Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Гостра травма та посттравматичні стресові розлади: особливості роботи з дітьми
»
Взяти участь Всі події

Формування навички свідомого читання у молодших школярів як передумова успішного навчання.

Алгебра

20.01.2022

89

3

0

Опис документу:
Впровадження на уроках читання практичних ігрових завдань на удосконалення техніки читання, розширення поля читання. Вправи для кращого розвитку швидкочитання, що розвивають пам'ять, пильність, увагу. Використання різноманітних видів вправ та завдань, що сприяють розвиткові навичок правильного, виразного, свідомого читання молодших школярів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код


Формування навички свідомого читання у молодших школярів як передумова успішного навчання в початковій школі

Сучасна початкова школа покликана забезпечити становлення особистості молодшого школяра шляхом виявлення і цілісного розвитку здібностей, формування умінь і бажання вчитися. Пріоритетним завданням є розвиток дитини як неповторної особистості, реалізація її творчого потенціалу, формування критичного мислення, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності.

Повноцінна навичка читання є важливим засобом розвитку і саморозвитком особистості учня. Вона має універсальний характер, оскільки без неї неможливими є навчання розвиток взагалі.

На уроках читання ввожу в практику ігрові завдання на удосконалення техніки читання, розширення поля читання. Зокрема:

- словесні гірки, стовпчики слів, розташованих у порядку збільшення довжини, які учні швидко читають згори донизу;

- читання пар слів, у яких відсутні одна-дві літери;

- складання слів із « перемішаних» літер, складів;

- читання перевернутих слів;

Щоб зберегти інтерес до читання тексту, сюжет якого вже дітям відомий, урізноманітнюю види читання.

- читання пошепки, тихо, голосно;

- читання «дощиком» (напівголосне читання упродовж кількох хвилин усім класом);

- читання «буксиром»;

- читання ланцюжком;

- читання комбіноване (вчитель - учні);

- мовчазне читання;

- читання з метою знаходження певних слів, назв, розділових знаків тощо;

- читання у парі.

В.О. Сухомлинський зазначив, що без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, що погане читання – ніби брудне вікно, крізь яке нічого не видно. Виробити в учнів уміння самостійно поповнювати свої знання можливо лише тоді, коли вчитель навчить кожного з них (навіть того, хто має уповільнене мислення, обмежені здібності) читати свідомо, швидко, правильно.

Якщо учень буде надто поспішати при читанні, то він може припускати перекручування слів, припускати інші помилки щодо правильності читання, а від цього залежатиме ступінь усвідомленого читаного.

Учням пропоную прочитати ці слова і пояснити різницю в їх написанні і значенні. Для розширення «поля читання» раджу скористатися методом моментального зорового сприйняття, який, до того ж дає можливість сповнити лексичний запас дитини. Виготовляю картки зі словами різного буквеного складу, зображені друкованим шрифтом.

Наприклад:

І. Набори карток з односкладовими словами.

1. З двох літер: ау, уа, ои;

2. З трьох літер: мак, рак, лак;

3. З чотирьох букв зі збігом двох приголосних у кінці: вовк, банк;

4. З чотирьох букв зі збігом двох приголосних на початку: стіл, кран;

ІІ. Набори карток з двоскладовим словами.

ІІІ. Набір карток з багатоскладовими словами.

Практикую:

1. Промовляння голосних у різних сполученнях:

і-й, е-і, а-е, и-у, і-а-е, и-е-і;

- голосних з приголосними: ри-ир, тр-три, тр-ра

- „біг по дорожці”: ши-ша-шо-шу-ше-ші; дже-джо;

2. Вимови складів: пошепки-повільно-швидко: ла-ра-ру-ло, рі-ре-ли-лу, ре-лі-ри-ла; ри-ло-ра-лі;

Цілком природно, що швидкість читання в різних класах початкової школи буде неоднакова. Не можна встановити будь-якого критерію швидкості читання. Учень може прочитати багато слів, не розуміючи змісту прочитаного. В той же час, якщо учень читає надто повільно, по складах, повторюючи іноді по кілька разів читане слово, то від цього може також губитися зміст читаного.

Перші дні дитини в школі. Маленькі першокласники приходять до нас із сяючими обличчями, на яких водночас відбиваються радість, здивування, тривожне очікування. Всі вони хочуть вчитися. Свою вчительку вони уявляють чарівницею, яка їх швидко всього навчить...

Але проходять тижні, і у дітей, в більшості випадків, починає зникати інтерес до навчання. Бо навчання - це велика праця, яка до того ж не завжди легка. А який саме предмет діти не дуже полюбляють? Читання. Чому? Та тому, що читання - дуже складний процес. Його неможливо визначити одночасно. Адже навчити дітей читати так, щоб при цьому вони не втратили інтерес до навчання, - одне з найважливіших завдань вчителя.

У своїй роботі я використовую різноманітні види вправ та завдань що сприяють розвиткові навичок правильного, виразного, свідомого читання. Вони викликають у дітей великий інтерес до власне процесу читання, адже дані вправи сприймаються, як гра.

Велике значення для відпрацювання правильного читання має постановка дихання.

Впроваджую вправи на постановку правильного дихання вже з 1 класу. Наприклад:

- Уявіть собі, що вам треба: загасити свічку, здмухнути пір'їнку, надути кульку, спустити м'яч і т. ін.

Ще можна виконувати таку вправу:

- вдих - указка вгору - затримка дихання;

- видих - указка вниз.

На видих діти проговорюють, скільки можуть, склади (3-4 склади).

На постановку дихання та розвиток артикуляції можна запровадити також читання груп слів на одному диханні (на видих).

Ніжчестьвізжук

Нісчистовілжир

Діти з цікавістю та радістю сприймають фонетичні загадки:

- Як мукає корова?

- Як дзижчить джміль?

- Як співають комарики?

Дані вправи на постановку дихання я проводжу на початку уроку в усіх класах початкової школи. А їх різноманітність викликає у дітей інтерес.

При роботі із скоромовкою даю такі завдання:

а) прочитати по складах разом;

б)  пошепки, постукуючи олівцем;

в)  голосно;

За бажанням, діти промовляють скоромовку індивідуально.

Не можу обійти увагою чистомовки для фонетичної зарядки.

Ас-ас-ас –скоро свято у нас,

Ки-ки-ки – всіх вітають малюки,

Ють-ють-ють – побажання гарні шлють,

Си-си-си – щастя, радості, краси.

Готуючи дітей на уроці до активізації мовленнєвої діяльності, запроваджую роботу зі скоромовкою.

Летів горобець, сів на хлівець.

А як вийшов стрілець,

То втік горобець.

Щоб позбутися регресій (перечитування слів при читанні тексту), використовую вже з першого класу читання з лінійкою.

Спочатку, закриваючи верхній рядок, поступово переходимо на читання, закриваючи вершечки букв, половину букв. Запроваджую також картки-блискавки; 1 секунду показую слово, а потім діти вгадують слово.

Для кращого розвитку швидкочитання необхідно розвивати пам'ять, пильність, увагу. Це досягається такими вправами.

Гра "Знайди пеньок".

Дублісденьнічка

Діблізденьнічка

Дуже часто на уроках читання, починаючи з II півріччя другого класу, застосовую вправи на швидкочитання. Це читання з решіткою.

Роботу з решіткою проводжу на знайомому (домашньому) тексті тривалістю до 5 хвилин. Весь клас текст читає одночасно вголос. А ось ті вправи, про які мова йтиме далі, можна запропонувати вже з II півріччя 1 класу.

2.  Вправа "Буксир"

Учитель читає текст, діти намагаються не відставати, читаючи впівголоса. Найшвидший темп читання вчителя розрахований на середнього учня.

3.  Повторне читання

Текст читається в нормальному темпі (2-3 абзаци). Діти стежать. Звучить команда: "Повторити!". Діти перечитують хором на великій швидкості.

4.  Вправа "Хвиля" ("Злива - дощ")

Різний темп читання. Повільно-читання дуже важливої інформації тексту

5.  "Переказ"

Діти читають новий текст. В руках у дітей олівці. Деякі місця (за указкою вчителя) підкреслюються. По закінченні читання дається завдання: розповісти, що прочитали, обов'язково використовуючи підкреслені місця (опорні слова). Книжка відкрита, можна піддивлятися.

Вправи для розширення кута зору

Читання складових пірамід.

 Звдання: дивитись на цифру, але, крім неї, намагатися охопити поглядом "дві букви" - прочитати склад.

Завдання полягає в тому, щоб миттєво охопити поглядом ціле слово, яке на секунду відкриває вчитель, починаючи з найвищої сходинки.

Робота з таблицями Шульте.

Квадрат розміром 10 х 10 чи 20 х 20 ділять на 25 клітинок, у кожну з яких довільно вписують числа від 1 до 25. Завдання полягає в тому, щоб за короткий час (25-30 с) прочитати числа в послідовності натурального ряду, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки. Вправа виконується стоячи, учні рахують мовчки, вказуючи олівцем на числа.

Робота з прямокутниками Лезера.

Прямокутник 20 х 40 см ділимо на 50 клітинок. Вписуємо довільні числа від 1 до 50. Час оволодіння - 50 с

Вправи для розвитку артикуляції і дихання

• Розтягування губ широко, складання їх у трубочку.

•  Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи - верхньої і навпаки.

•  "Злизування варення" (вгору по губах і вниз широким язиком).

•  "Чищення зубів" (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців).

•  "Маятник" (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої).

• Артикуляційна гімнастика - чітке, правильне промовляння звуків, слів, словосполучень, скоромовок, прислів'їв, приказок. Промовляти їх треба спочатку повільно, а далі швидше й швидше, однак щоб язик не заплітався, щоб вимова була чіткою, без "проковтування" звуків.

Вправи для розвитку уваги

• Уважно розглядати плями, хмари на небі, прагнучи уявити предмети, які вони нагадують.

•  Розслабитись, уважно дивитися на будь-яку точку, думати лише про неї. Якщо відволіклися - почати вправу спочатку.

• Протягом 1-5 хвилин спостерігати за будь-яким предметом, намагаючись знайти нові деталі.

•  Переключати увагу з віддалених предметів на близькі.

•  Намагатися чути цокання то одного годинника, то іншого.

•  Прагнути в уяві намалювати певні образи, картини утримувати їх у свідомості.

Провівши деякі дослідження проблеми формування навички швидкого читання у молодших школярів прийшла до висновку:

• у виробленні швидкого читання треба прагнути до темпу читання, який наближається до темпу розмовної мови людини і забезпечує свідоме сприйняття прочитаного;

•  без швидкого, свідомого читання неможливе успішне навчання дитини з усіх інших предметів;

• лише комплексне і систематичне використання вправ для формування виразності, свідомості, правильності та швидкості читання дають змогу сформувати повноцінну навичку читання у молодших школярів;

Усі вище визначені напрямки та аспекти проблеми повинні бути враховані кожним вчителем, що прагне сформувати справжнього читача, готового до здійснення самостійної читацької діяльності, всебічно розвиненої особистості.

Отже, інтерес до читання потрібно виховувати в учнів не лише тому, щоб вони стали освіченими людьми, а головним чином для того, щоб росли добрими, відкритими, вміли розуміти іншого, співчувати та допомагати один одному.

Література:

1. Науменко В.О. Формування навичок читання //Поч. шк. — 1991. - № 4.

2. Пінчук Т. Робота з удосконалення техніки читання // Поч. шк. - 1997. - №11.

3. Пальченко І. Т. Вдосконалення техніки читання // Поч. шк. – 1989.- №11.

4. Вчимо дітей читати. Ефективні прийоми формування і розвитку навички читання // Бібліотека вчителя початкових класів. – 1990. - №5.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.