Інтегрований урок з природознавства і математики "Космічна мандрівка."

Опис документу:
Продовжити формувати уявлення про Космос як простір,що існує за межами планети Земля,закріпити поняття, що Сонце –це велика зірка, навколо якої обертається 9 планет; дати елементарні уявлення про стан планет Сонячної системи. Повторити відомі одиниці довжини.Формувати навички швидких обчислень, вміння розв'язувати задачі вивчених видів; узагальнити уявлення учнів про геометричні фігури, вчитися розрізняти їх,моделювати ними

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інтегрований урок з природознавства і математики (4 клас ).

Тема. Космічна мандрівка.

Мета: Продовжити формувати уявлення про Космос як простір,що існує за межами планети Земля,закріпити поняття, що Сонце –це велика зірка, навколо якої обертається 9 планет; дати елементарні уявлення про стан планет Сонячної системи. Повторити відомі одиниці довжини.Формувати навички швидких обчислень, вміння розв'язувати задачі вивчених видів; узагальнити уявлення учнів про геометричні фігури, вчитися розрізняти їх,моделювати ними

Обладнання: Демонстраційний матеріал: таблиця з зображенням планет Сонячної системи; ілюстрації на космічну тему,аудіо і відео записи. Матеріал для індивідуальної роботи: картки із завданнями, геометричний матеріал.

Хід уроку

I.Організація класу.

Учитель.

Добрий день!

В цей день і час,

Рада всіх я бачить вас.

Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Девіз уроку: Діяти- активно!

Думати- оперативно!

Сперечатись- доказово!

Для всіх обов’язково!

II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні у нас урок незвичайний. Ми з вами побуваємо у… Ви дізнаєтесь, коли ми розгадаємо кросворд.

- Чи всі ви мріяли коли - небудь побувати у космосі?

- От сьогодні ми з вами спробуємо там побувати. Нехай ця подорож принесе вам багато нових знань, приємні несподіванки. І зватимемось ми не учнями,а астронавтами. А хто ж такі астронавти? (Люди, які вивчають космос)

Отже, ми - астронавти, як і наш відомий земляк, перший українець, хто побував у космосі...?(Леонід Каденюк) Сьогодні наша подорож відбудеться у вигляді змагання між екіпажами. Екіпажам зайняти свої місця. А наші шановні гості хай будуть не тільки спостерігачами, а й суддями.

- Сьогодні ми подорожуватимемо країною чисел і цифр:будемо швидко рахувати, розв'язувати задачі, працюватимемо з геометричним матеріалом. Дізнаємося більше про планети Сонячної системи.

Але всім відомо, що космічним ракетам перед стартом треба прогріти двигуни,а членам екіпажів пригадати все те,що буде необхідно під час подорожі.

III.Актуалізація опорних знань.


1. Природознавча розминка . Гра – вікторина ( тестування)

  1. Сонце – це…

а) планета;

б) Зірка.

2. Сонце це –

а) найбільша з усіх зірок;

б) найменша з усіх зірок;

б) зірка середньої величини.

3. Планети – це небесні тіла, які світяться…

а) власним світлом;

б) світлом, відбитим від Сонця.

4. У сонячну систему входять - …

а) 9 планет;

б) 11 планет;

в) 3 планети.

5. Найдальша планета…

а) Меркурій;

б) Плутон;

в) Земля.

6. У кожної планети є…

а) однакова кількість супутників;

б) різна кількість супутників.

7. Наша Земля знаходиться на…

а) другому місці від Сонця;

б) третьому місці від Сонця.

2. Математична розминка (проводиться методом «Блискавка».)

-Яку арифметичну дію виконуємо при знаходженні частки? (Ділення)

-Яку арифметичну дію виконуємо при порівнянні чисел?(Віднімання)

-Який знак треба поставити між числами при збільшенні чисел у кілька разів?

(Множення)

-Якщо в задачі питається, скільки залишилося; яку останню дію виконуємо?

(Віднімання)

-Як знайти частину від числа? (Діленням)

-Яке число при множенні найбільше? (Добуток)

-Назвіть компоненти дій при відніманні? (Зменшуване,від'ємник,різниця )
-Назвіть компоненти дій при діленні? (Ділене,дільник,частка.)
-Молодці,от тепер я бачу,ви готові до польоту.

Наш маршрут такий: відвідати всі планети Сонячної системи (до речі,скільки їх?)

Капітанам екіпажів і їх помічникам було завдання: дедалі більше дізнатися про кожну з планет.

Екіпажам - готовність номер 1.Перевірити порядок на робочому місці,положення тіла під час письма. Відлік:10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2,1, пуск!

( Мелодія польоту)

Щоб наші космічні кораблі набрали відповідну швидкість,ми маємо перевірити свою пам'ять – правильно прописати цифри. Але не просто прописати, а спочатку їх запам'ятати. Прийом «Сфотографуй »

Картка з числами, які за 10 с -запам'ятати і записати.

102 203 304 405 506 607 708 809

От ми і прилетіли.

Учень.

Завжди лише спека і спека, -

Зітхає найближча до Сонця планета.

Немає морозу чи бурі,

Планета ця зветься Меркурій.

Отже, перша планета - Меркурій. (Слайд 1)

  • Капітан екіпажу №1, рапортуйте!

МЕРКУРІЙ. ( Слайд 2)

Ми знаходимось на планеті Меркурій.Це найближча до Сонця планета її відстань до Сонця змінюється від 46 до 70 млн. км.
Це найшвидша планета, адже за рік вона «оббігає» навколо Сонця аж 4рази. Дні тут дуже жаркі й довгі (температура +400 С цілих 3 місяці ). Ночі — навпаки, дуже холодні -180 С.
Меркурій – жовта планета,покрита шаром пилу і кратерами.Там немає нічого живого. Одне лиш мовчазне і мертве каміння.

-А дізнатися, що ближче до Сонця: Земля чи Меркурій і на скільки, ви зможете, розв’язавши задачу:

Завдання 1
Відстань від Сонця до Землі в середньому 150 млн.км, а від Сонця до Меркурія -58 млн.км. На скільки відстань від Сонця до Землі більша за відстань від Сонця до Меркурія? ( 92млн.км)
- Ну що ж, летимо далі до іншої планети.

Вчитель.

Ой,нас здається чекає перша небезпека - метеоритний дощ. ( Слайд3)

- Що це таке?

(Це мільярди кам'яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згорають, входячи у атмосферу.) Метеоритики можна знищити,виконавши швидко обчислення.

Гра називається: « Влучи в ціль.» Я показую завдання,один відповідає, а інші підтверджують правильність словом « ціль», якщо неправильно,то «мимо».

20000 + 4000 + 300 + 5

30000 + 80 + 4

40000 + 70

6000 + 500 + 5

З небезпекою ми швидко впоралися, тому рушаємо далі. Наступна зупинка – планета Венера ( Слайд 4).

- Капітан екіпажу №2, рапортуйте. ( Слайд 5)

ВЕНЕРА

Ми знаходимося на планеті Венера. Це друга планета від Сонця.

ї відстань від Сонця від 107 до 109 млн. км. Ця планета найяскравіший об'єкт на небі після Сонця і Місяця.
Венера повільніша від Меркурія,бо тільки двічі на рік обертається навколо Сонця. Температура на поверхні Венери найвища в Сонячній системі. За розмірами Венера майже така, як і Земля.
- Яка температура поверхні на Венері, ви дізнаєтесь, виконавши обчислення:

Завдання 2

- Суму чисел 300 і 190 зменшити на 20.(470С)
- Ну що ж, рушаймо далі.

А в нас знову небезпека – космічні пірати.Вони вимагають,щоб ми виконали їхні завдання. Інакше далі нас пірати не пропустять.

.Розмістіть одиниці вимірювання довжини від найменшої до найбільшої. Зайве викресліть: км, м, т, мм, дм, см, кг.

-Обміняйтесь аркушами і зробіть взаємоперевірку.
От ми виконали всі завдання, рушаймо далі.

- Ми підлітаємо до планети Марс. ( Слайд 6)

- Капітан екіпажу №3 – рапортуйте. ( Слайд 7)

МАРС

Марс – найближча до Землі планета (після Венери ).
Його денна температура на поверхні нагадує земну. Це четверта планета від Сонця. Марс називають червоною планетою за його криваво -червоний колір. Марс є найбільш вивченою планетою після Землі. На нього здійснювало посадку більше космічних апаратів,ніж на будь - яку іншу планету.
Фізкультхвилинка.
-А тут ми можемо відпочити і вийти у відкритий космос.( Під спокійну музику -релаксація)

-Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте.

- Можемо вирушати далі. Ось і планета Юпітер ( Слайд 8)

- Слухаємо капітана екіпажу №4. ( Слайд 9)
ЮПІТЕР,


Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Її маса удвічі більша за масу всіх планет,разом взятих.
Юпітер не має твердої поверхні, на яку міг би сісти космічний корабель. На поверхні планети часто бушують грози з блискавками, спостерігаються завихрені маси червоних,коричневих і жовтих хмар. Тут дуже холодно. Відстань від Сонця від 741 до 816 млн. км.

- Яка ж температура поверхні на Юпітері? Для цього треба виконати обчислення.
Завдання 3

- Різницю чисел 74 і 59 збільшити в 10 раз. ( 150С)
- Ну, все минулося і ми наближаємося до наступної планети –це планета Сатурн. ( Слайд 10)

-Інформацію про цю планету надасть нам екіпаж №5
( Слайд 11)

САТУРН,

Сатурн – друга за розміром планета Сонячної системи, яка у 850 разів більша за Землю.Постійні вітри тут в десятки разів сильніші, ніж на Землі, які ніколи не затихають.
Планета Сатурн – королева планет.
Складається із рідкого водню і гелію. Має рівну, немов покриту глазур’ю поверхню і оточений сяючим пояском кілець, які складаються з мільйонів кам’яних уламків,покритих льодом. Сатурн обертається навколо Сонця на середній відстані 1427 млн км.

- За скільки років здійснює Сатурн повний оберт навколо Сонця?

Завдання 4
- Виконайте обчислення.

928 – 898 ( 30років)

- Ми відлетіли від Сонця далеко, життя на цих планетах не існує, тому я думаю, що нам нічого чекати на несподіванки.
- А ми продовжуємо нашу подорож.

Учень.

Далеко від Сонця та світу

Планета цієї орбіти.

Зі снігу та льоду кургани

Сховали поверхню Урану.

- Ось планета Уран.(Слайд 12)

- Про неї розповість екіпаж №6.( Слайд 13)

УРАН

Уран – сьома планета від Сонця. Уран віддалений від Сонця на відстань 2871млн. км і здійснює повний оберт навколо Сонця за 84 роки. Уран дуже віддалений від Сонця тому на ньому дуже холодно.Влітку на урані Сонце не заходить 20 годин,а взимку ніч триває 20 годин; восени Сонце заходить і сходить кожних 9 годин.
Поверхня Урану покрита океаном рідкого метану,що надає планеті блакитного кольору.Якщо впасти в цей океан хоча б на частину секунди,то можна перетворитися на крижинку і розбитися як скло.

Завдання 5

- Яка температура поверхні на Урані? (Виконайте обчислення)
719-499 ( 220С)

- Наші кораблі прямують далі.

Учень.

Планети цієї імя

Дарунок морського царя.

Живе в океані чаклун,

А зветься планета Нептун.

Наступна планета - Нептун.(Слайд 14)

-Про неї розповість екіпаж №7( Слайд 15)

НЕПТУН

Нептун – восьма планета від Сонця і четверта за розмірами планета Сонячної системи. На Нептуні,як і на Урані,є надзвичайно холодні океани рідкого метану,що надають йому дивовижно блакитного кольору з білими хмарами.
На Нептуні дмуть найдужчі в Сонячній системі вітри. Як і Уран, Нептун має систему тонких кілець.Там також дуже холодно.Температура на поверхні Нептуна така сама, як і на Урані.

-Так яка температура на поверхні Нептуна?(-220С)

-Але на планеті Нептун нам потрібно виконати ще одне завдання, дізнатися на скільки годин Нептун обертається швидше навколо своєї осі , ніж планета Земля.

Задача.

Планета Земля робить повний оберт навколо своєї осі за 24 годин,а планета Нептун –за 16 годин. На скільки годин Нептун обертається швидше за нашу планету?

Учень.

  • А ця планета маленька

Занадто від Сонця далеко.

Холодний, космічний сон

Сповив планету Плутон.

Наступна наша станція Плутон.( Слайд 16)

  • Про неї нам розповість екіпаж № 1(Слайд 17)

Плутон покритий льодом. Там дуже холодно: Супутник Плутона Харон відкидає тінь на його крижану поверхню. Розміри Плутона порівнянні з розмірами Місяця. Він обертається довкола Сонця за 250земних років. Орбіти Плутона і Нептуна перетинаються, тому астрономи не вважають Плутон планетою.

Вчитель. Міжнародний астрономічний союз позбавив Плутон статусу планети в 2006 році. До того часу були виявлені десятки об'єктів, що також обертаються навколо Сонця, і розмір яких значно перевершує розмір Плутона. Щоб не зараховувати їх всіх до планет, астрономи вирішили залишити в Сонячній системі вісім «справжніх» планет, а Плутон вважати карликовою планетою. Влітку 2008 на з'їзді в Осло Міжнародний астрономічний союз Плутон вирішено віднести до категорії плутоїдів .

IV. Підсумок уроку.

- Закінчилася наша космічна подорож. Але, увага!

Учень.

Напевно, назва вам відома

Планети, де усі ми вдома.

Озера, гори та поля,

Звичайно, це наша Земля.

  • А ми її діти.( Виконується пісня « Ми нашої країни діти»)

Земля має форму кулі і складається з кам'яних порід. Понад 70 відсотків поверхні Землі знаходиться під водою. Атмосфера Землі складається в основному з азоту і кисню. Велика кількість води в рідкому стані робить Землю придатною для існування найрізноманітніших форм життя. Земля - єдине відоме на даний момент тіло Сонячної системи і Всесвіту, населене живими істотами.

Вчитель.

Час повернутися на нашу рідну планету -Земля. Але нажаль, ми не зустріли мешканців інших планет і не знаємо, як вони виглядають. Давайте самі зараз уявимо їх. Спробуйте з 11 геометричних фігур скласти інопланетянина.(Робота в групах).

Наша подорож завершилася.У польоті ви добре подолали всі труднощі й випробування. Важким був шлях,але ви досягли кінцевої мети.
Повторили матеріал, показали хороші знання, виявили, кому і над чим треба попрацювати.

Ой, а на Землі нас чекає несподіванка.Ви ж тепер герої.У вас хочуть взяти інтерв'ю.(«Мікрофон»)

1.-Чи сподобалась вам подорож?

2.-Скільки планет і які саме ви відвідали?

З.-Що вам найбільше запам'яталося?

4.-Що було важким у польоті?

5.-Чи хотіли б ви ще здійснити подорож у Космос?

- Тож усміхніться один одному, подякуйте за допомогу. І надалі підтримуйте такі дружні стосунки.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн