Ігри для розвитку мовлення у початковій школі

Опис документу:
Ігри на розвиток мовлення дитини у 4-х напрямках: Розвиток звукового аналізу слова Розвиток умінь виділяти речення і слова Ознайомлення і закріплення знань букв Формування уміння поскладового читання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розвиток звукового аналізу слова :

Дидактична гра «Розбери слово»

На сектор зі знаком питання прищіпкою кріпиться картинка. Дитині пропонуються наступні завдання.

1. Визначення місця заданого звуку в слові. (Дельфін)

Дитина прикріплює прищіпку до потрібного місця на схемі.

Легкий варіант. Дитина відзначає місце звуку великий прищіпкою.

Складний варіант. Дитина визначає, який це звук, і зазначає його положення на схемі червоною, синьою або зеленою прищіпкою.

2. Розділити слово на склади. (Паровозик)

Дитина прикріплює на потрібний сектор стільки дерев'яних прищіпок, скільки складів у слові.

3. Визначити ударний склад у слові. (Барабанщик)

Дитина прикріплює прищіпку на сектор з номером ударного складу.

" Ляльки заблукали " 
Мета: навчити виділяти в слові звук, виголошувану з перебільшеною 
інтонацією. 
У дітей кілька ляльок. Їх імена: Аня, Оля, Уля, Еля. Ляльки пішли в ліс і заблукали. 
Який звук попросимо піти шукати Аню? Кожна дитина повинна знайти свою ляльку, то 
є назвати той звук, який виголошував ведучий з більшою силою (виділяються голосом 
ударні голосні)

" Чи чуєш ти звук? " 
Наочний матеріал: картинки із зображенням різних предметів. 
Логопед показує дітям картинку, на якій зображений РАК. Діти голосно вимовляють: РАК. Потім показує чистий аркуш такого ж розміру, як картинка, і просить сказати, що схоже за звучанням міг би намалювати художник. (МАК)
Слова МАК і РАК неодноразово вимовляються окремими дітьми і одночасно всіма. Логопед пропонує вслухатися в них і сказати, що ж у них спільне, - звучать схоже, а що різне? Логопед сам виразно вимовляє ММак - РРРак, як би проспівує початкові звуки цих слів, і, якщо діти не можуть, сам повідомляє, що несхоже звучать слова в самому початку, в них чути різні звуки М і Р .. Аналогічно проводиться вправа зі словами МИШКА - МИШКО, кит – кіт

" Замкни ланцюжок " 
Правило: до першого слова підбирається слово, що починається з того звука, яким закінчується перше слово, третє слово має починатися з останнього звуку другого слова і так далі. Ігри можуть бути усні, з перекидання м'яча, а можна виконати
настільну гру з картинками і практикувати дітей в викладанні ланцюжка без попереднього голосного промовляння, тільки за поданням. Починаємо з картинки, позначені спеціальним значком.

"Поїзд"
Мета: відпрацювання навичок виділення першого і останнього звуку в слові.
Хід гри: дітям пропонують скласти поїзд з вагончиків - карток. Як в поїзді вагони зчеплені один з одним, так картки повинні з'єднуватися тільки за допомогою звуків. Останній звук повинен збігатися з першим звуком наступного назви, тоді вагони нашого поїзда будуть міцно з'єднані. Перша картка - електровоз, у неї ліва половинка порожня. В останньому вагончику теж є незавантажене простір - права половинка порожня. Грати може кілька людей. Всі картки гравцям роздають порівну. Кожен у свій хід підкладає до крайньої картинці підходящу, тобто має в назві перший звук такий же, який був останній звук в даній крайньої картці. Таким чином, у назвах лівих картинок завжди виділяється перший звук, а в назві лівих - останній звук. Це треба враховувати і не поміщати праворуч картинки, які мають у назвах дзвінкі приголосні в кінці слова

Розвиток умінь виділяти речення і слова :

Гра «Знайди коротке речення»

Вихователь читає казку «Курочка Ряба». Потім пропонує знайти у казці короткі речення із двох, трьох слів.

Гра «Порахуй»

Вихователь промовляє речення. Діти слухають і на кожне слово плескають у долоні. Потім відповідають, скільки слів у реченні.

Гра «Слово на букву…»

Вихователь читає дітям по черзі ряд речень і пропонує дітям плескати в долоні, коли вони почують слово з визначеної букви, потім в кінці речення вихователь просить дітей назвати, скільки ж було таких слів в реченні, і так далі з кожним наступним реченням.

Гра «Уважно слухай»

Зараз я буду читати вам казку, а ви будете уважно-уважно слухати, і коли почуєте речення у якому буде звучати наше «кодове» слово, будете давати п*ять своєму товаришу.

Гра «Зимові слова»

– Спіймайте слова – назви предметів, які живуть тільки взимку.

Сніг, велосипед, мороз, вікна, лижі, пороша, віхола, день, вітер, лід, вулиця, ковзани, поле, бурулька, іній, туман, дерево, дощ, ожеледь.

Дидактична гра «Злови слово».

Мета: навчити дітей виділяти слова, що означають дію

Хід гри: вихователь пропонує уважно слухати коротенькі вірші. Якщо діти почують дієслово на позначення руху, вони мають руками виконати рухи від себе, ніби відштовхуючи м'яч чи якийсь інший предмет, а якщо інші словато, навпаки, - робити рухи наближення до себе.

Гра «Порахуй!»

Дидактична мета: вправляти у визначенні кількості слів у реченні.

Зміст

Вихователь вимовляє речення, а гравці на слух визначають кількість слів у ньому.

Варіанти гри

1.   Учні сигнальною карткою з цифрами показують кількість слів у реченні.

2.   Діти відповідають відповідною кількістю рухів (присіданнями, підстрибуваннями, ударами м'яча об підлогу тощо).

3.   Першокласники сидять за партами і викладають відповідно до кількості слів у реченні дрібні іграшки, лічильний матеріал.

4.   Учні об'єднуються у групи, змагаються між собою. Вихователь фіксує на дошці штрафні бали (помилки). Виграє та команда, яка набрала меншу кількість штрафних балів.

Ознайомлення і закріплення знань букв :

Дидактична гра: “Знайди вивчену букву”


Мета: 
вправляти дітей в знаходженні знайомих букв, розвивати самостійність у виконанні завдань; виховувати уважність.

Обладнання: 
картки з написаними буквами.

Хід гри
Вихователь роздає дітям картки, на яких написані букви і пропонує розглянути їх та знайти ту букву, яку назвав вихователь. Дитина знаходить букву і закреслює її.

– знайти букву і закреслити її;
– знайти букву і сказати на що вона схожа;
– підібрати слова, які дружать з цією буквою.

Дидактична гра: “Склади букву”


Мета: 
вчити дітей в розрізняти і називати знайомі букви; закріпити уміння дітей складати геометричні фігури з частин різної величини; розвивати логічне мислення і виховувати самостійність..

Хід гри
Вихователь роздає дітям конверти, в яких букви розрізані на кілька частин і пропонує дітям скласти букву і назвати її.

– скласти 2 букви;

– скласти 3 букви;
– скласти 4 букви.

Дидактична гра: “Яка буква зайва?”
Мета: 
вправляти дітей, у розрізнянні і називанні букв, розвивати мислення, пам’ять, виховувати самостійність.

Обладнання: 
картки з зображенням букв.

Хід гри

Вихователь на дошці виставляє картку з буквами, на картці 1 буква – неіснуюча, або неправильно зображена,діти повинні уважно розглянути і назвати зайву букву.

Ускладнення: 
Поступово збільшити кількість букв.

Дидактична гра: “Капітани”


Мета: закріпити знання дітьми цифр і букв, вчити складати з букв слова і читати їх; розвивати швидкість, виховувати наполегливість.

Обладнання: 
картки з зображеннями човнів.

Хід гри:
-    Діти уявіть себе на мить капітанами кораблів, які сьогодні змагаються у швидкості. Кожен корабель має назву, спробуйте її розшифрувати. Переможе той корабель, капітан якого найшвидше розгадає назву.

Ускладнення: 
збільшувати кількість букв  у словах – назвах.

Гра «Будинок, де живуть букви»

Мета: Познайомити дітей з літерами, навчити читати.

Завдання:

Познайомити з графічним зображенням букви;

вчити виділяти перший звук із слова, поповнити словниковий запас;

закріпити вміння логічно мислити;

розвивати зорове й слухове сприйняття, увагу, пам'ять;

виховувати вміння дотримуватись правил гри.

Матеріал для гри: будиночок з відкриваються віконницями, картки з картинками, з літерами.

Варіант № 1. Дитині дається будиночок із закритими віконницями. Дитина відкриває картинку, каже, що на ній намальовано і виділяє перший звук, передає хід наступного.

Варіант № 2. «Віконниці» закриті. Дитина відкриває букву, називає її, потім говорить слово на цю букву, передає хід іншому дитині.

Варіант № 3. «Віконниці» відкриті. Дитина запам'ятовує розташування букв протягом 1-2 хвилин. Потім «віконниці» закриваються. Дитина згадує розташування букв, називає їх і відкриває віконниці. Якщо правильно - повторює хід до тих пір, поки не помилиться. За правильну відповідь дитині дається фішка. Грати можуть кілька дітей.

Формування уміння поскладового читання :

Дидактична гра: “Знайди пару”

Мета: 
закріпити уміння дітей читати склади, та складати з них слова; Розвивати техніку поскладового читання; виховувати уважність.

Обладнання: 
картки зі складами.

Хід гри

Вихователь ділить дітей на дві команди. Всім дітям роздає картки зі складами і пропонує знайти кожній дитині пару з другої команди так, щоб у них зі складів утворилося слово.

Ускладнення: 
Поступово збільшувати кількість складів у слові.

Дидактична гра: “Слово-лабіринт”
Мета: 
продовжувати навчати дітей читати слова різної довжини; розвивати мислення, виховувати уважність;

Обладнання: 
картки з лабіринтом слів.

Хід гри

Вихователь виставляє картку, просить дітей назвати букви, пропонує знайти початок і прочитати слово, рухаючись лабіринтом.

Ускладнення: 
Поступово збільшувати кількість букв у слові.

Дидактична гра: “Не гадай, а прочитай”
Мета: 
продовжувати вчити дітей читати слова, співвідносити їх з певним предметом, розвивати мислення, швидкість читання, виховувати уважність.

Обладнання: 
картки зі словами, предметні картки.

Хід гри

Вихователь роздає дітям картки, пропонує розглянути їх, назвати предмети, які можна положити, чи поставити в глечик, коробку, сумку тощо, а потім пропонує дітям не гадати, а прочитати слова, з яких діти дізнаються, що ж всетаки знаходиться у великих предметах.

Дидактична гра: "Знайди пару чобіток"
Мета: 
вправляти дітей у розпізнаванні букв та читанні слів; розвивати увагу; виховувати бажання навчитись читати.

Хід гри

Вихователь говорить дітям про те, що кіт в чоботях загубив свої чобітки і просить дітей допомогти йому. У кожної дитини є конверт з чобітками, потрібно з них найти пару, тобто два чобітка, на яких написані однакові склади і прочитати їх.

– знайти пару, назвати знайомі букви, прочитати склад;
– знайти пару, прочитати склади на інших чобітках, придумати слова з даними складами;
– знайти пару, прочитати склади на всіх чобітках.

Дидактична гра: “Яке слово заховалось?”
Мета:  вправляти дітей в читанні складів і придумуванні слів із заданим складом; розвивати увагу; виховувати зосередженність.
Обладнання: 
картки зі складами.

Хід гри:
Вихователь по черзі показує картку з складами, пропонує дітям прочитати, придумати слово з заданим складом.   
Наприклад: 
                  ни -нитка, нива;
                  ми - мило, мити;
                  ра - рак, рана, радіо;

Ускладнення: 
Поступово пропонувати дітям закриті склади і склади із збігом приголосних.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!