Гриби – живі організми. Будова грибів. Значення грибів для природи

Опис документу:
Урок з природознавства у 3 класі за підручником Гільберг та Сак. Тема уроку "Гриби – живі організми. Будова грибів. Значення грибів для природи". Він повністю відповідає оновленій програмі. У розробці уроку використано різноманітні форми та методи роботи з учнями, багато цікавого додаткового матеріалу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гриби – живі організми. Будова грибів. Значення грибів для природи

(урок природознавства у 3 класі)

Бутівська ЗОШ І – ІІІ ст.

Чмирівської сільради

Старобільського району

Луганської області

вчитель Косолап

Тетяна Олександрівна

Тема. Гриби – живі організми. Будова грибів. Значення грибів для природи

Мета. Формувати уявлення про царство грибів, їх різноманітність у природі, значення грибів у природі та житті людини, їх охорону; формувати поняття їстівні та отруйні гриби, вміння розпізнавати їх у природі; розвивати спостережливість, вміння висловлювати свої судження та робити висновки; виховувати обережність до свого власного здоров’я та бережливе ставлення до природи

Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиці, муляжі, натуральні об’єкти (шампіньйон, цвіль, сажковий гриб на кукурудзі, дріжджі, гниле яблуко, картопля з фітофторою, трухляве дерево), картки Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1) перевірка готовності класу до уроку;

2) настрій на роботу:

Дзвоник всім нам дав наказ, До роботи взятись час! Розпочнемо наш урок, Тож назад не зробиш крок. Будемо трудитись гарно, Не мине й хвилини марно.

ІІ. Хвилина спостережень за природою

1) Відповіді на запитання вчителя:

  • Який сьогодні день?

  • Яка температура повітря?

  • Подивіться у вікно на небо. Яке воно сьогодні?

  • Чи були опади, коли ви зранку йшли до школи?

  • Чи є опади зараз?

  • Погляньте у вікно і визначить за гілками дерев чи є вітер?

2) самостійний запис спостережень у щоденники спостережень за погодою.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми закінчили вивчати два великі царства природи: царство рослин і царство тварин, а сьогодні помандруємо до третього царства живої природи, яке має спільні ознаки з рослинами і з тваринами, хоча не належить ні до одного з них. Багато хто з вас знає представників цього царства, збирав їх у природі, навіть куштував, бо багато з них дуже смачні. Але серед них є і отруйні. Щоб запобігти біди, нам треба навчитися їх добре розрізняти і знати важливі правила щодо їх зберігання і приготування.

Про які живі організми, на вашу думку, йде мова?

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку

1) Відгадування загадок:

1. В теплий дощик народився, Парасолькою накрився. Може б з лісу пострибав, Якби другу ногу мав. (Гриб)

2. В мене ніжка одна – Чобітка не маю. І хоч я без голови – Шапку одягаю. (Гриб)

2) визначення теми уроку учнями:

  • Отже, з чим ми повинні сьогодні детально ознайомимося на уроці?

  • Для чого потрібно вивчати гриби?

V. Актуалізація опорних знань

1) відповіді на запитання:

  • Що ви знаєте про гриби?

(створення на дошці «Асоціативного куща»)

Корисні Поживна їжа Корм для тварин

Шапка Отруйні

Ніжка ГРИБИ Їстівні

Грибниця Гриби-паразити

Коріння Ліс Біля дерев, кущів

  • Доведіть, гриби – живі організми?

  • Яку будову вони мають?

  • Де вони ростуть?

  • Які їстівні гриби ви знаєте?

  • Які ви знаєте отруйні гриби?

  • Яких правил слід дотримуватись, збираючи гриби в лісі?

VІ. Вивчення нового матеріалу

1) розповідь учителя:

Різноманітність грибів, гриби в народному господарстві, в медицині

Гриби – тип нижчих організмів, які не мають хлорофілу (пігментної речовини, що міститься в зелених листках рослин). Гриби вивчає наука мікологія. У ґрунті є дуже багато мікроскопічних грибів. Є гриби, які руйнують деревину (домовий гриб оселяється в вологих будівлях і руйнує їх). Є гриби, які ростуть під землею (трюфелі). Є гриби трутовики, що оселяються на деревах (чага). Гриби бувають отруйні та їстівні. Їх використовують в народному господарстві та медицині. Про це мова йтиме далі.

Найбільш звичні для нас – шапинкові гриби. Гриб складається з грибниці, ніжки і шапинки (демонструється таблиця). Грибниця складається з дуже тоненьких переплетених павутинок, підземних ниточок. Ніжка і шапочка – це плодове тіло, яке виростає за 10 діб. Під шапинкою є спори. Може дозріти до 160 млн. спор.

1. Грибниця

2. Ніжка

3. Шапинка

Живлення шапинкових грибів, їх симбіоз із деревами (підберезник, підосичник), відмінність із живленням рослин

Гриби живляться готовими органічними речовинами й продуктами розпаду деревини, листя – всього того, що міститься в лісовій підстилці. Багато шапинкових грибів росте біля дерев: підберезник, підосичник. Гриби і дерева допомагають одне одному. Грибниця переплітається з коренями дерева, вбирає з ґрунту воду і поживні речовини і ділиться ними з деревом. Дерево дає грибам поживні речовини, які утворюються в його листках.

Розмноження грибів

Гриби розмножуються спорами, які дозрівають у пластинах, або міцелієм (грибницею).

Правила збирання грибів

Збирають гриби на початку осені, у вересні та жовтні. Потрібно знати місцевість, де вони ростуть, та які гриби їстівні, а які – ні. Треба збирати лише ті гриби, які ви добре знаєте. Найкраща пора для збирання грибів – ранок, бо в цей час вони свіжі, соковиті, духмяні. Гриби не можна виривати, а потрібно обережно зрізати.

Отруєння грибами

Єдина небезпека, яка може бути від грибів – це отруєння грибами. Людина може отруїтися неїстівними грибами. Найбільш небезпечна – бліда поганка. Перші ознаки отруєння можуть проявитися вже через 20 – 30 хвилин, а то й через 1 – 2 доби. Ознаками отруєння є різкий біль в животі, нудота, виділення слини, блювання, запаморочення.

При отруєнні необхідно викликати «швидку», а до її приїзду надати людині першу медичну допомогу: кишечник і шлунок очистити від їжі. Спочатку необхідно випити 2 – 3 склянки підсоленої води і викликати блювання. Потім потрібно лягти на живіт, ноги гріти грілкою. Можна пити кисле молоко, холодний чай. Їсти не можна.

2) демонстрація вчителем різних видів грибів:

  • шампіньйон (шапка й ніжка);

  • сажковий гриб на кукурудзі (Чорний порошок схожий на сажу);

  • цвіль (тоненькі ниточки сірого кольору схожі на пушок на хлібові);

  • дріжджі (світла речовина з різким запахом схожа на пластилін);

  • гниль на яблуці (чорна речовина);

  • фітофтора на картоплі (коричнева речовина, схожа на порошок);

  • трухляве дерево (легка, крихка речовина).

3) робота «Довідкового бюро» з використанням таблиці «Їстівні та отруйні гриби» (розповіді учнів про гриби, ліки створені на основі цвілевих грибів (пеніцилін))

Білий гриб. У грибному царстві належить до «знаті», хоча зовсім не білий. Шапка у нього усіляких відтінків. А «білим» його прозвали тому, що на відміну від багатьох інших грибів його біла м’якоть зберігає свій колір і сушеному виді. Нижній бік шапочки вкриває губчастий шар, де в найтонших трубочках визрівають спори гриба. Білий гриб утворює мікоризу з дубом, сосною, ялиною, березою.

Печериця – найвідоміший із пластинчатих грибів. На нижньому боці шапки має безліч тонких пластинок, що розходяться променями, серед яких і утворюються спори. Смачний їстівний гриб, що росте в лісах з багатим на перегній ґрунтом, на луках, у полях і на городах. Молоді пластинки блідо-рожеві, пізніше чорніють.

Підберезник – це родич білого гриба, але чином нижче. Має довгу, майже циліндричну ніжку і сіро-коричневу шапку. Найчастіше росте під березами, утворюючи з ними мікоризу. При сушінні та варінні чорніє, тому підберезник називають чорним грибом.

Опеньки – це гриби, що ростуть в лісі на опеньках, біля стовбурів дерев, часто великими групами. М’якоть шапинки біла. Гриб має приємний запах. Вживається в різних видах, але його легко сплутати з опеньком несправжнім.

Сатанинський гриб. Зустрічається дуже рідко. Схожий на дубовик. При вживанні у їжу викликає розлад шлунка. М’якоть його біла, тверда, під час зрізання синіє, а потім стає блідою. Має неприємний запах.

Бліда поганка – це найнебезпечніший гриб в наших краях. Шапка в нього мінливого забарвлення – від жовто-зеленого до сіро-бурого, у середині завжди темніша. На рахунку блідої поганки безліч людських життів, адже для смертельного отруєння досить усього 30 грамів м’якоті гриба, що має приємний грибний запах і солодкуватий смак.

Мухомор. Важко знайти гриб красивіший і особливо у молодому віці. Одна мухомор отруйний, його отрута викликає марення, галюцинації, важкі шлунково-кишкові розлади.

Опеньки несправжні. Ростуть на гнилій деревині, пеньках, групами або пучками. М’якоть має неприємний запах і гіркий смак. Гриби ядовиті.

4) застосування грибів у медицині (розповідь вчителя):

Олександр Флемінг

Флемінг – один із найвідоміших учених. Він народився в Шотландії в 1881 році. Був професором медицини Лондонського університету.

Всесвітню популярність Флемінгу принесло відкриття пеніциліну. Зовсім випадково він з’ясував, що цвіль знищила колонію бактерій-збудників інфекційної хвороби, яку він вивчав. Флемінг подумав: якщо цвіль знищила бактерії, то її можна використовувати для лікування хвороб спричинених цими бактеріями. Учений розпочав дослідження та зумів із цвілі одержати речовину з властивостями антибіотика. Він назвав цю речовину «пеніцилін».

За неоціненне відкриття в 1945 році науковець отримав Нобелівську премію в галузі медицини, адже його відкриття допомогло врятувати життя багатьох людей.

Тамара Йосипівна Балезіна

Народилася і закінчила школу в нашому місті Старобільську. За освітою бактеріолог. У найтяжчі роки Великої Вітчизняної війни під в лабораторії керівництвом З. В. Єрмолаєвої працювала над отриманням вітчизняного пеніциліну. Їм вдалося одержати цінний препарат – пеніцилін, який допоміг врятувати тисячі життів важко поранених бійців та офіцерів.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Час настав для відпочинку, Зробимо фізкультхвилинку. Добре те, що сонце світить! Добре те, що вітер віє! Добре те, що цей ось ліс Разом з нами ріс і ріс. Ось ми кошики взяли, До лісочка ми пішли. Ми лісочком йшли, йшли, І грибочка ми знайшли. Нагнулись підняли, У кошик поклали І запам’ятали: Де дуби, там і гриби.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником (с. 121 – 123). Самостійне читання

2. Відповіді на запитання підручника с. 123.

3. Робота в зошиті на с. 46 – 47.

4. Додатковий матеріал «В світі цікавого» (учні зачитують, або розповідають підготовлені ними цікаві відомості про гриби).

Чи корисні гриби?

У різних країнах готують пресмачні страви з печериць, білих грибів і багатьох інших. Гриби містять протеїни – дуже цінні поживні речовини, а також мінеральні солі, необхідні для організму людини. Деякі гриби, наприклад печериці, можна вирощувати в штучних умовах. Інші ростуть у лісах і гаях.

Гриби-гіганти

Серед, вищих грибів зустрічаються справжні гіганти. Відомий гриб-баран, що досяг у діаметрі 72 сантиметрів і ваги 20 кілограмів. У 1984 році було знайдено сімейство дощовиків, з яких найменший важив 8,5 кілограму, а найбільший – близько 20 кілограмів. Не така вже велика рідкість і білі гриби-гіганти. Найбільший з відомих важив 2 кг 720 г, шапка його окружності була 170 см, а ніжка – 52 см.

Най – най

Найпрацьовитіші з грибів – дріжджові гриби. За їх допомогою на Землі щорічно випікається більш як 100 млн. тонн хліба.

Крихітний грибок фітофтора, або «картоплина гниль», що уражає корені, листя, бульби картоплі заподіяв людям набагато більше лиха. Поява цього захворювання рослин була для деяких країн справжньою трагедією. Так, в Ірландії, де картопля служила основним продуктом харчування через епідемії фітофтори, а отже і голоду, з 1845 по 1851 рік населення зменшилось на два мільйони чоловік.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Раз! Два! Всі присіли, Потім вгору полетіли. Три, чотири! Нахилились, Із струмочка гарно вмились. П’ять, шість! Всі веселі, Крутимось на каруселі. Сім, вісім! Діти милі Ніжками затупотіли. Дев’ять, десять! Відпочили І за парти тихо сіли.

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Бесіда:

  • Яке царство живої природи ми сьогодні вивчили?

  • Доведіть, що гриби – живі організми?

  • Як живляться гриби?

  • Доведіть, що гриби можуть, як рослини, самі утворювати поживні речовини?

  • Як розмножуюся гриби?

  • Які умови необхідні для проростання спор?

  • Чому грибники з нетерпінням чекають на теплі дощі?

  • На які групи поділяються гриби?

  • Чому не можна збирати їстівні гриби уздовж магістралей, на смітниках, у лісосмугах?

2. Колективне створення схеми «Значення грибів»:

Санітари лісів Продукт харчування

Сировина для ліків Значення Співіснування з деревами

Окраса лісів грибів Сировина для пива, спирту

Корм і ліки для диких тварин Випікання хліба

  • Санітари довкілля (гриби перетворюють рештки рослин і тварин на поживні речовини);

  • продукт харчування (гриби можна варити, смажити, солити, маринувати, сушити);

  • сировина для ліків(із зеленого пеніциліну виготовляють пеніцилін – антибіотик, який лікує від тяжких хвороб);

  • співіснування (симбіоз) із деревами (грибниця щільно обліплює кінчики корінців дерев, від дерева гриб живиться цукром, який утворюється в зелених листках, а дерево всмоктує з грибниці воду і мінеральні речовини);

  • окраса лісів;

  • сировина для пива і спирту( використання дріжджів);

  • корм і ліки для лісових мешканців (білочка може за літо насушити 1.5 – 2 тисячі грибів, лосі лікуються мухоморами від черв’яків-паразитів);

  • випікання хліба (завдяки дріжджам отримують м’який, пухкий хліб).

3. Робота у групах ( по 4 учні).

Записати на картках назви їстівних та отруйних грибів.

Їстівні гриби: _____________________________________________________ .

Отруйні гриби: ____________________________________________________ .

4. Робота з картками (розфарбувати їстівні гриби).

ІХ. Підсумок уроку

1. Відповіді на запитання (вправа «Мікрофон»)

  • Що нового дізналися на уроці?

  • Що найбільше запам’яталось?

  • Що найбільше сподобалось?

2. Гра «Додай слова»:

Дріжджі, цвіль, чага, трутовик, лисичка, боровик – це … .

Гриби бувають … .

Найотрутніший гриб – це … .

Їстівні гриби – це … .

Тіло шапинкового гриба складається з … .

Гриб не можна виривати, бо руйнується … .

У нашому краї зустрічаються такі гриби … .

3. Аналіз роботи класу, виставлення оцінок за роботу.

Х. Домашнє завдання

С. 121 – 123 підручника, зробити з пластиліну муляж гриба (за вибором учнів).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.