Ігротека з розвитку мовленнєво- творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку

Опис документу:
Ігри-фантазування сприяють розвитку зв’язного мовлення дітей, відіграють велику роль у досягненні дітьми високого рівня мовленнєвої культури, що характеризується багатством, точністю і виразністю, формують у дітей граматичну компетентність, розвивають всі психічні процеси, головне спонукають дитину до творчості, до самостійної творчої діяльності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Природа.

  1. «Згода - незгода». В грі приймають участь кілька дітей, яким роздають 4-5 предметних або сюжетних малюнків із зображенням різних явищ або предметів. Один називає зміст малюнка не показуючи, другий каже «згода», або «незгода», якщо вгадав, малюнок відкладається, якщо ні -забирає собі. Переміг той, хто віддав всі малюнки.

  1. «Хмарочос». Для аналізу береться якийсь багатосюжетний об'єкт (ліс, сад, нежива природа і т. п.), а ланцюжок суджень діти розвертають в широчінь та вглиб, як поверхи хмарочоса.

  1. «Чомучки» - метод проблемного виховання, вчити задавати питання та відповідати на них.

  1. «Добре чи погано» - оцінювання груп предметів, явищ природи і т. п. (зима, літо, осінь, весна).

  1. «Уяви собі, що ти відчуваєш... » (наприклад у лісі, на морі т. п.)

  1. «Мандрівка по хмарах». Спостереження за хмарами, на що вони схожі.

  1. «Я побачив». Дитина під час прогулянки, екскурсії, не тільки намагається побачити об'єкт або явище, але й розповісти про нього так, щоб оточуючі звернули увагу.

  1. «Що буває». Вгадати предмет за групою слів, або навпаки.

«Склади історію за схемою та розкажи»

Вихователь пропонує пригадати чим казка відрізняється від оповідання. Нагадує, що в кожній казці є початок, середина, кінець та пропонує скласти історію за темою «Пригоди їжачка», використовуючи модель.

1

2

3

«Хто швидше»

Гра проводиться у формі змагання. Двом командам роздаються серії сюжетних картинок. Виграє та група, яка швидше і правильно викладе послідовність та вигадає цікаву історію. Серії сюжетних картин «Як миші кота повчали», «Лісові гості»…

«Оживи картину»

Вигадування діалогів за любою сюжетною картиною на тему природи. Вихователь пропонує пофантазувати та розказати про що розмовляють квіти, дерева, каміння з землею, море з вітром… Вигадування розповідей від імені об’єкта природи «Я квітка».

«Мрії старого клена, кота, маленького зайченя…»

Дітям пропонується скласти розповідь роздум.

«Книга скарг»

Вихователь пропонує дітям подумати та скласти скарги від імені лісових мешканців.

«Торбинка зимових (літніх) слів»

«Добре чи погано»

Оцінювання об’єктів живої та неживої природи, природних явищ.

«Уяви собі що ти відчуваєш»

Вихователь пропонує дітям уявити, що вони опинились наприклад у лісі, на морі, та описати свої відчуття.

«Мандрівка по хмарам, калюжам»

Спостереження за хмарами, калюжами, вигадати на що вони схожі.

«Я побачив»

Вихователь пропонує під час прогулянки, екскурсії не тільки побачити об’єкти та явища природи, але й розповісти про них так, щоб оточуючі звернули увагу.

«Загадка про природу»

Вихователь пропонує дітям подумати та скласти описові загадки про об’єкти та явища живої та неживої природи.

«Хто ким був (буде)»

Ким був крокодил, ким буде яйце, ким буде немовля? Поміркуй та розкажи.

«Оживи букет» Складання діалогів квітів з описанням.

Культура.

  1. « Чудеса в ситі». Визначити за допомогою чого робляться чудеса в казках.

  1. «Заповітні слова». Відокремлювання самих значущих слів у казці, придумування власних.

  1. «Добрий - злий». Виявити позитивних та негативних героїв у казках, назвати їх риси характеру.

  1. «Настрій у словах». Висловити свій настрій, почуття.

  1. «Добери слова». Дібрати слова, які кажуть у гостях, транспорті, на дні народження т. п.

  1. «Пояснялка». Вчити дитину пояснювати значення будь якого слова, начебто інопланетянину або іноземцю.

  1. «Розкажи про слово». Діти називають слово та пропонують охарактеризувати його (сонце - тепле, жовте, гріє, сідає...).

«Небилиці»

Вихователь пояснює, що таке небилиця – це вигадка, чого не буває у житті, небилиці часто зустрічаються у казках. Пропонує розповісти небилицю із знайомих казок: «Червона шапочка не могла вийти живою з черева вовка», «Рибка не може робити чудеса», «Тварини не вміють розмовляти» и т.п.

«Хто більше відмітить небилиць»

Діти сидять за столами з фішками. Вихователь читає К.Чуковського «Плутанина», під час читання діти помічають небилиці кладуть фішки. Після читання згадують і поясняють небилиці.

«Оживи картину»

Вигадування діалогів за любою сюжетною картиною, казковою ілюстрацією або на картинці вибирають предмет та складають розповідь від імені предмета. «Я парасолька – велика, червона, весела. У мене є…» та інше.

«Чарівна паличка»

Чарівна паличка робить звичайні предмети живими. Діти вигадують історії та грають предметами (казка про маленьку ложку, літаюча тарілка), виготовляють костюми, готують та показують виставу.

«Оживи предмет»

Показати рухами та підібрати дієслова.

«Назви іграшку по-різному»

Зайчик, боягуз, біляк, буханчик…

«Вгадай предмет за описом»

Описує дитина, відгадує дорослий.

Гра-асоціація «Сніговий ком»

Ведучий вигадує слово, наступний асоціацію на це слово і своє слово.

«Пояснювалка»

Вчити дітей пояснювати значення будь-якого слова начебто інопланетянину або іноземцю.

«Вигадай незвичайні слова»

Вихователь читає вірш І.Токмакової «Плім» і пропонує дітям придумати свої кумедні слова і звуками –ч-, або –с-…. Або іншими словами, схожими за звучанням.

«Вигадай жовту (червону) казку»

«Вигадай назву картини, казки…»

«Послухай музику та вигадай історію»

Дітям пропонується прослухати музичний твір та вигадати історію на тему запропоновану вихователем, або на самостійно вигадану тему («Зимовий сон», «Політ джмеля»…).

Люди.

  1. «Придумай нову професію». Придумати професію, описати її.

  1. «Хто у світі найзліший». Виявлення злих, підступних казкових героїв, опис їх зовнішності, характеристика, спосіб життя т. п.

  1. «Протилежності». Порівняння предметів, людей, персонажів, придумування позитивних та негативних рис.

  1. «Золоті руки» (по аналогії з «Винахідником»).

  1. «А що дані ?». Придумати й розповісти історію, яка б могла трапитись з героями картини.

  1. «Помилки». Придумування небилиць на помилках.

  1. «Сніговий ком». Гра - асоціація. Ведучий придумує слово, наступний асоціацію на це слово і своє слово.

  1. «Інтерв 'ю». Вчити задавати питання, відповідати на певну тему в певному образі (будівельник, лікар т. п.)

«Склади історію про фантастичну країну»

Спочатку вигадується країна «Небувандія», «Скляна країна», «Країна цукерок», потім пропонується план:

  • Хто живе в країні?

  • На чому їздять?

  • Що їдять?

  • Як туди попасти?

  • Що там будемо робити, з ким грати?

  • Які пригоди відбулися?

  • Що привезли з країни?

«Подорож на машині часу»

Вихователь пропонує пофантазувати про події минулого та майбутнього, або помістити казкового героя в сучасність. Якщо це робота по картині подумати та розказати, що було до зображеного на картині та події що мають відбутися.

«Порівняй»

Дітям пропонують порівняти двох казкових героїв чим схожі, чим відрізняються (зовнішній вигляд, характер, вчинки).

«Про що можна спитати?»

Вихователь пропонує вигадати питання за картиною, віршем, скоромовкою, казкою…

«Пошук причин»

Вихователь пропонує знайти та пояснити причину:

  • Вранці батько пішов на роботу раніше звичайного. За якою причиною?

  • Дівчина під час прогулянки була дуже налякана. За якою причиною?

«Придумай професію»

Дітям пропонують пригадати професію, описати її.

«Знайди собі пару»

Одна дитина називає слово, а хто перший придумає схоже, стає парою (пачка – качка).

«Водій таксі»

Потрібні 5-10 карток з дорожніми знаками повідомлю чого характеру (лікарня, їдальня, заправка…). Дитина-водій таксі вибирає зупинку біля одного із знаків, пояснює що означає знак та вигадує свою причину зупинки.

Я сам.

  1. «Водій таксі». 5-10 карток з дорожніми знаками повідомляю чого характеру (лікарня, їдальня, заправка т. п.). Дитина - водій таксі. Зупинка біля знака - пояснення, що означає знак, можна запропонувати придумати іншу свою причину зупинки.

  1. «Вивіски» (по аналогії).

  1. «Буває таке?». Дитина аналізує запропоновану ситуацію та вирішує, буває вона чи ні, вигадує власну (вертоліт - летить, дерева - бігають).

  1. «Чомучка».

  1. «Що у руці». Дібрати слова, щоб вмовити дитину показати, що в руці.

  1. «Винахідник». Придумати нове використання старих предметів, або знайомих предметів.

  1. « Чарівні кола». Домалювати деяку кількість кіл, перетворити їх у предмети або деталі предметів, розказати що вийшло.

  1. «Домалюй фігуру». Домалювати малюнок, описати його.

Гра – мрія «Як би я опинився на килимі-літаку», «Ким би ти був, як би в тебе виросли 4 ноги», «Як би я був метеликом» (де б ти жив, чим харчувався).

«Казка про самого себе»

Дуже подобаються дітям, можна складати безліч поступово вводячи в казку рідних, друзів, домашніх тварин…

Складання розповідей роздумів

  • Як би я був дорослим, то б..

  • Коли я виросту, то буду працювати…

  • Як я проведу вихідний день

  • Що було б, якби зникли всі дорослі?

  • Як би я була мамою, то…

  • Я люблю коли…

«Вигадай казку, склади сценарій»

Діти за допомогою вихователя складають казку шляхом об’єднання двох знайомих казок. Вибирають найкращій варіант, складають сценарій, розподіляють ролі.

«Поміркуй, чи буває таке»

Дитина аналізує запропоновану ситуацію та вирішує буває вона, чи ні, вигадує власну (вертоліт летить, дерева бігають).

«Винахідник»

Придумай нове використання старих предметів, або знайомих предметів.

«Золоті руки»

Дитині пропонується намалювати деяку кількість кіл (або інших фігур) та перетворити їх у предмети або деталі предметів, розказати що вийшло.

«Що в моїй руці»

Дібрати слова, щоб вмовити дитину показати що у неї в руці.

«Журналіст»

Дитині пропонується взяти інтерв’ю на певну тему у дитини яка знаходиться в певному образі.

«Вигадай небилицю»

Вихователь пропонує придумати самостійно небилиці, включаючи їх у розповідь, розвивати фантазію. Можна використовувати зразок розповіді – небилиці вихователя.

«Змагання фантазерів»

Двоє дітей змагаються в умінні спонтанно вигадувати фантастичні історії.

«Збери слова»

На столі (килимку) розкласти перемішані картки з надрукованими словами і словосполученнями з різних казок. Хто вміє читати той сам, а інші за допомогою дорослого читають слова, збирають до купи ті, які належать до однієї казки.

Набір слів: зайчик, коза-дереза, піч, рак; рукавичка, дід, мишка, ліс, собака; пан Коцький, лисичка, вовк, ведмідь, обід.

«Хто похвалить себе найкраще»

Усі сідають в коло та вирішують, яким відомим казковим персонажем буде кожний. Потім по черзі вихваляються від імені свого героя: «Я лисичка. Я така гарна, чепурна, розумна, справна. А я Попелюшка. В мене золоті ручки. Я все вмію робити. В мене добре серце».

Вправа «Що сталося б, якби лисичка стала доброю, а зайчик – хитрим та злим?».

Вправа «Уяви себе героєм казки»

Щоб ти робив, якби опинився на місці героя казки. Щоб ти йому порадив? Як можна допомогти герою?

«Нісенітниці»

Вихователь пропонує вигадати нісенітницю – коротеньку історію, які насправді не можливі.

  • Білка плаває у річці.

  • Валянки носять на голові.

  • Курчата гавкають.

  • Мишка з’їла кішку.

«Зроби з мухи слона»

Пропонується дітям наділити предмети та істоти невластивими для них якостями, значно перебільшуючи їх можливості: муха – слон, заєць – сміливий, колосок – сніп, сніжинка – снігопад.

«Розсміши дівчинку»

Сказати фразу так, щоб стало весело всім.

«Озвуч ілюстрації»

Завдання дітям – відтворити діалог за ілюстраціями, картинками.

«Скажи інакше»

Як можна сказати інакше – вмерти з голоду, ласкаво просимо, з великим задоволенням, вірний друг кращій від усякого багатства.

«Навпаки»

Уявіть, що ми потрапили в зачароване місто. Все що ми скажемо сприймається навпаки. Говоримо «біле», а оточуючим чується «чорне», великий – маленький.

Треба підібрати навпаки для слів: дружити, гра, весело, приємно.

Скажіть мешканцям цього міста, що ви хочете з ними дружити, тому що вони веселі та оригінальні. Вийшло?

«Теремок»

Всім учасникам роздаються рисунки (або їх назви) різноманітних предметів: гітари, каструлі, шишки, штанці (наприклад). Кожна дитина повинна оживити і відтворити грою цей предмет.

Починається казка про теремок: «Стоїть терем-теремок. Він ні низок ні висок. На галявині, під сосною. А в тім теремі жила-була гітара-семиструнна, яку туристи забули на березі восени.

  • Хто в теремі живе?

  • Я гітара-семиструнна, а ти хто?

  • Я каструля, всіх кормлю я. пусти в теремок пожити.

  • Пущу, якщо скажеш чим на мене схожа.

  • Я, як і твої струни із металу, видаю звуки як ти. В нутрі у мене пустота, як і в тебе.

  • Заходь, будемо жити разом.

Наступний кандидат повинен знайти схожість уже з двома мешканцями і т.п.

«Робінзон Крузо»

Ми всі потрапили на безлюдний острів. В нас нічого немає, окрім вантажу що віз корабель. А це скажемо – м’ясорубки. Тепер нам треба обладнати життя: зробити житло, здобути їжу, одежу. І для всього цього в нас є тільки м’ясорубки. Як їх використати? Спробуйте вирішити. Якщо вийде, то в наступний раз це можуть бути ручки для письма, повітряні кульки і т.п.

«Фантастичні гіпотези»

Технологія подібних гіпотез має форму запитання: «Що було б, якби..?»

  • Якби зникли всі дорослі?

  • Якби зникло сонце?

  • Якби не було дерев?

  • Якби не стало річок?

  • Якби не було води?

  • Якби зникла планета Земля?

  • Якби люди не вміли говорити?

«Хто міг би написати оголошення»

  1. Вихователь пропонує дітям плакат оголошень та просить визначити їх авторів:

  • Друзі, кому потрібні голки, прошу звертатися до мене (їжак).

  • Прошу розбудити навесні. Приходьте краще з медом (ведмідь).

  • Допоможу прокинутися вранці всім, хто не має будильника (півень).

  1. Самим придумати оголошення від імені інших авторів (казкових персонажів, свійських тварин).

«Що буде якщо?»

  1. Що буде якщо

  • Сніг не розтане?

  • Сонце не сховається?

  • Пташки не полетять не південь?

  1. Що необхідно зробити для того, щоб

  • Врятувати зайчика від вовка

  • Врятувати колобка від лисиці

  • Захистити зайчикові хату

  • Допомогти білочці підготуватися до зими

  • Допомогти птахам узимку.

«Перетвори предмети»

На що можуть перетворитися ці предмети?

Лінійка – міст, бумеранг, шабля, дорога.

Стакан – кришталевий замок, колодязь.

Гребінь – ліс, паркан.

Ножиці – чудовисько, крокодил.

«Продовження розповіді»

Діти вишикувались у шерензі. Ведучий промовляє фразу першому гравцеві, той – другому гравцеві. Нову фразу, що продовжує (доповнює) головну думку попереднього. Андрійка піймав рибку. – приніс її додому і поклав на стіл. – під столом сидів котик і стежив за Андрійком.

«Друзі»

Вихователь розміщує на дошці надруковані слова або відповідні картинки: метелик, дихати, журба, хмара, стріла, жовтий, біжить, веселий, парусник, лист. Треба об’єднати ці слова в 2, 3, 4 групи, щоб їх можна було б назвати словами друзями і пояснити, чому саме так виконали завдання.

Наприклад: метелик, стріла, лист – всі вони можуть літати; хмарка і парусник – дружать з вітром; жовтий, лист, журба – тому що осінь.

«З’єднай слово з іншими словами»

«Хто більше добере схожих за смислом слів»

«Що таке, хто такий?»

«Як сказати по іншому?»

«Хто скаже краще»

«Родичі»

1.Вихователь розміщує на дошці слово або картинку з відповідними зображенням. Наприклад: світляка. Навкруги цього слова пише або розміщує картинки: лампа, свічка, сова, коник, слон.

- Це все родичі світляка. Чому?

- лампа – її вмикають, коли темно;

- коник – теж комаха;

- свічка – мерехтить, як і світлячок;

- сова – теж нічна тварина;

- слон – як і слово світляк починається з однієї літери.

2.Діти самі добирають «родичів» до заданого слова.

«Лікарня казок»

Лікувати казкових героїв буває дуже складно. Застудився Колобок, що робити? Ноги не попариш, таблетку не проковтнеш, укол і той не зробиш в «м’яке місце», бо його немає. Або чихнула одна голова Змія, а інші голови здорові. Як бути? А якщо захворів Буратино чи Залізний Дровосік? Тому дуже необхідна казкова лікарня, ліки та засоби лікування казкових героїв.

«Що таке добре, а що таке погано»

Все добре або погане залежить від обставин. Морозиво добре їсти влітку, але погано в зимовий мороз. Одно морозиво добре коли я один, а коли нас 50. 50 морозив гарно коли нас багато, але погано коли я один.

Граємо по ланцюжку:

  • Хвороба – це погано, тому що не можна гратися.

  • А добре що гратися не можна тим, що можна почитати книжку.

  • Погано книжку читати бо очі можуть захворіти.

  • А добре – поспати можна.

  • Погано довго спати – розлінишся.

«Заборонений колір»

Варіант відомої гри «Вам бариня прислала туалет». Перед грою дорослий пояснює, що він буде задавати різні питання. Треба знайти таку форму відповіді, щоб не назвати заборонене, не назвати заборонений колір. Потім ведучий обирає для гри дитину.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.