Інтерактивні прийоми роботи на уроках української мови та літератури

Опис документу:
Використання інтерактивних прийомів– не самоціль. Це лише засіб для досягнення такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості. Для ефективного застосування інтерактивних прийомів , зокрема щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його вивчити

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інтерактивні прийоми роботи на уроках української мови та літератури

  1. Формування мотивації

    1. Асоціації на дошці

Цей метод залучає власний досвід учнів, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Залежно від змісту має різні форми проведення:

Поняття. Учитель вертикально на дошці записує основне поняття, яке мають опрацювати учні. Далі він просить учнів назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основними поняттями літери.

Приклад.

Мотиваційний етап уроку української літератури в 6 класі «Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі»

Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте прізвище відомого українського поета Т. Шевченка?

Ш – шанований

Е – емоційний

В – волелюбний

Ч – чуйний

Е – естетичний

Н – незвичайний

К – кріпосний

О – оригінальний

Квітка. Учитель малює на дошці квітку (серединка та чотири пелюстки). У серединці записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на пелюстках.

Приклад.

Мотиваційний етап уроку української мови в 5 класі «Іменник. Повторення вивченого у початковій школі»

Пригадайте відомості про іменник, отримані у початковій школі.

    1. Картинна галерея

Учитель вивішує на дошці 4-5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.

Приклад

Мотиваційний етап уроку української літератури у 5 класі «Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки, добро і зло»

  • Хто зображений на ілюстраціях?

  • Що ви знаєте про них?

  • Що об’єднує цих богів?

    1. Кросворди

1. Розгадати кросворд, заповнивши порожні клі­тинки.

2. Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.

3. Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.

4. Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.

Приклад

Кросворд за темою «Загадки», 5 клас

1)Часто умивається, та рушником не витирається. (Кіт)

2)За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)

3)Зимою в білому, як сніг, а літом в сірому гуляє,

  Вловить його ніхто не зміг, тому що ноги довгі має. (Заєць)

4)Серед двору стоїть копа, спереду вила, а ззаду мітла. (Корова) 

5)Прийшла вона із довгим віником

      На бесіду із нашим півником,

      Схопила півня на обід

      Та й замела метлою слід. (Лисиця)

   6)Я великий, я красивий,

      Як біжу я – в'ється грива.

      Хвіст у мене довгий-довгий,

      Він у мене, мов шовковий. (Кінь)

   7)Не говорить, не співає, а коли хто йде, господаря сповіщає. (Собака)

1

2

3

4

5

6

7

    1. Дивуй

Повідомлення, побудоване на антитезі. Здивування - початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.

Приклад.

Мотиваційний етап уроку української літератури в 11 класі «Григорій Косинка (Г. Стрілець). Трагічна доля митця»

Григорій Косинка... Середній на зріст. Обличчя натхненне, привіт­на усмішка, лагідні й пильні блакитні очі, глибокі й променисті,— вони передусім привертали до себе увагу. Ходив бадьоро, швидко, з піднятою, ніби закинутою головою й здавався вищим, ніж був. А був кремезний, присадкуватий. Волосся світло-русяве, хвилясте.

За характером — доброзичливий, прямодушний, м'який. У вчинках і діях відчувалася впевненість, і тоді проступали риси вольової вдачі!

Таким пам'ятають письменника його сучасники. Читаючи про це, мимоволі замислюєшся: чи здатна така людина на терор, насильством розбій? А саме за участь у терористичній організації був заарештований і розстріляний Г. Косинка. Про цей складний час і відображення його у творах та душі новеліста - ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

    1. Фантастична добавка

У цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики. Наприклад, перенести навчальну ситуацію на фантастичну планету, перенести реального або літературного героя в часі.

Приклад.

Мотиваційний етап уроку української мови у 5 класі «Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова»

Доброго дня, любі діти! Сьогодні зранку на адресу нашої школи для учнів 5 класу надійшов лист-запрошення. Його треба терміново прочитати.

ЛИСТ-ЗАПРОШЕННЯ

«Шановні учні 5 класу! Королева Лексика запрошує вас на щорічний лінгвобал. Для того щоб потрапити до палацу, вам необхідно пройти країною Лексикологія, розкрити таємниці її мешканців»

  1. Перевірка домашнього завдання

    1. Бліц-опитування по ланцюжку

Перший учень ставить коротке питання другому. Другий - третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь - кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне.

    1. Пінг-понг

Варіант 1. До дошки виходять два учні й по черзі ставлять один одному питання за домашнім завданням.

Варіант 2. Один з учнів підготував прості питання за домашнім завданням. Відповіді на них повинні бути односкладовими. Він виходить до дошки, ставить запитання будь-кому з учнів.

    1. Сніжна грудка

Алгоритм цього прийому стисло можна описати так:

Слово - речення - питання - відповідь.

Варіант 1. Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.

Варіант 2. Кожний учень додає до першого речення свій літературний «шедевр», таким чином, щоб утворився безперервний ланцюжок певних граматичних категорій.

    1. «Вірю - не вірю»

Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що…» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.

Слово «зв’язок» треба писати без апострофа, тому що в ньому вжито два приголосні підряд. Це твердження невірне, тому що «з» - це префікс, а літера «в» належить до кореня. Апостроф не пишуть, коли обидві приголосні належать до кореня.

    1. Bпізнай мене

Учень описує портрет літературного героя, не називаючи його.

Приклад.

Підсумковий урок у 5 класі «Світ народних казок»

«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» 

«Я не пила й не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку, та вхопила водиці крапельку»

«Обмотався коноплями, обсмолився смолою добре, взяв булаву таку, що може, в ній пудів десять, та і пішов до змія»

  1. Вивчення нового матеріалу

    1. Асоціативні схеми

Основні принципи створення асоціативних схем такі:

  1. На аркуші паперу спробуйте накреслити основні моменти будь-якої теми у формі дерева.

  2. Починайте схему в центрі аркуша з головного елемента, найкраще символу, від якого розгалужуються інші елементи.

  3. Записуйте тільки одне слово чи символ на позначення одного пункту, який хочете запам’ятати, одну головну тему для кожної ­гілки.

  4. На ту саму гілку помістіть споріднені пункти, наче промені сонця.

  5. Для подібних тем беріть олівці чи маркери одного кольору.

  6. Малюйте стільки малюнків і символів, скільки зможете.

  7. Коли закінчите малювати одну розгалужену гілку, обмалюйте її різнокольоровою лінією.

    1. Крокодил

Учні діляться на дві команди. Один з учнів (або невеличка група) демонструє дослід, явище з допомогою міміки й жестів, без слів чи обладнання. Переможе команда, котра швидше розгадає показане.

Приклад.

Способи визначення лексичного значення слова – етап уроку в 5 класі «Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова»

Покажіть однокласникам закодоване слово, не називаючи його (парасолька, квітка)

    1. «Акторська майстерність»

Учні отримують текст. Читають його упродовж визначеного вчителем часу. Потім учитель розподіляє виконувані ролі щодо змісту тексту (ведучий, споживачі, товар, послуга тощо). Після розподілу ролей текст читається вголос, а потім актори мають його відтворити, показавши, як вони розуміють сутність своєї ролі. Оцінюється вміння розкрити сутність тексту, оригінальність, майстерність

Приклад.

Робота з підручником у 10 класі «І. Карпенко-Карий. Огляд життя і творчості»

Завдання для учнів – опрацюйте статтю підручника, розкажіть про особистість письменника:

А) від імені його братів

Б) від імені матері

В) від імені театральних критиків

    1. «Шерлок Холмс»

Учням пропонується швиденько прочитати текст і скласти до нього якнайбільше запитань, не користуючись самим текстом. Питання мають охопити весь матеріал і врахувати найменші дрібниці. Визначається найдовший список питань. Учні дають відповіді на них. Учитель відзначає найбільш активних гравців.

Приклад.

Робота з підручником у 5 класі «Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки». Складіть питання за відомостями з життя письменника, не користуючись підручником (після самостійного ознайомлення з текстом)

  1. Закріплення та узагальнення навчального матеріалу

    1. Анкетний спосіб навчання

Учені складають анкету за біографією письменника, прочитаним твором, вивченою мовною темою тощо. Заповнення анкети вимагає відповіді без використання допоміжних джерел.

Приклад.

Урок української літератури в 10 класі «Позакласне читання. І. Карпенко-Карий. П’єса «Хазяїн». Тематика, проблематика, сюжет».

Анкета за п’єсою

  1. Відомості про автора

  2. Рік написання твору

  3. Рік постанови на сцені

  4. Тема твору

  5. Основні проблеми

  6. Дійові особи

  7. Оцінка критиками

    1. Створи тест

Учням пропонується наприкінці вивчення теми створити систему тестів, яка б охоплювала матеріал підручника.

    1. Репортери

Ця робота з текстом доцільна, якщо треба ознайомити учнів з періодикою чи додатковим матеріалом. Учитель пропонує їм уявити себе в ролі репортерів і записати на окремому аркуші найбільш цікаве, на їхній погляд, запитання до тексту.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн
590 грн