Формування основ патріотичного виховання дітей

Опис документу:
Кожна дитина – індивід, особистість, що формується впродовж свого життя різними чинниками. Одним із цих чинників є школа. Однолітки, друзі, вчителі – це той світ, де дитина вчиться бути собою, розвивається, шліфує свої життєво необхідні принципи та поняття. Добре, коли в цей час поряд з дитиною, яка підіймається по власних сходинках успіху, йде творчий, активний, розумний вчитель.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Формування основ патріотичного виховання дітей

«Виховання за своєю суттю –

це керівництво духовним

становленням людської особистості»

В.О.Сухомлинський

Вступ
Кожна дитина – індивід, особистість, що формується впродовж свого життя різними чинниками. Одним із цих чинників є школа. Однолітки, друзі, вчителі – це той світ, де дитина вчиться бути собою, розвивається, шліфує свої життєво необхідні принципи та поняття.

Добре, коли в цей час поряд з дитиною, яка підіймається по власних сходинках успіху, йде творчий, активний, розумний вчитель.

          

       Основне призначення вихователя, на мою думку, - це максимальний розвиток кожної дитини, збереження її неповторної особистості, розкриття потенційних талантів, найкращих моральних якостей. Виховна проблема, над якою працюю: «Виховання моральних цінностей учнів з метою формування патріотичної свідомості, національної гідності».

 Актуальність  вивчення педагогічної проблеми у вихованні

   Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність.

Як наголошено в Національній доктрині розвитку освіти України, пріоритетним напрямом в її реалізації є формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації; виховання людини демократичного світогляду, яка поважає громадські права і свободи, традиції народів і культур світу, національний, релігійний, мовний вибір кожної людини.

Реалізація Національної доктрини розвитку освіти передбачає:

  • підготовку людей високої моралі, здатних до творчої праці;

  • формування здорового способу життя, розвиток спорту, етичне, естетичне, екологічне, патріотичне, правове, трудове та фізичне виховання учнівської молоді.

Відповідно до цієї концепції головна мета виховної роботи – це виховання духовно багатої, розвиненої особистості, громадянина України.

Останнім часом виховній роботі у школі приділяється особлива увага. У процесі виховання молодого покоління перед вихователем постає чимало складних і водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтувати дитину? Як допомогти їй зберегти доброту, людяність, вірність своїм родинним витокам?

Вихователь – найголовніша ланка в системі виховання підростаючого покоління. Саме йому належить вирішувати ці проблеми.

Відтоді, як наша держава проголосила свою незалежність і обрала шлях самостійного розвитку, перед вітчизняною системою освіти постало завдання надзвичайної ваги: домогтися того, щоб діти зростали не лише здоровими і освіченими людьми, але й свідомими, творчими особистостями і патріотами України.

Свою роботу з учнями здійснюю за такими напрямами:

Дані напрями виховання тісно взаємопов’язані між собою і утворюють цілісну систему, яка забезпечує виховання всебічно розвиненої особистості – вільної, гуманної, духовно і творчо зрілої, фізично досконалої, громадянсько– відповідальної і мужньої, ініціативної та активної, здатної до подолання складних проблем, готової до самооцінки і самовиховання.

Робота вихователя охоплює безліч справ. Важливо нічого не забути. Тому неможливо уявити собі життєдіяльність класу без планування. Під час планування виховної роботи враховую ступінь зайнятості дітей навчанням та іншими суспільно корисними справами, рівень їх досвіду та організаційних навичок. Досвід свідчить, що потужний виховний ефект приносять лише ті справи, організаторами і виконавцями яких є діти. Ретельна підготовка будь-якого виховного заходу без поспіху має іноді більше значення для виховання учнів, ніж сам виховний захід. Саме в план краще включати ті справи і заходи, які можна ретельно підготувати, якісно провести, які безперечно будуть виконані і принесуть колективу класу моральне задоволення, радість успіху.Складаючи план, завжди прагну до простоти і ясності, намагаюся дібрати форми роботи, які б відповідали віковим інтересам моїх учнів.

Складний процес виховання здійснюю за допомогою різноманітних форм роботи з учнями: година спілкування, класні збори, анкета думок, відверта розмова, конкурс, рольова гра, діалог, усний журнал, роздум, колективна творча справа, випуск газети, свято, ведення літопису класного колективу, колективне ігрове спілкування, похід, екскурсія, спартакіада. екологічна стежка, виставка творчих робіт, трудовий та екологічний десант, інтелектуальна гра.

У процесі патріотичного виховання формується ціннісне ставленняособистості до суспільства і держави. Патріотизм виявляється в любові до свого народу, повазі до державних символів, до українських звичаїв і обрядів, знанні історії. Цикл заходів, спрямованих на формування у учнівської молоді поваги до національної символіки, Конституції України, законів Української держави.

Відзначення пам’ятних, ювілейних дат, та проведення виховних заходів, конкурсів малюнків, рефератів (згідно з календарем знаменних та пам’ятних дат):

Щороку ми приймаємо участь у заходах, присвячених дню визволення України від фашистських загарбників «Згадуємо про далеку ту війну....», до Дня Перемоги у травні.

Разом з учнями класу ми підготували і провели відкриті виховні заходи «Краю мій, тобі моя любов», «Наша слава козацька, не вмре, не загине!», «Хто такий патріот?», «Голокост – пам'ять віків», «Україна - шлях до Європи», лекцію «Історія ООН. Співпраця з Україною»

  • Бесіди: «Україна, для кожного з нас ти у світі - єдина», «Їх подвиг пам’ятатимемо завжди» (Тиждень протипожежної безпеки), «Права, свободи та обов’язки громадянина України», «Закони й правоохоронні органи»,«Незалежна самостійна держава - Україна», «Тероризм – загроза людству?», «Герої для нас як приклад…»;

  • Усні журнали «З історії державних символів України», «Миколаївщина – це край, де варто жити», «Людина і закон», «Держава на захисті життя і гідності людини», «Конвенція ООН про права дитини»;

  • Інформаційні години: «Видатні люди нашого краю», «Сімейні реліквії та обереги», «Козацької слави, повік не забути», «Знайомтесь, Європа», «Як світ бореться за здоров’я людей», «Українці в світі», «Святкування Нового року в різних країнах світу»;

  • Вікторина «20 запитань про Україну»;

  • Інтелектуальна гра «Колесо історії»

У процесі морально-етичного виховання формується ціннісне ставленнядо людей, яке виявляється у моральній активності, прояві чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, совісті, доброзичливості, ввічливості, тактовності, готовності допомогти іншим, здатності прощати і просити пробачення. Про культуру поведінки, добро і дружбу йшлося під час проведення нашого відкритого виховного заходу «Зовнішня та внутрішня краса людини».

У бесідах, відвертих розмовах, диспутах спонукаю дітей до того, щоб вони самостійно дійшли висновків щодо моральності у вчинках і поведінці, допомагаю визначити шляхи вирішення проблем у стосунках. Часто використовую інтерактивну технологію «Мікрофон», яка передбачає спільну роботу класу і надає можливість кожному висловити свою думку чи позицію.

Проводяться заходи спрямовані на толерантність ( «Толерантність в нашому суспільстві»,«Що таке субкультури? Моє ставлення до них» .

Вивчаються основні положення Конституції України, Декларації прав дитини та інші нормативні документи. Були проведені заходи:

  • Години спілкування «Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе», «Милосердя і доброта – людства два крила», «Докори совісті. Що це?» ,«Твоє здоров’я в твоїх руках», «Життя не вічне – вічні цінності людські», «Моральні цінності громадянського суспільства», «Розпізнай добро і зло », «Цінність життя людини», «Шануймо старість»;

  • Диспут «Як ви розумієте «аморальний вчинок»?»;

  • Інформаційні години «Обереги моєї оселі» , «Школа – наш дім, ми господарі в нім»;

  • Усний журнал «Ненормативна лексика» ;

  • Школа етикету «Правила гостинності» ;

  • Індивідуальні бесіди з батьками «Навчання та поведінка дітей». «Поведінка дітей на канікулах» ;

  • Роздум «Для чого живе людина» ;

  • Відверта розмова «Як позбутися негативних рис характеру» ;

  • Анкета «З’ясування власних рис особистості» ;

  • Колективне ігрове спілкування «Дружба – це…»;

  • Діалог «Дружний колектив: який він?»

Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання і виявляється у дбайливому ставленні до природи, почутті відповідальності за навколишнє середовище, вмінні визначити роль людини у природі.

Учні класу дбають про озеленення класу і школи. Вони активно приймали участь в загальношкільних акціях «Облаштуймо територію нашої школи», «Бережи чисте повітря», «Будь до природи не байдужим», екологічних десантах «Чисті водойми», «Чисте подвір’я»,аукціоні ідей«Як зберегти узбіччя чистим?», екологічному рейді «Що я можу зробити для збереження моєї Вітчизни».

Кожної зими в нашому шкільному саду учні розвішують годівнички і приносять зернята та хлібні крихти для птахів.

Екскурсії до місцевого ставу та річки Кодима стали уже традицією класу. Під час екскурсій та прогулянок діти вчаться не лише відпочивати, а й вироблення в них активної життєвої позиції, цілісних переконань, виховання етичних і пізнавальних орієнтацій, екологічного мислення, інтелектуальних умінь та практичних навичок природокористування, екологічної культури.

З метою формування екологічної культури особистості, залучення учнів до активної екологічної діяльності в рамках яких проводились такі заходи:

  • Конкурси малюнків «Природа очима дітей» «Світ майбутнього»;

  • Організація роботи щодо участі в екологічних акціях:

«Чисті водойми», «Чисте подвір’я», «Озеленення школи»,«Бережи чисте повітря», «Будь до природи не байдужим»;

  • Година спілкування «Людина і природа»;

  • Анкета думок «Як врятувати нашу планету?»

  • Усний журнал «Рослини нашого регіону, які занесені до Зеленої книги України»

  • Фотоконкурси «Свій край – кожній пташині рай», «Вернісаж весняних квітів»;

  • Екологічна стежина «Річки нашої місцевості»

  • Перегляд відеофільмів «Довкілля. Повітря.», «Глобальні виклики. Зміна клімату», «Наше довкілля. Біологічне розмаїття»

У процесі естетичного виховання формується ціннісне ставлення домистецтва, яке виявляється у широкому спектрі естетичних почуттів, смаку, почутті прекрасного. Плануючи свою роботу з дітьми по даному напряму, намагаюся дібрати такі форми роботи, які дали б їм змогу проявити свою творчість.

Дуже важливо зуміти вчасно виявити талант або обдарованість у дитини, а також створити умови для подальшого розвитку таких здібностей.

Ми маємо у своєму класі гарних майстрів пензля, діти є учасниками загальношкільних конкурсів малюнків, конкурсу «Снігової фортеці»,конкурсу проектів «Збережи ялинку» - виготовлення штучних ялинок на заміну живої.

Виховним досягненням цього напрямку є формування естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті і мистецтві: пізнавального інтересу до мистецтв, їх взаємодії та взаємозв’язку, здатності цілеспрямовано сприймати , відчувати, правильно розуміти мистецтво, здатності до активної перетворювальної діяльності з внесенням елементів краси в усі сфери життя людини. Це втілилося в таких заходах:

  • Година музики «Вальс і сучасність», «Пісні нашого дитинства»;

  • Усні журнали «У світі живопису», «У світі живопису»;

  • Хвилини з мистецтвом «Таємниця однієї картини. І. Айвазовський «Дев’ятий вал»;

  • Обмін думками «У світі прекрасного»;

  • Інформаційна година «Обери свій творчий шлях»;

  • Конкурс на кращого читця віршів «Звучать Шевченкові слова»;

  • Літературне свято «Твоя слава, Кобзарю, не вмре, не поляже» 

Формування здорового способу життя передбачає ціннісне ставлення до себе і виявляється у вихованні відповідального ставлення до збереження та зміцнення свого здоров’я, потреби в заняттях фізкультурою, дотриманні режиму, санітарно-гігієнічних норм, пропагуванні здорового способу життя.

Свою роботу в даному напрямі не обмежую лише бесідами про шкідливі звички. Вважаю, що для учнів значно цікавішими є проведення змагань, походів. Мої учні охоче беруть участь у шкільних спортивних змаганнях та естафетах. Підготували та провели відкриту виховну годину «Спокус безліч, здоров’я одне», зустріч із медпрацівником на тему: « Вплив канцерогенів і продуктах харчування на здоров’я людини», постійно проводяться профілактичні заняття з попередження ВІЛ/СНІДу, інструктажі з попередження усіх видів дитячого травматизму та техніки безпеки.

Виховними досягненнями цього напрямку є усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я (фізичного, соціального, духовного, психічного, культурного); прагнення бути фізично здоровою людиною; уміння орієнтуватися та адаптовуватися у складних життєвих ситуаціях, розв’язувати конфлікти на основі принципів толерантності. У зв’язку з цим було проведено заходи:

  • Бесіди: «Татуювання: мода чи безглуздя?», «Здоров’я і шкідливі звички», «Корисна їжа та здоров’я», «Умій сказати «Ні – палінню», «Майбутнє без СНІДу» , «Наркоманія та ВІЛ-інфікування»;

  • розмова по колу «Мода краса і здоров’я сучасного школяра»;

  • обмін думками«Порушення спортивної етики»;

  • психологічний тренінг «Цигарка – це не для мене»;

  • тренінг «Профілактика зловживання алкоголем серед старших підлітків»;

  • вікторина «Правила руху велосипедистів»;

  • бліц-опитування «Яких заходів, на вашу думку, необхідно вживати, щоб зарадити появі людей, хворих на СНІД?»;

  • написання диктанту «Будь уважним на дорозі»;

  • анкета думок «Що таке пасивне куріння?»;

  • тест «Самооцінка», «Чи обов’язково займатись спортом?»;

  • ряд зустрічей зі шкільним психологом на теми: Робота психолога в класі з визначення типу характеру дітей класу. Урок психології «Джерела моєї душі, або Ярмарок чеснот».

Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення допраці. Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, готовність до творчої діяльності, формування працелюбності, як базової якості особистості.

Щоб розкрити значення праці в житті людини, ми з учнями провели бесіди, години спілкування на тему: «Чи знаєш ти ціну праці?», «Професії моїх батьків», «Новий час - нові професії» , «Що треба знати обираючи фах?» , «Професії нашого часу», «Подорож у світ професій. Професія «Пожежний», роздум «Гроші в нашому житті», диспути: «Економіка домашнього господарства», «Ринкова економіка і ми», практичнее заняття «Професійний вибір. Класифікація професій », тестування «Чи вмієте вивитрачати гроші», інтелектуальна гра «Подорож у Країну Грошей», анкетування «Схильності та інтереси підлітків під час вибору професії».

З метою формування позитивно-емоційного ставлення до праці, разом з учнями займаємося наведенням порядку у класній кімнаті і на території шкільного подвір’я. Адже, коли беремось до роботи усім колективом, то працюється веселіше, щомісяця проводяться рейди – огляди стану збереження підручників, шкільного майна, організовано чергування в класі, спальних кімнатах, розроблені пам’ятки чергового класу, складені графіки.

Правове виховання спрямоване на формування правової культури – прищеплення дітям поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України. Воно має впливати на розум і почуття дитини, спрямовувати її поведінку і вчинки у рамки законності. Обговорюючи з учнями статті з друкованих видань та телепередачі, торкаємося правових питань. Щоб дізнатися більше про права людини і дитини провели виховну годину на тему «Злочин і кара» та експрес – гру «Подорож країнами закону, права та моралі».

Всю виховну роботу з класом планую і координую з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів та інтересів, рівня сформованості учнівського колективу. Свою діяльність спрямовую на розвиток самоврядування у класі.

Самоврядування може розвиватися практично в усіх видах діяльності учнів. Воно розвивається швидше там, де найбільш яскраво виражена сфера їхніх інтересів. Намагаюся допомагати учням, підтримувати їхню ініціативу, бачити успіхи кожного й заохочувати. Організація класних справ вимагає постійної діяльності учнів і виконання ними різних доручень. Вважаю, що доручення та їх виконання мають дуже велике значення в житті колективу.

Учні нашого класу задіяні в роботі органів шкільного самоврядування. Вони співпрацюють з міністерствами школи. Приймають активну участь у спортивних конкурсах та змаганнях, долучаються до участі у доброчинних заходах та акціях, конкурсах творчих робіт, стінгазет, готують шкільні концерти.

Щоб виховання дітей було успішним і допомагало вдосконаленню особистісних якостей дитини, необхідно поєднати зусилля педагогів і родини та визначити, яким чином повинні будуватися відносини вчителя і сім’ї. Тому дуже велику увагу приділяю співпраці з батьками.

Проведені батьківські збори: «Поведінка та навчання школярів», «Підсумки навчальних досягнень та успішність учнів за І семестр». Що бо тримати позитивний результат, традиційних батьківських зборів замало тому постійно проводжу індивідуальні бесіди, консультації з батьками. Діти дорослішають, разом з ними виростають і проблеми, тому актуальними будуть теми щодо профілактики вживання тютюну, алкоголю; теми спілкування підлітків з дорослими та однолітками; виховання моральної свідомості та культурної поведінки дітей у сім'ї.

Вихователь – це не тільки вихователь і педагог, що організовує процес виховання та навчання учнів, це особистість, яка перебуває в процесі постійного саморозвитку, самовдосконалення, професійного зростання. За роки роботи з дітьми я переконався, що маю постійно впроваджувати щось нове й цікаве, освоювати і використовувати інноваційні та інтерактивні технології. А ще визначив для себе певні правила, які називаю «Золоті правила вихователя»:

  • особистість вихователя має стати головним засобом виховання;

  • вміти говорити не словами, а серцем;

  • бути доброзичливим, бо з такою людиною дітям завжди цікаво;

  • вміти володіти мистецтвом вислухати, підтримати дитину в будь-якій ситуації; не обговорювати погані вчинки привселюдно, щоб не згас в дитині вогник самоповаги і гідності;

  • мати гаряче серце, але діяти виважено, не допускати непродуманих рішень;

  • підтримувати і заохочувати позитивне в класі;

  • цінувати довіру дітей; завжди говорити правду;

  • уміти бачити й оцінювати ситуацію учня його очима;

  • якомога більше часу віддавати неформальному спілкуванню з дітьми, особливо в позаурочний час;

  • учитель – це така людина, яка любить дітей, пробуджує в юному серці бажання людяності.

Кожна людина проходить через чарівний, чудовий казковий світ дитинства. І дуже важливо, хто поведе її дивними стежками до пізнання світу, відкриваючи таїни знань, силу предмета, науки, процесу самоосвіти та самовдосконалення. Я вважаю, що справжніми вчителями і вихователями народжуються. Тільки той педагог залишає частку себе в дітях, хто не шкодуючи сил, творчої наснаги, таланту, вкладає в душі вихованців найбільші скарби – душевність, людяність, порядність.

До особистості вчителя ставляться дуже високі вимоги. Він має бути високоморальною людиною. Чи можливо виховати у інших моральні якості, якими не володієш сам? До того ж діти і підлітки дуже швидко вловлюють фальш в словах і вчинках дорослої людини. Вихователю необхідна сила волі; від нього вимагається цілеспрямованість, витримка, наполегливість. І нарешті його просто неможливо уявити без любові до дітей. Любити дитину – це означає відчувати і розуміти її, співпереживати, відчувати непереможну потребу бути з дітьми і віддавати їм себе.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.