Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Ігри з піском на пляжі (рекомендації для батьків дітей з аутизмом)

Інклюзивна освіта

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

22.02.2019

1264

75

0

Опис документу:
Літній відпочинок - це час, коли батьки можуть не лише відпочити разом з своїми дітьми , а й організувати корекційно-розвивальні ігри для дитини з аутизмом. Відпочиваючи з дитиною на пляжі, можна не лише купатися і загоряти, а й погратися в цікаві ігри.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ігри з піском на пляжі

(рекомендації для батьків дітей з аутизмом)

Літній відпочинок - це час, коли батьки можуть не лише відпочити разом з своїми дітьми , а й організувати корекційно-розвивальні ігри для дитини з аутизмом.

Відпочиваючи з дитиною на пляжі, можна не лише купатися і загоряти, а й погратися в цікаві ігри. Пісок – найулюбленіший матеріал для дитячих ігор. Під час гри установлюються довірчі стосунки між дорослим і дитиною, з’являється або посилюється почуття прийняття, успішності, зміцнюється довіра малюка до світу. Пісок сприяє зниженню високого рівня напруженості, тривожності, що є характерним для дітей з аутизмом.

Взаємодіючи з дорослим (однолітком) в процесі спільної гри з піском, дитина осмисленіше та швидше засвоює правила спільної гри, норми поведінки та спілкування в соціумі. Граючись з піском, малюк розвиває дрібну моторику рук, окомір, творчі здібності, уяву, вчиться досягати мети. Дитина в природному для неї середовищі здобуває знання про предмети оточення, їх колір, форму, властивості тощо.

Тому збираючись на відпочинок обов'язково захопіть з собою дитячі набори для гри з піском: відерця, лопатки, різні формочки, лійки.

Батьки мають пам’ятати про те, що організовуючи будь-яку спільну гру з дитиною з аутизмом, ми, дорослі, маємо створити доброзичливу, позитивну атмосферу. Під час гри велика увага приділяється спілкуванню з дитиною. Дорослий коментує власні дії та дії дитини, заохочує її до спільної гри, хвалить за активність, ініціативу, самостійність, виражає своє захоплення, здивування.

Запропоновані ігри є доступними для дітей дошкільного віку з аутизмом і не потребують від дорослого спеціальної підготовки чи обладнання.

«Відбитки на піску»

Створюємо відбитки долонь, стоп на піску. Заохочуємо дитину до наслідування дій дорослого. Створювати відбитки на піску можна за допомогою формочок. Можна використати пластикові стаканчики, камінчики, мушлі, формочки з набору для гри з піском.  Якщо така гра швидко набридла, її можна вдосконалити, запропонувавши малюку зробити відбиток всього його тіла, а потім, використовуючи камінчики, травичку і мушлі, перетворити його на улюбленого героя або в свого двійника. І не забудьте обов'язково сфотографувати юного творця поруч зі своїм шедевром на пам'ять. 

«Шукач скарбів»

Мама ховає в піску іграшку («скарб») і пропонує дитині знайти її, розгортаючи пісок руками або за допомогою іграшкової лопатки, грабельок.

«Доженемо казкових змійок»

Дорослий малює на піску хвилясті лінії і пропонує дитині пройти по доріжці «як змійка» (ребром долоні)

«Форми, доріжки з піску»

Набираємо в жменю сухий пісок і повільно висипаємо його на пісочну поверхню, створюючи різні форми, доріжки.

«Ходимо — їздимо»

З допомогою пальців, долоньок та кулачків дитина виконує наступні вправи:

  • проводимо одним пальчиком по піску;

  • тепер двома пальчиками;

  • ходимо кожним пальчиком по черзі;

  • давайте «помаршируємо» кулачками;

  • проїдемо на лижах (двома пальцями);

  • їдемо на санчатах (долоньками).

  • пропонуємо проїхати назустріч один одному, але щоб не перетнутися («Спритний лижник»).

«Дощик і вітерець»

Дорослий набирає в руку пісок, посипає їм і примовляє : «Дощик іде». Заохочує дитину наслідувати його дії. Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у на долоню дорослого, на свої долоньки.

Потім дорослий набирає в долоню небагато піску і повільно здмухує його: «Дме вітер». Заохочує дитину наслідувати його дії.

«Обминай перешкоду»

Намалюйте на піску доріжки, викладіть на піску камінці і мушлі. Запропонуйте дитині пройтись по доріжках обминаючи, перестрибуючи перешкоди.

Діти на пляжі люблять збирати красиві камінці різної форми і кольору. Це не тільки пам'ять про море (адже ви можете взяти їх з собою додому), але й чудовий будівельний матеріал. Ваш малюк із задоволенням буде будувати з них будиночки, різні фігурки, викладати мозаїчні зображення.

«Візерунок на піску»

Мама або тато пальцем, ребром долоні малює на піску різні знайомі дитині прості чи складні візерунки – прямі та хвилясті лінії, парканчики, драбинки, кола тощо. Пропонує дитині намалювати такий самий візерунок або продовжити візерунок дорослого.

Малювати можна правою, лівою рукою або обома руками одночасно.

Візерунки на піску дитина може створювати, викладаючи у заданій чи задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці.

«Будівельник»

Запропонуйте дитині побудувати на піску башту, гору, замок. Тут все обмежується лише фантазією вашого малюка. Покажіть йому, як добре і приємно будувати з піску, і нехай це буде не замок, а гараж для улюбленої машинки, будинок для іграшки (улюбленого супергероя) або що-небудь ще, що прийде йому в голову.  Прикрасити пісочні будівлі можна мушлями і камінцями.

На пляжі можна запропонувати дитині закопати свої ніжки, ручки у теплий пісочок.

«Ховаємо ручки»

Дорослий сідає навпроти дитини і занурює руки в пісок, ворушить пальцями і пропонує дитині приєднатися: «Де мої ручки? Заховались. Давай і твої ручки заховаємо. Поворуши пальчиками – так приємно! А тепер потри долоні одна об одну – колеться, так?»

Крім того, ходіння по піску босоніж зміцнює м’язи стоп, сприяє профілактиці плоскостопості.

«Крок у крок»

Дорослий йде по піску, залишаючи на ньому свої сліди. Дитина, роблячи широкі кроки, проходить по слідах дорослого. Потім навпаки, дорослий іде по слідах дитини.

«Канатоходець»

Запропонуйте дитині пройти по намальованій на піску лінії (прямій, звивистій), неначе по канату. При цьому спину тримати рівно, руки розведені в сторони, ступні потрібно ставити впритул одна до одної.

«Кола на піску»

Запропонуйте дитині намалювати кола на піску. Малювати можна сидячи паличкою, обертаючись навколо себе, або ногою у положенні стоячи.

«Нірки для мишки, печери для скарбів»

Дитина разом з дорослим копає в піску невеликі ямки-нірки руками або за допомогою совочка. Потім мама обіграє споруду за допомогою іграшки, бере іграшку мишки, імітує її писк. Потім мишка «залазить» в кожну нірку і хвалить дитину за те, що вона зробила для неї такі чудові домівки. Будиночки можна зробити для інших іграшок – зайчиків, лисичок, ведмежат. Замість іграшок можна використовувати предмети-замінники.

В печери можна ховати камінчики, мушлі – скарби піратів.

«Незвичні сліди»

Дорослий пропонує дитині вправи імітаційного характеру, що залишають слід на піску, скажімо:

  • «Ідуть ведмежата» - дитина кулачками та долонями із силою натискає на пісок;

  • «Стрибають зайці» - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках;

  • «Біжать жучки, павучки» - дитина рухає всіма пальцями. Імітуючи рухи комах (можна повністю занурити руки в пісок, руки зустрічаються – «жучки вітаються».

Малюків можна зайняти рольовими іграми. Наприклад, попросити зліпити пиріжок, зварити суп (кашу, каву) з води і піску для мами і тата, для брата чи сестри або ж нагодувати свою улюблену ляльку.

Крім зведення «архітектурних» споруд і шедеврів кулінарії, малювання на мокрому піску можна затіяти гру з переливанням води з однієї ємності в іншу. Це заняття дуже подобається малюкам навіть вдома. А вже на пляжі (де дуже багато води і ніхто не буде лаяти за пролиту воду) – справжнє роздолля.

Рекомендації для педагога

1.Кінезіологічні вправи - це комплекс рухів, що допомагають активізувати взаємодію півкуль головного мозку. Ці вправи тренують координацію рухів, розвивають дрібну моторику, мовлення, мислення, покращують пам'ять, підвищують стресовитривалість, полегшують засвоєння навичок читання і письма. Секрет такої ефективності полягає у тому, що спеціальні вправи позитивно впливають на неокортекс – нову кору мозку, яка відповідає за когнітивні процеси, раціональну обробку інформації, мову, логіку тощо.

Кінезіологічні вправи дають як негайний, так і накопичувальний ефект.

Вони можуть використовуватися вчителем на початку уроку з метою актуалізації розумової діяльності або як динамічні паузи, фізкультхвилинки для зняття психологічного напруження та емоційного розвантаження. Якщо ж діти мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям. Творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно.

Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом. Тривалість виконання 3-5 хв. Кожна вправа повторюється 5 -8 разів.

Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:

  • прискорення темпу виконання;

  • виконання з легко прикушеним язиком і заплющеними очима;

  • долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;

  • долучення дихальних вправ і методу візуалізації.

«Ладусі»

Педагог пропонує дітям утворити пари і пограти в гру вдвох:

  1. Кожен з пари один раз плескає в долоні, далі плескає в долоні партнера.

  2. Знову плескає в долоні, потім плескає в долоні партнера «права-права»,

  3. Знову плескає в долоні, потім плескає в долоні партнера «ліва-ліва».

«Ладусі 2»

Руки дитини увесь час повернуті долонями одна до одної, одна долоня розкрита, а інша - зажата в кулак; 1 – легенько стукає кулаком в долоню, 2 - змінює позицію рук, стукає кулаком по іншій долоні.

Після відпрацювання вправи самостійно пропонуємо дітям пограти в гру в парі.

«Зірочки горять, зірочки згасають»

В.П. – стоячи. Руки витягнуті перед собою. Одна долоню стиснута в кулак, друга — долоня розкрита, пальці розведені. Ритмічна зміна позицій («зірочка запалилася і згасла»).

«Ніс – вухо»

В.П. – сидячи або стоячи.

Взятися лівою рукою за кінчик носа, правою – за ліве вухо. Одночасно відпустити руки, змінити положення рук.

«Лезгинка»

В.П. – сидячи.

Ліва рука стиснута у кулак, великий палець відставлений у сторону, кулак розвернутий пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкаються мізинця лівої. Одночасно змінюється положення правої та лівої рук протягом 6–8 змін позицій. Поступово прискорюємо темп зміни позиції.

«Годинник»

В.П. - стоячи, руки на поясі. Нахили голови вліво-вправо, як ніби годинник цокає «Тік-так». Виконуємо вправу і промовляємо «Тік-так».

«40 кулаків»

В.П. - стоячи або сидячи, руки перед собою.

Одночасне однойменне стискання кулаків під рахунок: 1 - великий палець всередині кулака, 2 - великий палець зовні кулака. Виконувати під рахунок до 20.

«Кулак – ребро – долоня»

В.П. - сидячи, руки знаходяться на площині столу.

Три положення руки, що послідовно змінюються:

  1. Долоню стиснути в кулак.

  2. Покласти долоню ребром.

  3. Розпрямити (розправити) долоню на площині столу.

Ця вправа поліпшує розумову діяльність, синхронізує роботу півкуль головного мозку, сприяє запам'ятовуванню, підвищує стійкість уваги, активізує процеси письма і читання.

«Будиночок»

В.П. – сидячи.

З’єднати кінчики випрямлених пальців рук. Пальцями правої руки з силою натиснути на пальці лівої, потім навпаки. Відпрацюйте ці рухи для кожної пари пальців окремо.

«Замок»

В.П. – сидячи.

Схрестити руки долонями одна до одної, зчепити пальці в замок, розвернути руки до себе. Рухати пальцями, на який вкаже (назве) вчитель, точно і чітко. Небажані рухи сусідніх пальців. Доторкатися до пальця не можна. У вправі послідовно повинні брати участь всі пальці обох рук. Діти можуть виконувати вправу парами.

«Дзвінок»

В.П. – сидячи, руки зігніть в ліктях наполовину.

По черзі кожною рукою (одночасно) виконати жест «стрясаємо воду з пальців».

«Кільце»

      В.П. – сидячи.

По черзі і як можна швидше дитина перебирає пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т.д. Проба виконується в прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку.

Спочатку вправа виконується кожною рукою окремо, потім разом.

«Жабка»

В.П. – сидячи. Покласти руки на стіл. Одна рука стиснута в кулак, інша лежить на площині стола, долонею донизу. Одночасно змінюємо положення рук.

«Здрастуй, пальчик»

В. П. – стоячи або сидячи.

З'єднуємо по черзі однойменні (різнойменні) пальці обох рук.

«Слон»

В.П. – стоячи, вухо щільно притиснуте до плеча.

Одночасно витягуємо одну руку, як «хобот слона», і починаємо малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля (перенісся) і йдучи вгору проти годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.

«Гачки»

В.П. – сидячи, ноги схрещені. Руки витягнути вперед, схрестити, пальці зчепити в замок. Вивернути руки всередину на рівні грудей так, щоб лікті були спрямовані вниз. Повторити вправу, змінивши перехресне положення рук і ніг.

«Дзеркальне малювання»

Поставити перед дитиною аркуш паперу, в обидві руки взяти по олівцю, одночасно двома руками малювати симетричні малюнки. Коли синхронізується діяльність обох півкуль, збільшується ефективність роботи головного мозку.

«Лікоть-коліно»

В.П. – стоячи, руки вздовж тіла.

Одночасно згинаємо ліву руку в лікті, праву ногу – в коліні, торкаємося ліктем коліна. В.П. Далі виконуємо вправу правою рукою і лівою ногою.

«Перехресні рухи»

В.П. – сидячи або стоячи. Фіксована позиція очей (погляд прямо вперед ) і тулуба.

Виконуються одночасно рухи голови, язика, рук і ніг: вверх, вниз, вліво, вправо, зводимо до центру ( голова прямо, стискання щелепи, перехрещування рук і перехрещування ніг).

«Односторонні і перехресні кроки»

Ця вправа сприяє розвитку координації та орієнтації в просторі, підвищує успішність набуття навичок мовлення, слухання, читання, письма, засвоєння нової інформації.

В.П. – стоячи. Спочатку діти повільно крокують по кімнаті, по черзі торкаються то лівою, то правою рукою до протилежного коліна (перехресні рухи). Педагог повільно рахує до 12. Далі діти крокують і торкаються кожною рукою однойменного коліна (односторонні рухи). На третьому і п’ятому етапах – перехресні рухи, на четвертому односторонні.

Обов’язкова умова – розпочинати і закінчувати вправу потрібно з перехресних рухів.

Стрибки на місці на двох ногах

Чергування стрибків ноги нарізно і ноги схрещені (по черзі права і ліва нога спереду).

«Велосипед»

Вправу виконують у парах.

Діти стають одне навпроти одного, торкаються долонями долонь партнера. Здійснюють рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.

Кінезіологічні вправи універсальні, дуже прості у виконанні та не вимагають спеціальної фізичної підготовки. 

Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дорослим і дітям зосередитись, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, вчитися легше і природніше, оскільки мозок працює продуктивно лише тоді, коли працюють і права, і ліва півкулі.

ІІ. Вправи для дихання

1.В.П. – сидячи на стільці, ноги схрещені, спина пряма(!).

Піднімаємо руки вверх над головою. На вдихові опускаємо руки вниз, на коліна перед собою, з видихом трошки їх згинаємо.

2. В.П. – сидячи на підлозі, ноги схрещені, спина пряма(!).

Прямі руки витягнуті вперед на рівні плечей, долонями донизу. На вдихові підняти ліву кисть вверх, одночасно праву опустити вниз (рухаємо тільки зап’ястям). З видихом ліва кисть рухається вниз, права – верх.

  1. В.П. – сидячи на стільці, ноги схрещені, спина пряма (!).

Дихаємо тільки через ліву, а потім тільки через праву ніздрю. При цьому праву ніздрю закриваємо великим пальцем правої руки, а ліву – мізинцем лівої руки. Дихання повільне, глибоке.

Як стверджують спеціалісти східних оздоровчих практик, в першому випадку активізується робота правої півкулі головного мозку (що сприяє заспокоєнню, релаксації), в другому – лівої півкулі головного мозку (підвищує раціональний, пізнавальний потенціал).

«Вітер»

В.П. - стоячи.

На повільному видиху пальцем правої руки або всією долонею перериваємо повітряний потік так, щоб вийшов шум вітру, клич індіанця, крик птаха.

«Лобно-потиличний обхват»

Рекомендуємо використовувати на початку уроку. Допомагає зосередитися та налаштуватися на навчальний процес.

В.П. – сидячи, спина рівна, очі закриті. Покласти одну долоню на лоб, іншу – на потилицю. Сконцентруватися на майбутньому занятті та зробити кілька глибоких вдихів-видихів.

«Повітряна кулька»

В.П. тіла - стоячи або сидячи.

Пропонуємо дітям самостійно надути повітряну кульку. Кульку тримати перед собою на розкритій долоні. Зробити глибокий вдих через ніс й повільно видихнути через вузьку щілину утворену губами. Голову вперед не тягнути. Далі пропонуємо віддалити долоню і повторити вправу. З кожною спробою збільшуємо відстань.

«Енергетична позіхання»

В.П. – стоячи або сидячи. Імітуємо позіхання. За допомогою вправи знімається напруга з м'язів обличчя, очей, рота, шиї. Поліпшуються функції голосових зв'язок, мова стає чіткіше.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.