Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою корекційно-розвиткових занять для учнів із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно- практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.
Мета корекційно-розвиткових занять реалізується розв’язанням таких завдань.
Розвиток сенсорно-перцептивної діяльності і формування еталонних уявлень.
Розвиток мислиннєвої діяльності (аналітико-синтетичного процесу, порівняння, узагальнення, класифікації) у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком.
Розвиток наочно-образного та словесно логічного мислення.
Корекційний розвиток вольової сфери
(формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).
Формування предметно-практичної діяльності (мотиваційного, орієнтовно-операційного і регуляційного компонентів).
Розвиток дрібної моторики.
Відповідно до типового навчального плану корекційно-розвиткові заняття здійснюються з Підготовчого, 1- 4 класи по три години на тиждень у кожному класі. Загальний обсяг навчального часу становить 105 годин.
Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів із затримкою психічного розвитку.
Корекційний розвиток когнітивної сфери у перший рік навчання охоплює такі напрямки:
Формування знань про властивості предметів та їх розташування у просторі.
Розвиток логічного мислення. (Розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». Розуміння послідовності зображених подій (3-4 малюнки). Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків).
Розвиток довільної уваги.
Розвиток дрібної моторики рук.
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рефлексію.
Організація занять: програмний курс розрахований на 105 занять. Заняття проводити 3 рази на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 35 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
№ | Тема заняття | Мета заняття | Зміст роботи | Дата | Год | Прим. | ||
І семестр | ||||||||
Діагностичний етап | ||||||||
Тема 1. Діагностичний етап | ||||||||
1. | Знайомство. | Встановлення атмосфери взаємодовіри. | Вправа «Привітання» Вправа-гра «Розкажи про себе» Вправа «Намалюй своє ім’я» Вправа «Слова вічливості» Рефлексія Прощання | 1 | ||||
2 | Діагностика розвитку пізнавальних процесів | Визначити рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня, самооцінки. |
3. Методика «Четвертий зайвий».
5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація» | 1 | ||||
Корекційно-розвивальний етап | ||||||||
Тема 2. Орієнтування у просторі | ||||||||
3-6 | Розташування одного предмета відносно іншого | Розвивати уміння визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні ( в класі, кімнаті, на шкільному подвір’ї), на малюнках, таблицях схемах. | Вправи з розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках | 4 | ||||
7-10 | Розташування предметів за словесним описом | Навчити знаходити предмет за словесним описом його положення в реальній дійсності і на малюнках, схемах, таблицях. | Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом. | 4 | ||||
11-13 | Розміщення предметів за вказівками | Навчити розміщувати предмет за завданням учителя | Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. | 3 | ||||
14-17 | Просторове розташування предмета, за допомогою прейменників | Визначити предмет за категорією прийменників | Вправи з визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках | 4 | ||||
18-21 | Зміна положення предмета. Відтворення по пам’яті розміщення предметів | Розповісти про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів. | Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. | 4 | ||||
22-25 | Складання схеми з подальшою розповіддю про розташування предметів | Навчитись складати схему і розповісти про розміщення предметів | Вправи із складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу | 4 | ||||
Тема 3. Знання та уміння визначати властивості навколишніх предметів | ||||||||
26-29 | Знайомство з матеріалами та їх властивостями | Навчитись порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлені з одного і того ж матеріалу | Вправи на знайомство з матеріалами та їх властивостями | 4 | ||||
30-33 | Властивості матеріалів. Порівняння матеріалів за їх властивостями | Навчитись порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлен з одного і того ж матеріалу | Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага і т.д. | 4 | ||||
34-36 | Добирання предметів за матеріалом | Уміти добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом. | Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. | 3 | ||||
37-40 | Групування предметів, виготовлених з одного і того ж матеріалу. Видалення в предметах частин однакових матеріалів | Навчитись групувати різні предмети, виготовлені з одного й того ж матеріалу; виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. | Вправи. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). | 4 | ||||
41-44 | Визначення матеріалів | Навчитись визначати матеріал, з якого зроблений предмет. | Вправи. На визначення матеріалу з якого виготовлені предмети. | 4 | ||||
Тема 4. Розвиток логічного мислення | ||||||||
45-47 | Однакові властивості або ознаки предметів | Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне | Вправи. Знаходження серед декількох однакових іграшок або предметів однакові | 3 | ||||
48-50 | Відмінне у властивостях предметів | Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити відмінне | Вправи. На малюнках знаходження предметів, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмети? Порівняно з першим роком навчання кількість предметів збільшується). | 3 | ||||
ІІ семестр | ||||||||
51-52 | Порівняння предметів | Навчити порівнювати предмети | Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). | 2 | ||||
53-55 | Порівняння предметів, сюжетних малюнків, визначення схожого і відмінного | Навчити порівнювати предмети, знаходити схоже і відмінне. | Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). | 3 | ||||
56 | Порівняння на рівні уявлень | Навчити порівнювати предмети, знаходити схоже і відмінне. | Порівняння на рівні уявлень. (Чим відрізняються, і чим схожі дуб і береза? Чим відрізняються, і чим схожі кіт і миша? тощо ). | 1 | ||||
57-59 | Класифікація предметів за спільною ознакою | Навчити класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку і поєднувати їх в однорідну групу). | Гра «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку; | 3 | ||||
60-62 | Опис предметів одним словом | Навчити класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу). | Як одним словом можна назвати решту предметів? Чому? | 3 | ||||
63 | Встановлення відношень між предметам і поняттями (рід-вид) | Навчити встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид). | Даються питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи, комахи, звірі, тощо) і видові ознаки предметів ( липа, калина, щука, синиця, муха, вовк тощо). | 1 | ||||
64-66 | Розрізнення протилежних за значенням понять | Навчити розрізняти протилежні за значенням поняття. | Вправи: Гіркий - ...; злий - ...; боязливий -... ; веселий - ... та ін. | 3 | ||||
67-68 | Що відбувається в природі в різні пори року | Вчити визначати ознаки кожної пори року. | Вправи на розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». | 2 | ||||
69-74 | Часові поняття: назва днів тижня та місяців | Навчити розрізняти та називати дні тижня та місяці у році, дотримуючись їх послідовності. | Вправи на вивчення днів тижня та місяців | 6 | ||||
75-77 | Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них | За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про явища природи в різні пори року. | Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них | 3 | ||||
78-80 | Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей | За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про зміни, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей. | Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей | 3 | ||||
81-82 | Встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей | Навчити встановлювати зв'язок між змінами погоди і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей в різні пори року. | Вправи на встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей | 2 | ||||
83-84 | Розуміння послідовності зображених подій | Навчити усвідомлювати послідовність зображених подій. | Вправи на розуміння послідовності зображених подій | 2 | ||||
85-86 | Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків | Навчити за допомогою дорослого розуміти прихований зміст сюжетних малюнків. | Вправи на розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків | 2 | ||||
Тема 5. Увага. Розвиток довільної уваги | ||||||||
87-88 | Розширення об’єму уваги | Навчити за допомогою дорослого розповідати про прихований зміст сюжетних малюнків. | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 4 | ||||
89-90 | Розширення здатності не відволікатись від мети, цілеспрямовано і активно аналізувати об’єкти, тримати зосередженість на об’єкті уваги | Навчити контролювати свою увагу при складанні геометричних фігур і візерунків | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 4 | ||||
91 | Розвиток здатності керувати власною увагою, переключатись | Навчити контролювати свою увагу при здійсненні аналізу форми, встановлені симетричності | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 1 | ||||
92 | Контроль переходу від активного до пасивного стану | Навчити контролювати свою увагу | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 1 | ||||
93-94 | Зосередження | Навчити контролювати свою увагу при виконанні завдань. | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 2 | ||||
95-96 | Розвиток довільної уваги | Навчити контролювати свою увагу | Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. | 2 | ||||
Тема 6. Розвиток дрібної моторики рук | ||||||||
97-103 | Розвиток дрібної моторики рук | Навчити перемальовувати узори; розвивати дрібну моторику рук. | Вправи. Малювання узорів; перемальовування малюнків за прикладом проби Н.Гуткіної)). | 7 | ||||
Етап оцінки ефективності корекційного впливу | ||||||||
Тема 7. Етап оцінки ефективності корекційного впливу | ||||||||
104-105 | Етап оцінки ефективності колекційного впливу | Психодіагностичне обстеження рівня розвитку інтелекту молодших школярів. | 1. Методика «Склади картинку». 2. Тест «Будиночок». Методика «Четвертий зайвий». 4. Тест «Доріжки». 5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація» | 2 | ||||
Всього: 105 год |
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»