До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
5
міс.
1
9
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

«Геть насильство над дітьми»

Опис документу:
тренінг З’ясувати суть поняття насильства. Розвивати знання про відповідальність своїх дій, вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права, але розкрити питання нерозривної єдності прав і обов’язків

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Виконала :

Вчитель історії та правознавства

Школи І-ІІІ ступенів №163

ім..М.Кирпоноса м. Києва

Задорожня Леся Олександрівна

Тема: «Геть насильство над дітьми»

Мета: З’ясувати суть поняття насильства. Розвивати знання про відповідальність

своїх дій, вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права, але розкрити питання нерозривної єдності прав і обов’язків.

Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України, Конвенція ООН

про права дитини, плакати « Правила групи», «Наші очікування», аркуші паперу, фломастери, маркери, роздатковий матеріал, стікери.

Форма проведення: тренінг.

Хід проведення:

  1. Вступне слово ( 5 хв)

  • Добрий день дорогі друзі. Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема нашого сьогоднішнього заняття – тренінгу непроста і дуже актуальна. Розпочнемо його такими словами Олени Більської.

Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї, і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовести журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну.

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах, що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Метою даного заняття - тренінгу є:

  • ознайомитись з суттю поняття насильства,

  • отримати учасникам знання з права,

  • відпрацювання власної активної позиції, яка є основою реалізації своїх прав у житті.

Заняття триватиме орієнтовно 1 год. 30 хв.

  1. Вправа « Знайомство» ( 5 хв)

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність.

  1. Ведучий пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та своє захоплення. Наприклад: « Я – Андрій, люблю грати в шахи», а іншим учасникам підтримати повідомлення таким чином: у відповідь на кожну фразу інші учасники вигукують « І це – здорово!», водночас піднімаючи великий палець.

  2. Після завершення ведучий проводить обговорення.

  • що ви відчували під час виконання вправи?

  • Як на вашу думку, чи є зв’язок між тим, як ми вітали один одного і темою нашого заняття?

  1. Вправа « Правила» ( 5 хв)

Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу.

  1. Ведучий звертає увагу учасників на плакат «Правила групи» і запитує: « В чому необхідність кожного з цих правил?»

  2. Ведучий пропонує учасникам відповісти на запитання: Який зв’язок існує між поняттями « Правила», «Право» і « Обов’язок»?

Важливий висновок: правила, які є певними нормами поведінки людей, описують все те, що людина має право робити і як діяти там, де є ці правила.

  1. Вправа « Очікування» ( 5 хв)

Мета: визначити очікування учасників від заняття.

  1. Ведучий запрошує учасників записати свої очікування на маленьких клейких стрічках і по черзі зачитати і розповісти, чому їх цікавлять саме ці питання? (стрічки прикріплюються до плакату)

  2. По завершенню ведучий проводить обговорення: Як на вашу думку, про що свідчать наші очікування?

5. Інформаційне повідомлення ( 10 хв).

Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?

Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».

Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.

Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують ?

Казка про Скріпку

(Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки) 1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». (Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)

4. Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

5. Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлік)

Обговорення

Можемо ми повернути Скріпку в попередній стан?

Чому ні? Як вплинули прояви насильства на стан Скріпки?

Опрацювання поняття «насильство».

Насильство, що це таке?

Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною..

Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус

Вправа „Міф чи реальність”

Дітям пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками „так”, „ні”.  

  • Насильство має і позитивні сторони (НІ);

  • Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом насильства (НІ).

  • Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (НІ).

  • Б’ють заслужено (НІ).

  • У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).

  • Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).

  • Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).

  • Насильство не карається законом України (НІ).

  • Насильство – це ознака мужності дитини у школі (НІ).                

  • Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це

ознака слабкості дитини (НІ).        

  • Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).

  • Міліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ).

Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.

І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе.

7.Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля»

(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.))

8. Вправа «Перетягну газету».

(Мета: ілюстрація сценарію, в якому розвиваються конфлікти).

Учасники об’єднуються в пари, отримують газету і згортають її в трубочку, стають на відстані 1 м один від одного, підгинають одну ногу і притримують її рукою. Вільною рукою вони беруть трубочку з газети і починають її перетягувати, прагнучи вивести один одного з рівноваги, але при цьому не розірвати газету.

Поняття булінгу.

Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.

Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена.

Булінг перекладається як хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.

Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:

  • систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);

  • задирство;

  • фізичні і психічні приниження;

  • різного виду знущання;

  • бойкот та ігнорування;

  • псування особистих речей та ін.

Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають:

  1. Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків.

  2. Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку.

  3. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).

  4. Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

  5. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.

  6. Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти).

  7. Хвороби

  8. Низький інтелект і труднощі в навчанні.

Перегляд мультимедійної ситуації

Кожен з нас рівний у своїх правах. Кожен з нас такий самий, але водночас такий різний. Хтось високий, а хтось ні. Ти вмієш жартувати, а я ні. Перелік таких порівнянь можна продовжити. Але всі можемо поважати один одного та дружити, навіть якщо ми дуже різні. Чи пам’ятаєте ви мультик про Капітошку? Давайте переглянемо його?

(Мультик про Капітошку)

Запитання

  1. Чи прагнув Вовк дружби? (Ні)

  2. Які слова він повторював коли розглядав себе в дзеркалі? (Щоб його боялись)

  3. Чому він прагнув викликати в інших страх?(З нього насміхались)

  4. Що роздратувало Вовка, коли він побачив Капітошку? (Сміх Капітошки)

  5. Чому? (Вовк вважав, що Капітошка сміється з нього)

  6. Чи у ставленні до Капітошки Вовк проявив насилля? Як саме?

  7. Якою була реакція Капітошки на вчинки Вовка?

  8. Чи стали б головні герої мультфільму справжніми друзями, якщо б Капітошка відреагував інакше, наприклад спробував дати здачу чи обурився?

Як ми живемо? Як ставимося один до одного? Чи має значення для інших і навіть для нас, що ми говоримо? Хочу роз повісти вам ще одну притчу

4 головні компоненти булінгу

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

Соціальна структура булінгу

  • переслідувач (кривдник, агресор); якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;не дуже гарно вчаться;мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

  • постраждала дитина (жертва); діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків; невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні; діти, які мають руде волосся, повні чи худі;діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.

  • спостерігач. діти з кола кривдника; однокласники; випадкові учні або ін..

Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

Вправа "Чому так стається"(10 хв.) (слайд 5,6)

Мета:зʼясувати причини поведінки учасників булінгу.

Зараз кожен з вас вибере у мене картку. З іншої сторони там є зображення, Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатись у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

Обговорення.

Вправа "Я зможу допомогти"(10хв)

Мета: вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.

Ви залишаєтеся працювати у підгрупках. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. Допомогою вам можуть бути рекомендації які ви побачите на екрані

Ситуація 1.

Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.

Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.

І раптом…..СТОП!

Ситуація 2.

Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали.

До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.

І раптом………СТОП!

Ситуація 3.

Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.

Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…

Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.

Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.

І раптом…….СТОП!

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

ПАМʼЯТАЙТЕ!

Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

Ваша власність належить тільки вам.

Ви маєте право на допомогу.

Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

5. Перегляд відеоролику про булінг

Мій улюблений світ -

Без насильства,

Без жорстокості, болі і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ – без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста,

Й голосінь не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло іти в майбуття.

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна – це світ без насильства

Лист у майбутнє. (5 хв)

А зараз давайте ми з вами напишемо собі листа – обіцянку. Після сьогоднішнього заняття ви вже вдосталь ознайомлені із темою. Тому напишіть «Що я зроблю за наступний рік, щоб знизити рівень насилля у моєму класі і моїй школі.» Я листи зберу, і через рік ми з вами знову їх відкриємо і побачимо наскільки ви виконали свою обіцянку

- На цьому наше заняття – тренінг закінчено.

Дякую вам дітки за гарно проведений час. Поаплодуймо один – одному.

До побачення

9

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн