжку, перестрибнути через струмочок.

КОЛЬОРОВІ АВТОМОБІЛІ

Мета: Розвивати у дітей увагу, вміння розрізняти кольори та діяти за зоровим сигналом. Вправлятися з бігу, ходьби.

Опис: Діти сидять вздовж стіни, вони автомобілі. Кожному дається прапорець якогось кольору. Вихователь стоїть обличчям до гравців, в центрі. В руці 3 кольорових прапорця, за кольорами світлофора. Піднімає прапорець, діти, які мають прапорець такого ж кольору біжать по майданчику в будь-якому напрямку, на ходу вони гудуть, мов автомобіль. Коли вихователь опускає прапорець, діти зупиняються, і за сигналом «Автомобілі повертаються!» - направляються кроком до свого гаража. Потім вихователь піднімає прапорець іншого кольору, але може підняти і 2 , чи всі 3 прапорця разом, тоді всі машини виїжджають з гаража.

Правила:

Виїжджати з гаражів можна тільки за сигналом вихователя, повертатися в гараж теж за сигналом.

Якщо прапорець опущено, автомобілі не рухаються.

Варіанти: Розкласти по кутах орієнтири різного кольору. На сигнал «Автомобілі виїжджають», в цей час поміняти місцями орієнтири. Запропонувати дітям згадати різні марки автомобілів.

КУДЛАТИЙ ПЕС

Мета: Привчати дітей слухати текст і швидко реагувати на сигнал.

Хід гри: Дитина зображує собаку, вона сидить на стільці в одному кінці майданчика, та робить вигляд, що спить. Інші діти знаходяться в іншому кінці приміщення за межею - це будинок. Вони тихо підходить до собаки, вихователь каже: «Щось кудлатий пес приніс, в лапи свій сховавши ніс. Тихо, мирно він лежить - чи дрімає, чи то спить. Підійдемо, розбудимо, глянемо що ж буде но?». Собака прокидається, встає і починає гавкати. Діти тікають в будинок (встають за межу). Роль ведучого передається іншій дитині. Гра повторюється.

ЛИСИЦЯ У КУРНИКУ

Мета: Розвивати у дітей спритність та вміння виконувати рух за сигналом, вправлятися з бігу з вивертання, у лазінні, стрибках.

Опис: На одному боці майданчика відкреслюється курник. В курнику на сідалі (на лавках) розташовуються кури, діти стоять на лавках. З іншого боку майданчика знаходиться нора лисиці. Все інше місце - двір. Один з гравців призначається лисицею, інші кури - вони ходять і бігають по двору, клюють зерна, ляскають крилами. За сигналом «Лисиця» кури тікають в курник та підіймаються на сідало, а лисиця намагається потягти курку, яка не встигла піднятися на сідало. Відводить спійману курку до себе в нору. Кури зістрибують з сідала і гра поновлюється.

Правила:

Лисиця може ловити курей, а кури можуть підійматися на сідало тільки за сигналом вихователя «Лисиця!».

Варіанти: Збільшити число лисиць. Курям вилізти на гімнастичну стінку.

ЗАЙЦІ ТА ВОВК

Мета: Розвивати у дітей вміння виконувати рухи за сигналом, вправлятися з бігу, в стрибках на обох ногах, у присіданні.

Опис: Одного з гравців призначають вовком, інші зображують зайців. З одного боку майданчика зайці позначають собі місця шишками, камінчиками, з яких викладають кола або квадрати. Спочатку гри зайці стоять на своїх місцях. Вовк знаходиться з протилежного боку майданчика - в яру. Вихователь каже: «Зайчики скачуть, скок - скок - скок, на зелений лужок. Щипають травичку, слухають, чи не йде вовк». Зайці вистрибують зі своїх місць та розбігаються по майданчику. Стрибають на 2 ногах, сідають, щипають траву та оглядаються в пошуках вовка. Вихователь вимовляє слово «Вовк» , вовк виходить з яру та біжить за зайцями, намагаючись зловити, торкнутися. Зайці тікають кожен на своє місце, де вовк їх вже не може наздогнати. Спійманих зайців вовк відводить до себе у яр. Після того, як вовк зловить 2-3 зайцев, обирається інший вовк.

Правила:

Зайці вибігають після слів - «зайці скачуть».

Повертатися на місця можна лише після слова «Вовк!».

Варіанти: Можна ловити тих зайців, яким подала лапу зайчиха - мати. На шляху поставити куби - пеньочки, зайці оббігають їх. Обрати 2 вовків. Вовку перестрибнути через перешкоду - струмок.

У ВЕДМЕДЯ У БОРУ

Мета: Розвивати в дітей витримку, вміння виконувати рухи за сигналом, навички колективного руху. Вправлятися з бігу за певним напрямком, з вивертаням, розвивати мовлення.

Опис: З одного боку майданчика проводиться межа - це узлісся. За межею, на відстані 2-3 кроків окреслюється місце для ведмедя. На протилежній стороні будинок дітей. Вихователь призначає ведмедя, інші діти – у себе вдома. Вихователь каже: «Йдіть гуляти!». Діти направляються до узлісся, збираючи ягоди, гриби, імітуючи рух та хором промовляють: «У ведмедя у бору, гриби, ягоди беру. А ведмідь сидить та на нас гарчить». Ведмідь в цей час сидить на своєму місці. Коли гравці вимовляють «Гарчить!» ведмідь встає, діти біжать додому. Ведмідь намагається їх зловити – торкнутися. Спійманого ведмідь відводить до себе. Після 2-3 спійманих обирається новий ведмідь.

Правила:

Ведмідь має право вставати та ловити, а гравці - тікати додому тільки після слова «гарчить!».

Ведмідь не може ловити дітей за лінією будинку.

Варіанти: Ввести 2 ведмедів. Поставити на шляху перешкоди.

ПТАШКИ І КІТ

Мета: Розвивати у дітей рішучість, вправлятися з бігу з вивертанням.Рухливі ігри для дітей середньої групи

Опис: На землі креслиться коло або кладеться шнур зі зв'язаними кінцями. Вихователь обирає ловця який стає в центрі кола. Це кішка. Решта - пташки, які знаходяться поза колом. Кішка спить, пташки влітають за зернятками в коло. Киця прокидається, бачить пташок і ловить їх. Всі пташки вилітають з кола. Той, кого торкнулася кішка, вважається спійманим і йде на середину кола. Коли зловлять 2-3 пташок - обирається нова кішка.

Правила:

Кішка ловить пташок тільки в колі.

Кішка може торкатися пташок, але не хапати їх.

Варіанти: Якщо кішка довго не може нікого зловити, додати ще одну кішку.

ЧЕРЕЗ СТРУМОЧОК

Мета: Розвивати у дітей спритність, вправлятися у стрибках на обох ногах, в рівновазі.

Опис: Всі гравці сидять на стільцях, у 6 кроках від них кладуться 2 шнура, відстань між якими 2 метри – це струмочок. Діти мають по камінчиках – дощечках перебратися до іншого берегу не замочивши ніг. Дощечки покладені з таким розрахунком, щоб діти могли стрибнути обома ногами з одного камінчика на інший. За словом «Пішли!» 5 дітей перебираються через струмочок. Той, хто вступив ногою в струмок, відходить вбік - «сушитися». Всі діти мають перейти через струмок.

Правила:

Переможеним вважається той, хто вступив ногою в струмочок.

Перебиратися можна тільки по сигналу.

Варіанти: Збільшити відстань між шнурами, обходити предмети, перебираючись на інший берег. Стрибати на одній нозі.

КІШКА ТА МИШКА

Мета: Розвивати у дітей вміння швидко діяти за сигналом, ходити, зберігаючи форму кола. Вправлятися з бігу з ловом.

Опис: Усі гравці, крім двох, стають в коло на відстані витягнутих рук та беруться за руки. В одному місці коло не замикається. Цей прохід називається воротами. Двоє граючих, знаходяться поза колом, вони зображують мишку та кішку. Мишка бігає поза колом та в колі, кішка - за нею, намагаючись зловити її. Мишка може вбігати в коло через ворота і підлазити під руки тих, хто стоїть у колі. Кішка - тільки через ворота. Діти ходять по колу і говорять: «Ходить Васька сіренький, хвіст пухнастий - біленький. Сяде, вмивається, лапкою витирається. Пісеньки співає, дім нечутно оббігає, причаїться, споглядає, на сірих мишок чекає.». Після цих слів кішка починає ловити мишку.

Правила:

Ті, хто стоїть у колі мають не пропускати кішку під зчеплені руки.

Кішка може ловити мишку за колом і в колі.

Кішка може ловити, а мишка тікати після слова «чекає».

Варіанти: Влаштувати додаткові ворота, ввести 2 мишок, збільшити кількість кішок.

КОНЯЧКИ

Мета: Розвивати у дітей вміння діяти за сигналом, погоджувати рухи один з одним, вправлятися з бігу, ходьби.

Опис: Діти діляться на 2 рівні групи. Одна група зображує конюхів, інша - коней. З одного боку відкреслюється стайня. З іншого - приміщення для конюхів, між ними луки. Вихователь говорить: «Конюхи, мерщій вставайте, коней запрягайте!». Конюхи з віжками в руках, біжать до стайні та запрягають коней. Коли всі коні запряжені, вони шикуються один за одним та за вказівкою вихователя йдуть кроком або біжать. Після слів вихователя «Приїхали!» конюхи зупиняють коней. Вихователь каже: «Ідіть відпочивати!». Конюхи розпрягають коней та відпускають їх пастися на луки. Самі повертаються на свої місця відпочити. Коні спокійно ходять по майданчику, пасуться, щипають траву. За сигналом вихователя «Конюхи, запрягайте коней!» конюх ловить свого коня, який тікає від нього. Коли всі коні спіймані та запряжені, всі шикуються один за одним. Після 2-3 повторень вихователь каже: «Відведіть коней до стайні!». Конюхи відводять коней до стайні, їх розпрягають та віддають віжки вихователю.

Правила:

Гравці змінюють рух за сигналом вихователя. За сигналом «Ідіть відпочивати» - конюхи повертаються на місця.

Варіанти: Включити ходьбу по містку - дошці, покладеної горизонтально або похило, запропонувати різну мету поїздок.

Рухливі ігри для дітей молодшого дошкільного віку

ПОТЯГ

Мета гри: Розвивати у дітей вміння виконувати рухи за звуковим сигналом, закріплювати навички шикування в колону. Вправлятися з ходьби, бігу один за одним.

Опис: Діти шикуються в колону з одного боку майданчика. Перший - паровоз, інші вагони. Вихователь дає гудок, діти починають рухатися вперед (без зчеплення). Спочатку повільно, потім швидше, поступово переходячи на біг, вимовляють «Чу - чу - чу!». «Поїзд під'їжджає до станції» - каже вихователь. Діти поступово сповільнюють темп і зупиняються. Вихователь знову дає гудок, рух поїзда поновлюється.

Правила:

1. Рухатися можна тільки після гудка, тобто за сигналом вихователя.

Варіанти: Ввести зупинку. Діти вибігають на галявину. Збирають «гриби та ягоди», танцюють.

ГОРОБЧИКИ ТА КІТ

Мета гри: Розвивати у дітей вміння розміщуватися в просторі та рухатися в колективі, не зачіпаючи один одного. Діяти за сигналом, вправлятися зі стрибків в глибину, з місця в довжину, зі швидкого бігу.

Опис: Діти знаходяться вздовж стін: на лавках, на великих кубах або в обручах. Це горобчики на даху або в гніздах. Віддалік сидить кішка – вихователь. «Горобчики полетіли!» - каже вихователь. Горобчики зістрибують з даху, розправивши крила - руки в сторони. Бігають в розсипну по всьому приміщенню. «Кішка спить». Прокидається, вимовляє «мяу - мяу!», біжить наздоганяти горобчиків, які ховаються, зайнявши свої місця. Спійманих горобчиків кішка відводить до себе в будинок.

Правила:

1. Горобчики зістрибують за сигналом вихователя «Горобчики, полетіли!».

2. Горобчики повертаються на місця. Коли кішка вимовляє «Мяу!».

Варіанти: Ввести другого кота. Горобчики клюють зернятка.

ДОЖЕНИТЬ МЕНЕ

Мета гри: Розвивати у дітей уміння виконувати рухи за сигналом вихователя, рухатися в колективі, не штовхаючись. Вправлятись з бігу в прямому напрямку.

Опис: Діти сидять на стільцях з одного боку майданчика. «Доженіть мене!» - пропонує вихователь і біжить до протилежного боку майданчика. Діти біжать за вихователем, намагаючись його зловити. Потім вихователь каже «доженіть мене!», і біжить у протилежний бік. Діти знову його наздоганяють. Після двох разів діти сідають на стільці і відпочивають, потім продовжують гру.

Правила:

1. Бігти за вихователем тільки після сигналу «Доженіть мене!».

Варіанти: Внести м'яку іграшку і наздоганяти її. Тікати від іграшки.

ЩО СХОВАНО

Мета: Розвивати у дітей зорову пам'ять, увагу.

Опис: Діти сидять на стільцях, на підлозі, вздовж лінії. Вихователь кладе в центрі кола три - п'ять предметів та пропонує їх запам'ятати. Потім гравці встають і повертаються спиною до центру або до стіни і закривають очі. Вихователь ховає один предмет, з тих, що лежать в центрі кола і каже: «Подивіться». Діти відкривають очі, повертаються обличчям до центу і згадують, якогось предмета немає. Вихователь підходить до дітей і кожний з них на вухо каже йому, що сховано. Коли більшість гравців дає правильну відповідь, вихователь голосно називає захований предмет. Після цього гра поновлюється.

Правила:

1. Коли вихователь ховає предмет, гравці повертаються спиною і закривають очі

2. За сигналом «Подивіться!», гравці відкривають очі і знову повертаються обличчям до центру кола.

Варіанти: Закріпити знання основних кольорів, взяти кубики або прапорці. Викликати одного гравця. Прибирати за 2 предмета.

ПТАШКИ ТА ПТАШЕНЯТА

Мета гри: Розвивати у дітей вміння виконувати рухи за сигналом вихователя, запам'ятовувати своє місце, вправлятись з бігу в різних напрямках, не зачіпаючи один одного.Гра для дітей молодшої групи

Опис: Діти поділяються на 3-4 групи з 5-6 чоловік, кожна група має свій будиночок – гніздо. Діти зображують пташенят. У кожній групі є пташка – мати. За словами вихователя «Полетіли!» - пташенята вилітають з гнізда. Літають біля будинку, помахуючи руками - крилами. Пташки - матері відлітають геть, за їжею. За словами вихователя «Додому!» - пташки - матері повертаються і звуть пташенят додому. У гнізді пташенята сідають у коло і пташка - мати годує їх уявними черв'ячками.

Правила:

1. Пташки та пташенята вилітають за словом вихователя «Полетіли!».

2. Пташенята повертаються додому за покликом пташки - матері.

3. Пташки - матері повертаються додому за словом вихователя «Додому!».

Варіанти: Запропонувати пташкам злітати на височину. У кожної пташки свій колір будиночка - гнізда. Можна змінювати будиночки місцями.

ЗНАЙДИ СВІЙ КОЛІР

Мета гри: Розвивати у дітей увагу, вміння розрізняти кольори, діяти за сигналом. Вправлятися з бігу, ходьби.

Опис: Діти отримують прапорці 3-4 кольорів та гуртуються по 4-6 осіб в різних кутках кімнати, в кожному кутку вихователь ставить на підставці кольоровий прапорець. За сигналом вихователя «Йдіть гуляти!» діти розбігаються по майданчику. На слова «Знайди свій колір!» - діти збираються біля прапора відповідного кольору. Вихователь відзначає, яка група швидше зібралася.

Правила:

1. Виходити з будиночків можна за сигналом вихователя «Йдіть гуляти!».

2. Бігти та збиратися біля прапорця відповідного кольору тільки після слів «Знайдіть свій колір!»

Варіанти: Запропонувати закрити очі, переставити прапорці, які стоять в кутах кімнати.

ТРОЛЕЙБУС

Мета гри: Розвивати у дітей вміння розрізняти кольори світлофора та діяти за зоровим сигналом. Вправлятися з бігу та ходьби колоною. Знайомити з ПДР.

Опис: Діти стоять вздовж стіни в колоні парами, тримаючи один одного за руки, вільними руками тримаються за шнур, кінці якого зв'язані. Вихователь в одному з кутів кімнати, тримає в руці три кольорових прапорці (червоний, жовтий, зелений). Піднімає зелений прапорець - діти тікають (тролейбус рухається). Добігши до вихователя - діти дивляться, не змінився колір прапорця. Якщо зелений - рух триває, жовтий або червоний - діти зупиняються і чекають, коли з'явиться зелений.

Правила:

Тікати можна тільки на зелений прапорець.

При появі жовтого або червоного колона зупиняється.

Варіанти: Влаштувати зупинку, на якій діти сидять і чекають прибуття тролейбуса. Коли тролейбус під'їжджає до зупинки, то уповільнює хід, одні пасажири виходять, інші заходять.

ВПІЗНАЙ ХТО КРИЧИТЬ

Мета гри: Розвивати у дітей спостережливість, увагу, активність.

Опис: Діти сидять на стільцях півколом, перед ними на відстані кількох кроків ставиться ширма. Вихователь називає когось по імені, і той йде за ширму, домовитися, яку тварину чи птаха дитина буде зображувати. За ширмою лунає мукання корови, гавкіт собаки та ін. Вихователь пропонує одному з дітей відгадати, хто кричить.

Правила:

1. Відгадувати тварин або птаха може тільки та дитина, на яку вкаже вихователь.

Художнє слово: Ось який гарний будинок.

Хто в будиночку живе? Тук-тук, хто в будиночку живе?

Варіанти: Ввімкнути запис голосів тварин.

ЗНАЙДИ ПРАПОРЕЦЬ

Мета гри: Розвивати у дітей спостережливість, витримку (не відкривати очей до сигналу «пора»).

Опис: Діти шикуються в колону, по команді вихователя діти повертаються обличчям до стіни, вихователь ховає прапорці згідно кількості дітей. «Пора!» - каже вихователь. Діти повертаються до нього обличчями та йдуть шукати прапорці. Той, хто знайшов прапорець, стає на місце. Коли всі прапорці знайдено. Діти йдуть вздовж майданчика. Тримаючи прапорець в руці. Попереду колони іде той, хто перший знайшов прапорець.

Правила:

1. Повертатися обличчям до вихователя можна тільки після слова «пора!».

Варіанти: Замість словесної вказівки можна використовувати дзвіночок. Хто перший знайде прапорець, той його і ховає. Влітку ховають прапорець у кущах, за деревами.

БІЖІТЬ ДО МЕНЕ

Мета гри: Вчити дітей діяти за сигналом. Вправлятись в ходьбі та бігу в прямому напрямку.

Опис: Діти сидять на стільцях, поставлених біля однієї зі стін кімнати. Вихователь відходить до протилежної стіни і каже «біжіть до мене!». Діти біжать до вихователя. Вихователь привітно їх зустрічає. Потім він переходить на інший бік майданчика і каже «біжіть до мене!» На слова вихователя «Біжіть додому!» діти сідають на стільчики і відпочивають.

Правила:

1. Бігти до вихователя тільки після слів «Біжіть до мене!»

2. Діти біжать до стільців та сідають тільки після слів «Біжіть додому!»

Варіанти: Спочатку діти можуть займати будь-стілець, а потім знаходити своє місце. Внести дзвіночок. Дзвінок - сигнал «Побігли!».

РІВНЕНЬКОЮ ДОРІЖКОЮ

Мета гри: Розвивати у дітей вміння рухатися ритмічно, погоджувати рухи зі словами, знаходити своє місце. Вправлятись в ходьбі, стрибках, присіданнях, бігу.

Опис: Діти сидять на стільцях, вихователь пропонує їм піти гуляти. Вони встають з місця, вільно групуються або шикуються в колону. Вихователь каже «рівненькою доріжкою, крокують наші ніжки, раз-два, раз-два, по камінцях, камінчиках, в яму - бух». При словах «Рівненькою доріжкою..» діти йдуть кроком. «По камінчиках» - стрибають на двох ногах злегка просуваючись вперед. «В яму бух» - сідають навпочіпки. Вилізли з ями – діти піднімаються. Після 2-3 повторень вихователь вимовляє «рівненькою доріжкою втомились наші ніжки, ось наш дім –ми живемо в нім».

Правила:

1. Рухи мають відповідати тексту.

2. Вставати з навпочіпки після слів «Вилізли з ями».

3. Тікати додому тільки після слів «там ми живемо».

Варіанти: Пройти по лавках, поставлених вздовж стіни. Зістрибувати в глибину на м'яку доріжку.

ЗАЙЧИК

Мета гри: Розвивати у дітей уміння узгоджувати рух зі словами. Вправлятися з бігу. У підстрибуванні на двох ногах, знаходженні свого місця. Сприяти розвитку мовлення.Рухлива гра для дітей дошкільного віку

Опис: На одному боці майданчика відзначаються місця зайців. Кожен стає на своє місце. За сигналом вихователя «Біжіть в коло!» всі діти збираються в коло, а один із зайців, якого призначає вихователь, стає в середину. Діти з вихователем виголошують вірші та виконують рухи під текст:

Зайчик біленький сидить вушками ворушить, - діти стоять у колі,

Ось так, ось так вушками ворушить! - ворушать кистями рук, піднявши їх до голови.

Зайчику холодно сидіти, треба лапочки зігріти,

Хлоп-хлоп, хлоп-хлоп, треба лапочки зігріти - плескають у долоні.

Зайчику холодно стояти, треба зайчику поскакати

Стриб-скок, стриб-скок, треба зайчику поскакати - стрибають на 2 ногах на місці.

Хтось зайчика злякав, зайчик стриб та й пострибав! - вихователь плескає в долоні, діти розбігаються по своїх домівках.

Правила:

1. Діти тікають тільки після слів « Та й пострибав!», а збираються в коло після слів «Біжіть в коло!»

Варіанти: На підлозі викласти мотузку зі зв'язаними кінцями. За сигналом зайчики перестрибують мотузку. В середину можна поставити кількох зайців.

БУЛЬБАШКА

Мета гри: Розвивати у дітей уміння узгоджувати рухи зі словами, рухатися ритмічно. Вправлятися у присіданні та побудові в коло, в бігу у різних напрямках.

Опис: Діти стоять впритул по колу, взявшись за руки. Разом з вихователем вони кажуть: «Роздувайся бульбашка! Роздувайся великою! Залишайся такою, та не лопайся». Вимовляючи вірші, діти поступово розширюють коло. Коли вихователь скаже - «Бульбашка луснула», всі діти опускають руки, і хором кажуть «Хлоп!» та сідають навпочіпки. Вихователь пропонує надути новий міхур: діти встають, знову утворюють маленький коло, гра поновлюється.

Правила:

Говорити хором «Хлоп!» та присідати навпочіпки тільки після слів «Бульбашка луснула».

Варіанти: Виконувати махові рухи руками, спочатку бульбашка маленька, потім велика широкі махи руками. Після слів «Та не лопайся!» вихователь говорить «Полетіли бульбашки!», діти розбігаються хто куди хоче.

БІЖІТЬ ДО ПРАПОРЦЯ

Мета гри: Розвивати у дітей увагу, вміння розрізняти кольори. Вчити діяти за зоровим сигналом. Вправлятися з бігу та ходьби.

Опис: Діти отримують прапорці двох кольорів - одні червоні, інші сині. Вихователь стає з одного боку майданчика та тримає в одній руці синій, в інший червоний прапорець. Діти з синіми прапорцями гуртуються близько до синього, з червоними - близько червоного. Потім вихователь пропонує дітям погуляти. Діти ходять та бігають по майданчику. Вихователь переходить на інший бік та каже: «Раз, два, три - сюди мерщій біжи!». Він простягає руки в боки, діти біжать до вихователя та гуртуються біля прапорця відповідного кольору. Коли всі діти зберуться, він пропонує їм помахати прапорцями.

Правила:

1. Розходитися по майданчику можна тільки за словом вихователя «Йдіть гуляти!».

2. Збиратися біля вихователя можна тільки після слів «Раз, два, три – сюди мерщій біжи!».

Варіанти: Взяти замість прапорця стрічку або хустинку, потім потанцювати з ними. Ввести по 2 червоних та синіх прапорця. Вихователь може змінювати прапорці, перекладаючи їх з однієї руки в іншу. Включити додатковий сигнал «Стоп!» (всі закривають очі).

СОНЕЧКО ТА ДОЩИК

Мета гри: Розвивати у дітей вміння виконувати рухи за сигналом вихователя, знаходити своє місце на майданчику. Вправлятися з ходьби та бігу.

Опис: Діти сидять на стільцях вздовж кімнати, це їх «будинок». Вихователь дивиться у вікно і каже «Яка гарна погода, йдіть гуляти!». Діти встають і йдуть в будь-якому напрямку. «Дощ пішов, біжіть додому!» - каже вихователь. Діти біжать до стільців і займають свої місця. Вихователь промовляє «Кап - кап - кап!». Поступово дощ вщухає і вихователь каже: «Ідіть гуляти. Дощ перестав!».

Правила:

1. Діти йдуть з дому за сигналом «Йдіть гуляти!».

2. Біжать додому за сигналом «Дощ пішов!».

Варіанти: Діти спочатку займають будь-який стілець, потім тільки свій. Замість будиночка, можна влаштувати переносний навіс - ховатися від дощу. Під час прогулянки діти можуть збирати гриби та ягоди». Ходьбу можна замінити танцем.

Віршик для зарядки

1.Зранку гноми в ліс пішли… (Ходьба на місці)

2.По дорозі гриб знайшли… (Наклоняємося вперед, потім піднімаємося, при цьому руки тримаємо на талії)

3.А за ним то раз-два-три… (Наклоняємося вправо, вліво…)

4.Показалися ще три!… (Руки вперед і розводимо в сторони)

5.І поки гриби збирали… (Наклоняємося, і руками намагаємося дістати до пальців ніг)

6.Гноми в школу (садочок) не попали…(Руками беремося за щоки і качаємо головою вправо, вліво…)

7.Побігли, поспішили… (Біг на місці, або по кругу)

8.І гриби всі погубили…(Присідаємо).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»