Інтелект-карти, фрагменти уроків навчання грамоти та « Я досліджую світ» з їх використанням»

Опис документу:
Інтелект-карти – це унікальний і простий метод запам’ятовування інформації, що допомагає учням структурувати і правильно формулювати свої думки за допомогою створення «розумової карти» - свого роду плану, що складається з ключевих слів, понять і термінів. Їх можна створювати на будь-якому уроці і на будь якому етапі уроку. Це засіб для вирішення завдань та підвищення якості навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Остроградського

Авторська розробка

на тему « Інтелект-карти, фрагменти уроків навчання грамоти та

« Я досліджую світ» з їх використанням»

Виконала

Якименко Лариса Іванівна

вчитель початкових класів

Сенчаської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Сенчанської сільської ради Полтавської області

Полтава 2019 р.

Вступ

Діти на уроках отримують багато інформації, яку їм важко запам’ятати, тому виникає необхідність вміти її опрацьовувати і краще запам’ятовувати. Учень також повинен вміти ставити і вирішувати проблеми, розуміти для чого він вчиться, вміти знаходити інформацію, розмірковувати над нею.

Як же навчити всьому цього учнів? На мій погляд , за допомогою інтелект-карт, створених американським ученим і бізнесменом Тоні Бьюзеном.

Інтелект-карти – це унікальний і простий метод запам’ятовування інформації, що допомагає учням структурувати і правильно формулювати свої думки за допомогою створення «розумової карти» - свого роду плану, що складається з ключевих слів, понять і термінів. Їх можна створювати на будь-якому уроці і на будь якому етапі уроку. Це засіб для вирішення завдань та підвищення якості навчання.

Мета: узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час навчання, показати доречність та актуальність використання інтелект-карт на різних уроках у початкових класах..

Завдання: – Розробити інтелект-карти до уроків «Я досліджую світ» та навчання грамоти. – З’ясувати, як на основі методу інтелект-карт навчити школярів критично та творчо мислити. – Оформити інтелект-карти відповідно віковим особливостям учнів та завданням уроків.

Основна частина

Я досліджую світ (фрагменти уроків)

Тема: Жива і нежива природа Завдання уроку: – розширювати знання учнів про різноманітність природи; – формувати вміння розрізняти об'єкти неживої та живої природи, порівнювати об'єкти живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; – розвивати пізнавальну активність учнів, увагу, кмітливість, мовлення та мислення; – сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи. III. Вивчення нового матеріалу 1. Читання вірша Все, що є навколо тебе: Ліс, повітря і водичка, , Сонечко, хмаринка, небо, Бджілка, пташечка і зорі, І пісок, каміння, води, Вільний вітер на просторі. Й люди – часточка природи. Квіточки і різне зілля – Поле, гори і травичка. Це, дитино, й є довкілля! 2. Бесіда - Отже, природа – це все, що нас оточує, крім того, що зроблено руками людини. - Природа буває жива і нежива. 3. Перегляд фільму «Жива природа» - То що ж належить до живої природи? 4. Розповідь учителя: - Але жива природа (організми) не може існувати без світла, тепла, повітря, води, поживних речовин. 5. Перегляд фільму «Нежива природа) —   Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, ґрунт — це нежива природа. IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1. Гра «Що зайве?»      Квітка, дерево, сонечко, песик. •     Ящірка, каміння, зорі, вулкан. 2. Гра «Піймай слово» Діти показують зелену цеглинку « Лего», коли тіло відноситься до живої природи, жовту цеглинку – тіло відноситься до неживої природи 3. Гра «Я знаю три предмети...». —    Наведіть по три приклади тіл живої та неживої природи. 4. Складання інтелект-карти. Ми добре попрацювали на уроці. Зараз, щоб зрозуміти як ви засвоїли цей матеріал, складемо карту знань.

Тема Світ живої природи. Тварини

Завдання уроку Перевірити знання учнів з теми, формувати вміння використовувати узагальнені знання для розв’язання визначеного проблемного питання, формування природознавчої компетентності учнів на основі засвоєння системи інтегрованих знань про живу природу, формування мисленнєвих дій та операцій шляхом аналізу, порівняння, узагальнення й класифікації природничих об’єктів.

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують/набудуть/закріплять тощо учні в ході уроку.

І. Основна частина

1. Гра “Розсипанка” Складіть слово із букв

НИРИТВА

2. Асоціативний кущ. – Хто вам спадає одразу на думку, коли ви чуєте слово “тварини?

3. Впізнайте тварину за описом відгадавши загадку.

1. Які ноги заввишки

Такий ніс завдовжки.

Хату на хаті має,

Всім жабам рахунок знає. (лелека)

– За якими ознаками ви з ҆ясували, що це лелека?

2. Я – крилатий,

Я – пухнастий,

Золотистий і смугастий.

Над лужком танок веду,

Дзвінко, весело гуду. (джміль)  

– Чому ви думаєте, що це джміль?

3. Не сиджу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Цілий рік я сірий,

а зимою – білий.

Я страшенний боягуз,

всіх на світі я боюсь. (заєць)

– Які ознаки вказують на те, що ця тварина заєць?

4. Без води не може жить

Має рот, та все мовчить. (риба)

– Що саме вказує, що це риба?

Отже, ми впізнали тварин за описом суттєвих ознак.

5. Робота по створенню інтелект-карти.

– Ми на сьогоднішньому уроці багато дізналися про тварин, давайте все це об’єднаємо і створимо інтелект-карту.

Тема Пори року

Завдання уроку: розширити знання учнів про пори року; – закріпити знання назв місяців; – збагачувати уявлення учнів про красу рідної природи; – збагачувати словниковий запас; – прищеплювати любов до природи та бережливе ставлення до неї; – створити інтелект-карту про пори року для закріплення навчального матеріалу. ІІІ Опрацювання нового матеріалу 1. Про що ми з вами поговоримо на сьогоднішньому уроці дізнаєтесь коли відгадаєте загадку. Гості до нас прийшли: сива, А за нею - молода, Третя яскраво розквітає, А четверта ридає. – Правильно. Це пори року. 2. Послухайте вірш. Неспішно, крок за кроком,  Весна у квітах лине,
Минають чотири пори року,  А потім — тепле літо 
Одна пора проходить,  І осінь, в сум одіта
Інша услід надходить.  Минає часу лік
Зима — це хуртовина, 
– Які пори року згадано у вірші? – Кожна пора року прекрасна по-своєму. Зима – веселим танком сніжинок, потріскуванням морозу; Весна – дзюрчанням струмочків, співом пташок, багатством квітів; Літо – ясним сонцем, голубим небом, теплими дощами; Осінь – багряним золотом лісів, прозорим павутинням і прохолодою. А яка для вас пора року найулюбленіша?

  • Чи хотіли б ви зустрітися з порами року?

  • Зустріч із якою з них вибрали б найпершою?

  • Бачу, ви любите і весну, і літо, і осінь, і зиму. Навіть не знаю, з якою зустрінемося найпершою, Тоді зробимо так: я загадуватиму загадки, а ви відгадуватимете їх. Про яку пору року загадаю, з тою і зустрінемося. Гаразд?

  1. І ось вам загадка:

Ліс у гості закликає,

Нас грибами пригощає,

Неба потускніла просинь,

У права вступає … (осінь) – Бачите, осінь відчинила нам золоті ворота.

Осінь (під музику) Скажіть, яку ще пору

Зовуть золотою?

Бо я насправді золота –

Зі мною щедрість, доброта,

Не сама до вас прийшла,

Свої братів я привела.

  • Які брати є в осені?

  • Я, Вересень, Подарую гарні врожаї.

  • Я, Жовтень, Розфарбую в золото ліси.

  • Я, Листопад, Постелю з листя килими.

  • Діти, хто любить осінь?

  1. Відгадайте наступну загадку.

Снігом все позамітала,

Ріки в кригу закувала,

Холоднішої нема,

А ніж тітонька … ( зима)

 Зима Я пропоную відгадати загадки про моїх братів.

Місяць землю грудить
І хату сильно студить. (Грудень)

Вітри зі снігом все сікли
І назву місяцю дали. (Січень)

Місяць цей лютує,
Бо весноньку чує. (Лютий)

  1. Нас чекає наступна зустріч. Відгадайте загадку.

Промінь по гіллячках скаче,

Кішкам стало не до сну Ми стрічаємо… (весну)

– Назвіть весняні місяці!

Отже, ми зустрічаємося з весною. Сніг розтанув, потекли струмки. Ось бачите, який веселий і швидкий біжить струмочок. Зараз ми послухаємо і відтворимо рухами, як біжить і дзюрчить весняний струмок.

(Під музику виходить дівчина-Весна).

Весна

Красуня я, бо заплітаю

У свої коси зоряниці.

Дерева в цвіт я одягаю,

Дарую щебет голосистий.

Лиш доторкнуся я рукою –

Морозу й сліду вже немає,

І перша квітка із-під снігу

Головку ніжно підіймає.

  1. Відгадайте наступну загадку.

Полунички у сметані,,

Соловей щебече вранці,

Дощ немов крізь сито,

Наступило …(літо) Під музику виходить дівчинка-Літо

– Свої ворота нам відчиняє літо і радо нас вітає.

Літо

Я щедре, тепле Літо,

Я росами умите,

Я медом пахну й квітами,

Покосами зігрітими.

Збираю квіточки в вінок,

Заведу з вами хоровод.

Які літні місяці ви знаєте?

Діти, чому ми любимо чарівне літечко?

IV. Узагальнення та систематизація знань.

Робота по створенню інтелект-карти.

– Ми багато дізналися про пори року, поговорили про їх місяці, тепер усе об’єднаємо і створимо інтелект-карту.

Навчання грамоти ( фрагменти уроків)

Тема Звук [о]. Позначення його буквами .

Завдання уроку

– ознайомити учнів зі звуком [о] і буквами о, О, що його позначають;

– вчити правильно артикулювати цей звук , виділяти його у словах;

– формувати компетентності спілкування державною мовою, природничу,

– соціальну та здоров’язберігаючу компетентності.

– формувати інтерес до навчання.

III. Сприймання й засвоєння нового навчального матеріалу

1. Вступна бесіда

- Діти, а до нас завітала гостя! Відгадайте хто це!

Уночі гуляє, а вдень спочиває

Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

2. Послухайте вірш від тітоньки Сови і скажіть, який звук чуємо в ньому найчастіше?

Ослик осінню охрип —
Захворів, мабуть, на грип.
Ослик кашля, ослик чха
І хрипить: - Ох-а, ох-а.

— Який звук повторюється у цьому вірші часто? Назвіть, будь ласка, ці слова.

— Про кого йде мова в цьому віршику?

— Поділимо слово ослик на склади.

— Назвіть перший склад?

— Скільки в ньому звуків?

— Який це звук, голосний чи приголосний? Чому?

- Послухайте вірш Вадима Крищенка «Совині окуляри»

2. Читання вірша вчителем. Аналіз змісту вірша

- Що загубила сова?

- Для чого знадобились сові окуляри?

- До кого звернулась сова?

- Чому вона звернулась до мурашок?

- Як віддячить сова за знайдені окуляри?

– Давайте і ми допоможемо шукати окуляри, поринемо у цю казочку.

Сова обов'язково віддячить нам за допомогу.

3. Вправи на впізнавання даного звука у словах

- Ослик пропонує знайти звук у словах: оса, борсук, сорока,

горобець, сова.

- На які запитання відповідають ці слова? ( Хто це ?) Чому? (Бо це живі

істоти )

4. Добір учнями самостійно слів з вивченим . звуком. Гра «Мікрофон»

- Доберіть свої слова з новим звуком о

5. Робота над чистомовкою. «Продовж чистомовку».

Ор, ор, ор – росте в лісі .....

Но, но, но – світить сонце у .....

Ко, ко, ко – п'є Іванко ....

Ок, ок, ок – ось колючий ...

6. Ознайомлення з буквою, її алфавітною назвою. Друкування букви

Хлопчики друкують букву з пластиліну.

Дівчатка - з ниток. 7. На що подібна ця буква? . 8 Робота по створенню інтелект- карти

– Тепер давайте згадаємо все, що ми знаємо про цю букву і створимо інтелект-карту.

Тема Слова, які відповідають на питання хто?. Сім’я.

Завдання уроку: – сформувати в учнів уявлення про слова –назви живих предметів; навчити ставити до них питання хто?; – активізувати словник тематичної групи «Сім’я»; – формувати вміння виконувати завдання на відповідність, розповідати про події з власного життя, висловлювати свої думки; – розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки; – виховувати любов і повагу до членів сім’ї.

І. Основна частина 1 Слухання вірша Н. Чемерис Розкажу вам, друзі, я, Все майструє, все ладнає Що таке моя сім’я. Бо для всього хист він має Разом дружно проживаємо Дід і бабця – у пошані, І пісні про це співаємо. Вони праці ветерани Люба матінко моя — Всіх онуків міцно люблять . Як пишаюсь нею я! І як пташенят голублять. В неї рук золотії. Є у мене ще й брати —

Серцем кожного зігріє. Кращих в світі не знайти Тато сильний і завзятий — Ось і вийшло всіх сім «я» Він господар в нашій хаті. Знайте, це моя сім’я.

– Розкажіть про свою сім’ю?

2. Гра «Доповніть речення» Моя матуся _______________ Мій татусь __________________ Моя бабуся _______________ Мій дідусь __________________ Моя сестричка _____________ Мій братик _________________ 3. Розучування вірша Мама, тато, дід, бабуся – Не спиняйте, бо зіб’юся: Всіх назву , не помилюся, Мама, тато, дід, бабуся, Старший братик і сестричка – Старший брат, сестра і я – В нас сімейка невеличка Отака у нас сім’я. 4. Ланцюжок ніжних слів Сім’я, …, …, … . Тато, …, …,… . Рід, …, …, … . Мама, …, …, … . 5. Гра « Додай словечко» Донька моєї мами – це моя … . Найбільше в хаті свято, коли повертається з роботи … . Свої онуків розуму навчає старенький … . Найбільше пестить і голубить свою дитину … . Батькам на потіху росте здоровий, розумний … . 6. Складання інтелект-карти. Давайте зробимо батькам подарунок у вигляді інтелект-карти.

Висновок

Створення інтелект-карти дійсно цікаве заняття. І головне – корисне. Як нам підказує досвід, що створення інтелект-карти підходить для учнів. Дитина шукає нові ідеї у вирішенні поставлених задач.

Інтелект-карти можна створювати сидячи за партою, пересуваючись по класу, чи працюючи біля дошки., дивитися створену карту і милуватися нею, чи слухати презентацію , яку підготували інші учні. Головне, щоб учні зрозуміли, усвідомили і глибоко запам’ятали навчальний матеріал, а потім змогли скористатися набутими знаннями.

Список використаної літератури

!. Українська мова ( навчання грамоти). 1 клас. Частина 1/ Т. Л. Абрамюк, Н. О. Іванова, І. В. Оніщенко. – Х. : Вид. Група «Освіта». 2019. – (Серія «Мій конспект»)

2. Я досліджую світ. 2 клас. Частина 1/ В. П. Порощук. – Х.: Вид. Група «Освіта». 2019. – (Серія «Мій конспект»).

Список використаних інтернет-ресурсів https://naurok.com.ua/avtorska-rozrobka-na-temu-intelekt-karti-fragmenti-urokiv-navchannya-gramoti-ta-doslidzhuyu-svit-z-h-vikoristannyam-84380.htm

https://naurok.com.ua/pori-roku-posidenki-v-1-klasi-10048.html

https://urok-ua.com/urok-z-pryrodoznavstva-dlya-1-klasu-tvaryny/

https://www.google.com/

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»